Nästa artikel
Vinterdäck, Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Volvo XC40 ReCharge
Podcast

Vinterdäck, Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Volvo XC40 ReCharge

Publicerad 8 oktober 2020
Avsnitt 195: Vi svarar på era inskickade frågor om vinterdäck och berättar om årets test av friktionsdäck. Dessutom gör Polestar och Tesla upp i spännande duell. Och Anders har provkört Volvos första elbil.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Nils Svärd och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-02 16:34
Styggavargen

Köra längre på varje däck för att du har fyrhjulsdrift för "att de slits mer jämt"... vad sägs om växla däck som låg bak till fram nästa säsong? Skriver ni manus innan ni öppnar munnen? (risken är att en del fåglar flyger ut som borde stannat i boet).

#2 • Uppdaterat: 2020-10-02 16:38
Styggavargen

Nu kommer snart vintern, gör ett test med Enyaq med bakhjulsdrift...jag tror detta är en dåligt kombination och kan sluta i diket för många.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-02 16:44
Styggavargen

Summering, det går inte att bygga tysta bilar med 20 tums hjul.... och SUV trenden drog upp dimensionen på hjulen rejält. Vanliga bilar brukar vara 16-18 tum... SUV, ca 18-22 tum. Ökningen i buller som detta medför bygger man inte bort så enkelt.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-02 19:14
L. Mäkinen

Styggavargen,
Fyrhjulsdrift sliter däck mindre och bör också få skiftat mellan fram och bak.

Att bakhjulsdrift skulle vara sämre på vintern än framhjulsdrift är bara trams. Det är bättre fördelning av krafter mellan olika hjul när det inte är samma som styr och drar. Har man vettig viktfördelning kommer man fram bättre med drivning bak. Porsche 911 är bra vinterbilar.

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Fram eller bakhjulsdrift, den eviga frågan om vilket som är bäst, innan fyrhjulsdriften slog igenom hos allmänheten och ställde allt på ända.

Traditionellt genom åren har det låtit att de som "kan köra bil" föredrar bakhjulsdrift och de som "bara åker med" ska ha framhjulsdrift.

Fyrhjulsdrift är bara för Stockholmare och hästägare...

Sanningen är att det finns inget system som är bättre än det andra, utan det handlar om vilket system som passar bäst för den enskilde föraren.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-03 17:29
Styggavargen

L. Mäkinen, nu är du ute och cyklar... framhjulsdrift är säkrare än bakhjulsdrift, kommer bakänden kan du på en framhjulsdriven bil ge gas och räta upp bilen....försök det med en bakhjulsdriven bil! (mer sladd). Eller har du glömt bort att Volvo lämnade bakhjulsdriften för säkrare köregenskaper?

#7 • Uppdaterat: 2020-10-03 17:30
Styggavargen

Henrik, elbilar ger mer kraft direkt (högre vridmoment)... vi får se om jag får rätt om det kommer en riktig vinter och vi har en massa bakhjulsdrivna elbilar men oerfarna förare som kommer överraskas.. och sladden är ett faktum. Men det är klart, klimatet är trasigt och vi kanske aldrig mer får någon riktig vinter...

#8 • Uppdaterat: 2020-10-03 17:33
Styggavargen

Jag kommer inte köpa en bakhjulsdriven elbil, det blir helst framhjulsdriven alternativt fyrhjulsdrift om det är enda alternativet på modellen. Helst vill jag inte ha fyrhjulsdrift, jag drar inga släp på vinter eller ute i terrängen och jag har klarat mig väldigt bra med enbart framhjulsdrift under 30 år (inga framkomlighetsproblem).

#9 • Uppdaterat: 2020-10-04 11:01
Axa

Kan ju vara så att de Teslor som sålts norröver och i Norge är till högre andel fyrhjulsdrivna.

#a • Uppdaterat: 2020-10-04 12:42
Nils Svärd

@Styggavargen
Att de slits mer jämt var kanske olyckligt formulerat. De slits helt enkelt mindre. Med en framhjulsdriven tvålitersdiesel har du ca 320 Nm (exempelvis) som går ut på de främre hjulparen under acceleration. En fyrhjulsdriven bil fördelar kraften på båda hjulaxlarna vilket gör att den maximala dragkraften per däck är betydligt lägre = lägre däckslitage. Därför ser vi ofta lägre däckslitage på fyrhjulsdrivna bilar.
//Nils Svärd,
ViBilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.