Bild
Nästa artikel
Antonov: Jag vill köpa Saab

Antonov: Jag vill köpa Saab

Nyheter

Ryske bankiren Vladimir Antonov vill fortfarande köpa Saab. Han uppger nu att han förhandlar med GM.

På måndagen lyftes sekretessen till en rapport från Riksgälden som visar att Vladimir Antonov inte kan bindas till penningtvätt och organiserad brottslighet.

Brottsmisstankarna kan ha varit en orsak till att General Motors tvingade bort Vladimir Antonov som delägare i Spyker innan köpet av Saab kunde genomföras i februari i år.

Till Svenska Dagbladet säger Vladimir Antonov att han trots halverad säljprognos för 2009 fortfarande vill köpa Saab.

Han berättar också att han förhandlar med General Motors, som sannolikt skrivit in villkor i försäljningsavtalet som hindrar Vladimir Antonov att återvända som ägare.

Vladimir Antonov uppger dessutom att en av hans banker lånat 800 miljoner kronor till Spyker för att finansiera köpet av Saab.

Diskutera: Vad tror du om Vladimir Antonov som ägare av Saab?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2010-12-16 10:33

Naturligtvis äger han redan en del av Saab när han lånat ut pengar till Muller.

#2
Jono
2010-12-16 10:35

Är väl kanon om Antonov vill lägga några av sina miljarder på Saab och utveckling av nya modeller. Spelar det någon roll för Sverige var pengarna kommer ifrån? Har aldrig förstått varför han inte fick gå in som ägare redan från början.

#3
Mattias73
2010-12-16 11:24

Kula tt någon tror på saab, betyder mycket för sverige.
Själv har jag svårt att köpa något annat än sab, bara älskar märket..

#4
saabHenke
2010-12-16 11:56

det är rätt många som tror på saab det är mest svenskar som inte gör det..

#5
Owe i F:stad
2010-12-16 12:09

V´då,då. Är fortfarande GM ägare? Här uppges ju att Antonov förhandlar med dem.

#6
Jono
2010-12-16 13:19

Owe i F:stad - GM fick förutom en köpeskilling även aktier i det nybildade Saab, så ja de är som aktieägare fortfarande en av flera ägare i Saab. Tror dock att Antonov främst förhandlar med GM om att ta bort den punkt i det köpeavtal som undertecknades att Antonov ej fick ha ett direktägande av Saab.

#7
Vem
2010-12-16 15:16

Kanon - sälj skiten snabbt, innan vi skattebetalare behöver lägga in mera pengar i detta omöjliga företag!
Ryska oljerubel kan gott försöka få denna produkt på fötter.

#8
Erling Strand
2010-12-16 17:16

Till Vem:
Kommer du ihåg att Mau skrek att staten (Vi) INTE skulle satsa på SAAB ?
Utan att dom istället skulle bygga vindkraftverk?
Vet du att VI kommer att få betala ca. 300 miliarder kronor i subvention av vindkrafetn fram till år 2020.
Att det inte går att utan bidrag från staten (VI)
att få lönsamhet i vindkraft .
Så om vi hade satsat lite på SAAB hade det varit
Ursäkta uttrycket En piss i Nilen

#9
Henr1k
2010-12-16 19:20

Staten har inte betalat några pengar till det nya Saab, det har däremot Antonov redan gjort med sina ryska bankpengar, skatteintäkterna och uteblivna arbetsmarknadsåtgärder har staten däremot kammat IN på. Hela svenska folkets tacksamhet fick han för det förstås?

#10
Jarl T
2010-12-17 01:13

Flytta Skiten till Ryssland omedelbart! Så slipper vi Saab i Sverige. Det vore underbart!
(Flytta också Volvo till Kina snarast möjligt...)

Jag kommer i fortsättningen att skriva under namnet: Jarl T (T = Toyota), så får " j a r l " nr. 2 alias Jarl S (S = Saab) köra sitt race...

#11
Janos J.
2010-12-17 01:42

Det går dåligt för Saab 9-5 i Sverige...
9-5 kombi behövs snarast!
Svenskarna är kombi-älskare (Kolla bara på t.ex. Volvo V70).

