Bild
Nästa artikel
200 bilbyggare får sluta på Saab

200 bilbyggare får sluta på Saab

Nyheter

Dålig försäljning gör att 200 visstidsanställda tvingas lämna Saab. Styrelseordförande Victor Muller ser ingen anledning till oro.

Saab har gång efter annan justerat ned försäljningsprognosen för 2010. Först talades det om 60 000 sålda bilar – nu om 30 000 till 35 000.

På grund av den dåliga försäljningen får de 200 bilbyggare som återanställdes när fabriken återupptog produktionen i våras inget nytt förtroende. Anställningarna är tidsbegränsade till 22 december och nu är det klart att det inte blir någon förlängning.

Beskedet lämnades till personalen på torsdagseftermiddagen och enligt Sveriges Radio var det flera personer som grät öppet.

– Det finns absolut ingen anledning till oro. Våra planer för framtiden ligger fast. Nästa år ska vi bygga 80 000 bilar, säger Victor Muller, styrelseordförande för Saab Automobile, till TT.
 
– De är tillfälligt anställda. Man tar ombord dem när de behövs och när de inte behövs är de inte ombord. Det är själva syftet med tillfälliga anställningar.

”Varsamt med utgifter”
Metallfacket beklagar men har förståelse för beslutet. Håkan Skött är fackklubbens ordförande:

– Vi hade självklart mycket hellre sett att de här personerna fått en förlängning. Men nu är det inte riktigt så, säger han till TT.


Enligt Håkan Skött är en anledning att bilbranschen nu går in i en lågsäsong med vikande försäljning runt jul och nyår.

– Dessutom börjar vi lösa de inkörningsproblem som funnits i produktionen av Saab 9-5, och då behövs inte längre lika mycket folk. Om vi inte haft krisen kunde man kanske överlevt en period med en liten överanställning, men nu är företaget varsamt med utgifter, säger han.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
j a r l
2010-11-19 11:03

Saab har dragit ner sin säljprognos två gånger 2010, i början var det 60.000, sen 40.000 och nu senast 30.000 bilar - vilket dom inte kommer klara. Nästa år är prognosen 80.000 bilar... Det ser mörkt ut för Saab.

#2
2010-11-19 11:17

Aj aj, mycket tragiskt för de drabbade arbetarna att få ett sådant besked inför julen. Hoppas att det ordnar sig, det är inte roligt att bli arbetslös i dagens borgerliga Sverige.

#3
j a r l
2010-11-19 11:18

9-5:an är en dinosaurie. 9-4X är säkert jättebra - om den som planerat - lanserats för 5 år sedan. Det lustiga är att Saab 9-3, deras äldsta modell säljer bäst...

#4
j a r l
2010-11-19 11:45

När jag ändå håller på... hela Saabs finansiering bygger på dessa prognoser. Som inte infrias. Vad händer då? Kanske säljer Saab bara 15.000 bilar nästa år - vem vet?

#5
Devil
2010-11-19 11:46

Man måste bygga en bil som folk vill ha. Det är det som skapar försäljning och anställning. SAAB tror man kan göra detta i omvänd ordning...man skrattar :))

DD

#6
niran
2010-11-19 12:26

Saab kommer inte klara sig i längden. När förlusterna och skulderna blir för stora, så är det konkurs. Kommer kineserna vilja köpa upp Saab, då?

#7
2010-11-19 12:35

Det finns många faktorer som påverkar folks köplust Devil och det massmediala trycket har knappast hjälp upp SAAB:s försäljning. Rent produktmässigt är nämligen en 9-5 väl så konkurrenskraftig som både tyskar som svenskar. Men i samband med att media solkar ner varumärket ökar knappast försäljningen.

Inom ekonomisk teori finns det ett väldigt passande epitet på denna typ av problematik som alla intresserade kan googla på: Sök på begreppen asymmetrisk information och ofullständig konkurrens så förstår ni att det inte nödvändigtvis är produkternas fel att SAAB inte fått fart på försäljningen.

Trevlig läsning!

