Bild
Nästa artikel
650 000 Toyota Prius kan överhettas

650 000 Toyota Prius kan överhettas

Nyheter

En bristfällig kylarpump riskerar att överhetta hybridbilen Toyota Prius. Nu inleds en reparationskampanj som omfattar 650 000 bilar.

Luftbubblor kan leta sig in i en pump i Toyota Prius kylsystem vilket kan bromsa kylarvätskans cirkulation.

Det kan resultera i att motorn blir överhettad och att en varningslampa tänds. Om felet inte åtgärdas går bilen in i ett felsäkert läge med reducerad motorkraft.

Totalt 650 000 exemplar tillverkade mellan 2004 och 2007 omfattas, varav 70 000 sålda i Europa. I senare modeller av Toyota Prius används en annan typ av pump.

Ingen återkallelse
Bilarna ska nu ingå i en så kallad reparationskampanj för att byta kylarpumpen.

Toyota är noga med att påpeka att det inte handlar om någon återkallelse eftersom felet inte är av säkerhetskaraktär. Inga olyckor orsakade av problemet har heller rapporterats.

Under det senaste året har Toyota återkallat över 15 miljoner bilar över hela världen.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas reparationskampanj?

Kommentarer

#1
357:an
2010-12-03 08:26

Toyota tar ju tillbaka snart sagt varenda bil man tillverkar. Tänk att man lyckades lura en hel marknad så länge.

#2
Pelle E
2010-12-03 08:39

357:an: Det gäller 2004-2007, inte som du skrev igår. Läs på.

#3
2010-12-03 08:48

Nu lugnar vi ned oss. Jag kommer att redigera eller radera inlägg som inte håller god ton.

/Fredrik Diits Vikström, webbredaktör

#4
Raymond K
2010-12-03 09:21

Toyota ter sig som ett mer och mer ointressant bilmärke. Dom har haft väldigt många återkallelser på den senaste tiden.

#5
357:an
2010-12-03 09:24

Fredrik, problemet är tvådelat: dels därför att Toyotafantasterna är på dåligt humör nu för tiden, dels för att Toyotafantasterna inte kan acceptera att andra påtalar den dåliga kvaliteten.

När det gäller själva artikeln för övrigt är det pinsamt att se att Toyota INTE kallar åtgärden för en återkallning - ett nytt och slugt sätt att skriva om vad det faktiskt handlar om. Och att problemet inte är av säkerhetskaraktär är bara ett så genomkorkat påstående. Att bilen går in i felsäkert läge med reducerad motorkraft kan i fel situation definitivt utgöra en stor säkerhetsrisk.

Pinsamt, Toyota. Som vanligt, är man frestad att säga.

#6
sweeny
2010-12-03 09:49

fantastiskt hur mycket rabiata Toyotahatare det finns, vad är det som gör att detta märke (liksom SAAB) rör upp så heta känslor...?
Hade en gång en BMW 318 som envisades med att gå in i "limp-home-mode" så fort det blev runt nollan o lite fuktigt ute, Det var tråkigt men ingen trafikfara, så lugna ner dig lite. det hade givetvis BMW en dyr lösning på fast det var en "feature" på ett visst antal årsmodeller...

#7
Anonymous
2010-12-03 09:59

357:an= välkommen tillbaka Jägaren under annat namn (siffror) ;o)

#8
2010-12-03 10:13

357:an jag vet inte om man kan kalla det för ett problem av säkerhetskaraktär.

Citat:
"Det kan resultera i att motorn blir överhettad och att en varningslampa tänds. Om felet inte åtgärdas går bilen in i ett felsäkert läge med reducerad motorkraft."

Man får ju en tydlig indikering på att något är fel, samma sak som kan hända vilken bil som helst där en röd lampa tänds och då gäller det ju att stanna snarast.
Det är tydligen inte fallet här.

Dessutom när det gäller reducerad motorkraft så innebär det ju att bilen förmodligen också går med reducerad hastighet och det är faktiskt inte olagligt att köra långsamt så länge man håller över 30km/h på motorväg.

#9
357:an
2010-12-03 10:53

saabnisse, har du tänkt på att det finns situationer där avsaknad av motorkraft kan försätta dig i fara? Låg hastighet i sig är inte problemet.

#10
Pelle E
2010-12-03 11:03

Det pågår en hestkampanj mot toyota. Andra bilmärken kallar in bilar på löpandeband också bl.a VOLVO världens snabbaste traktor. Att folk inte vet skillnad på broms och gas. Så var det i USA!

#11
P:E
2010-12-03 11:12

Volvo Personvagnar måste återkalla nästan 19 000 bilar i Kina

Orsaken är en serie problem med fyra modeller som kan innebära risker för säkerheten, skriver Dagens Industri.

På till exempel Volvo XC60 handlar det om en luftkudde som inte löser ut eller löser ut på fel sätt.
Kina är Volvo PV:s tredje största marknad och nyheten om problemen riskerar att störa bilden av Volvo som ett mycket säkert märke.

#12
897
2010-12-03 11:17

Honda återkallar 528 000 bilar runt om i världen på grund av problem med cylindern som innehåller bromsvätska.( Oktober 2010)

#13
897
2010-12-03 11:19

Tusentals bilar av Volkswagen, Audi och Skoda har haft problem med dubbelkopplingslådorna, DSG. Nu ska bilarna återkallas och växellådan uppdateras. ( November 2010)

#14
897
2010-12-03 11:20

Tyska biltillverkaren BMW återkallar 350 800 bilar över hela världen på grund av problem med bromsarna. (Oktober 2010)

#15
897
2010-12-03 11:22

På grund av rost i servostyrningen återkallar Mazda över 200 000 bilar av modellerna Mazda3 och Mazda5. ( Augusti 2010)

#16
Raymond K
2010-12-03 11:22

P:E!
Kina må vara en stor marknad för Volvo men 19000 Volvos i Kina är en droppe i havet med tanke på det totala antalet bilar som säljs i Kina. Man siktar på att sälja totalt 17 miljoner bilar under 2010 i Kina. Det gör nog knappast att de kineser som ser Volvo som ett säkert märke ändrar sin uppfattning. De andra nästan 17 miljoner bilarna är väl förmodligen inte helt utan problem heller.

#17
897
2010-12-03 11:27

Nu återkallar General Motors 1,3 miljoner bilar för att åtgärda problem med servostyrningen. ( Mars 2010)

#18
Albino
2010-12-03 11:29

GM återkallar nu 1,5 miljoner bilar på grund av ett elfel som kan orsaka brand. Systemet som värmer spolarvätskan ska nu kopplas bort. ( Juni 2010)

#19
2010-12-03 11:30

Jag har nog aldrig sett så många "kan" i en beskrivning av ett fel, nästan komiskt att läsa.....:)

#20
Albino
2010-12-03 11:34

I början av oktober tillkännagavs att BMW är tvungna att återkalla minst 350 000 bilar tillverkade mellan 2002 till 2010 på grund av brister i bromssystemet. Nyligen lät också Mercedes meddela att minst 85 000 bilar måste in på verkstad och i detta fall handlar det om ett fel som kan leda till att styrservovätskan läcker ut.

