
Regeringen har sänkt nivån i den så kallade reduktionsplikten, som innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen.
Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, vilket höjer priserna.
I höstas beslutades dock att reduktionsplikten återigen ska höjas, men inte till de tidigare nivåerna. Den 1 juli ska andelen biodrivmedel öka från sex till tio procent för både bensin och diesel.
Höjningen beräknas minska Sveriges koldioxidutsläpp med mellan två och tre miljoner ton till år 2030.
Exakt hur mycket dyrare eller billigare det blir att tanka bensin eller diesel efter halvårsskiftet är oklart, eftersom sänkningen av reduktionsplikten kombineras med att drivmedelsskatten justeras.
2027 träder en ny förändring i kraft som förväntas påverka drivmedelspriserna betydligt mer, nämligen det så kallade ETS2-systemet. Enligt beräkningar som gjorts kan det innebära betydligt dyrare bensin och diesel.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- Igår 23:07 Mr Snoid skrev: Axa skrev:…
- Igår 22:50 Snoid Mitt inlägg handlade…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.