Bild
Nästa artikel
Nyheter

14 000 laddplatser i Sverige år 2020

Publicerad 25 januari 2013 (uppdaterad 28 januari 2013)
EU vill skynda på byggandet av tankstationer för rena drivmedel i medlemsländerna. Men de ser inte helheten, anser Gröna bilister.

EU-kommissionen hävdar att tidigare incitament varit otillräckliga och presenterar därför flera åtgärder för att säkerställa att det ska finnas tillräckligt med tankstationer för alternativa drivmedel i alla delar av Europa.

Enligt EU bromsar tre hinder upp utvecklingen när det gäller rena drivmedel – höga priser på fordonen som kan köras på dessa bränslen, negativ inställning hos konsumenterna samt bristen på tankstationer. Genom att införa ett minimimål för medlemstaterna vad gäller antalet tankstationer för drivmedel som el, vätgas och naturgas hoppas EU att fordonspriserna också ska gå ner och att fler ska bli intresserade av att köpa bilarna.

Viktigt är också att det finns en gemensam EU-standard på utrustningen som ska byggas så att inget skiljer mellan länderna, då det bidrar till osäkerhet som förhindrar spridningen av drivmedlen.

När det gäller elektricitet vill EU införa ett krav på minsta antal laddplatser som måste finnas i ett land år 2020. För Sveriges del innebär det 14 000 laddplatser. I Tyskland, som är det ledande landet när det gäller elen som drivmedel, vill man se 150 000 laddplatser 2020. Ett standardiserat så kallat typ 2-uttag måste också gälla i hela Europa.

För vätgas måste det finnas gemensamma standarder för vissa komponenter, så som slangar.

Fler stationer måste byggas för flytande naturgas, som används i lastbilar. I dag finns bara 38 stationer i hela EU och förslaget innebär att det år 2020 ska finnas stationer var 400:e kilometer längs de större vägarna.

Vad gäller komprimerad naturgas som används i bilar vill EU satsa stort. Antalet bilar som körs på bränslet ska öka tiofalt till 2020 och stationer med gemensamma standarder ska finnas var 150:e kilometer.

Enligt EU kan medlemsstaterna genomföra förändringarna utan att nödvändigtvis använda offentliga medel, om man ändrar lagstiftningen för att främja den privata sektorns investeringar.

Organisationen Gröna Bilister ser positivt på att EU tar initiativ och stöttar flera olika miljövänliga bränslen, men anser att det är en miss att samtidigt inte öka kraven på de fossila bränslena. 94 procent av Europeiska transporter är i dag fossila.

- EU tar ett litet steg framåt, men saknar helheten. De gynnar vad de kallar biodrivmedel, men inkluderar fossil naturgas, de talar ofta om att minska transporternas klimatpåverkan, men straffar biodrivmedlen med ensidiga krav. Vi väntar otåligt på att få se hela pusslet – och det ska vara ett enda pussel, säger Jacob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister.

Diskutera: Vad tycker du om EU:s förslag?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-01-25 13:01
Hackenbush

"ser inte helheten"?
Detta är klart ett steg i rätt riktning men allt kan ju inte förändras som genom ett trollslag, detta fattar inte "gröna bilister" Det är ju svårt att motivera ökade krav på fossila bränslen om det inte finns utbyggda alternativ.
Man kan ju inte ta död på bilismen med fossila bränslen eller ställa högre krav förrän det finns tillräckligt med laddstationer för att tillgodose de behov som kan tänkas komma när bilköparna köper alltmer hybrider eller el-bilar.
Gröna Bilister skulle kanske byta namn till "Ta död på bilismen"

OT.
Nu är det strax helg igen, kommer det en ny artikel om dubbdäck då? :D

#2 • 2013-01-25 14:02
Rustan Werling

Helt otroligt att denna lilla talibangrupp som Gröna Bilister kan ha ett så stort inflytande på debatten. Är de fler än 10 medlemmar?

#3 • 2013-01-25 14:18
Rustan Werling

En intressant artikel i DN om det smutsiga spel talibangruppen Gröna Bilister ägnar sig åt. Sjukt är bara förnamnet och extra förbannad blir jag när ViB publicerar artiklar där gröna Bilister får rapa ur sig sin propaganda. Har ViB bedrivit någon form av journalistik när denna artikel skrevs?

http://www.dn.se/debatt/medier-later-sig-luras-av-grona-bilisters-kampanjer

#4 • 2013-01-25 14:22
Rustan Werling

En titt på gröna Bilisters hemsida visar att de i dag skickat ut ett pressmeddelande som till stora delar plankats rakt av av ViB. Så nu vet vi hur journalistiken ser ut, Gröna Bilster skickar artiklar till Alexander öbom som publicerar dom för glatta livet.

Länk till pressmeddelandet här.

http://www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/25-1-grona-bilister-bra-eu-det-blir-ingen-biodrivmedelsboom-utan-tankstallen

#5 • 2013-01-25 14:25
satanspappa

Allt sånt här skit är ett fruktansvärt resursslöseri i ett glesbefolkat land som sverige!

#6 • 2013-01-25 16:04
Gunnar Lindberg

Problemet vid många teknikskiften är att komma fram till det system som slutligen blir standard. Att ersätta bensin och diesel med alternativa drivmedel är dyrt. Förutom att det nya drivmedelt skall produceras i enorma kvantiteter skall det distribueras från hundratusentals tankställen till nya bilar som ännu inte är färdigutvecklade. Att göra samma sak för tre-fyra olika alternativa drivmedel samtidigt blir ännu mycket dyrare. Det enda förnuftiga är att ligga lågt till dess utvecklingen har visat vilket av el, vätgas, naturgas eller biogas som blir det slutliga valet.

#7 • 2013-01-25 16:31
Alexander Öbom

Rustan Werling: Den här artikeln är skriven utifrån EU-kommissionens pressmeddelande, inte Gröna Bilisters. Det är endast i det sista stycket som denna organisation kommer in och det betyder inte att du eller någon annan måste samtycka med dem.
Hackenbush: Ingen fler artikel om dubbdäck nu. Men vem vet vad som händer nästa vecka.

Trevlig helg på er.
/Alexander Öbom, Vi Bilägare

#8 • 2013-01-25 16:47
keoh

Sverige har större behov av laddstationer för mobilen ;)

#9 • 2013-01-25 17:35
Hackenbush

Trevlig helg på dig med Alexander.

#a • 2013-01-25 18:03
S-E S

Vill gärna ha en artikel om friktionsdäck och sandspader som omväxling samt en notis om vad "Die Grünen Autofahrer" har för synpunkt på OKQ8´s inblandning av "majsbrännvin" i soppan ur miljöskäl? Eller är det för laddat?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.