#21
Albino
2010-12-03 11:36

Raymond. Kina är Volvo PV:s tredje största marknad och nyheten om problemen riskerar att störa bilden av Volvo som ett mycket säkert märke.

#22
897
2010-12-03 11:41

Nissan att återkalla hundratusentals bilar för att åtgärda fel med bromspedaler och bränslesystem. ( Mars 2010 )

#23
897
2010-12-03 11:42

Två modeller från Mitsubishi har så dålig rostskydd att vissa delar kan rosta sönder. Nu återkallas 58 000 bilar. ( Mars 2010 )

#24
sweeny
2010-12-03 11:56

så bra, nu vet vi att de flesta märken återkallar för att åtgärda problem som upptäcks. Finemang, då kan vi släppa det...

#25
Einstein.
2010-12-03 12:47

På en VAG som är 5år har väl vattenpumpen bytts ett par gånger redan, tror du vag står för den kostnaden?
Vill du åka problemfritt, köp japanskt, det torde alla med vett veta vid det här laget.

#26
Efraim
2010-12-03 13:03

Re: Einsten
Vag. Vad är VAG? Det ingår rätt många bilmärken i den koncernen.... Vill du åka problemfritt kör europeiskt - det gjorde f.ö Einstein själv....

#27
McTar
2010-12-03 13:36

Det är ganska komiskt att det inte spelar någon roll hur många fel som uppdagas på ett visst japanskt märke, det är alltid fler fel på andra bilar.

#28
2010-12-03 13:39

Re McTar
Kul att du kommit till insikt om det, det har de flesta undersökningar konstaterat under många år....:)

#29
789
2010-12-03 14:03

Saab kommer återkalla samtliga bilar för skrotning.

#30
McTar
2010-12-03 14:46

Simon No1: Haha, jag kämpar fortfarande för att inte förstå...;-)

#31
357:an
2010-12-03 15:04

Såvitt jag har klunnat utröna i artikeln handlar den om Toyotas dåliga bilar. Jag förstår inte varför Volvo, Bmw, GM, MB m.fl. diskuteras här. Men det är lätt skrattretande att se Toyotafolkets desperata försök till fokusflyttning genom att ta som exempel att BMW återkallat några hundra tusen bilar för ett (1) fel när Toyota är uppe i snart 15 000 000 (!) bilar med alla möjliga fel - nästan två hela årsproduktioner. OCh tro mig, det kommer mera. Vänj er!

#32
123ururu
2010-12-03 15:29

Re mctar, det är väl inte så konstigt att det är fler fel på andra bilar de är ju sämre.

#33
anonymus
2010-12-03 15:40

357:an Välkommen tillbaka Jägaren under annat namn nu 357:an.....;o) Eller kan det vara 789......skit samma....

#34
789
2010-12-03 15:54

789 ( den äkta) ska tala med ViB om mitt namnkapning som ngn gjorde kl. 14.03 och be dem ta fram dess IP adress för det klockslaget. Hur som haver är jag inte förvånad över att Toyota återkallar än fler bilar, denna gång Prius. Har talat med fler taxiåkare som "tvingats" köra Toyota Prius i Stockholm men som i allt snabbare takt byter ut dem mot främst Volvo V70 AVT dvs gasbilen samt mot VW Passat med gasmotor.

#35
blinkljus
2010-12-03 16:17

Vad är problemet´? pumpen kan gå sönder, om det händer så funkar bilen ändå. Alla andra fel som dom har återkallat är väll mest mjukvarufel som troligen dom flesta bilmärken lider av. Kör Toyota nu och troligtvis nästa gång också, annars Volvo.

#36
smack
2010-12-03 16:20

Hmmm, det där gnället om ip-adresser verkar misstänkt likt "jägaren", det kan nog vara så att 789 är han reinkarnerad. men registrera ditt nick då, om du är så rädd om det!! vad ska du göra med en ip-adress, ringa polisen? "ursäkta, nån skriver i ett internetforum med ett anonymt nick som jag hade först..." en ip är ju inte för evigt, kör release-renew ett par gånger så har du troligen fått en ny ip-adress utdelad till slut...

#37
S-E S
2010-12-03 16:23

Vilket nummer i raden har denna reparations/återkallelsekampanj? Det har blivit några den senaste tiden! Är det inte bättre att göra rätt från början och provköra innan leverans?

#38
Einstein.
2010-12-03 17:05

McTar: Sådana här fel uppdagas inte av tillverkaren på många andra bilar, dom liksom kommer som ett brev på posten.

#39
Greger G.
2010-12-03 18:38

Hallå Hallå Jarl - Jarl !!! Var är du??? Hallå Hallå... !!!

#40
Jonas J
2010-12-03 18:42

Toyota betyder ju "Återkalla" på Japanska! Toyota-bilar står så mycket på verkstaden, att man knappt ser dem i trafiken längre...

#41
z655
2010-12-03 19:38

Skulle gärna höra Jarls åsikt om detta men.....för att komma till ämnet... att Toyota återkallar innebär ju att de känner till felet och vill åtgärda, dott så. Vad beträffar Prius är det inte en av mina favoritbilar men det är lika bra att vänja sej, fler och fler bilkar kommer antagligen att ha den här yekniken inim en snar framtid.

#42
z655
2010-12-03 19:43

Ursäkta felstavningarna, är inte riktigt sams med mitt tangentbord.

#44
Uno Lööw
2010-12-03 21:25

Varför blir jag inte förvånad? Jo, Toyota har haft massvis med problem den senaste tiden och har dessutom kört en på många punkter slut Toyota årsmodell 2009 med 800 mil på mätaren.

#46
rallygam
2010-12-03 21:34

Funderade på Toyota men får nog bli Dacia. Billigt och seriöst. Och undrerbar i snö tack vara SMALA, trygga däck och bra uppbyggnad av bilen. Bättre än många antisladdbilar men skulle inte tackat nej till antisladd till Dacia om det fanns som tillval.

#47
Uno Lööv
2010-12-03 21:36

Jo, finns billigare bilar med mindre återkallningar än dyra Toyota. Plastiga bilar som känns otyrygga borde förbjudas.

#48
Anonymous
2010-12-03 21:46

Prius är världens mest avancerade bil och mest driftsäkra. Helt otrolig kombination, bara Toyota klarar det. Traktor kan man köra på gärdet.

#49
2010-12-03 21:46

Toyota är även det mest debatterade bilmärket på VIB, fantastiskt så många som vill prata om Toyota....!

