Nästa artikel
4 av 10 kan tänka sig en elbil
Nyheter

4 av 10 kan tänka sig en elbil

Publicerad 28 april 2016
Kia Soul, Volkswagen e-Golf och Renault Zoe står uppradade för laddning.
Enligt en undersökning ser 42 procent en elbil som alternativ inför nästa bilköp.
Bilförsäljningssajten KVD har tillsammans med Sifo gjort en enkät bland 1160 personer om deras syn på elbilar. Resultaten visar att fyra av tio tillfrågade kan tänka sig en elbil som nästa köp.

Män är generellt sett mer positivt inställda till elbilar än kvinnor. Av de 37 procent som inte ser elbilen som ett alternativ uppgav majoriteten att det var den begränsade körsträckan, högt inköpspris och dålig laddinfrastruktur som gjorde att de inte överväger en elbil.

– Elbilstrenden är onekligen stark i Sverige. Vi ser också att fler elbilar nu kommer ut på andrahandsmarknaden vilket gör att andelen elbilsaffärer ökar kraftigt, men den stora prisskillnaden mellan elbil och bränsledriven gör att de flesta väljer bort elbilar som alternativ, säger Benny Karlsson, marknadschef på KVD.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en elbil?
Topplista nyregistrerade elbilar kvartal 1, 2016

Fabrikat, modell, antal

1. Nissan Leaf, 227 st.
2. Tesla Model S, 214 st.
3. Renault Zoe, 103 st.
4. BMW I3, 58 st.
5. Volkswagen e-Golf, 26 st.
6. Volkswagen e-Up, 23 st.
7. Nissan NV200, 11 st.
8. Kia Soul EV, 8 st.
9. Mercedes-Benz B-klass, 4 st.
10. Mitsubishi I-Miev, 2 st.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-28 11:01
Deeds

Absolut! En Tesla med räckvidd på 40 mil skulle täcka i stort sett alla mina behov.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-28 11:17
L. Mäkinen

Dålig laddinfrastruktur är ett förhållandevis förlegat argument. Nu finns det laddstolpar av olika slag mer eller mindre överallt. Enda problemet är de som inte har en egen parkeringsplats där de kan ladda nattetid.
Jag kan tänka mig att åka elbil även i fortsättningen.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-28 11:33
pinjong

Jag kan bara "tänka mig" att köpa en elbil när det finns en etablerad massmarknad. Vi är fortfarande i entusiastfasen.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-28 11:34
PREVIA

Bara laddstolpar med snabbladdningsmöjlighet är användbara vid längre körsträckor då laddningstiden annars blir för lång. Alla bilköpare har inte råd att köpa en Tesla för 1 miljon utan får nöja sig med en bil som Nissan Leaf som kan ta en 20 mil på sommaren. Den här Nissan Leaf ägaren lämnar tillbaka sin bil som han var mycket nöjd med. Anledningen att han tröttnat är dels att laddstolparna inte lagas vilket gör att man inte kan vara säker på att det går att ladda elbilen när man behöver det och att räckvidden försämrades med upp till 8 mil när det var riktigt kallt ute. Men som andrabil hemomkring duger elbilen bra, med då går det även bra att köra en laddhybrid på bara el och även långa sträckor utan uppehåll eller planering i förväg så som elbilföraren behöver göra.
http://youtu.be/RtMez3e4VBc

#5 • Uppdaterat: 2016-04-28 12:57
Simon no1

Att tänka sig är en sak, att ha råd med en är en annan, kommer troligen att bli en otrolig värdeminskning på elbilarna då livslängden är starkt begränsad, jämför med hur länge ett batteri i din mobil håller, så innan man löst batterifrågan är detta ett ickealternativ

#6 • Uppdaterat: 2016-04-28 14:43
L. Mäkinen

Att köra en laddhybrid på el innebär att man konstant fraktar runt en motor, bränsletank och diverse annat hela tiden. Det gör ju att man får mindre utrymme för batteri att åka på.
Som jag ser det kommer vi om ungefär 10 år i de flesta fall färdas i en liten elektrisk bil till vardags och sen använda ett hyrt eller chartrat fordon för längre resor.

För mig är det krångligare att åka en omväg via macken än att koppla in sladden när jag är hemma igen, men jag kör förstås bara 11 mil om dagen.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-28 15:02
Mistro

En möjlighet för många är förstås också att ha två bilar där elbilen utgör "förstabilen".
En bensindriven kan man få för några tusenlappar och dess underhåll om den körs relativt lite är inte heller så kostsam. Man skulle då också kunna köra elbilen mellan kanske Maj-November och helt undvika hela vintern med salt,dubbdäck och allt vad denna årstid innebär. Enbart det man sparar på värdminskningen borde ju kunna finansiera en billigare vinterbil.
För min del är det dock viktigt att elbilen först kommer ner i ungefär samma inköpspris som en sedvanlig Bensinbil. Hur många mil man kan köra eller hur fort bilen går till 100 ser jag som mindre viktigt.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-28 15:07
PREVIA

Även om laddhybriden har kvar sin bensinmotor och bensintank så väger den bilen betydligt mindre än rena elbilen som i Teslas fall får släpa på ett batteri som väger över ett halvt ton även när du bara kör en kilometer då och då. Vätgasbilens bränsle väger bara ca: 4 kg som jämförelse och med det bränslet kör man klart längre än med Teslas 544 kg batteri. Laddhybriden kan man ha som enda bilen i hushållet vilket knappast kan sägas om rena elbilen om man inte råkar ha en miljon att köpa bil för.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-28 15:58
tedsvensson

Kan absolut tänka mig en Tesla ja!

Mvh 1 av de 4 :)

#a • Uppdaterat: 2016-04-28 17:59
Axa

Jag kan mycket väl tänka mig en elbil med god räckvidd. Väntar bara på att det ska bli billigare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.