MVH AL

#8
Raymond K
2010-11-19 12:50

Om man inte gillar Saab som bil kan man ju knappast lägga 230.000-250.000 på en bil bara för att vara snäll och hjälpa Saab. Jag tycker inte att Saab bilar är speciellt intressanta och de är absolut inte premium och således för dyra till vad man får. Men om dom går omkull är det lite synd eftersom det är ett företag med gamla anor. Minns min gamla 7 sitsiga Saab 92 herrgårdsvagn med tvåtaktsmotor med ett leende (om herrgårdsvagnen hette 92 kommer jag inte ihåg men det gör säkert någon annan här)

#9
2010-11-19 13:04

Verkligheten kryper allt närmre, tyvärr har SAAB hamnat helt fel i tiden, när Volvo släpper 7 bilar med bränslesnåla motorer så släpper SAAB 4 hjulsdift och höjd fjädring, när i princip alla biltillverkare bygger mindre bilar släpper SAAB sin största bil någonsin, när i princip varenda SUV går att köpa med diesel släpper SAAB sin med enbart bensinmotor.....

Så tyvärr ser det inte så ljust ut........ Kanske kan de räddas men jag tvivlar starkt.....

#10
Benny H
2010-11-19 13:19

Till Al...Ja nu är det ju så att de svenska negativa skriverierna knappast påverkat bilköpare i andra länder. Att skylla på budbäraren är ett klassikt felgrepp som sällan fungerar. Nej problemet är nog Saabs brist på lämpliga modeller och att produkten är för dyr om man jämför med konkurrenterna. Att Saab-fanatiker överser med bristerna i produkten är ju förståeligt men andra bilköpare är nog mer skeptiska.

#11
Pär G#2
2010-11-19 13:40

Saabs framtid - den är kort...

Kan inte någon av de saabfrälsta kolla ca 1-2 månader tillbaks i tiden och undersöka vad den flygande holländaren och bagdad bob sa till er då och hur deras helt ogrundade optimism faktiskt presterar? Det fakta dom tvingas redovisa är naturligtvis välkända för ledningen långt tidigare. Dom ljuger er helt enkelt rakt upp i ansiktet. Aldrig tidigare har uttrycket "köpa en bil av denna man" varit relevant i så stor skala. Kejsaren är naken och Bagdad Bob gör sitt jobb förtjänstfullt.

#12
2010-11-19 14:06

Nu är det inte riktigt så enkelt Benny H. SAAB har dels tvingats brottas med negativ publicitet både i Sverige men även utomlands. Dessutom har man haft en regering och minister som arbetat mot företaget genom korkade uttalanden och en passivitet som mer är ideologisk än ekonomiskt motiverad.

Konkurrenterna däremot har såväl massmedialt som finansiellt stöd från sina respektive hemmanationer. Faktum är att det finns stater som subventionerat producenter med mångmiljardbelopp bara för att fabrikerna inte skall avvecklas (Kanada exempelvis). Att vid en sådan här situation komma dragandes med att Saab inte kan konkurrera på grund av otillräckliga produkter håller därför inte. Det råder nämligen ingen konkurrensneutralitet inom fordonsindustrin. Titta bara på GM och USA, Opel, VAG och Tyskland, Hyundai och Korea, PSA, Renault samt Frankrike och nu, Kina och Volvo. Samtliga av dessa producenter ägs eller subventioneras av sina hemmanationer (i en del fall delstater) till stora delar.

Mot den bakgrunden är det inte särskilt förvånande att det är svårt att konkurrera med renodlade produkegenskaper, situationen är ungefär raka motsatsen till marknadsliberalism och därför skall man heller inte hänvisa till sådana mekanismer (som att bilköparna är rationella och objektiva i sitt bilval).

MVH AL

#13
Benny H
2010-11-19 14:18

Svar Al...Jo men hade Saab haft den fantastiska bil som frälsta påstår att man har så hade nog siffrorna sett bättre ut. Sen att andra märken har en stor hemmamarknad och har regeringar som är intresserade av sin bilindustri en annan sak. Volvo lever ju i stort sett på den svenska marknaden så varför misslyckas Saab hela tiden. Man har ju haft 60 år på sig att bygga upp en större hemmamarknad. Nej Saab måste ha en mer marknadsanpassad produkt och jag tror inte att man reder ut detta med nuvarande modeller.