#50
z655
2010-12-03 22:21

Simon no1 Saab är det mest diskuterade märket på AM&S med över 300 kommentarer på en artikel, slutsats????

#51
Uno Lööv
2010-12-03 22:34

Toyotan -09 var en IQ. Varningslamporna levde sitt eget liv. Dessutom visade att jag skulle köra låg växel i väldigt höga farter och fjädringen måste gjort sitt med tanke på att den kändes fjädringslös.

#52
2010-12-03 23:34

Re z655
Nu pratar du om en artikel, men jag pratar totalt....

#53
Calle Carlsson
2010-12-03 23:44

Toyota prius är inte bara en bland dom fulaste bilarna världen skådat utan också en miljöbov. En värsting bmw m3 behöver bara svansa efter en ful prius på fullgas och bevisa att den har lägre bränsleförbrukning och körglädje som ingen annan.

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

Nåja kanske inte det mest seriösa testet från top gear men rätt underhållande.

Men ni måste ju alla hålla med om att första och andra generationen av prius är nåt så fruktansvärt fula. 3e generationen däremot kan bli en milstolpe och intressant i sammlarkretsar.

http://fulabilar.wordpress.com/

#54
Uno Lööv
2010-12-04 00:08

Ni vet väl hur mycket energi det går åt till att tillverka en sådan här avancerad "miljöbil"?

#55
2010-12-04 00:30

Japp, den är sämre än medelbilen under produktionen, men den tar igen det på lägre utsläpp ganska snart.....

Man kan läsa om det här...

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101022-toyota-prius-skiti/index.xml

#56
2010-12-04 00:35

Ska jag vara ärlig hittar jag ingen siffra på hur mycket energi det går åt....

Uno, hur mycket går det åt....?

#57
Anonymous
2010-12-04 08:12

Här kan ni få läsa lite där dom lärda pratar.
över 46000mil utan reparationer är inga problem.
http://priuschat.com/forums/gen-ii-prius-main-forum/79235-299-999-mile-club.html

#58
2010-12-04 08:25

Komiskt att vissa reagerar så starkt på att Toyota kostnadsfritt monterar en bättre vattenpump när tex. Vw med flera har betydligt mer problem med sina vattenpumpar där skovelhjulen på deras vattenpumpar är byggda i plast (!) och hela skoveln brukar gå sönder, släppa eller lossna med stor risk för överhettning av motorn som följd men där får kunden själv betala en ny pump som fortfarande har samma undermåliga konstruktion och är byggd av plast men där reagerar ingen eftersom VW inte erkänner att problemen existerar...

#59
2010-12-04 09:34

Toyota tar sitt ansvar. Få andra bilmärken går ut och gör något åt sina kunders bilar utan att de blir tvingade till det. Hur ofta hör jag att de som ligger sämst till i diverse kvalitetsidex vidtar åtgärder? Aldrig.

#60
Uno "von" Löö"w" (v)
2010-12-04 10:09

Simon: Jag har ingen siffra men suddig information om att en ny miljöbil kräver 4 ggr mer enegi än en lite enklare bil från 90-talet att tillverka. Dessutom var produktionen mer oeffektiv och mindre återvinning av gammalt material då så om inte det är medräknat är en ny avancerad bil ännu värre än 4 ggr. En ny bil fast enklare bil hade kanske kunnat varit mer enegisnål att tillverka än en gammal bil. (Kanske är Dacia rätt bil.) Kommer kosta på en ny lack på min Primera -92 som är snål, har katalysator, skapligt säker och som redan är tillverkad o s v istället för att köpa en ny miljöbil.

#61
McTar
2010-12-04 11:42

Uppenbart är det någon försvarsmekanism som gör att man måste förvara sitt bilmärke tills man är överbevisad. Har man dessutom köpt en bil i tron att den inte har några fel och problem, så blir väl fallet lite högre när verkligheten infinner sig. Min bil är inte perfekt men motsvarar förväntningarna... Köper men en "perfekt" Toyota och åker på en massa återkallelser så skulle åtminståne jag vara missnöjd.

#62
2010-12-04 12:10

Re Uno
Ja det var ju lite märkligt att jämföra en ny bil med en från 90 talet, helt klart är ju att bilen från 90 talet har betydligt högre avgasutsläpp en en modern så sammantaget kanske en nyproducerad bil blir bättre för miljön än en som är mer miljövänlig att tillverka......

Svårt att greppa alla siffror och just vad gäller Prius så är ligger den över medelbilen i tillverkning men betydligt effektivare under åren den rullar på vägarna......

Men jag vat att Toyota inte nöjjer sig med det utan jobbar på att få ner alla miljöpåverkningar....

#63
357:an
2010-12-04 12:13

Vad är Toyota upp i? Snart 15 000 000 återkallade bilar på inte ens ett år eller nåt sånt, vilket mosvarar typ två hela årsproduktioner. Alla som kör Toyota måste i rimlighetens namn på allvar fundera över sitt bilinnehav. Det är inte roligt att bli grundlurad, men svälj stoltheten och frigör er medan ni kan.

#64
2010-12-04 12:21

Re 357:an
Grundlurad...????
Vi kör en av de mest felfria bilarna i alla undersökningar och har köpt bil av en tillverkare som tar sitt ansvar och ser till att deras bilar blir ännu mer felfria..... Det är trygghet....!

Den som inte får sin bils bristerl åtgärdade gratis däremot är grundlurad.....!

#66
357:an
2010-12-04 12:35

Simon no1, just det: Grundlurad. Och märkligt nog visste jag att du skulle komma in som ett brev på posten.

Leifer, hållbarhet över åren har inget med premium att göra. Det kan tyckas låta märkligt, men helt andra värderingar ligger till grund för denna indelning.

#68
kretipletinus
2010-12-04 12:43

uno: billigt sätt att intala sig att man gör en insats för miljön när man kör runt i en gammal skorv, istället för att erkänna att man inte kan/vill hosta upp pengarna för att köpa en ny...

#69
357:an
2010-12-04 13:20

leifer, vad är "riktig" kvalitet, vem bestämmer innebörden och kan "kvalitet" trots allt sitta på olika ställen och vara olika viktig beroende på var kvaliteten sitter och vem man frågar?
Hur ska en kvalitativ och god prinskorv smaka? Vem ska bestämma vilken prinskorv som är godast? Och för vissa människor är konsistensen viktigare är utseendet och tvärtom. Sedan ska allt detta samköras med smaken. Det finns enget givet svar på detta resonemang. Så gör det heller inte med bilar. Att bara prata hållbarhet som du gör fungerar inte.

Så, inga fler diskussioner om ett så subjektivt ämne för min del.

#70
Greger G.
2010-12-04 13:36

Hallå Hallå Jarl - Jarl !!! Var är du??? Hallå Hallå... !!!

