Bild
Nästa artikel
Bilen på bilderna är en topputrustad 600 från 1995.

Klassikern: Mercedes-Benz S-klass W140

Klassiska bilar

Mercedes W140-serie tog andan ur allt i sin väg – konkurrenter, kunder, journalister, plånböcker.

Ännu dröjde 1980-talets finansyra kvar, ännu bubblade det i champagneglasen, ännu kunde man i tidningarna se Diamantinvests annonser…  På åtskilliga sätt var Mercedes-Benz S-klasse av den pampiga generation W140 blott en konsekvens av sin tid när den dök upp 1991. Ändå kändes den en smula ur led redan som ny; den här kärran var bara alltför mycket!

Konkurrenterna hade börjat mopsa sig. BMW hade med sin så kallade E32 för första gången en 7-serie som på allvar kunde utmana stjärnmärkets stolthet, de nya Lexus och Infiniti snodde, åtminstone i USA, åt sig kunder och Cadillac hade torrt krut i form av Seville, en jänkare som var rent modern.

Mercedes behövde dela ut en smocka de andra inte skulle orka besvara. W140 fick ett format som var ännu större än den redan stora men mer diskreta föregångarens, W126-serien. Det krävdes vid backning av den drygt 520 cm långa karossen så kallade pejlstänger – ur karossens bakre hörn uppfällbara små antenner – för att se var härligheten slutade. Innerutrymmena var enorma, knappfloran och lyxen obegränsad, i synnerhet i den V12-motorförsedda S600. Dess motor var den första tolvan från Mercedes på nästan 50 år och gav i ursprunglig version 408 hk, mer än i Corvette ZR-1.

W140 ansågs ”överkonstruerad” på det sätt Mercedes alltid hade gjort med S-klass. Men när jag 1991 testade ett alldeles nytt exemplar fann jag till min förvåning att inredningen knarrade och att ytterspeglarna darrade redan i 90 knyck. Fabriken reagerade snabbt på alla detaljklagomål och fick snart till den suveräna kassaskåpskänsla bilen verkligen ser ut att besitta.


I dag är W140 ”nere och vänder” i pris; det går att hitta bilar för cirka 20 000 kronor. Se upp med dem, detta kan vara en alldeles otroligt komplicerad, dyr och krävande bil att reparerera om (när!) något går sönder. Rost är också en riskfaktor, den biter som bekant urskillningslöst på såväl fattig som på rik.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes-Benz W140?
Mercedes S600 1995

Nypris: 1 192 900 kronor.
Värde idag: 60 000–100 000 kr.
Motor: Tolvcylindrig V-motor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 5 987 cm3. Max effekt 394 hk ECE vid 5 200 v/min. Max vridmoment 570 Nm vid 3 800 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad automatlåda. Golvspak.
Mått: L 521,5/B 188,5/H 148,5 cm. Tjänstevikt 2 350 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjäd-ring fram och bak. Fram triangellänkar, delad bakaxel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Snäcka. Parameterstyrning. Vändcirkel 12,5 m.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak ABS.
Fartresurser: Toppfart 250 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 6,6 s.
Förbrukning: 1,37 l/mil.

Livscykeln

1991 W140 presenteras på Genève-salongen. Kanske väl stor? Pejlspröten i bakflyglarna som dyker upp när backen läggs i antyder det. Modeller: SE med 304 cm axelavstånd. SEL med 314 cm axelavstånd för ökat benutrymme bak. 300 med 3,2-liters rak sexa. 400 med V8 på 4,2 liter. 500 med V8 på 5 liter. 600 med en helt nykonstruerad V12 på 6 liter och 408 hästar.
1992 Coupémodellen SEC, baserad på W140 tillkommer. 
1993 Motorerna trimmas ned för att klara strängare miljökrav. V12:an lämnar nu 394 hk. En 2,8 liters sexa tillkommer samt en dieselmotor avsedd för den amerikanska marknaden.
1994 Nytt fejs och nya modellbeteckningar. 600 får en egen, mer distingerad grill.
1995 Nya strålkastare. Parkeringsradar ersätter de automatiska kromade spröten.
1996 Sista faceliften. Klarglaslyktor fram och bak samt en ny ljusinsats är de främsta kännetecknen. Första året för den elektroniskt kontrollerade femväxlade automatlådan. Coupén blir omplacerad till CL-Klass. Förvirrande?
1998 Sista året W140 byggs. Avlösning väntar i form av W220.

Kommentarer

#1
2015-05-31 12:22

Fantastisk bil, skulle gärna äga en men underhållskostnaderna blir för stora för mig.

#2
2015-05-31 14:13

Finaste tidiga -90 tals mercan måste ju vara w201 190e 2.5 16v Evoii som slogs med gamla e30 m3 och Audi v8 i dtcc

#3
2015-05-31 14:33

Minns att jag tyckte att den såg lite klumpig och tungfotad ut när den kom men måste säga att den åldrats väl. W126 är väl fortfarande den elegantare av de två men den här är också riktigt fin.

Undrar om man kan säga samma sak om dagens modell om 25 år?