#14
789
2010-11-19 14:22

AL:
Till detta måste tilläggas att även all Japansk industri däribland Toyota faktiskt subventioneras av Bank of Japan genom att de gör riktade satsningar på valutamarknaden i syfte att hålla Yen kursen så låg som möjligt trots omvärldens protester! Lägg där till att den journalist som i mitten på 2000 talet skrev en lite kritisk artikel om Toyota blev omedelbart av med sitt arbete eftersom han inte ansågs vara "tillräckligt i linje" med den Japanska industrin. Här i Sverige är det tvärtom så att den som rackar ned på något Svenskt snarare ses som en hjälte än en marodör...

#15
2010-11-19 14:29

Benny H övergår nu till att diskutera Saab på den svenska marknaden. Men här har ju massmedias rapportering varit massiv och i huvudsak negativ, dessutom har vi haft en regering som låtit detta bli en politisk fråga. Saab:s bilar och produktegenskaper är därför knappast det som dominerar agendan heller här i Sverige och ej heller anledningen till att folk inte köper Saab i samma utsträckning som konkurrenterna. Folk är rädda helt enkelt och tjänstebilsköparna restriktiva (på grund av skälen ovan).

Sedan tror jag rent personligen att kombimodellen av nya 9-5 kommer lyfta försäljningen, förutsatt att media bara kan börja undersöka produkterna framför spekulationer om Saab:s ekonomi, skuldsättningsgrad, rörelseresultat i historien (som ingen känner till) osv. Sverige är som bekant ett kombiland (hur många S80 säljer Volvo exempelvis?)...

MVH AL

#16
2010-11-19 14:36

Re MVH AL det handlar inte om regeringen, det handlar om en produkt som inte säljer och har gått med förlust under många år, att regeringen höll hårt i skattepengarna och inte slösade bort dom i ett företag som går back är nog majioriteten av svenska folket nöjda med.....

Lägg ner snacket om regeringen, har man inte en tillräckligt attraktiv vara så kan man inte skylla över det på nån annan....

#17
789
2010-11-19 14:45

Simon nr 99999999!
Vad skulle hända med Toyota om inte Bank of Japan avsiktligt håller en konstlad låg crosskurs mellan Yen / dollar eller Yen / Euro eller Yen / you name it! Skulle Toyota som bilmärke vara lika stark trots otaliga kvalitetsmissar och livsfarliga bilar? Näppeligen!

#18
DE
2010-11-19 15:41

Vem köper en (sista-) dinosarie - nya 9-5, eller en ga 9-3 som har passerat bäst före datum för ett antal år sen? Nä nya bra modeller vill vi ha; Lagom stora typ sportcombi med miljömotor, bra kvalitet och rätt pris! Fixa det då står vi i kö!!

#19
2010-11-19 15:54

Jodå Simon no1, vi har konstaterat att Saab inte säljer i tänkta volymer. Men att hänvisa till produktegenskaper är en förklaring som inte håller på långa vägar. Det är ingen konkurrensneutral marknad där varje konsument helt rationellt väljer produkt utefter varans pris och där volymen bestäms utefter densamma (om du känner till hur en marknad fungerar inom nationalekonomin).

Hänvisningen till marknadsliberala argument håller därför inte som en förklaring. Notera dessutom GM:s redovisning av Opel. Nu kan man inte längre trixa med Saab:s bokföring (d.v.s skriva av förluster) och vips så sjunker Opels rörelsemarginal (trots högre kapacitetsutnyttjande) samtidigt som Saab:s förluster är betydligt mindre i relation till försäljningsvolymen. Förklara gärna det!

Vidare är det ingen som haft insyn i Saabs räkenskaper och bokslut under GM:s tid så uttalanden om Saabs påstådda förluster är inget annat än lösa rykten som på intet sätt går att verifiera.