#71
357:an
2010-12-04 13:47

leifer, ett sista inlägg. Vi flyttar nu fram frågan till att bli "Vilken är den bästa prinskorven" (alltså inte vilken som är godast). Nu blir det riktigt svårt. Vissa kommer att tycka att prinskorv A är bäst för att den ser bra ut, har bästa konsistensen och smakar bra. Andra kommer att tycka att prinskorv B är bäst eftersom den har det mest aptitliga utseendet, smakar bra och har näst bästa konstistensrn. Några kommer att föredra prinskorv C baserat på andra kombinationer. I det här fallet blir kvalitet för alla deltagare i testet den korv som de sammantaget tycker är bäst. Samma sak gäller för bilar. Olika människor kommer att ha olika uppfattningar om "kvalitet" beroende vilka underliggande kriterier som vägs samman såsom utseende, känsla, bekvämlighet, utrymmen, materialval, lukt etc.

God Jul

#73
2010-12-04 15:17

Jag uppfattar inte premium och bästa kvalitén som synonymt.
Toyota har genomgående god hållbarhet vilket väl måste betraktas som god kvalité, inte minst med tanke på det stora antalet producerade enheter (nu tänker jag alltså i bilvärlden och inte i charkuterivärlden).
Mercedes betraktas väl allmänt som ett premiumfabrikat men tillverkar flera rena lyxbilar. Jag menar att premium-varianterna är nedbantade versioner av lyxbilarna. Inom vissa fabrikat skulle de nog kallas "instegsmodeller". Fabrikatet Mercedes behåller tydligen sin status som premium (no1) trots den synnerligen allvarliga epoken med rost och ovilja vilket, för mej tyder på att kvalité och premium inte alls är samma sak.
Att Toyota återkallar och nu driver denna reperationskampanj ger inte mej en "ny bild" av Toyota. Jag, som inte kör Toyota, uppfattar fortfarande att Toyota är nåt av det mest driftsäkra och mest ekonomiska för medel-Svensson att äga och bruka ...
Men en Merca är kanske goare att köra med ..
Som alltid, smakar det så kostar det :o)
.

#75
z655
2010-12-04 18:35

re:Simon no1. Toyota är det märke som renderar mest kommentarer på ViB, Saab är det som ger flest på AM&S. Detta är faktum,själv vet jag inte vad man ska dra för slutsats av det, tycker bara det skulle vara intressant att höra vad ni tror?

#76
MR X
2010-12-04 20:10

Håller helt och hållet med leifer. Ang Mercedesägare från förr. Om man jämför den mercan 230 e som farsan hade 1986 med mercedes av idag så är dagens mercedesar rena rama undermåligheten kvalitets och hållbarhetsmässigt jämfört med 86:an. Hittar man tillbaka till kvaliteten som man hade 1986 så hade jag gladeligen lagt ut 100 000 extra för en merca idag. Först då hade det lockat att köpa mercedes igen. Då hörde premium ihop med kvalitet! Och det var då fanns inget annat märke som ens kom i närheten av Mercedes.

#77
MR X
2010-12-04 20:20

Men till Toyota"problemet" Även om felet inte är livshotande så är det ändå irriterande och jag kan tänka mig att det jagar iväg en viss kundkategori. Men alla biltillverkare tycks ju ha olika typer av tekniska problem idag. Så jag förstår ärligt talat inte uppståndelsen i detta fallet!

#78
j a r l
2010-12-04 23:45

Sandlådan håller jag mig utanför. Lek på ni, hink och spade. När växer vissa upp!? (aldrig...)

#79
McTar
2010-12-05 09:14

Det var roligt "J a r l", tror du vi är blinda? Du sitter ju i mitten av sandlådan och surar!

#80
Uwno woon Lööwf
2010-12-05 12:12

Simon: Varför anser du att det är okej att ny bil trots tunnare skitplåt, effektivare produktionsmotoder o s v är jävligt mycket mer energikrävande än en gammal att tillverka. Är inte mijö viktigare än en bil fyll av onödigt skit?

#81
2010-12-05 12:23

Re Unu jag har ju än så länge inte sett mer än dig skriva om detta så om vi utgår ifrån att det är som du säger så är jag säker på att de flesta biltillverkare jobbar på att få ner miljöförstöringen, jag har aldrig försvarat att miljön tar skada och tittar du på bilen under dess livstid så tror jag inte dina påstående håller för allt handlar ju inte bara om tillverkning eftersom det är en ytterst liten del i bilens livslängd.....

#82
Greger G.
2010-12-05 14:49

Hehe! Jarl är sur för att han inte fick något Lördags-godis igår! ;-) Hans mamma och pappa tyckte inte att han varit tillräckligt "snäll" (om han nu någonsin är det?) denna vecka...

#83
j a r l
2010-12-05 16:09

Sluta tjafsa nu. Snart jul, då ska man vara snäll.

#84
Benny Berglund
2010-12-05 17:57

Ën artikel av den här karaktären säger mkt om nivån på svensk motorjournalistik.Varför tar inte Vi Bilägare upp mina uppgraderingar/serviceåtaganden på min Mercedes,det är många det vill jag lova.Inte ett ord skrivs, förbluffande eller hur?Toyota är ju osmarta också som offentliggör det Europeiska biltillverkare smyger med.Världen i särklass största kvalitetsrapport Consumer Report (7.3 milj. läsare) kommenteras inte överhuvudtaget (några dagstidningar undantagna).Toyota/Lexus i kvalitetstopp med 5 modeller i resp. fordonskategori.Nissan,Honda och Subaru också med mkt bra resultat.Ren katastrof däremot för Europeiska sk. premiummärken.Passar inte galoscherna kära motorskribenter?.Trovärdigheten hos en svensk motorjournalist ligger i nivå med en beg.bilförsäljare på en bakgata i St.Petersburg.Tid till eftertanke,eller?.

#86
Ufwno woon Lööwf
2010-12-05 19:43

Simon: Höhö

#87
789
2010-12-05 21:11

Benny Berglund:
Det var kanske så tidigare att Toyota HADE hyggliga resultat men frågan är vad som händer nu? Toyota kommer knappast att kvalificera sig kommande år efter den ena kvalitets skandalen efter den andra som resulterat i 10 000 000, 10 miljontals återkallanden och reparationer, gång efter annan. Toyota ägarna måste verkligen vara tålmodiga för att "orka" köpa en Toyota igen. Ser man på försäljningen för Toyota avs november månad har Toyotas försöljning "rasat" med mellan 30% - 55% för de största och vanligaste modellerna på en för övrigt stark bilmarknad. Varför?

#88
Greger G.
2010-12-05 21:33

OK! Jag ska vara snäll Jarl...

