Bild
Nästa artikel
Avslöjat: Bara 4 av 10 Volkswagen Golf är felfria

Avslöjat: Bara 4 av 10 Volkswagen Golf är felfria

Nyheter

En ny larmrapport inifrån fabriken berättar om allvarliga kvalitetsproblem för nya Volkswagen Golf. Nu tvingas VW-chefen förklara sig inför styrelsen.

Volkswagen har stött på allvarliga problem i utvecklingen av flera modeller.

Elbilen ID 3, som är koncernens tveklöst viktigaste prestigeprojekt på länge, har börjat byggas men bilarna ställs upp på en enorm parkeringsplats i väntan på ny mjukvara som ska lösa buggarna

Och så sent som i förra veckan kom beskedet att Volkswagen tillfälligt stoppar tillverkningen av helt nya Golf på grund av en mjukvarubugg som innebär att bilen inte alltid larmar räddningstjänsten som den ska vid en olycka.

Systemet som sköter nödsamtalen vid en olycka kan inte uppdateras direkt via nätet så bilarna måste därmed in till verkstaden för att få ny mjukvara. Men uppdateringen ska gå snabbt.

Volkswagen Golf har mycket mer avancerad digital teknik än föregångaren – vilket ställer till med problem i produktionen.
Volkswagen Golf har mycket mer avancerad digital teknik än föregångaren – vilket ställer till med problem i produktionen.

”Får bara inte hända”

Nu kommer nya uppgifter om hur allvarliga problemen är, baserat på interna VW-dokument som Business Insider kommit över. Enligt de här uppgifterna är bara 40 procent av alla Golf som rullar av bandet helt felfri. Nästan två av tre bilar har alltså någon form av fel, mer eller mindre allvarligt.

Uppgifterna är hämtade från Volkswagens så kallade ”Q-monitor”, ett övervakningsverktyg för att hålla koll på produktionskvaliteten. Siffran 40 procent gäller för en enskild dag, den 10 mars, men ska enligt uppgiftslämnarna vara representativ för produktionen i stort.

Produktionsfelen kostar Volkswagen stora belopp och retar även upp köparna. Det är vid produktionslinans sista hållpunkt, kallad ZP8, som bara fyra av tio byggda bilar klarar kvalitetskraven.

– Vid ZP8 är detta något som bara inte får hända. Då ska bilen vara klar och alla förseningar kostar mycket pengar, säger en uppgiftslämnare till Business Insider.

Läs också: Nya Volkswagen Golf stoppas – på grund av allvarligt fel

Felsiffran överskrids mer än tre gånger

Siffrorna visar också att om Volkswagen under en viss dag räknar med högst 650 fel per dag rapporterar kvalitetskontrollen in mer än 2 000 fel för Golf. Felen har inte bara med mjukvaran att göra utan kan även gälla andra fel.

I en annan intern granskning visade det sig att 842 undersökta bilar hade totalt 132 elfel. Ibland fungerade det att koppla bort batteriet och nollställa bilen, men inte alltid.

VW-chefen Herbert Diess ska nu förklara produktionsmissarna för styrelsen.
VW-chefen Herbert Diess ska nu förklara produktionsmissarna för styrelsen.

Beskrivs som bäst i klassen

Volkswagenchefen Herbert Diess ska ge sin förklaring till problemen med Golf under ett styrelsemöte som är planerat till torsdageftermiddagen, skriver Automobilwoche.

Han har flera gånger förklarat hur viktig Golf är för koncernen.

– Den är hjärtat i Volkswagens varumärke. När vi började på åttonde generationen Golf för fyra år sedan var målet klart: den måste vara bäst i klassen när det gäller utsläppsreduktion, uppkoppling och säkerhet, har Herbert Diess sagt.

Golfprojektet är invecklat eftersom den nya modellen har betydligt mer avancerad teknik än föregångaren. Volkswagen har stora problem att locka rätt kompetens när det gäller utvecklare, programmerare och systemarkitekter.

Läs också: "Volkswagens stora utmaning är inte bilarna – det är folket"

Trots att Volkswagen ID 3 har ett större symbolvärde som nystarten efter dieselskandalen är Golf fortfarande märkets viktigaste modell försäljningsmässigt, än så länge. Den åttonde generationen visades upp förra året.

Uppgifterna är ett hårt slag mot Volkswagen vars chefer i flera tidigare intervjuer hävdat att just storskalig produktion är något koncernen hanterar mycket bra och har lång erfarenhet av, jämfört med mindre och nyare uppstickare.

Det har riktats kritik mot att VW-chefen Herbert Diess fokuserat för mycket på utvecklingen av elbilen ID 3 och inte prioriterat utvecklingen av Golf 8 tillräckligt högt.
Det har riktats kritik mot att VW-chefen Herbert Diess fokuserat för mycket på utvecklingen av elbilen ID 3 och inte prioriterat utvecklingen av Golf 8 tillräckligt högt.

Volkswagens svar: Vi har lyckats

Business Insider har fått en kommentar från Volkswagen efter granskningen:

”Golf 8 sätter en mycket hög standard när det gäller digitalisering och uppkoppling. Att installera och driftsätta dessa mycket komplexa komponenter är mer invecklat än i föregångaren. Ändå tar Golf 8 en timme mindre att bygga än föregångaren.”