MVH AL

#20
Henr1k
2010-11-19 15:54

-DE, 9-3 TTID har 180hk/119gram co2, vad är "bäst före datum"? Är inte bilens egenskaper det viktigaste? Trots att 9-3an har några år på nacken så slår den ju alla konkurrenter på denna punkt, på vilka punkter slår konkurrenterna den? Nästa år kommer Sportcombin ner under 120 gram (122 nu), vem köper en 115hk volvo eller en 140hk Audi när det finns en Saab med 180hk? Jag tycker dessutom att 9-3 SC är klart snyggast av dessa oavsett ålder, däremot tycker jag att jämngamla V50n är riktigt ful. V60n ser bättre ut, men det blir ju samma pinsamma motoreffekt i den om man vill ha snåldiesel.

#21
Henrik från HH
2010-11-19 16:34

Varje bilintresserad människa måste ju se vad felet är hos SAAB idag, nämligen deras modellprogram.
1. Nya 9-5. Når inte upp till samma nivå som nya A6, 5 serie och E klass.
2. 9-3. Trots fin dieselmotor är modellen gammal och omodern.
3. Nya 9-4X. Helt otroligt att lansera en ny bil utan dieselmotor = osäljbar i hela europa.

#22
André
2010-11-19 16:35

SAAB kan inte överleva med detta groteska modellprogram. Anpassning till verkligheten är kanske för sent ??????????

#23
Henr1k
2010-11-19 16:53

På vilka punkter når inte 9-5an upp till tyskarna tycker du? Förutom priset då, 9-5an kan jämföras med A4an i pris om du utrustar dem färdigt.

Vad är det som är omodernt på 9-3an? Vad saknar du?

Klart att det hade varit bra med en Diesel till 9-4x men GM prioriterade inte det, eftersom merparten kommer att säljas på marknader utanför europa. Det faktumet kvarstår ju oavsett ägare.

#24
Matte
2010-11-19 17:05

Ni som tycker 9-3 är omodern skulle kanske ta och be om en provkörning, prova en snål diesel eller kanske en biopower , tänk gärna speciellt på köregenskaperna, hur den håller sig på vägen... sedan kan man ju alltid ha i åtanke den erkänt höga krocksäkerheten, om nån skulle köra på dig.
9-5 kan ju ochså med fördel provköras, rekomenderar dock att man går igenom funktioner och knappar innan man åker ut i trafiken, mycke roligt pilla på, prova gärna baksätet och säg den taxikund som inte skulle uppskatta det benutrymet?

#25
Benny H
2010-11-19 17:36

Ja det är nog ingen mening att diskutera Saab med Saab-frälsta. Man vägrar ta till sig fakta, skyller på GM, Opel, regeringen, media, bilköparna m.m. Aldrig på att bilarna inte säljer för att de är för dyra (9-5) eller för gammal (9-3). 9-4 utan vettig motor fem år försent på marknaden...Det kanske är dags för lite verklighetsförankring måhända? Ja bilvärlden är tuff det är bara att inse och det blir mycket svårt för Saab att reda ut situationen utan en ny ägare som skjuter till ett antal miljarder tills man tillverkar en bil som säljer. Allt annat är rent önsketänkande...

#26
2010-11-19 17:48

Tro det eller ej Benny H men jag är helt enig i din slutsats: Utan en ny ägarkonstellation som ställer upp med kapital blir denna resa väldigt svår. Tyvärr verkar ju dock regeringen göra en helt annan bedömning än sina kollegor i andra biltillverkarländer. Synd med ett sådant fint märke som Saab men förhoppningsvis kommer det ändock sluta väl, man har ju gott om teknisk kompetens och denna bör och kan väl användas på ett eller annat sätt.

När det sedan handlar om fakta är jag väldigt intresserad av sådan och har också försökt visa just på varför det är svårt för Saab. Jag har till och med försökt belysa vilka modeller av ekonomisk typ man kan studera. Detta tycker jag är mer tillförlitligt än politiska floskler om "konkurrens" och "dåliga produkter" (utan att känna till hur en fullständigt konkurrensutsatt marknad fungerar). Vad är det faktabaserade i det? Samma sak med alla spekulationer om Saab:s rörelseresultat, det är ingen fakta om något.