Här är en Julklapp! :-)
--------------------------------------------------
Nyregistreringar november:
(Samma månad förra året inom parantes)

1. Volvo V70 2 247 (1 885)
2. Volkswagen Golf 1 244 (793)
3. Volkswagen Passat 812 (579)
4. Saab 9-3 792 (398)
5. Volvo V50 762 (1 042)
6. Ford Focus 736 (600)
7. Renault Clio 694 (165)
8. Renault Megane 618 (410)
9. Kia Cee’d 612 (796)
10. BMW 3-serie 573 (443)
--------------------------------------------------
Tyvärr finns det inte någon Toyota i paketet Jarl! :-(

#90
789
2010-12-06 07:26

Greger och Leifer:
Denna bilförsäljningsstatistik som vår käre "Jarl" fick ta del av är en riktig "smällkaramell"... Trist, för honom, men icke desto mindre sann. Hur ska "Jarl" klara det utan att få sömnbesvär, ännu sämre humör och dessutom fick han visst inte heller "Lördagsgodis" men det är klart att han kan ju alltid låtsas att hans morgon - och - kvällsmedicin smakar bra?

#91
789
2010-12-06 07:28

Glömde säga att "jarl" kanske blir lika överhettad som sin pappas riskokare dvs Toyota över att läsa Toyotas allt uslare försäljning... Toyota kommer aldrig mer "upp på banan" igen!

#92
Anonymous
2010-12-06 08:27

Benny Berglund har helt rätt!
Betänk att toyota återkallar för sådant som andra tex. tyska biltillverkare aldrig skulle återkalla för eller mörkar. Skulle tyskarna återkalla för alla småfel skulle vi inte få läsa om annat om det kom ut i media. 789 är inne på helt fel spår, en återvändsgränd.

#93
rav4
2010-12-06 09:00

Om alla köper den bil de vill ha så kanske alla blir glada!? Jag är nöjd med min slöa Rav4:a men mer nöjd med Toyotas service. Återkallelser är trist för då det blir en massa meck med att lämna in bilen och låna nåt annat. Annars ser jag det som positivt att återkalla i överkant = ansvarstagande. Men det gör väl jänkarna och tyskarna också vilket är bra.

#94
j a r l
2010-12-06 10:26

Ännu ett bevis på Toyotas överlägsna kvalité!

#95
Greger G.
2010-12-06 10:43

En Toyota är så "överlägsen" Jarl, att man måste köpa ytterligare en bil (t.ex. en Saab) för att ha en bil ATT KÖRA MED! Eftersom Toyotan ALLTID STÅR PÅ VERKSTADEN p.g.a. alla återkallelser! ;-)

#96
2010-12-06 12:15

Nu finns en lista på de begagnade bilar som både är krocksäkrast och krånglar minst. När Bilprovningen och Folksam samkör sina listor för bilar från före 2006 är det svenskt och japanskt som vinner.

De bästa begagnade bilarna
Utan rangordning:
Volvo S 40
Volvo V 50 2004-2006
Saab 9-5 2004-2006
Toyota Camry 2001-2003

Toyota Prius 2004-2006
Toyota Avensis 2005-2006
Lexus IS 2006
Honda Civic 2006.
http://di.se/Default.aspx?pid=3866&epslanguage=sv

#97
j a r l
2010-12-06 13:16

Toyota ÄR bäst:

Toyota Camry 2001-2003
Toyota Prius 2004-2006
Toyota Avensis 2005-2006

#98
Greger G.
2010-12-06 13:39

Jarl. Saab 9-5 var säkrast enligt Folksam i verkliga olyckor mellan åren 1997-2007. Toyota Avensis tog över stafettpinnen 2008... Det har dock läckt ut från Folksam att Nya (gen 2.) Saab 9-5 återtar tronen... Hur som helst, att Toyota Avensis blev utsedd till säkraste bilen är ju inte så konstigt! Den står ju hela tiden på verkstaden p.g.a. återkallelser, och då kan den ju inte gärna krocka med något! Alltså är det därför den rankas som krocksäker! :-)

#99
McTar
2010-12-06 13:55

Folksam är helt opartiska...

#100
smack
2010-12-06 14:06

hur kan NYA 9-5 kunna ha bedömts ännu, bygger inte folksams åsikter på faktiska krockar? Så många kan väl knappt ha levererats än så de hunnit krocka i någon statistiskt säker mängd ännu?

#102
789
2010-12-06 14:27

Har ni redan "glömt"eller förträngt varför Toyota Avensis utsågs till "säkrast" i Sverige 2008 av Folksam? Jo, därför att Folksam fick rätt att återförsäkra alla nya Toyota mot att de testade nya Toyota Avensis mot gamla bilmodeller som i sissa fall var över 10! år gamla så det var inte så konstigt att Toyota "vann" då? Men detta falskmyntspelande läckte snart ut till pressen och Folksam tvingades backa och Toyota fick, som vanligt, stå där med "byxorna nere".....

#103
McTar
2010-12-06 14:40

789: Jag håller med. Många av T:s konkurenter var inte ens med i undersökningen pga för dåligt underlag. Att då prångla ut "nyheten" luktar väldigt illa.

#104
Tony
2010-12-06 14:43

Googla "oil sludge" första träffen är Saab... Stackars alla Saab-ägare som tillverkaren gav fingret.

#105
j a r l
2010-12-06 14:47

SKANDAL: http://www.vibilagare.se/reportage/saabs-garanti-vardelos-4302

#106
Jacob B
2010-12-06 15:06

Det har faktiskt skett ett antal olyckor nu i vinter. Front mot front - nya 9-5 mot Avensis. Avensis blev mos med skadade personer! 9-5 utan skadade! 9-5 = 501 cm & 2020 kg mot Avensis 469 cm & 1490 kg.
Avensis är chanslös i en sådan situation! Det är fysikens lagar som gäller, helt enkelt...
http://www.vibilagare.se/nyheter/se-nya-saab-95-krocktestas-av-euro-ncap-1544

#107
2010-12-06 15:29

Re Jacob B
Märkligt uttalande, var hittar du den informationen....?
Toyota har själva krockat Prius mot Landcruiser och bevisat att det inte bara handlar om tyngd... Så enkelt är det inte riktigt....!

#108
Erik.
2010-12-06 16:01

Oj va många som är avundsjuka på Toyotas överlägsna kvalité. Inte bra för hälsan att strida mot the king

#109
Janne J
2010-12-06 16:23

Dedikerad till Toyåterkalla "The King":
http://www.youtube.com/watch?v=WJTww8SDUp8&feature=related

Toyota har skrivit ett sponsoravtal med Charlotte Kalla. Samarbetet går under namnet ToyotaKalla.

#110
789
2010-12-06 20:44

Erik:
Håller med dig att det är inte alls bra för hälsan att strida för Toyota som blir alltmer ett "looser" märke. Muahahaha!

