Bild
Nästa artikel
Kia Soul, Volkswagen e-Golf och Renault Zoe står uppradade för laddning.

4 av 10 kan tänka sig en elbil

Nyheter

Enligt en undersökning ser 42 procent en elbil som alternativ inför nästa bilköp.

Bilförsäljningssajten KVD har tillsammans med Sifo gjort en enkät bland 1160 personer om deras syn på elbilar. Resultaten visar att fyra av tio tillfrågade kan tänka sig en elbil som nästa köp.

Män är generellt sett mer positivt inställda till elbilar än kvinnor. Av de 37 procent som inte ser elbilen som ett alternativ uppgav majoriteten att det var den begränsade körsträckan, högt inköpspris och dålig laddinfrastruktur som gjorde att de inte överväger en elbil.

– Elbilstrenden är onekligen stark i Sverige. Vi ser också att fler elbilar nu kommer ut på andrahandsmarknaden vilket gör att andelen elbilsaffärer ökar kraftigt, men den stora prisskillnaden mellan elbil och bränsledriven gör att de flesta väljer bort elbilar som alternativ, säger Benny Karlsson, marknadschef på KVD.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en elbil?
Topplista nyregistrerade elbilar kvartal 1, 2016

Fabrikat, modell, antal

1. Nissan Leaf, 227 st.
2. Tesla Model S, 214 st.
3. Renault Zoe, 103 st.
4. BMW I3, 58 st.
5. Volkswagen e-Golf, 26 st.
6. Volkswagen e-Up, 23 st.
7. Nissan NV200, 11 st.
8. Kia Soul EV, 8 st.
9. Mercedes-Benz B-klass, 4 st.
10. Mitsubishi I-Miev, 2 st.

Kommentarer

#1
2016-04-28 11:01

Absolut! En Tesla med räckvidd på 40 mil skulle täcka i stort sett alla mina behov.

#2
2016-04-28 11:17

Dålig laddinfrastruktur är ett förhållandevis förlegat argument. Nu finns det laddstolpar av olika slag mer eller mindre överallt. Enda problemet är de som inte har en egen parkeringsplats där de kan ladda nattetid.
Jag kan tänka mig att åka elbil även i fortsättningen.

#3
2016-04-28 11:32

0 av 10 köper fossilbil om 5 år

#4
2016-04-28 11:33

Jag kan bara "tänka mig" att köpa en elbil när det finns en etablerad massmarknad. Vi är fortfarande i entusiastfasen.

#5
2016-04-28 11:34

Bara laddstolpar med snabbladdningsmöjlighet är användbara vid längre körsträckor då laddningstiden annars blir för lång. Alla bilköpare har inte råd att köpa en Tesla för 1 miljon utan får nöja sig med en bil som Nissan Leaf som kan ta en 20 mil på sommaren. Den här Nissan Leaf ägaren lämnar tillbaka sin bil som han var mycket nöjd med. Anledningen att han tröttnat är dels att laddstolparna inte lagas vilket gör att man inte kan vara säker på att det går att ladda elbilen när man behöver det och att räckvidden försämrades med upp till 8 mil när det var riktigt kallt ute. Men som andrabil hemomkring duger elbilen bra, med då går det även bra att köra en laddhybrid på bara el och även långa sträckor utan uppehåll eller planering i förväg så som elbilföraren behöver göra.
http://youtu.be/RtMez3e4VBc

#6
2016-04-28 12:57

Att tänka sig är en sak, att ha råd med en är en annan, kommer troligen att bli en otrolig värdeminskning på elbilarna då livslängden är starkt begränsad, jämför med hur länge ett batteri i din mobil håller, så innan man löst batterifrågan är detta ett ickealternativ

#7
2016-04-28 13:17

"Kan tänka sig en elbil" verkar ha en hel del tillägg. Som man frågar får man svar. Det visar sig alltså att 4 av 10 kan tänka sig en elbil OM...."

Det är en stor skillnad på den meningen (och därmed undersökningen) med eller utan det där OM:et...

Det betyder ju även att 6 av 10 absolut inte kan tänka sig en elbil även OM... vilket ju är ännu intressantare.

.

.

#8
2016-04-28 14:43

Att köra en laddhybrid på el innebär att man konstant fraktar runt en motor, bränsletank och diverse annat hela tiden. Det gör ju att man får mindre utrymme för batteri att åka på.
Som jag ser det kommer vi om ungefär 10 år i de flesta fall färdas i en liten elektrisk bil till vardags och sen använda ett hyrt eller chartrat fordon för längre resor.