MVH AL

#27
Henrik från HH
2010-11-19 19:25

Det jag menar är helt enkelt att:
SAAB 9-4X som enbart säljs med bensinmotor är dömd att misslyckas på den europeiska marknaden, den kan nog sälja en del te.x i usa men att inte kunna erbjuda en dieselmotor år 2010 på en ny modell skadar defnitivt märkets anseende - åtminståne i europa.
Sen när det gäller 9-3:an, så är den faktiskt ganska gammal i sitt utförande - konkurenterna i mellanklassen - typ A4 m.fl är alla betydligt modernare.
9-5:an når ej upp i A6, 5 serie och E klass nivå på flera punkter, bla är kvalitetskänslan relativt låg, interiören känns plastig och materialvalen är billiga - jag kände även en vass plastkant när jag strök händerna på innsidan av dörren - detta är långt ifrån premium. Instrumentpanelen ser inte riktigt ut att vara helt "up to date" och ratten är tunn och känns billig. Vidare är baksätet inte heller särskilt lyckat, fotutrymmet är mycket bra men takhöjden är katastrofalt dålig, insteget är trångt och det är en instängd känsla i baksätet.

#28
j a r l
2010-11-19 19:34

Nya 9-5 når inte ens upp till samma nivå som förra generationen av 5 serie och E klass. Än mindre nya, och knappast mot nya A6 som kommer snart.

#29
2010-11-19 19:38

Till Raymond K:
Saab 92 var tvåcylindrig, efterföljdes av den trecylindriga 93 som kom som kombi med beteckningen 95.
-
Idag finns en sjuhelsikes massa bilar att välja på! Saab 9-5 har förvissso konkurrenskraftiga kvaliteter (utmärkta på några punkter, personliga på andra och lite i underkant på några få), men vem törs köpa ett fabrikat som fortfarande känns instabilt?
AL beskriver den orena konkurrenssituationen (ekonomiska fördelar) som säkert har minst lika stor betydelse (just av det där stabilitetsskälet) som någon produktegenskap.
Personligen hoppas jag innerligen att det fortfarande finns Saabiska klurigheter kvar och att företaget lever så länge att de får visa vad de verkligen kan. De har ju trots allt redan nu snabbt kommit med effektivare motorer med förvånande låg bränsleförbrukning.

#30
Raymond K
2010-11-19 20:16

Till Roy J
Tack för förklaringen, då var det en Saab 95 jag hade.
Mycket rolig bil. Minns "frihjulet" som skulle vara bensinsparande i nerförsbackar.

#31
Henr1k
2010-11-19 20:24

---> Benny H, gäller detta bara 9-3, eller gäller det andra jämnåriga bilar, V50? Sålde BMW inga E46 de sista åren (1998-2007)? 8 år är ingen ovanlig modellålder bland kvalitetsbilar, 9-3 sedanen kommer att nå 9 år till 2012, SportCombin 7 år och faceliften 4 år.

På vilket vis är 9-4x (som är 1,5 år försenad pga GMs och Saabs kriser) 5 år för sen? För sen för vadå? Gäller det nya BMW X3 också? Är den också för sen? Hur mycket för sen är Fords F serie som säljer drygt en halv miljon om året och ständigt toppar säljlistan i USA? Det hade varit bra för europa-försäljningen att ha en bra diesel, men GM prioriterade inte detta, inte heller till Cadillac SRX, vad ska man göra åt det? Skrota projektet eller sälja den på de marknader som bara kör på bensin?

---> Henrik från HH, du säger att 9-5 inte når upp till tyskarna på flera punkter, sen nämner du kvalitetskänslan i interiören på 14 olika sätt, där tycker vi olika, jag håller med om att tyskarna och svenskarna ser olika ut interiört, själv föredrar jag den svenska känslan, vilket naturligtvis färgas av den utmärkta förarmiljön och världsbästa stolarna hos både Volvo och Saab. (med momentum resp Vector pkt).
Ang insteg och takhöjd i en bil med coupé-liknande C-stolpe så är det ju bara så det är, gillar man inte det, så undvik Merca CLS, Passat CC och Saab 9-5 sedan. Det är inte svårt att välja C-stolpen från en Volvo 740, då blir insteget samma som kombin, men det finns fler faktorer att ta hänsyn till här i livet.