#111
anonymus
2010-12-06 20:51

Kolla in denna artikel på länken nedan.

http://automotorsport.se/news/21868/varför-ger-ni-inte-saab-en-ärlig-chans/

Då kommer frågan. Finns det ett Toyota hat på denna sida från vissa personer? Dum fråga egentligen, klart det finns! Men hur friska är dessa personer? Och hur mycket sanning är det i det de skriver? Eller väljer dessa personer att bara skriva och förstora upp Toyotas problem och blundar för de positiva egenskaperna som trots allt finns?! Fundera på det ett slag.

#112
smack
2010-12-06 21:02

789: LOOSER betyder lösare och inte förlorare. menar du förlorare får du skriva LOSER! kolla denna länk om du inte tror mig, loser... http://loseloose.com/

#113
2010-12-06 21:08

Re smack
789 kallar Toyota för Loser samtidigt som han påstår sig äga en..... Hmmm trovärdig kille.....

#114
789
2010-12-06 22:23

Smack: Toyota = looooosers....
Simon no 1: Jag var indirekt ägare av en Toyota Avensis kombi 2,0l 2006:a dvs min fru kör den och jag köpte den ny och den har gått drygt 9000 mil (nästan) alltid servad på Toyota Center och bla bytt styrväxeln som sprack samt båda främre hjullagren. Då ena lagret skar sa mecken att man alltid ska byta båda hjullagren. Skitbil men som har en stark sida och det är att lacken är oerhört stark i så motto att den har ngn slags "glashinna" på sig som gör att den aldrig behöver eller aldrig har vaxats trots dessa år och miltal. Den tvättas kanske 5-10 ggr per år och är trots det nästan rostfri. Alltså bra lack men ändå en "sunkig" kärra.

#115
smack
2010-12-06 22:45

troll...

#116
Hussein
2010-12-06 23:48

Ta det lugnt ta en Toy(ota). Medans den står på Verkstaden.

#117
2010-12-07 00:46

Re 789
Ja du påstår det, men när du sa att den låg på blocket till försäljning så visade det ju sig att det inte fanns någon bil som stämde med dina uppgifter mil/årtal så det är nåt i din berättelse som inte stämmer...

När man läser dina inlägg här så blir man ännu mer kritisk till dina uppgifter......

#118
Greger G.
2010-12-07 01:51

Är det sant att nästa Toyota ska heta Toyota Felus !??

#119
Svenne .
2010-12-07 07:04

En hyperavancerad och multikomplicerad bil – som bara går och går.

http://www.teknikensvarld.se/documents/toyota/beg-prius-ii/index.xml

#120
Greger G.
2010-12-07 09:18

Den går - Blir överhettad! Sedan går den lite till - Blir överhettad! Sedan går den lite till - Blir överhettad! Osv...

#121
Janos J.
2010-12-07 09:22

@Svenne . "som bara går och går." Fram och tillbaka till verkstaden!!! Citat från texten ovan: "Under det senaste året har Toyota återkallat över 15 miljoner bilar över hela världen."

#122
2010-12-07 09:24

789, Som vanligt stämmer inte dina teorier med verkligheten angående att Folksam skulle få börja försäkra alla Toyotor om man ljög om sin omfattande statistik från verkliga olyckor, för Folksam har haft Toyotas bilförsäkring i över 10 år före det liksom man har många andra bilmärkens "märkesförsäkringar" så du kan lägga ner din gissningslek nu annars får du gärna komma med din fakta som du själv förvrängt till att Toyota fick "stå med byxorna nere" tack!

#123
2010-12-07 09:29

789, Inte heller dina tidigare berättelser om att du kostat på din Avensis-06 massor stämmer då du om uppgifterna nu skulle stämma så skulle du ha fått problemen åtgärdade på garantin och fått lånebil medans bilen reparerades kostnadsfritt så varför förvränger du sanningen?

#124
Erik.
2010-12-07 11:50

Finns inte en Prius i Sverige som blivit överhettad, bara önsketänkande hos vissa

#125
anonymus
2010-12-07 11:54

Kolla in denna artikel på länken nedan.

http://automotorsport.se/news/21868/varför-ger-ni-inte-saab-en-ärlig-chans/

Då kommer frågan. Finns det ett Toyota hat på denna sida från vissa personer? Dum fråga egentligen, klart det finns! Men hur friska är dessa personer? Och hur mycket sanning är det i det de skriver? Eller väljer dessa personer att bara skriva och förstora upp Toyotas problem och blundar för de positiva egenskaperna som trots allt finns?! Fundera på det ett slag.

Ska vi inte ge Toyota en ärlig chans och bli lite mer nyanserade här.

#126
Svenne .
2010-12-07 11:55

Greger G., Janos J. : Hade ni inte 20kr så ni kunde läsa testet om den mest felfria bilen? Fråga övervakaren om ni kan låna 20kr.

http://www.teknikensvarld.se/documents/toyota/beg-prius-ii/index.xml

#127
Janos J.
2010-12-07 12:02

Toyota kommer att sälja bilar i 2-pack framöver! När bil #1 står på verkstaden p.g.a. återkallelse kan man köra med bil #2. Sedan får man tillbaka bil #1 varvid bil #2 lämnas till verkstaden p.g.a. återkallelse. Så fortsätter det växelvis framöver... Så att förhoppningsvis alltid en bil är ledig från verkstaden!

#128
2010-12-07 13:40

Re Janos J
Det är ju rätt märkligt att jag som kört Toyota sen 30 år tillbaks, hittills aldrig någonsin fått vara med om en återkallelse....!

Det är nog bara i din dröm det skulle vara ett problem.... Dröm sött...!

#129
Greger G.
2010-12-07 13:51

Re: Janos J. Det är därför som Toyota säljer flest bilar i Världen!

#130
Janos J.
2010-12-07 13:57

@Simon no1. Texten ovan "Under det senaste året har Toyota återkallat över 15 miljoner bilar över hela världen." 1 år = 15 miljoner återkallelser. 15 miljoner återkallelser * 30 år = 450 miljoner återkallelser! Du har haft en osannolik tur min vän!!!???

#131
2010-12-07 14:24

Re Janos J
Med tanke på att de säljer 8 miljoner bilar om året nu och de har ju funnits sen 60 talet så blir det inte så många återkallade bilar procentuellt sätt.......

#132
789
2010-12-07 17:42

Hanzzon:
Det som är bytt på Toyotas garanti var styrväxeln som sprack. Spruckna styrväxlar är ganska vanligt på Toyota Avensis, som du borde veta! Resten har jag - min fru - betalat ur egen ficka! Vad gäller Folksams och Toyotas "mygel" har det skrivits spaltmeter av så även det borde du känna till eftersom du är "Toyota man". Eller hur?

#133
789
2010-12-07 17:43

Hanzzon:
Det som är bytt på Toyotas garanti var styrväxeln som sprack. Spruckna styrväxlar är ganska vanligt på Toyota Avensis, som du borde veta! Resten har jag - min fru - betalat ur egen ficka! Vad gäller Folksams och Toyotas "mygel" har det skrivits spaltmeter av så även det borde du känna till eftersom du är "Toyota man". Eller hur?

