Nästa artikel
Volkswagen återkallar 38 000 bilar för allvarligt fel på bromspedalen
Nyheter

Volkswagen återkallar 38 000 bilar för allvarligt fel på bromspedalen

Publicerad 17 december 2020
I värsta fall kan bromspedalen lossna på omkring 38 000 bilar med automatlåda. Nu måste bilarna tillbaka till verkstaden.

När Volkswagen visade upp senaste generationen Golf stod det klart att den skulle bjuda på det största tekniksprånget någonsin när det gäller Golfmodellerna. Mer digital och uppkopplad teknik skulle kombineras med bland annat mildhybridmotorer.

Under lanseringen har Volkswagen stött på ett antal problem. I maj stoppades leveranserna på grund av ett allvarligt fel på nödsamtalsassistenten och strax därefter kom rapporter om att bara 4 av 10 bilar som rullade av bandet klassades som felfria.

Sedan dess har leveranserna tagit ordentlig fart och de första buggarna verkar vara lösta. Men nu återkallas totalt 38 000 exemplar på grund av ett mekaniskt fel på bromspedalen. Felet drabbar dock inte bara Golf utan också Golf Sportsvan, Tiguan, Touran och T-Roc.

I Sverige handlar det om cirka 1 300 bilar som ska tillbaka till verkstaden, bekräftar Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen.

”På bilar med DSG-växellådor inom en begränsad produktionsperiod under 2020 finns det en risk att det har funnits en otillräcklig svetsförbindelse mellan bromspedalen och bromspedalplattan. Om bromspedalen trycks in med mer kraft än vanligt (till exempel vid nödstopp) kan det inte uteslutas att bromspedalplattan kan deformeras eller till och med lossna helt”, uppger han för Vi Bilägare.

Verkstaden ska kolla svetsförbindelsen mellan bromspedalen och bromspedalplattan. Om den är felaktigt gjord måste bromspedalen bytas ut.
 
”Såvitt vi känner till har dock inte något sådant fall inträffat varken i Sverige eller i något annat land”, skriver Marcus Thomasfolk.

Volkswagen hävdar att felet upptäcktes under interna kontroller.

Läs också: Nya Volkswagen Golf stoppas – på grund av allvarligt fel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-12-17 12:19
LC4ever

Har haft ett antal VW, aldrig några problem.
Har nu en Kia med dålig lack och elektronik som inte gör som jag vill.
Skall snart byta tillbaka till en bil från VAG, Skoda Octavia IV.
Hur man däremot kan köpa en Toyota med alla dess återkallningar och problem är ett mysterium ;)

#c • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Har heller inte haft några större problem med de, fåtal ska tilläggas, vag-bilar jag haft.
Utom då en -79 VW Derby som dog rostdöden.

Men det går inte att komma i från att VW:s bilar varit/är, behäftade med olika problem, trots detta har de bevisligen en trogen kundkrets som håller fast vid märket.
Så något positivt mervärde måste de ju erbjuda.

Annars tror jag att vi kommer överlag att få se en ökning av återkallelser hos de flesta bilmärken desto mer teknikspäckade bilarna blir, det har vi ju sett inte minst mjukvarumässigt.

Även hos de märken som alltid betraktats som näst intill felfria har man sett en stigande kurva gällande återkallelser.
Beror till viss del på att idag går det inte att vänta fem år med att installera nya tekniska landvinningar i väntan på att de ska bli så pass utprovade så att de kan betraktas som i stort sett felfria som man gjort förr.

Utvecklingen går så pass fort i dag så att en ny bil som inte kan utrustats de senaste tekniska finesserna riskeras att betraktas som gammal redan i saluhallen, speciellt när den inte är billigare än konkurrenterna som kan erbjuda detta.

Då får man anpassa sig eller förlora kunder, och resultatet ser vi nu.

#d • Uppdaterat: 2020-12-17 12:48
Desmoholic

Problemet är att man stressar ut modeller och låter kunderna vara testbänk... Gäller naturligtvis inte bara VW.

#e • Uppdaterat: 2020-12-17 16:29
Simon no1

LC4ever, det kan jag förklara för dig, har man inte gjort en enda reparation sen 2003 så är det självklart att man fortsätter åka med kvalite, återkallelser gör alla och det är väl bra att man tar ansvar så att kunden slipper betala för bristfälliga konstruktioner som vissa andra bilägare drabbas av, själv har det bara hänt mig 2 gånger de senaste 20 åren, kontroll av gaspedal (Avensis) och Kontroll av kabelstam (C-HR) Toyota leder dock inte den statestiken trots att de säljer flest bilar av alla

#f • Uppdaterat: 2020-12-17 16:54
Carl Trefalt

Dåligt av VW att sälja halvfärdiga bilar.

#g • Uppdaterat: 2020-12-17 17:28
Peter E

Bra att de återkallar.
Den japanska svetsroboten som skulle utföra sitt jobb korrekt var visst trasig :)

#h • Uppdaterat: 2020-12-17 17:32
mso 1000

Simon, toyota gör bra bilar men inte helt felfria dom heller.
Och nu dom sista modellåren när dom anammat lite gameltysk inredning så är dom riktigt trevlig.
Dock saknas forfarande en hel del.

#i • Uppdaterat: 2020-12-17 17:44
Ingemar Bohman

Nu har bedrägerimärket VW skapat de mesta felen som kan uppträda.
Undrar vad som kommer härnäst?

#j • Uppdaterat: 2020-12-17 17:48
McTar

Att "Aldrig mer Audi" kommer att ha en mer nyanserad syn? Nyårslöfte??

#k • Uppdaterat: 2020-12-17 17:51
Peter E

McTar; Förmodligen omöjligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.