Volkswagens talesperson säger sig vara nöjd med produktionsstarten.

”Det bekräftas även av interna siffror som vi alltid jämför med uppstarten för andra modeller.”

Kvaliteten jämförs mot en mycket hög standardnivå, uppger talespersonen.

”När en bil arbetas om i produktionen är det ett uttryck för väldigt höga kvalitetsstandarder för att bilen ska kunna lämnas över till kunden felfri. Med Golf 8 har vi satt den mest hållbara, säkraste, mest kommunikativa och smartaste Golfen på hjul och flera oberoende jämförande tester visar också att vi lyckats.”

Kommentarer

#1
2020-05-28 12:10

Blir intressant att se vad golfägarna kommer säga, och minst lika intressant att se VW's rabiata förträngningsmekaniskm och tvivelaktiga kundvård dra igång igen...

#2
2020-05-28 12:19

”Med Golf 8 har vi satt den mest hållbara, säkraste, mest kommunikativa och smartaste Golfen på hjul och flera oberoende jämförande tester visar också att vi lyckats.”
Någon stans har hysterin med denna digitalisering av bilarna gått fullständigt över styr.
350.000kr kostar spektaklet då man får plussa på lite tillbehör som behövs.
Tänk vad bra det vore om bilen inte hade alla dessa jävla elektroniska grunkor som någon har kommit på är ovärderliga utan istället bara fungerade.

#3
2020-05-28 12:25
#4
2020-05-28 12:27

Har en Golf-16 ... inte jätteimponerad av den.. rätt törstig, dock är det inga fel på den såhär långt...(6000 mil).

#5
2020-05-28 12:46

Det här är risken när man tar kunder för givet bara för att man är klassledande, till slut går det inte längre att leva på gamla meriter, konkurrensen är därtill för stor idag.

Kanske blir som för Mercedes som i början på 2000-talet försökte producera bilar så billigt som möjligt och skar ner på tillverkningskvaliteten, kallt räknandes med att kunderna skulle köpa försämringen rakt av till samma höga pris.

Det blev för MB att sätta sig vid ritbordet igen och göra om och göra rätt när kvaliteten sjönk med missnöjda kunder som resultat, lär VW nu också få göra.

#6
2020-05-28 13:17

Strunt samma så länge folk köper bilarna, eller hur?

#7
2020-05-28 13:17

Strunt samma så länge folk köper bilarna, eller hur?

#8
2020-05-28 13:41

40 % felfria.
Succén är ett faktum, kunderna kommer att slåss som Pirayor för att komma över denna läckerbit.

VW officiella kommentar är skrämmande, de rekryterar uppenbarligen folk från svenska Folkhälsomyndigheten.

#9
2020-05-28 13:44

Fast VIB kommer nog fortsätta hylla VW som vanligt ;)

#10
2020-05-28 13:58

Första felet är ju utseendet på bilen fram.

#11
2020-05-28 14:09

Skulle aldrig byta min Golf 7 mot Golf 8!
Generellt skall man inte köpa 1:a årgången av en bil, i detta fall får man nog utöva med 2-3 år!

#12
2020-05-28 15:00

När ska VW sedan åratal välkända urusla kvalitet på viktiga komponenter som motor/ växellåda mm. samt deras urusla kundvård och vägran att ta ansvar leda till sjunkande försäljning ? tror det tar tid innan kunderna har lärt sig, sedan tar det lång tid att vända det hela igen. Titta på Opel, de sänkte kvaliten på 70- och 80-talet och har inte återhämtat än sig trots att de har byggt riktigt bra bilar under flera år

#13
2020-05-28 15:11

Va, vad det jag sa/sagt.......vilket halmstrå ska vi grabba tag i nu för undanflykter. Ärligt talat VIB så borde ni titta på er egen (Autoindex) och andra undersökningar hur VW klarar att ha nöjda ägare innan ni sätter dom som vinnare i era tester. Måste vara mycket ni missar som ägarna upptäcker när de lever med bilarna. I mina ögon är inte Golf och andra VW modeller vinnare i sina klasser. Titta också på LF (Länsförsäkringars) senaste maskinskadestatistik som släpptes för ca 1 vecka sedan, så kommer än mer fram att ta hänsyn till innan man skriker ut att någon är vinnare i tester, iallafall påpeka detta i era tester att dessa brister finns historiskt för modellen/märket.

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/a...

Nä, frugan gjorde nog klokt i att välja nya Corolla före Golf, när man läser sådant här....

#14
2020-05-28 15:51

Men är det endast 40% av bilarna till kund som är felfria?
Eller är det i den interna kvalitetskontrollen?

Golf 8 är i början på sin produktion, det finns, har funnits och kommer alltid finnas problem vid uppstart av en ny produkt.
Det är helt i sin ordning.
Det SKA vara så.
Problemen ska dyka upp vid den interna kontrollen.