#134
anonymus
2010-12-07 18:37

789

Har läst på Vibilägares "felanmälan" om spruckna styrväxlar på Avensis och skriver att han fått denna bytt, trots att det är bevisat att han aldrig ägt en Avensis. Kan inte visa på annons trots att han har bilen till salu!

Sedan om Folksam och Toyotas "mygel" kan du länka till det som det "skrivits så mycket om". Om det är mytomaner som du som skrivit spaltkilometer om Folksam och Toyotas mygel så ger jag inte mycket för det. Men om det är en seriös artikel visa oss på den och länka dit. Men som vanligt är det en hopdiktad historia utan värde från din sida när det gäller Toyota. Sjuk är ordet!

#135
789
2010-12-07 19:31

anonymus:
Här är en länk bland många där Toyota stämde Volvo men där Toyota backade och ändrade "sin" reklam. Jag har sparat många många länkar från pressen i detta case...Hur många fler länkar vill du ha?
www.dagensmedia.se/nyheter/article18419.ece

#136
anonymus
2010-12-07 19:57

789

Detta visar ingenting att Folksam och Toyota myglat som du påstår kom med något bättre som bevisar att tex Folksams påstående att Toyota Avensis inte skulle vara säkrast. Det är väl det som sticker i ögonen på dej förmodar jag. Men tidigare när Folksam undersökningar visade att Saab 9-5 var säkrast så satt du still i båten. Myglade inte Folksam då också med detta resultat. Det hela är bara patetiskt från din sida att påstå detta. Toyota är väl bara smarta att man använder sig av Folksams påstående att Toyota Avensis är Sveriges krocksäkraste bil baserat på verkliga olyckor. Det har flera andra märken tidigare också gjort.

Men var har du länken som visar att Folksam och Toyota myglar och att Folksams påstående att Toyota Avensis inte är krocksäkrast som Folksam påstår. Har du inget att invända mot att Saab 9-5 var korad till krocksäkraste bilen av Folksam baserat på verkliga olyckor tidigare? Har man inte myglat med det resultatet också?

Du har ett sjukt förhållande till Toyota det är uppenbart. Är du besatt av att Toyota varit framgångsrika genom åren och inte tål det genom att anklaga Toyota för än det ena än det andra genom mytoman historier. Vem sparar länkar om sådant? Ja jag vill ha alla länkar med bevis om att Folksam myglat om detta. Men jag vet att du inte hittar en enda länk som bevisar detta. Hittills har du inte visat något som bevisar att Folksam myglat med något.

#137
2010-12-07 22:09

789, Jag har faktiskt inte hört talas om spruckna styrväxlar till Toyota Avensis däremot inte sagt att det inte har existerat men jag har aldrig hört något om det.
Men att det skulle vara ett vanligt fel på Avensis får du ta tillbaka för inte en enda av dom Avensisar vi servar har drabbats av detta fel under alla år som du påstår är vanligt och då har vi många Avensis-ägare bland våra kunder och vi har in en hel del bilar att bygga statistik på då vi har in ca 65-70 bilar i veckan på verkstaden vilket är ca 3000 bilar per år och den Avensis du hänvisar till har funnits sedan 2003 vilket betyder 7år*3000=21000 bilar varav en hel del Avensis utan ett enda fall, det är inte ett vanligt fel i mina ögon!
Däremot har vi bytt styrväxlar på 2st gammla Toyota Carina E med Europeiska TRW-styrväxlar under alla år dessa funnits så det har vi i alla fall varit med om även om inte heller det knappast kan klassas som vanligt.

#138
2010-12-07 22:16

Sen undrar jag vad allt det andra är du kostat på så mycket 789 och hur länge sedan du tex bytte hjullagren och hur långt bilen hade gått då?

#139
Uno Lööv
2010-12-07 23:31

Varför vara så seriösa med något så oseriöst som Toyota?

#140
2010-12-08 01:27

Re Uno
Om världens största biltillverkare skulle vara oseriösa, vad är då du Uno..?????

#141
789
2010-12-08 08:36

Hanzzon:
Min frus Toyota Avensis har gått strax över 9000 mil och körs dagligen till - från jobbet i Stockholm. Den är servad på aukt. Toyota verkstad, dock INTE, i Stockholm eftersom de är svindyra!!! Den servas därför då vi åker till landet eller på skidsemester och titt som tätt på andra icke "auktoriserade" verkstäder där man reparerar och fixar bilen betydligt billigare än på tex Toyota Center som för övrigt är en riktig dyr och "oseriös auktoriserad" verkstadskedja där man bara vill "pungslå" Toyotaägarna. Vid ett tillfälle vid en sk Förbesiktning av Toyotan ville man tex byta bromsskivor och bromsbelägg inför besiktningen vilket jag inte ville ha gjort varpå de sa att bilen ej kommer att gå genom besiktningen! Vad hände? Den gick igenom så när som ngn trasig lampa och en styrled? så det blev ombesiktning men ej på bromsarna..... "Auktoriserad" Toyotaverkstad = seriös? Icke!

Simon no 1: Du verkar vara besatt, fördummad" av att racka ned på alla dem som inte längre drömmer om Toyota. Du har inte tänkt på att du borde emigrera till Japan? Varför? Jo, där har medel japanen inte råd att köpa något annat än Toyota eftersom Japan har enorma strafftullar på importerade varor bla bilar i syfte att skydda den egna bilindustrin. B l a har Japanska riksbanken Bank of Japan som övergripande mål att på konstlad väg hålla den egna Yenen så låg gentemot euron och dollarn att det blir "svindyrt" att köpa ickejapanska varor. Det vore väl himmelriket för dig att bo i det förgätna landet i öster? Bosätt dig där och låt oss andra ha våra åsikter och erfarenheter i fred långt från dina sarkasmer!

#142
2010-12-08 09:32

789, Nu talade du emot dig själv igen, först skriver du att den är servad som den ska på auktoriserad Toyotaverkstad, sedan skriver du att du servar bilen på landet på icke auktoriserade verkstäder...?
Det förklarar om du fick betala hjullagerbytet på en icke auktoriserad verkstad då det normalt skulle gå på garantin eller goodwill hos Toyota om något sådant mot förmodan skulle hända vid så låga miltal.
Ett tips är att Toyotaverkstäder på landet även dom är betydligt billigare än i Stockholm där det alltid är som dyrast.
Sen att du skulle fått ombesiktning på en styrled tror jag inte ens på om du nu inte krockat med bilen eller liknande som skadat styrleden för vi har hitills inte bytt en enda styrled på en enda Avensis vi servar trots miltal det mångdubbla som din bil har så det är oerhört ovanligt på en Toyota och existerar inte vid dom miltalen om inte leden blivit skadad av någon anledning!