--- klipp ---
Nyreg. November 2010:

BMW 5-serie (sedan + kombi): 511 st.
Saab 9-5 (endast sedan): 327 st.
Mercedes E-klass (sedan + kombi): 324 st.
Audi A6 (sedan + kombi): 263 st.
Volvo S80 (endast sedan): 88 st.
--- klipp ---

#12
Svenneman
2010-12-17 08:33

Jarl, flytta till Japan!

#13
2010-12-17 09:15

Enligt uppgift från en person inom ledningsgruppen är det inte efterfrågan på bilarna som är det största problemet, det tycks i stället vara underleverantörer som har svårt att hinna med.
De fick ju bygga upp verksamheten på nytt.

Med Antonovs hjälp och pengar kanske det går att få in nya leverantörer från Ryssland (på gott och ont?) så att produktionen kan öka.
Dessutom är ju Ryssland (och hela Asien) en enorm marknad där man säkert vill vara med och konkurrera och med Antonovs hjälp blir det säkert avsevärt lättare.
Nya 9-5 är ju i många avseenden perfekt för Ryssland.

Sedan en annan sak.
Jag begriper inte att alla de som tydligen inte gillar Saab lägger ner så mycket besvär på att marknadsföra det.
Jag gillar t.ex. inte Toyota något vidare (förutom LC som är mycket trevlig), men jag skulle absolut inte lägga ner tid på att påpeka det så fort det kommer in en artikel om Toyota.

#14
uff
2010-12-17 09:50

Glöm ej att Antonov inte är dum !

#15
2010-12-17 23:15

Saab - nya Lada

Heja Ryssland!

#16
j a l l e
2010-12-18 01:28

Hellre en Ryss-bil än en Ris/Risig-bil (Toyota) hehehe!

#17
Erik N.
2010-12-18 01:52

@j a l l e. Menar du Yaris, Auris m.m. ???

#18
The bottom is nådd
2010-12-18 01:55

Antonov bör nog handla i guld, diamanter eller varför inte råolja. Kanske kan han spekulera på nasdaq börsen eller kanske elektronik branschen istället!! Bilbranschen verkar inte vara hans starka sida. Saab är fortfarande överreklamerad SKIT. Bara korkade idioter utan nån som helst bilkunskap går och köper en ny saab för 400000:- som är värd 30000:- efter 5år! Man kan lika gärna blanda ut 370000:- i svenska sedlar med foder och mata korna med. Det är tråkigt att saab har svärtat ner Sveriges rykte med sina undermåliga skräpbilar under så många år. Men tillslut hinner alltid sanningen ikapp och man får vad man förtjänar

#19
C-G Westberg
2010-12-18 09:07

Antonovs pengar kan rimligtvis inte lukta sämre än vad GM´s gjorde. Saab blir den bästa bil som en rysk tillverkare byggt liksom Volvo är den bästa kinesiska bilen som finns.

#20
Putin
2010-12-18 09:23

Alla Saabar kommer fortsättningsvis säljas med rysk pälsmössa. Detta för att ägarna inte ska frysa efter det bilen brunnit upp och elden slocknat. Mycket fin gest av Saab och ryssarna bakom.

#21
Erik M.
2010-12-18 10:53

Nu vet jag, Saab vill sälja till Sovjet för att komma över tekniken till Lada Niva, då denna skulle höja samtliga av dagens Saab-modeller.

#22
Erik M.
2010-12-18 12:31

Kolla, senaste spionbilderna på nya "heta" 9-2X

http://img217.imageshack.us/img217/3117/saab92x.jpg

#23
2010-12-18 12:36

Erik:

Verkligen helsnyggt. Speciellt grillen blev en höjdare. Har hört att den endast kommer säljas med gasgenerator och vedeldning. Lär bli en storsäljare!

#24
Erik N.
2010-12-18 16:06

Här håller man på med komponentval till nya Avensris:
http://2.bp.blogspot.com/_VawD729Bq-k/TDrVPuxzegI/AAAAAAAABMg/xTwbp-oZgoE/s1600/CIMG5062.JPG
(Miljöklassad, såklart...)

#25
j a l l e
2010-12-18 16:17

Hörde att svenska Toyotaklubben just nu bjuder in sina medlemmar till en Jul-sammankomst, med Risgrynsgröt! hehehe...

#26
Anonymous
2010-12-18 16:24

haha jarl s du är bäst!!

