Nästa artikel
Ny teknik värmer upp elbilen – och ger längre räckvidd
Nyheter

Ny teknik värmer upp elbilen – och ger längre räckvidd

Publicerad 23 november 2020
En ny lösning för att värma upp elbilens kupé ska ge lägre förbrukning på vintern.

I en elbil gäller det att ingenjörerna försöker ta tillvara all energi som går för att minska förbrukningen. Det ger nämligen längre räckvidd.

Det är därför som elbilar brukar ha kraftig regenerering, där bilens ”motorbroms” används för att ladda upp batteriet, och många elbilar har dessutom smarta aerodynamiska knep för att sänka luftmotståndet.

Kallt väder är en tuff utmaning som ger kortare räckvidd för elbilar. Det beror på att batteriet och kupén behöver värmas upp – och det kräver energi. Men nu kan en ny lösning vara på gång, enligt ingenjörsföretaget IAV.

Tanken är att klä in bilens dörrar, mittkonsol och innertak med en tunn, genomskinlig folie som kan leda ström. Enligt IAV är tekniken både kostnadseffektiv och enkel att tillverka.

Eftersom folien leder ström värms den upp och värmen strålar in mot kupén. Det ska enligt företaget ge betydligt snabbare uppvärmning av kupén än med vanlig varmluft. En första beräkning visar att räckvidden kan bli sex procent längre än med konventionell teknik.

Det skulle i så fall innebära att en elbil som klarar 30 mil får 1,8 mil längre räckvidd med den nya tekniken.

”Efter uppvärmningsfasen kan den totala energimängden som krävs för att värma upp passagerarutrymmet minskas med 20 procent”, uppger IAV.

Läs också: Experternas nya idé – snart kan elbilen skippa batteriet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-23 16:19
Lasse L-on

Gäller det när man jämför med en liten värmepump som finns på vissa elbilar?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-23 17:26
saabnisse

Dumheter, det spelar ingen roll om man skapar värme genom motstånd i en folie eller i ett konventionellt piezoelement, energiåtgången är densamma.
En värmepump är ju överlägsen, den kan ge upp till 3 ggr den tillförda energin!

#3 • Uppdaterat: 2020-11-23 17:33
mso 1000

Ja värmepump är det enda vettiga.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-23 18:40
bgl

Lika bra att samtidigt bygga in solpaneler på instrumentbrädan som föraren slipper ödsla tid på solariet!

#5 • Uppdaterat: 2020-11-23 20:02
L. Mäkinen

Det handlar väl främst om hur man hanterar värmen. Att värma luft är ganska lätt, men den kyls lika lätt. På grund av densiteten är den dålig på att värma säten och andra föremål i bilen.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-23 20:16
saabnisse

Mäkinen, att klä in dörrar mittkonsol och innertak verkar knappast vara effektivt när det gäller värmeavgivning på rätt ställe!
Jag tycker det här är ett stolleprov!

#7 • Uppdaterat: 2020-11-23 20:59
L. Mäkinen

Saabnisse, Vi har värmespridande metallprylar på väggarna hemma och det flödar vatten i dem. Jag har varit i byggnader där de haft värmepumpar som blåst runt uppvärmd luft och jag upplever det som sämre än den lösning vi har.
Vi har en värmepump som utgående luft passerar genom, men att värma vatten känns vettigare än att blåsa runt varmluft.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-23 21:33
Desmoholic

Det finns ju en fördel med en fläkt som distribuerar värmen. Det går fort att sprida ut den.

Det finns ju trots allt en anledning till att kupevärmare är utrustade med en dylik.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-23 21:33
saabnisse

Mäkinen, javisst jag har själv vattenburet värmesystem som värms av värmepump, men det är en annan sak, här handlar det om spridda värmefolier för att spara energi.
Det tror jag inte på!

#a • Uppdaterat: 2020-11-23 21:52
L. Mäkinen

Saabnisse,
Vi kanske får se om det blir bra. För mig är kontaktvärme ungefär lika logiskt som att använda kabel när man överför elkraft. Det går att göra via luften, men man får förluster.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.