#4
2015-05-31 15:32

Vem har råd att ens byta tändstift på den kärran....... :-O

#5
2015-05-31 16:21

W126 är i mitt tycke en av de absolut elegantaste Mercorna någonsin! Minns när JR Ewing hade en ljusgrön W126 under några säsonger av Dallas. En nytillverkad sådan med all modern teknik i: Ja, tack!

#6
2015-05-31 16:56

Ja visst var Mercedesbilarna mycket snyggare förr och borde kunna nytillverkas så som Ford gör med sin Mustang med alla nya moderniteter. Att jag köpte Mercedes 190 1985 var för att Mercedes fortfarande var en mycket tilltalande bil utseendemässigt och gick strålande att köra med sin fina automatlåda.

#8
2015-05-31 17:36

En rejäl kluns, vill minnas att den kallades för vitval. Mer president än direktör. Inte alls lika elegant som BMW:s stora.
Efterföljaren är däremot mycket elegant.
Låt vara att MB kanske hade bättre komfort.

#9
2015-05-31 18:07

Ja, jag har en bekant som har en. Den har lagats omfattande vad gäller rost. Så dyr bil borde man kunna kräva mer.

#10
2015-05-31 17:40

Hade en god vän som fick in just denna modellen för montage av larm, eller om det eventuellt kunde varit bilstereo i slutet på 90 talet.
Det som etsade sig fast hos mig var främst det justerbara baksätet men också tjockleken på sidrutorna. Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att det var centimetertjockt glas.

#12
2015-05-31 18:09

Vem har sagt något om Toyota mer än du???? Den är fortfarande rostig.........

#14
2015-05-31 20:08

Lite rost på en nittiotalare är väl bara att räkna med, tvivlar på att Lexus från samma tid är rostfria...

Den här bilen är imponerande men inte alls lika elegant som t.ex. BMW, Maserati och Jaguars motsvarande modeller.

#16
2015-05-31 21:58

Helt otrolig bil!

Min förra chef hade en, en 500 med V8, som jag körde några gånger.
Finns få bilar tror jag, än idag, som kan matcha paketet komfort/prestanda lika bra som dessa.

Var snubblande nära på att köpa en sån, fast S300d, alltså diesel, men det föll på skatten.
Det mest bestående minnet från en sån var 2005, jag praktiserade på lokala benzverkstan när en då 10 år gammal S600L kom in, när man stängde dörrar och baklucka blåste listerna upp sig då det inte skulle smälla i dörren, något man aldrig sett förut. Tittade länge på bilen och kom fram till att bara tändstiften till den kostar nog mer än hela pappas Skoda Felicia...

Med tanke på all teknik är det konstigt att de fortfarande fungerar... Men kvalitén på mercorna på den tiden var outstanding, och ska man skriva med dom är det en ren fröjd, för allt är snyggt ihopsatt, sitter rakt, lättåtkomligt och det känns som att man tänkt innan man skruvat ihop bilen.

#17
2015-05-31 23:42

Ja en härlig skapelse. Och den håller ihop i det långa loppet likaså - faktiskt bättre än det allra mesta som bilmarknaden har att erbjuda;.

MVH AL

#18
2015-06-01 01:06

Det rullar fortsatt några här och impfaktorn är fortsatt megastor, när en sådan där rullar in så står det MAKT med stora bokstäver, Gansgta Bmwna, Svenne Audina och Mercedes egna mer moderna skapelser ser ut som leksaker åt pojkar.
Ja jisses hatten av och en tår i ögat, Mercedes vart tog du ivägen?

#20
2015-06-01 08:32

En koll på Blocket visar att dom är lika döda dom andra klossar från den tiden, man kan få en 7500 milad för 45"
Notera att bilen har styrsnäcka, det var den nog ensam om på 90 talet.

#21
2015-06-02 11:01

Någon var intresserad av J.R. ewings mercedesar i "Dallas". Mer info finns här:

http://en.wikipedia.org/wiki/J._R._Ewing

#22
2015-06-02 11:29

Det jag kan tokstöra mig på med sådana här reportage är att de är så positiva att man spontant kommer att tänka på porr om man ska hitta något lika krystat positivt. Här gör Carlqvist en berömvärd insats som faktiskt påpekar de tidiga kvalitétsproblemen men ingenstans i de texter jag läser idag nämns till exempel att bilen var så pampig - eller snarare vulgär - att den blev bokstavligt talat bespottad även hemma i Stuttgart och att denna generation Mercedes S fick öknamnet Kohlklasse efter Tysklands dåvarande - minst sagt storväxte - förbundskansler.

Bilsportmedarbetaren Jan-Erik Olfwenstam menade att den då nya generationen såg kvaddad ut i fronten redan från fabrik.

Tydligen så lyckades bilen lyfta sig från den inledande kritiken sedan, men att hålla ensidiga hyllningstal över en bil med den tidiga historien känns inte riktigt bra heller kan jag tycka.

Eller är bilar som kompositörer och konstnärer - de måste sluta tillverkas i 10 år innan folk kan uppskatta dem??

#23
2015-06-03 20:59

Den kallades väl för Kohl-klasse för att Helmut Kohl var den enda makthavaren som vid tiden valde just denna modell. Andra premiärministrar, presidenter och statschefer valde andra alternativ.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.