Bild
Nästa artikel

En slitvarg med status

Klassiska bilar

Vi Bilägare kikar på bilannonser från förr. Här handlar det om Mercedes-Benz T-serie.

När Frankfurtsalongen öppnade i september 1977 blev det oroligt i montrarna hos Volvo, Opel, Ford, Citroën och andra tillverkare av stora kombibilar: Mercedes-Benz visade sin första egenkonstruerade och -tillverkade kombimodell, T-serien. 

Visserligen hade, bland annat på den svenska generalagenten Philipsons initiativ, kombiversioner av Mercedes funnits på 1960-talet men de byggdes av fristående tillverkare.

Med T-serien sattes en ny standard för vad en ”laståsna” kunde vara och ingen hade väntat sig något annat. Förutom ett särdeles väl inklätt, stort och flexibelt lastutrymme, med delbart baksäte i förhållandet 66/33 och helt fällbart främre passagerarsäte för frakt av upp till tre meter långa föremål, hade Mercedes T lastkännande nivåreglering av bakvagnen. Nu kunde inte Citroën skryta så mycket om den finessen längre.

Philipsons talade om en ”En historisk nyhet”. På bilderna syntes en elegant panorering av bilen i fart (med snitsigt böjd radioantenn) och en naturtrogen teckning av bilen med bakre gapet öppet. Teckningen fortsatte en tradition Philipson inlett med generationen före, den som 1976 ersattes med W123 på vilken T-serien byggde.

Vid den här tiden vinnlade sig Mercedes-Benz först och främst om sitt kvalitetsrykte, texten skulle inte kunna vara från 2018: ”Bakom Mercedes T ligger år av utveckling och förberedelse. Varje handgrepp vid produktionsbandet har övats vid ett pilotband innan den egentliga produktionen av Mercedes T började.”

Fyrtio år senare är T-modellen av W123 sinnebilden av en nästan outslitlig bil. Totalt byggdes 199.517 stycken innan tillverkningen lades ner i januari 1986. 

Diskutera: Vad minns du av Mercedes-Benz T-serie?
 

Kommentarer

#1
2018-11-11 12:12

Överlägset bästa kombin under minst 30år

#2
2018-11-11 12:43

Numera handlar bilreklamen om sport, ungdom, egoboosting, och surfbrädan är obligatorisk. Reklam för kvalité och lång livslängd, säljer tydligen inga bilar längre...

#3
2018-11-11 13:03

Ja vad är motsvarigheten för sådana här bruksbilar idag? Det är lackad plast och krom överallt där man ogärna hivar in en gjutjärnspis eller vad det månne vara. Saknar de här ovårdade/osofistikerade/ruffa bilmodellerna. Borde finnas en marknad för mer bruksiga bilar utan att man måste välja en pickup eller caddyliknande.

#4
2018-11-11 14:34

Det där var ett kombiutrymme värt namnet! Skulle lätt kunna köpa en nytillverkad sådan här med modern teknik under skalet.

#5
2018-11-11 19:54

Ingooo: Dacia kanske? (Minus kvaliteten kanske)

Att se denna bil betyder mkt nostalgi för mig. Den står sig rätt bra än idag.

#6
2018-11-13 04:12

Fanns det original lastskydd, även kallat lastrumsgaller och skyddsnät (mellan lastutrymmet bak och baksätet) att köpa till eller gick det bra utan förr i världen?

#7
2018-11-11 22:29

En av de snyggaste kombibilarna enligt mig, bakändens design är en perfekt kombination av elegans och enkelhet!

#8
2018-11-12 08:27

Lastskydd av något värde fanns knappast tidigare. Det finns knappt nu i de flesta kombibilarna.

#9
2018-11-12 10:37

Nä, tacka vet jag sedan. Det som inte går in i en sedan med fällbara säten eller takbox åker på släpvagnen eller på beställd transport. Kombibilar är fula. Riktigt fula. Sedaner är skönheter.

#10
2018-11-12 11:03

Thommys,
Framförallt är det mindre buller i en sedan.

#11
2018-11-12 12:35

@Thommys, Smaken är som baken som man säger... Själv tycker jag att kombimodellerna oftast är den snyggare av de två varianterna som erbjuds till försäljning, ta det senaste jag kommer på,Volvo S90 VS V90, V90 alla dagar i veckan till mig tack.

#12
2018-11-12 13:35

Zoux,
Ledsen att säga det, men du har fel. Titta på en S90 T8 så har du en helt annan harmoni än hundbussen V90. Den senare ser ut att vara en lätt moderniserad variant av AMC Eagle kombi.

#13
2018-11-12 15:13

Zoux, nu tog du ett exempel som jag verkligen stödjer min åsikt på. V90 är ful som stryk medan S90 är mycket elegant.

#14
2018-11-12 16:27

Jag kommer bara ihåg att den var ohyggligt dyr och rostade bort i samma takt som hälften så dyra bilar. Snygg var den heller inte. Jag kan inte komma ihåg när jag såg en sådan senast. Det finns nog inte många kvar i trafik.

#15
2018-11-12 16:46

Köpte en av sista årsmodellen -85 billigt genom jobbet. Åkte hem 3,5 mil, sålde den dagen efter p.g.a ryggskott, stolarna passade inte min lilla kropp alls, tjänade dock 10.000:- på den resan.

#16
2018-11-12 22:17

Och på frågan 'vad minns du av Mercedes Benz T-serie' följer en diskussion om huruvida Volvo S90 är snyggare än V90???
Själv tror jag definitivt att det skulle finnas en marknad för T-modellen även idag, med modern teknik förstås.

#17
2018-11-12 22:17

Och på frågan 'vad minns du av Mercedes Benz T-serie' följer en diskussion om huruvida Volvo S90 är snyggare än V90???
Själv tror jag definitivt att det skulle finnas en marknad för T-modellen även idag, med modern teknik förstås.

#18
2018-11-12 22:36

Väl rutet, Johnna. Att hålla sig till ämnet är väl inte alldeles för mycket begärt. T-modellen finns idag, Johnna. Även om den inte längre kallas T.

#19
2018-11-13 08:51

Ska man hålla sig till ämnet så minns jag bara såna där med hästkärra bakom. Speciellt vanligt i Värmland med vit kärra och främre delen sotsvart av dieselsmet.

#20
2018-11-14 19:50

T-modellen finns i dag med modern teknik, den har bara bytt namn till E-klass kombi.

#21
2018-11-14 21:37

Grannen där jag växte upp hade en sådan, om jag inte missminner mig så gick den 80000 mil innan den var färdig för skroten. Har inte för mig att det var rosten som tog den heller, det var växellåda eller motor som gav upp.

På den tiden var det inte många biltillverkare som slog Mercedes i kvalitet, idag har det väl jämnat ut sig en del.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.