Alla här som är så intresserade borde gå in på Saab, Merca, BMW och Audi och bygga en 9-5, E-klass, 5-serie och A6 efter tycke, smak och behov och sen jämföra priserna.

#32
Svenneman
2010-11-19 22:45

Man slutar aldrig att förvånas över vissa personers kompletta idioti. Bara för skoj skull har jag gnällt mig till provkörningsdygn på A6, E280 och en 9-5 Turbo4 senaste veckorna. Har lätt lagt 100mil per bil. Sämst alla kategorier var MB. Sicken skitbil per krona...Stående gaspedal? Känns riktigt Permobil... A6 helt ok för att vara badge VW. Kul att backa med kamera men Passat-känsla i chassi. 9-5 är inte jättekul med dagens inredning men f-n så mycket roligare att köra. Nya DI 4an är riktigt bra. Jag har riktigt svårt att förstå varför diverse klåpare som kommenterar här verkligen bör gör det. Skrivelserna tyder mest på ren tro/korkad övertygelse. De har förmodligen inte heller kört bilarna ifråga utan det är något som "pappa sagt när jag var liiiiiten".... och nej, nya 5-serien har jag inte hunnit med.

#33
Chacklund
2010-11-20 07:47

Varför skulle det vara farligt att köpa en bil från en instabil tillverkare? Garantier täcks av försäkringar och service gör man ju ändå Mekonomen, Meca eller AD.... Roy J, vad yrar du om?

#34
Henrik från HH
2010-11-20 08:08

Ha ha, du svenneman - Mercedes E 280 W212 existerar överhuvudtaget inte!

#35
Svenneman
2010-11-20 16:57

MB'n var en tyskreggad ny -09.

#36
2010-11-20 17:44

MB E280 W212 har aldrig tillverkats i tyskland, utan det är en W211. Även om den är ny så är det förra generationens MB E-class.

#37
Pär G#2
2010-11-20 20:32

Eftersom det finns många saabvänner samlade här kanske jag kan fråga vad som är "SAABkänslan"? BMW roliga att köra, MB komfort, AUDI solid byggkänsla, Toyota faktisk kvalitet osv.

Vad är SAABkänslan?
1) svänger när man gasar
2) slipper sitta i en stol mitt bakom ratten?
3) slipper fundera på var vänsterbenet skall gömmas, rätt svar under stolen, rakt fram är hjulhuset

#38
Svenneman
2010-11-20 21:29

Pär, det är nog väldigt subjektivt. Inget av de märken du nämner är egentligen dåliga utan snarast avsedda för olika typer på köpare. Möjligen bortsett MB som jag inte förstår varför någon alls köper... särskilt med tanke på priset. Hade en Prius hemma med tanke på frugan men den hann bara gå 3mil innan varningslamporna indikerade, enligt manualen, bogsera till verkstad. Så nej, min upplevda kvalitet av Toyota är noll. Audi är ful.Punkt. BMW gillar jag men njaa, inte min grej. Jag kör 9-3 Biopower Vector med sportchassi för väghållningen och körglädjen. Kvaliteten på intedningen måste upp men jag har ändå beställt en 119g och 180 friska. Väntar dock ytterst ivrigt på 9-5 kombi. Ursäkta ordvalet, men jävlar vilket chassi 9-5 har.

#39
simon_d
2010-11-21 01:03

Svenneman, appropå stående gaspedal så är det inte bara MB som har det... Men det vet du väl eftersom du påstår dig ha kört så många olika bilar

#40
simon_d
2010-11-21 01:05

Såg en ny 9-5:a häromdagen, den andra jag sett i trafik överhuvudtaget. herrej--vlar vad ful den var!

#41
j a r l
2010-11-21 11:52

5% chans att Saab finns kvar om 5 år.

#42
Harald
2010-11-21 13:38

Suck! Det märks att dagisen har stängt på helgerna!!!

#43
j a r l
2010-11-21 14:30

Bye, bye Saab. Börja med vindkraftverk istället. Snälla.