#27
j a r l
2010-12-18 16:48

"haha j a r l du är bäst!!"
Ja, jag vet!!! Jag älskar mig själv!!! :-) :-) :-)

#28
Greger G.
2010-12-18 17:08

Saab bygger Bilar (Otroligt bra sådana)... Svenska Automobil... Toyota bygger Leksaker (Som jämt måste återkallas)... Toy... Toy =Leksak.

#29
2010-12-18 17:55

Kalas! Vladimir Antonov = Mer pengar till Saab... Resultat = Fler modeller snabbare!

#30
2010-12-18 18:41

Saab Niva - ute redan 2014!

#31
2010-12-18 18:47

Toyota Rishög - ute nu!

#32
tomten
2010-12-18 19:46

http://img217.imageshack.us/img217/3117/saab92x.jpg

Haha... Så SAAB - 100%!

#34
j a r l
2010-12-18 20:36

Puhhh! Mina multipla personligheter som hatar Saab och gör att jag skriver under många olika alias, är så jobbiga... Jag tror att jag måste söka professionell hjälp mycket snart... Puhhh!

#35
2010-12-18 20:57

Jag förstår inte varför alla vill vara mig. För att jag är bäst kanske? Men snälla ViB, rensa bort allt tjafs nu.

#36
j a r l
2010-12-18 20:59

http://img217.imageshack.us/img217/3117/saab92x.jpg

Ooohhh! Spasmer i handen igen! Måste lägga upp en tredje gång!

#37
2010-12-18 21:05

Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst! Jag är Bäst!...

#38
Muhammed
2010-12-18 21:30

När jag den bil jarl visa jag kan köpa?

#39
Anders M
2010-12-18 22:35

Hallå alla Jarlar! Den som är "bäst", kör definitivt inte Toyota. Jarl S kör Toyota Auris (Enligt kontoinfon). Om man har lyckats i livet och "är bäst", så väljer man typ BMW!

#40
Greger G.
2010-12-18 23:10

Re: j a r l. Angående din länk .../saab92x.jpg. Saab 92 kom 1949, så snacka om att Saab alltid varit före sin tid (fyrhjulsdrift redan då).

#41
2010-12-19 08:53

Hur vore det att kommentera det artikeln handlar om?

Eller är det bara elever från förskolan som skriver här?

Det vore trevligt om en moderator gick in och städade lite här så att det kunde bli lite trevligare och vänligare ton utan en massa personangrepp.

#42
Erik N.
2010-12-19 21:01

Skit frän!!!

http://img217.imageshack.us/img217/3117/saab92x.jpg

#43
Erik N.
2010-12-19 21:16

"Skit frän!!!" Jalle lille... Om du ska skriva under mitt namn, så borde du gå på Svenska-lektionerna i skolan! Skitfrän är ett sammansatt ord. Fråga din lärare så får du höra...

#44
Erik N.
2010-12-19 21:20

Det va inte jag som skrev. Nån snor mitt nick!!

#45
j a r l
2010-12-19 21:28

Erik N. - Det är jag som snor ditt nick! :-)

#46
Raymond K
2010-12-20 13:28

Nästan varenda tråd här på ViB handlar mest om att sno nicks. Börjar bli tjatigt.

#47
2010-12-20 15:46

Vilken soppa. 9-5 använder bl.a. motorer som GM levererar. 9-4X ska tillverkas i en av GM:s fabriker osv. Det kommer ta 6-7 år(kanske mer) innan GM är helt avpolletterade. Har man ett avtal där det står att Antonov inte får medverka som ägare kan man kliva ur avtalet om motparten bryter det.

#48
SiggeN
2010-12-20 18:20

Jarl S...står i rubriken "Ryske bankiren Vladimir Antonov vill fortfarande köpa Saab. Han uppger nu att han förhandlar med GM."

#49
truebeliver
2010-12-20 18:28

det går inte bara att köpa man måste också ha känsla för märket inte bara vinst saab ska vara mer än en bil!

#50
SiggeN
2010-12-20 18:33

truebeliver...glömde du några ord? Helt omöjligt att förstå vad du försöker säga.

#51
truebeliver
2010-12-20 19:10

jasså du tycker du inte om saab då?

#52
sweeny
2010-12-20 20:22

han menar nog att en punkt eller ett komma någonstans skulle göra din kommentar mer läsbar.

#53
Raymond K
2010-12-22 10:23

Alla med mycket pengar kan väl köpa företag om de vill, om Antonov blir en bra ägare till Saab har jag inte en aning om, jag känner inte Antonov.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.