Nästa artikel
Trafikverket: ”Vi behöver löpande höja bränslepriset”
Nyheter

Trafikverket: ”Vi behöver löpande höja bränslepriset”

Publicerad 2 november 2020
Priset på bensin och diesel kan behöva höjas. Men landsbygden behöver kompenseras, enligt en ny rapport.

Om Sverige ska nå klimatmålen måste priset på bensin och diesel på macken höjas. Det framgår av underlag som Trafikverket tagit fram och som Sveriges Radio tagit del av.

– Vi behöver löpande höja bränslepriset för att dämpa vägtrafikökningen, samtidigt som vi kraftigt bygger ut elektrifieringen och ökar andelen biodrivmedel, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, till Ekot.

Utsläppen av koldioxid ska minskas med 70 procent till 2030 och då behöver fler byta till elbil. Samtidigt behöver de bilar som rullar på vägarna i dag i högre utsträckning tanka biobränsle, enligt Trafikverket – samtidigt som skatten på bensin och diesel måste höjas.

Men att höja bensinpriset är en känslig politisk fråga. Enligt Trafikverket går en dubbelt så stor andel lön till bränsleskatt för landsbygdsbor som för storstadsbor, och därför behöver personer som bor på landsbygden kompenseras om bränsleskatten höjs.

– Vi tror det är viktigt att man på olika sätt, för att skapa acceptans för de här styrmedlen, tittar på kompensatoriska åtgärder, säger Lena Erixon till Ekot.

En mer långsiktig lösning som diskuteras just nu är en så kallad kilometerskatt. Här kan du läsa mer om hur det senaste förslaget ser ut.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-11-03 09:56
EnannanRobban

Glimma, kanske dags för dig att bli politiker då så det blir någon ordning...

#m • Uppdaterat: 2020-11-03 09:57
Ingemar Bohman

Hybrid skam är en stor miljö förstörare i praktiken men inte på skrivbordet.
Har frågat många ggr, hur stor är utsläppen på dessa bilar när förbrännings motorn är i drift med 200 - 500 kg extra vikt.
Inga svar: förstår det eftersom de har väldigt höga utsläpp men de vill hållas hemligt.

#n • Uppdaterat: 2020-11-03 10:05
EnannanRobban

Aldrig mer Audi, det är ju bara att titta på vad motsvarande bil/motor utan hybridteknik drar och lägga på några procent för den ökade vikten.

#o • Uppdaterat: 2020-11-03 10:26
Desmoholic

Jag tror mer på att satsa på att ersätta bensin och diesel med biobränslen under en övergångsperiod för de som inte har möjlighet att byta till en miljövänligare bil inom rimlig tid. Etanol, HVO, Syntetisk bensin m.m. finns ju redan. I vissa fall med väl utbyggda pumpsystem.

#p • Uppdaterat: 2020-11-03 13:26
lsoderlund

Det är i grunden ingen som är emot att att flytta över till fossilfritt bränsle, den som påstår det har helt missuppfattat hela debatten, ett tydligt exempel på detta är #19. Problemet är att man vill göra det med piska och man spelar på folks känslor och försöker utmåla ett krisläge som faktiskt inte finns.

Givetvis finns det flertalet olika alternativ, och vidare så är just klimatfrågan väldigt polariserande. Ena sidan säger att det inte är rimligt, ekonomiskt försvarbart (varken för miljö eller ekonomin), eller ens utopiskt realistiskt att alla fordon skall gå på el. Medans andra lägret verkar tro att jorden går under om inte alla kör elbilar, som helst då går på el från vind och sol-energi. Att sedan just vind och sol-energi är den smutsigast efter kol & olja väljer man att inte tala om (kolla bara andelen koldioxid per tillverkad kWh för de olika energislagen så blir bilden väldigt klar).

Den som påstår att HVO100 eller ETBE inte är en del av lösningen måste ställa sig frågan om ett minskat utsläpp på uppåt 98% inte är bra? För det är just vad HVO100 och ETBE gör, sänker utsläppen med 98%. En dieselbil, 10 år gammal, släpper således ut mindre utsläpp en vad ett vindkraftverk släpper ut per producerad kWh. Hur kan det inte vara bra?

Ett annat alternativ är ju vätgas, men här är blodsbatterisekten negativa, medans det, rent nyktert sätt är den enda vägen fram. Fördelarna med vätgas är vida överlägsna alla andra bränslen så även batteri-elbilar. För att inte tala om fördelen med att vi redan har infrastrukturen för just vätgas men inte för batterifordon. Men här är väldigt många väldigt dåligt pålästa gällande hur vätgastekniken fungerar och dess fördelar.

Så Henrik M, det finns alternativ, men har man från början gått in med foliehatten och tror att loppet är kört, bara för att andra gjort läxan och läst på, så betyder de inte att de har fel eller att du har rätt, eller vice versa. Lägg istället fram varför loppet är kört och varför inga andra alternativ än batteri-elbil är enda vägen. På vilket sätt är klimatet kört i botten?

#q • Uppdaterat: 2020-11-03 14:01
Kodiaq

Bra där Iso
Men att domedagsprofeterna , sektmedlemmar och diverse miljöaktivister på olika nivåer , skulle ta till sig din syn på saken finner jag tyvärr omöjligt.

Det har liksom blivit nån slags aktivistkamp över det hela...flower power mentalitet av MPare , VP(k)are och andra lättpåverkade individer.
Mvh

#r • Uppdaterat: 2020-11-03 14:10
EnannanRobban

Söderlund, så du menar att vi inte har infrastruktur för el, men vi har det för Vätgas? Jag har lagt en kvart nu på att kolla var jag har mitt vätgasuttag, varken i lägenheten eller i garaget, körde ner på stan och letade, frågade, men ingenstans fanns så mycket som ett spår av vätgas... Visst, jag är också för vätgas som energilagring och till tunga fordon, till industrin, men vi måste kunna producera den utan att använda fossilgas, vilket är lösningen som används idag.
Att se vätgas som lösningen för att driva bilar är inte hållbart alls, när vi behöver använda tre gånger så mycket el kontra att direkt driva bilen på el, lagrade i batterier.

När det gäller biodrivmedel så behöver dessa produceras på ett hållbart sätt. Som det är idag är det inte hållbart och så länge vi inte kan producera det på egna råvaror i Sverige så är det inte rätt väg att gå. Det finns ett underskott av hållbara råvaror till biodrivmedel och om vi, det lilla obetydliga landet Sverige skall dammsuga hela världen på råvara för att vi skall kunna köra på bio och omöjliggöra det för andra att också göra det så går vi åt fel håll. Om inte våra skogsrester, slaktrester och växtoljor räcker till så kommer det vara kontraproduktivt. Som det ser ut idag i alla färdplaner för förnybart och fossilfritt så är biobränslen överintecknat med många gånger så hur löser vi det?

#s • Uppdaterat: 2020-11-03 14:16
Kodiaq

En annan R.
Bra fråga där.
Jobbar inom träindustrin och ifrågasatt hur det ska gå ihop och samtidigt ha kvar träindustrin.
Just nu har vi väldigt svårt att få tag på råvara till tillverkningen.

Men men...jag står för att det är huvudlöst att försöka fasa ut oljan som det är tänkt ...vidhåller att det inte går!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.