Bild
Nästa artikel
Nyheter

Akademien rasar mot Mercedes reklam

Publicerad 17 mars 2014 (uppdaterad 17 mars 2014)
Tilltaget att använda en dikt av Karin Boye i en reklamfilm gillas inte av Svenska Akademien som nu hotar att stämma Mercedes.

 

”Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst.”

Med de orden, som är hämtade från Karin Boyes dikt ”I rörelse”, inleds reklamfilmen för nya bilmodellen Mercedes GLA. Det har fått Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund att reagera. På Akademiens blogg skräder han inte orden:

”En reklambyrå som heter ANR har kommit på den bisarra idén att använda delar av Karin Boyes kanske mest kända dikt, ’I rörelse’, i en glassig reklamfilm som syftar till att locka människor att köpa bilar av märket Mercedes-Benz. Att utnyttja Boyes dikt på det här okänsliga och genomkommersialiserade viset är gravplundring.”

För att stoppa reklamfilmen hotar Peter Englund med rättsliga åtgärder och öppnar för att åkalla det så kallade klassikerskyddet i upphovsrättslagen.

Reklambyrån ANR, som står bakom filmen, försvarar sig mot kritiken och påpekar att Karin Boyes dikter är fria att använda eftersom författaren varit död i mer än 70 år. ANR ska också ha fått grönt ljus från Karin Boye-sällskapet att använda ”I rörelse”.

Diskutera: Rätt eller fel att använda Karin Boyes dikt?

Kommentarer

#1 • 2014-03-17 10:14
Leif Larsson

Rätt tycker jag. Svenska Akademin överreagerar.
"Är en fjärt i rymden".

#2 • 2014-03-17 11:46
Thommys

Barnsligt av Peter Englund. Det luktar politik. (kapitalistiska Mercedes, vänster Boye) Jag tycker att verk ska användas. De dör om de står i bokhyllor. Jag tror knappast att Mercedes använt sig av Karin Boyes dikter för att de är gratis utan för att det är kvalité.

#3 • 2014-03-17 13:48
Irvor

Rätt.
Det är en bra reklamfilm.
Kan inte förstå vad det finns att reta sig på.

#4 • 2014-03-19 12:43
Bortom

Upphovsrätt i dagens tappning är bara skit.
Du skriver några rader i ett ämne.
Publicerar det.
Sen får ingen använda det som står där i 70 år... även om det du säger är allmänt känt, självklarheter eller rent flumm.
Tänk om en arbetare i en bilfabrik skulle kräva royality varje gång du använder bilen... bara för att han/hon jobbade med din bil i några timmar i tillverkningsprocessen.
Det är EXAKT samma sak med upphovsrätt: någon jobbar några timmar (eller lite mer) med en skapelse och sen kräver betalt i snart 100 år... löjligt!

#5 • 2014-03-19 15:52
hultarn

Dessutom är det ju inte första gången Boyes dikter förekommer i bilreklam.

Och, hur viktigt är det att lägga energi på detta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.