För mig är det krångligare att åka en omväg via macken än att koppla in sladden när jag är hemma igen, men jag kör förstås bara 11 mil om dagen.

#9
2016-04-28 15:02

En möjlighet för många är förstås också att ha två bilar där elbilen utgör "förstabilen".
En bensindriven kan man få för några tusenlappar och dess underhåll om den körs relativt lite är inte heller så kostsam. Man skulle då också kunna köra elbilen mellan kanske Maj-November och helt undvika hela vintern med salt,dubbdäck och allt vad denna årstid innebär. Enbart det man sparar på värdminskningen borde ju kunna finansiera en billigare vinterbil.
För min del är det dock viktigt att elbilen först kommer ner i ungefär samma inköpspris som en sedvanlig Bensinbil. Hur många mil man kan köra eller hur fort bilen går till 100 ser jag som mindre viktigt.

#10
2016-04-28 15:07

Även om laddhybriden har kvar sin bensinmotor och bensintank så väger den bilen betydligt mindre än rena elbilen som i Teslas fall får släpa på ett batteri som väger över ett halvt ton även när du bara kör en kilometer då och då. Vätgasbilens bränsle väger bara ca: 4 kg som jämförelse och med det bränslet kör man klart längre än med Teslas 544 kg batteri. Laddhybriden kan man ha som enda bilen i hushållet vilket knappast kan sägas om rena elbilen om man inte råkar ha en miljon att köpa bil för.

#11
2016-04-28 15:58

Kan absolut tänka mig en Tesla ja!

Mvh 1 av de 4 :)

#12
2016-04-28 17:59

Jag kan mycket väl tänka mig en elbil med god räckvidd. Väntar bara på att det ska bli billigare.

#13
2016-04-29 07:43

Det blir en jäkligt oanvändbar vätgasbil om man inte har ett batteri som buffert.
Från i juli går BMW i3 att få med sisådär 20 mils "riktig" räckvidd. Då försvinner behovet helt för en REX-version enligt min mening. De gånger jag kör över 20 mil i ett svep kan jag ta mig en fika för att kunna köra resten av resan.

#14
2016-04-29 07:48

Ett av elbilförespråkarnas favoritargument brukar vara att den genomsnittliga körsträckan bara är någon mil. Samtidigt hyllar man Tesla som släpar på batterier för 50 (påstådda) mil.
Är inte det emotsägelsefullt?
Model S hade varit en bättre och billigare bil med halva batteripacket och en liten räckviddsförlängare ala BMW i3, för de resor som är längre. Ökad tillgänglighet och mindre räckviddsångest.

#15
2016-04-29 08:02

Räckvidden på Tesla är helt ok men vad som får mig att avstå elbil är livslängden på batterier och vad det kostar att få dessa utbytta efter ett antal år.
Det är ju inte så att batterierna har full kapacitet ända tills de är slut utan räckvidden kommer troligen att minska år efter år. Har man 40 mils räckvidd när bilen är nu, hur mycket räckvidd har man efter säg 3-4 år? Det är mycket med en ren elbil som är osäkert.

#16
2016-04-29 08:04

Jag brukar förespråka elbilar, men skulle inte vilja påstå att jag hyllar Tesla. Det de har gjort bra är att få folk medvetna om att en elbil inte behöver bete sig som något som kräver en massa specialkunskaper utan faktiskt kan fungera i vardagen. I mina ögon är Model S alltför klumpig och stor för att jag skulle välja den till vardagsbil. Dessutom känns den väldigt amerikansk i inredningen.

Problemet med mindre elbilar är främst kostnaden för stora batterier som gör att bilen får ett mycket högre pris än andra bilar i storleksklassen. Batteripacket i en e-up! som jag kör väger 225 kg och är på 18,7kWh. Med dubbla batteristorleken hade bilen blivit minst 100 kkr dyrare och varit helt osäljbar trots att man hade kommit 25-28 mil på en laddning.

#17
2016-04-29 08:19

Min gissning är att efter 3-4 år så är det knappt någon förlust alls. Batterigarantin på tesla är 8 år. Om/när batteriet är dåligt skulle jag gissa är efter 10-15 år. Bara min gissning dock.

#18
2016-04-29 10:41

D et finns ju en vätgasbil att köpa för samma pengar som en elbil som räcker ca 25 mil om tankställen byggs ut då vaknar konkurensen på den sidan också och priserna skulle sjunka ,det är lika ren drift som elbil och ungefär samma miljöpåverkan

#19
2016-04-29 12:31

Att bryta mineraler för att bygga batteri kommer nog inte hålla i längden.

#20
2016-05-02 19:06

Alla kan väl tänka sig en elbil om den fyller dina behov.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.