Nästa artikel
Batterihaverier spås öka i vinter
Nyheter

Batterihaverier spås öka i vinter

Publicerad 8 december 2020 (uppdaterad 28 april 2021)
Sjunkande nybilsförsäljning och stillastående bilar på grund av hemmajobb kan bädda för startproblem på grund av urladdade batterier.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden har registreringen av nya bilar hittills i år minskat med drygt 37 procent. Att äldre bilar fortsätter brukas, kombinerat med att många kanske låtit bilen stå stilla under en längre tid då de jobbat hemma under coronapandemin, kan leda till att bilen vägrar starta om temperaturen kryper nedåt. Det tror företaget Clarios, som tillverkar Varta bilbatterier. 

– Antalet bilar som inte startar kommer inte bara vara fler än förra vintern, utan fler än på väldigt många år. Med ett äldre bilbestånd är allt som krävs en normalkall vinter för att bilhaverier orsakade av batterifel ska gå upp kraftigt, säger Andreas Stamborg, Sverigechef på Clarios. 

De hänvisar till statistik från tyska bilistorganisationen ADAC, som kommit fram till att nära 42 procent av alla bilhaverier på tyska vägar 2019 orsakades av defekta batterier

Kall väderlek, lång inaktivitet och korta bilfärder utan chans för bilbatteriet att ladda upp sig är något som sliter på det. I äldre fordon kan batteriprestandan försämras till följd av korrosion och sulfatering som täpper igen batteriplattorna. Med tiden förlorar också batteriet sin förmåga att lagra ström.

Clarios ger bilister råden att undersöka statusen på sitt bilbatteri, hålla koll på hur gammalt det är och om man ska ge sig iväg på kortare resor inte använda för mycket strömslukande funktioner, som underhållningssystem, fönsterhissar och taklucka.  

Läs också: Test av 8 boosters – här är bästa starthjälpen

Diskutera: Har du råkat ut för batteriproblem på sistone? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-12-08 21:04
Carl Trefalt

Biltema runt 1000 kronor för ett bra batteri.

#c • Uppdaterat: 2020-12-09 08:19
bgl

Tillkortakommande i moderna bilars laddsystem är minst lika stort problem som djupurladdning.
Är närmast standard på nya bilar att inte ladda batteriet fullt utan till ca 70% pga påstående om lägre drivmedelsförbrukning. Vissa tillverkare, t.ex. Toyota, har inte temperaturkompenserad laddning på vissa modeller.
På Hilux laddas till ca 14.,2 volt även vid -20C, då blir det aldrig fullt.
Ett annat problem som få tänker på är att moderna elektronikspäckade bränslevärmare drar allt mer el i vila, uppemot 40 mA för en Webasto vi har!

#d • Uppdaterat: 2020-12-09 09:28
L. Mäkinen

I år blir det väl färre som kommer till Arlanda och gnäller över att de inte kan starta värmen i bilen via appen när de landar.

#e • Uppdaterat: 2020-12-09 11:20
Björnove

Jag funderar lite på påståendet att inte ha strömförbrukare på. Bilar byggda på 2000-talet har generatorer på ca 100A till 200A och så mycket ström drar sällan tillbehören. Laddningssystemet ser också till att ladda batteriet med lämplig strömstyrka för att inte skada det. Om man drar bort den ström som går åt till att driva bilens normala funktioner från den ström som generatorn kan ge så finns det gott om effekt kvar för att ladda batteriet men det måste få ta lite tid. Det är alltså för många korta körningar, som knäcker batteriet.

#f • Uppdaterat: 2020-12-09 12:24
LeifV

En intressant fråga är hur mycket ström en modern (ny) "smart" bil när den står i stand-by -läge?

Jag hade en gång problem med en bilstereo som i stand-by drog onormalt mycket ström, inte mycket men tillräckligt för att bilen inte skulle starta när temperature kröp ned till minus 15-20. Bytte bilstereon och problemet försvann. Det hela upptäcktes då jag helt enkelt kollade (vid batteriet) hur mycket ström bilen drog vid stillestånd -kom sedan fram till bilstereon efter lite felsökning.

#g • Uppdaterat: 2020-12-09 13:09
L. Mäkinen

LeifV,
Utan att egentligen svara på din fråga så skiljer det mycket beroende på hur länge bilen står. Folk förväntar sig att bilen minns en massa saker och svarar på anrop via appar, men steg för steg kopplas funktioner bort för att spara så mycket ström som möjligt. Det sista steget är i princip bara en realtidsklocka som håller låsminnen och kanske har ett minne för incidenter. De brukar dra något tiotal mikroampere.

#h • Uppdaterat: 2020-12-09 14:14
bgl

Snarare något tiotal milliampere.

#i • Uppdaterat: 2020-12-09 16:12
L. Mäkinen

Nanoampere om man vill https://www.microcrystal.com/en/products/real-time-clock-rtc/rv-3028-c7/

#j • Uppdaterat: 2020-12-09 17:43
Sabud2

Min BMW har en gång på vintern stått i 3 veckor och indikatorlampan för det fabriksmonterade stöldalarmet slocknat. Jag bad min granne backa fram sin bil som starthjälp men testade att starta först. Det var -10 grader men bilen startade genast;) Så bilen har mycket `intelligent´ kopplat bort strömförbrukare för att prioritera startförmågan.

#k • Uppdaterat: 2020-12-08 19:16
milkylainen

Axa: Det är inte kylan som är problemet. Det är djupurladdningen av tiden den står stilla.
Allt under 50 SoC är dåligt. AGM tål mera, men tar likväl stryk.
Moderna bilar drar en del batterier även när de är avstängda.
Vi ser till att bilarna får rulla minst en gång i veckan. Minst 1-2 timmar driftstid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.