"– Saab förstorade upp BMW-avtalet i höstas. Det är bara en avsiktsförklaring som visar att BMW kan tänka sig att sälja motorer till Saab, inget annat. BMW satsar högst 1 euro på detta, inte mer, säger Dudenhöffer."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/tysk-professor-domer-ut-saabs-chanser_5699845.svd

#44
Baghdad Bob
2010-11-21 14:32

"Det finns absolut ingen anledning till oro. Våra planer för framtiden ligger fast. Nästa år ska vi bygga 80 000 bilar, säger Saab Automobiles styrelseordförande Victor Muller efter beskedet i går om att drygt 200 visstidsanställda får sluta."

#45
Jägaren
2010-11-21 14:40

http://blogg.passagen.se/thomgran/resource/Bagdad%20bob.jpg

#46
MR X
2010-11-21 15:30

Företaget har ju genomgått en rekonstruktion för inte så länge sedan. Tålamod och uthållighet kommer är ett måste. Jag tror att Saab kommer genomgå ett par skakiga år. Klarar de det så har man en alldeles utmärkt chans att leva vidare. Inovationer och villighet samarbete med andra bilföretag finns ju.

#47
Janos J.
2010-11-21 15:40

Framtiden! :-)
Saab är nedlagt år 2012! :-)
Volvos produktion är flyttad till Kina år 2015! :-)
Läs mer på:
http://www.domedagsprofeter.se
eller på:
http://www.olyckskorpar.se

#48
Hilding H.
2010-11-21 15:42

Nedåt - Dessvärre ;-(
2011 kommer 9-5 som Kombi:
http://blogautomobile.fr/wp-content/uploads/2010/10/saab-9-5-SW-by-graphicar.1.jpg
Saabs försäljning minskar därför till 20 000 bilar under 2011...
2012 kommer Helt nya 9-3 bl.a. som Combi coupé:
http://www.saabsunited.com/2010/11/i-saw-the-saab-9-3-replacement.html
Saabs försäljning minskar därför till 10 000 bilar under 2012...

#49
Greger
2010-11-21 15:53

Saab måste bli bättre på att bygga bilar som behöver återkallas! Fr.o.m. November 2009 t.o.m. Augusti 2010 har Toyota återkallat cirka 12,3 miljoner bilar... Toyota planerar att återkalla 24.6 miljoner bilar fr.o.m. November 2010 t.o.m. Augusti 2011! Saab har tyvärr inte tillräckligt vad gäller Lean-production, det är därför som de visstidsanställda inte fick förlängd anställning... Man måste komma ikapp Toyota vad gäller Återkallningsfrekvensen! Annars får man inte sålt många bilar!

#50
tikka masala
2010-11-22 03:45

Framtiden! :-)
Saab är nedlagt år 2012! :-)
Volvos produktion är flyttad till Kina år 2015! :-)
Läs mer på:
http://www.domedagsprofeter.se
eller på:
http://www.olyckskorpar.se
Skrivet av
Janos J.
2010-11-21, 15:4
-.-.-.-.-.

http://www.youtube.com/watch?v=qFHbwikzNds

#51
789
2010-11-22 07:47

SAAB´s framtid är lång och ljus!

#52
j a r l
2010-11-22 08:31

Saab kånkar nästa år!

#53
Måns
2010-11-22 08:47

Skeppet Saab sjunker snabbt... Inget 2011 kommer vända dessa siffror.

#54
2010-11-22 09:48

Re Greger, du har helt rätt, det ligger mycket i att återkalla och se till att bilarna blir så felfria som möjligt, man kan inte låta kunderna betala för dåliga konstruktioner som SAAB ofta gör.....

Då flyr kunderna....

#55
Janos J
2010-11-23 15:16

Förstår inte vitsen med att Toyota med flit bygger in en massa fel i bilarna redan från början!

#56
Raymond K
2010-11-23 16:49

Saab har för liten volym för att lyckas och det ser inte ut att vända i brådrasket.
Jag önskar givetvis Saab lycka till men jag har inte så stor förhoppningar att dom skall lyckas få upp volymen tillräckligt för att det skall vara lönsamt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.