Nästa artikel
1,2 miljoner Skoda i VW-skandalen
Nyheter

1,2 miljoner Skoda i VW-skandalen

Publicerad 29 september 2015
1,2 miljoner Skoda-dieslar påverkas av utsläppsskandalen. Samtidigt meddelar Skoda förändringar i sin ledning.
Enligt nyhetsorganet Reuters är 1,2 miljoner Skoda-bilar påverkade av det mjukvarufusk som avslöjats den senaste tiden. Exakt vilka modeller det gäller framgår inte ännu.

Skoda meddelar också att deras nuvarande VD Prof. Dr. Winfried Vahland ska leda den nybildade Volkswagenavdelningen i Nordamerika. Han ersätts därför av Bernhard Maier som just nu sitter i Porsches styrelse.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-29 09:04
Deeds

Dom är inkluderade i de 11 miljoner bilar som redan redovisats. Föga förvånande dock.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-29 09:23
Reverend Benny

Lösningen på problemet är att flytta runt folk internt, samma tänk fast nu på nya positioner. Tragiskt.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-29 09:59
Meganmannen

Undrar vad VW koncernen ska göra åt alla fuskbilar. Kommer de att byggas om så de klarar respektive marknads utsläppskrav eller ska fabriken köpa tillbaka bilar som inte borde fått säljas på grund av att de inte klarar avgaskraven? Borde inte olagliga bilar beläggas med körförbud?

Vi som värnar om miljön

#4 • Uppdaterat: 2015-09-29 10:34
eco

Undrar om VW-koncernen överlever överhuvudtaget?

#5 • Uppdaterat: 2015-09-29 10:45
Audi A5 SB

11,2 miljoner + 2,1 miljoner + 1,2 miljoner = 11,2 miljoner. Snart kommer siffrorna att öka med Seats bidrag, så sannolikt landar vi på 11,2 miljoner bilar;-)

#6 • Uppdaterat: 2015-09-29 10:46
Reverend Benny

Värnar man om miljön så är man nog inte pro diesel eller bensin.
Och tror garanterat VW/Audi/Skoda/Seat kommer överleva, dom har bra produkter och har fler motoralternativ än dieselmotorer.
Dom ligger långt framme när det gäller biogas och har ju även en del hybrider/renodlade elbilar som är intressanta.

Tror det är få tillverkare som erbjuder så många valmöjligheter som V.A.G idag.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-29 10:59
Ingemar Bohman

Det skrivs en del om att VAG gör bra bilar har bra kvalité!
Jag kan ju inte förstå detta.
VAG har i åratal dragits med massor med konstruktions fel och bristande kvalitéer.
Det har varit brustna fjädrar, bristande bromsrör, bristande kvalité bromsslangar, växellådor, havererade motorer,spindelleder, styrleder, tändspolar, m,m. ja listan blir lång om man skall nämna alla felen genom tiderna. Jag kan ju inte förstå att detta anses som bra bil med så mycket brister.
Undrar om det finns något annat bilmärke som kan slå detta ?
Och VAG har hela tiden undangrävt dessa bekymmer
och låtit försäkrings bolagen ta ansvaret över VAG;s brister
Nej inte är dessa bilar nått att ha!

#8 • Uppdaterat: 2015-09-29 11:12
Raphael

Audis stora kvalitetsproblem syns inte i Bilprovningens statistik eftersom deras bilar hamnar på verkstaden och när felen är fixade så godkänns de av Bilprovningen. Som vi förstår av detta så är Bilprovningen ett uselt verktyg för att bedöma bilars kvalitet.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-29 11:16
GDS

Ja det är en välsmord maskin som pumpat fram dessa fordon bla i sverige.
Skulle vara kul att se lojaliteterna svart på vitt och inte bara mellan raderna.
Nu får vi hoppas att en mer objektiv period startar...
#3 Poäng till RB

#a • Uppdaterat: 2015-09-29 11:17
PREVIA

I Europa där man är mycket mån om sin bilindustri så att man inom EU gjort stora eftergifter för att biltillverkarna inte hunnit få ner sina bilars utsläpp tror jag inte att det kommer att ske några drastiska åtgärder mot tillverkarna. Det kan väl inte ha dött och skadats så många invånare av att miljontals bilar kört omkring med 20-40 ggr för höga kväveoxidutsläpp i tio år!
Och våra myndigheter i Sverige som helt går i ledband likt en lydstat till EU vågar knappt nysa utan att fråga EU om lov, så här kommer det nog inte ske någon förändring alls. Men de flesta invånarna vårt land vill ha någon som talar för oss hur vi skall göra i alla frågor och då blir vi marionetter som får fråga om lov innan vi gör något.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.