Det man kanske ska/kan fundera på i sammanhanget är hur de interna dokumenten kom i orätta händer.
Skulle intern dokumentation från min arbetsplats komma ut så skulle det bli ett jädra hallå.

#15
2020-05-28 15:56

Fast jag lägger in en brasklapp: Att nya Golfen tar en timme kortare tid att tillverka än föregångaren. Där ljuder en varningsklocka. Det kanske vore bra att bromsa hastigheten på bandet ett tag...men det där vet de bättre än jag

#16
2020-05-28 18:50

Kan det månne bero på att tillverkningstakten är så uppskruvad beroende på en överefterfrågan på Golfarna? Jag tror att det iaf kan bidra till onödigt hög felfrekvens. Dessutom står det inte alls vilka felen är det är ju skillnad på hur allvarliga felen egentligen är men i statistiken är väl antagligen alla fel upptagna oavsett allvarlighetsgrad. Det viktigaste är väl ändå att felen upptäcks och fixas till i fabriken innan de levereras ut till kunderna. Mina Audis har iaf fungerat och fungerar utmärkt även om insteget i de låga premiumbilarna påverkar ryggen negativt men det finns ju faktiskt högbyggda VW koncernsyskonbilar också.

#17
2020-05-28 19:00

Orkade inte läsa igenom shoguns rapport men saab var med så den gäller väl historiskt.
Men jag tror att scogun Frugan hade inget val av vilken bil hon skulle ha.:)

Men jag har sagt det förr och fortsätter att hävda att skoda är ett bättre bilköp på alla plan när det gäller vag gruppens bilar som vw och seat.

Och den som köper nytt av senaste snitt är nog nöjd med vilket fabrikat som helst då det är mer tycke och smak och träsmak och det är därför man provkör många mil innan köp

#18
2020-05-28 19:19

MSO, på vad baserar du dit envetna hävdande om att Skoda är ett bättre köp än alla andra VAG-bilar. Jag är bara lite nyfiken. För självklart så baserat du väl det på ägande av likvärdiga bilar av samma årsmodell från VAG?

#19
2020-05-28 19:49

Volkswagen är världsbäst på marknadsföring men snar världssämst på bilbyggeri. Hur är det med volkswagenconcernens övriga märken? Vad säger "styggavargen"?

#20
2020-05-28 19:55

mso 1000.

Varför skulle hon inte ha ett eget val, hon är väl som alla andra självständiga fruntimmer med huvudet på skaft, hon är inte helt tappad bakom en vagn.....;o)

Detta hittade jag från Australien, ser ungefär lika ut där också.

https://www.caradvice.com.au/852970/most-trusted-car-brands/

#21
2020-05-28 20:50

Ett under att folk köper skiten; )

#22
2020-05-29 02:27

Ola, det kommer tyvärr alltid finnas de som inte är så kunniga på bilar

#23
2020-05-29 09:38

Är inte förvånad över dessa VAG bilar.
Ola12 DU har så rätt!!!!

#24
2020-05-29 10:47

Mjukvarubuggar är tydligen ett stort problem hos VW !!!

#25
2020-05-29 10:50

Carl Trefalt, tänk om det bara vore det :)

#26
2020-05-29 10:59

Kvalitetsspridning förekommer i all tillverkning och japanerna har sedan länge varit duktiga på att minska spridningen i produktionen. Att VAG skulle leverera dåliga bilar jämfört med konkurrenterna är en rätt kraftigt överdrift där det snarare är emotionella drivkrafter bakom VAG-hatet än rationella. Vågar påstå att om Volvia redovisade sin statistik skulle den se annorlunda ut än den som LF visar, på grund av att de hanterar volymen maskinskadefall för Volvo. Av egen erfarenhet är man väsentligt missnöjdare med sin bil och återförsäljare om den ideligen krånglar jämfört med att man åker in på planerade servicar. Sannolikt har nya Golf en bra nybilskvalitet när den når kund, bilens egenskaper för övrigt är en subjektiv uppfattning var och en är fria att ha.

#27
2020-05-29 16:59

Dålig kvalité som ny och mardrömmar som beg hu; (

#28
2020-05-29 20:51

Så märkligt att Volvo minskat bytesintervallet från 24 till 15 tusen mil på kamremmen. Det kan ju inte bero på haverier, utan bara för kundens bästa,(ironi).

#29
2020-05-30 12:18

Vem törs satsa på en VW nu? ID3 och nya Golf med mycket stora problem i produktionen, vad övrigt?

Troligen ser vi bara toppen på isberget, småsaker lär inte höras utanför fabrikernas väggar... -det bästa är nog att avvakta med VW-köpet och låta andra vara testpiloter. Golf:en och ID3:an kan säkert bli bra, men sannolikt inte förrän några år passerat, och nybörjarfelen upptäckts och lösts, måndagsexemplaren reducerats.

#30
2020-05-30 14:37

VW har ju dragits med höga garantikostnader i åratal och för 2014-2018 låg kostnaden per bil och år på US $1 518. Motsvarande för t ex Renault var US $496. Det innebär alltså att VW lägger mer pengar på att reparera fordon under garantitiden än nästan alla andra. Men det är säkert bara för att göra en redan bra produkt ännu bättre ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.