#143
789
2010-12-08 10:11

Hanzzon:
Bilen servas mellan de ordinarie servicetillfällena på icke "auktoriserade" verkstäder eftersom jag tror inte på att motorn håller om man servar den 1 ggr per år efter 2 000 mil eller som vissa bilmodeller 3 000 mil. Oljebyten är billiga och behöver absolut inte göras på svindyra "aukoriserade" Toyotaverkstäder. Dessutom behöver man ej ens reparera på "aukt" verkstäder för att fabriksgarantier ska gälla. I Stockholm finns en verkstad som heter "Solnabilteknik" som är 17 så mkt billigare än Toyotacenter. OCH trevligare personal! Där har jag varit 2 ggr tex.

#144
2010-12-08 12:19

Surabaron@hotmail.com,Aldrig mer Toyota, Kenneth, och nu kallar han sig 789. Kärt barn har många namn och samma retorik och Toyota hat. Men inte äger du en Toyota nu Kenneth! det gjorde du inte när vi talades vid i telefon. Du har en Volvo XC70 och din fru en Saab 9-3. Varför hålla på och ljuga hela tiden om Toyota. Och att ni har en Avensis.

Ge oss regnr på "din" Toyota eller visa oss annonsen eftersom den är till salu som du tidigare sagt. Men jag konstaterade redan tidigare att det inte finns någon motsvarade Toyota som "din" tillsalu och jag frågade också om vi kan få annonsen så att en person i Stockholm som jag känner kan titta på bilen. Men det hela är bluff och båg hela tiden om Toyota.

Förövrigt ska jag och min fru på en nöjesresa till Stockholm på Fredag över helgen då passar det ju bra att du kommer och visar din bedrövliga Avensis för oss.

Nu börjar Kenneth på att bli pressad då kommer personangreppen på i detta fallet Simon no1 att han ska flytta till Japan etc. Jag har tidigare också fått det erbjudandet av Kenneth att flytta till Japan etc.

Men du var betydligt trevligare att prata med över telefon försök att använda den retoriken och ton här också när du skriver. Jag fick ju din adress när vi talades vid på telefon kanske man kommer på besök för att kolla/se på dina samlingar av monologer med Hasse o Tage mfl gamla godingar det är humor det. Till skillnad mot den humor som är idag. Så där är vi lika, alltid något.

Men försök att släppa hatet mot Toyota ett dött ting det är inte bra för hälsan att reta upp sig på.

mvh Conny Karlsson

#145
anonymus
2010-12-08 13:40

789

Nå när kommer länkarna som bevisar att Folksam bluffar att Toyota Avensis är den krocksäkraste bilen baserat på verkliga olyckor? Du har ju så mycket sparat om detta påstår du. Och då ska det vara bevis, inte något om att det är en massa fåntrattar som diskuterar sinsemellan att Toyota Avensis minnsann inte är den krocksäkraste bilen för att deras eget älsklingsmärke inte längre fått denna utmärkelse. Troligtvis är det sådana länkar du har sparat. Inte något som styrker att Folksam bluffar om detta. Den enda som bluffar är du om än det ena än det andra om Toyota.

#146
2010-12-08 14:58

Re 789
Så du menar att dina åsikter och sarkasmer är okey, men inte mina för att jag råkar vara mycket nöjd med mitt val av bilmärke......?????

Det jag ogillar mest och aldrig kommer att hålla tyst om är inlägg som inte är sakliga, utan hänvisning eller med rena lögner i....

Tyvärr finns det allt för många såna här och du är ju själv avslöjad... Håll er till sanning och fakta så blir forumet både bättre och mer intressant.....

#147
2010-12-08 15:11

Kan inte annat än hålla med Simon för nu i ditt senaste inlägg blev det ju fel igen 789, då er Avensis har serviceintervall var 1500mil och inte 2-3000mil som du skriver är anledningen till att du "extraservar" er bil mellan servicarna, det borde ju du om någon veta om ni verkligen äger en Avensis och servar den som den ska som du påstår eller hur?
Känns som om du målat in dig i ett hörn nu eftersom alltför mycket av det du skriver och påstår är felaktigt och inte stämmer med verkligheten så varför håller du på såhär egentligen, vad får du ut av det?

#148
789
2010-12-08 16:55

Hanzzon:
OM du inte vet så är det inte alls ovanligt att bilar servas mellan 2000 - 3000 mil vilket är alldeles för sällan. Går man tillbaka 30 år var intervallen inte sällan 500 mil och vidare ingick "rundsmörjning" med vissa intervall. Dagens oljor är betydligt bättre än då, sägs det, men man ska ändå göra en "mellanservice" och strunta i dessa 2 - 3000 mils intevallen.Olja kostar lite motorbyte mycket. Det är det jag sagt och säger igen och det är det som vi gör. Har du nu förstått?

#149
2010-12-08 17:52

Re 789
Det roliga är ju att du påstår dig äga en Avensis men inte ens vet när den ska servas, fast att den gått 9000 mil..

När du påstod att den låg till försäljning på blocket så fanns det överhuvudtaget ingen Avensis med ditt miltal och årsmodell......

#150
789
2010-12-08 20:14

Simon:
Den fanns på Blocket i mer än 4 veckor med dåligt resultat. Kan det berott på säsong eller bilmodell? Shogun har - hade - också en bil tillsalu under betydligt längre tid än jag, är den såld? I så fall ska man vara glad, tror jag. Han skulle visst köpa en Toyota / Nissan / Volvo V60.

#151
789
2010-12-08 20:15

Simon:
Glömde skriva att fruns Toyota kommer ut till försäljning i vår igen, hoppas på bättre tur då.

#152
2010-12-08 22:00

Re 789
Jag vet snart inte vad jag ska tro, Shogun skriver ju att du inte äger nån Avensis och ärligt talat så har jag väldigt svårt att tro dig med tanke på all den galla du spyr på märket, dessutom kan jag säga att du kommer med påstådda fel på bilen som jag aldrig hört talas om och då har jag haft insikt i Toyota sen mer än 30 år sedan......

Jag tycker mig ha ganska god kunskap om vilka problem Toyota haft under åren...

Så du får ursäkta att jag har svårt att tro dig men du ger inget trovärdigt intryck.......

#153
Mr X
2010-12-09 08:48

Konstigt att Jarl lyser med sin frånvaro?? ;) Surar han fortfarande över den europeiskt tillverkade Yarisen??;)

#154
anonymus
2010-12-09 16:15

789

Som vanligt får man inga svar på de frågor man ställer till 789. Kanske är det inte så konstigt då allt är påhittat av en mytoman. Du har mycket att svara på från flera personer här och det verkar som att du målar in dig mer och mer i ett hörn av lögner. Hur är det med Folksam och Toyotas bluff om att Toyota Avensis är korad till krocksäkraste bilen, kan vi få beviset i de länkar du påstår dig ha?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.