Nästa artikel
Amerikanska biljättarna klagar på tuffare utsläppsregler
Nyheter

Amerikanska biljättarna klagar på tuffare utsläppsregler

Publicerad 21 december 2021 (uppdaterad 21 december 2021)
Efter de slappa reglerna som infördes under president Trump skärps nu utsläppskraven för nya bilar i USA.

Biltillverkarna får allt svårare att klara utsläppskraven för förbränningsmotorer. När de nya Euro 7-utsläppsreglerna träder i kraft kommer de förmodligen bli dyra för ingenjörerna att uppnå.

Även i USA skärps kraven. Tidigare i veckan kom ett slutgiltigt förslag från miljömyndigheten EPA om hur reglerna ska se ut framöver. Reglerna skärps efter att ha lättats när Donald Trump var president.

– Vi sätter en robust och rigorös standard som kommer minska utsläppen som skadar människor och vår planet på ett aggressivt sätt, säger Michael Regan på EPA till Reuters.

Snittförbrukningen måste kapas med 57 procent till 2026 jämfört med 2019 års siffror

De nya reglerna innebär att biltillverkarna måste sänka snittförbrukningen för hela modellutbudet med 5–10 procent årligen. Senast 2026 ska snittförbrukningen ligga på 5,9 l/100 km och EPA vill skärpa reglerna ytterligare efter det.

Med Trumps regler var den siffran knappt 7,4 l/100 km och under 2019 låg den faktiska snittförbrukningen från den amerikanska bilflottan på 9,3 l/100 km enligt siffror från EPA.

De amerikanska biljättarna snabbar på utvecklingen av nya hybrid- och elbilar för att klara utsläppsmålen. Dessutom har GM lanserat en ny dieselmotor, något som amerikanska biltillverkare annars inte brukar satsa på.

Hälften laddbilar – om åtta år

Målen blir svåra att nå, hävdar General Motors, Ford och Chrysler som samtliga deltog på ett event under måndagen där reglerna presenterades. Enligt branschorganisationen Alliance for Automotive Innovation behövs kraftiga elbilsrabatter för att öka försäljningen.

– EPA:s slutgiltiga förslag är ännu aggressivare än det tidigare förslaget och kräver en ordentlig försäljningsökning för elbilar, med betydligt högre marknadsandel än fyra procent som i dag. Att klara det målet kommer tveklöst kräva stöttande subventioner från regeringen, säger AAI:s vd John Bozzella i ett uttalande.

Joe Biden har dock stött på problem från en senator i sitt eget parti som inte vill ge sitt stöd åt ett av presidentens förslag som bland annat innehåller elbilssubventioner.

Målet för Biden är att 50 procent av alla nya bilar som säljs 2030 ska vara antingen elbilar eller laddhybrider. Även om åtta år tror alltså amerikanska politiker att hälften av alla nya bilar som rullar ut på vägarna inte har någon laddkontakt alls.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (16)

  • 22 december 2021 Det är helt korrekt.
  • 22 december 2021 Fast att man bara använder…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.