Nästa artikel
Bilfrågan: AdBlue i bussar?
Bilfrågan

Bilfrågan: AdBlue i bussar?

Publicerad 18 september 2020
"Är bussarna så mycket bättre än modern diesel? Har verkligen bussar AdBlue-teknik?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste i min lokaltidning om en politiker som menade att så många som möjligt borde åka buss eftersom kollektivtrafiken ställt om och kör fossilfritt. Är bussarna så mycket bättre än modern diesel? Har verkligen bussar AdBlue-teknik?
Bengan

Svar:
Visst ställer den senaste avgasnormen EU 6d-temp och kommande EU6d betydligt hårdare krav. Dieselbilar klarar för närvarande inte kraven utan SCR-katalysator och Ad Blue. Den tekniken har framgångsrikt sänkt tung trafiks utsläpp av kväveoxider. Men även om också personbilar blir renare så påverkar ju mängden fordon utsläppen, särskilt i en storstad där många människor exponeras. Noteras bör att SL kör på fossilfria bränslen sedan två år.  Tyvärr påverkar ju pandemin för närvarande resandet. Så här svarar SL på frågan om bussar och Ad Blue: ”Det generella svaret är att alla fordon med SCR-rening tillsätter lite AdBlue i reningssteget. I bussflottan som utför SL:s trafik gäller det samtliga dieselmotorer i utsläppsklass Euro VI, men även äldre motorer från och med Euro III där partikelfilter och SCR-rening eftermonterats fås att uppnå Euro V. Det betyder emellertid inte att alla Euro V-motorer använder sig av SCR-rening utan det kan variera mellan tillverkare.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-18 07:17
Raphael

Finns ju dessutom både gasbussar och elbussar i trafik i olika delar av Sverige. Och SL har väl haft höginblandning av etanol i dieseln länge? Och så finns det ju HVO 100.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-18 07:36
EnannanRobban

Utsläppen blir ju inte direkt mindre med RME eller HVO100 än med diesel, men en buss släpper ut mindre än 20 bilar och dessutom väldigt mycket mindre plats i stadsrummet.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-18 08:56
K_Klabbe

Ja lite förvirrad fråga, gäller den bussarnas avgasrening eller effektivitetsvinsten med en buss istället för 20-30 bilar?

SL har väl både etanol, biodiesel och gasbussar. Vet inte om det finns några elbussar i reguljär trafik ännu för SL? Hoppas snart för de andra bullrar ju rätt mycket.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-18 10:16
EnannanRobban

Klabbe, SL har några elbussar på prov, bland annat i Norrtälje vilka är väldigt välkommet i stadsmiljön, de låter väldigt lite och släpper inte ut några avgaser lokalt.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-18 16:27
K_Klabbe

Låter trevligt. Längtar till den dagen stadsbussar och distributionslastbilar är eldrivna för dessa skapar mycket bullar i våra städer, mycket mer än personbilar.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-18 18:09
Carl Trefalt

Man kan ha biogas på taket. Men jag såg på TV i Stockholm en biogasbuss som försökt åka in i en tunnel som var för låg och hela bussen brann upp explosivt.

#7 • Uppdaterat: 2020-09-18 21:46
John2008

Robban #2: "Utsläppen blir ju inte direkt mindre med RME eller HVO100 än med diesel."

Jo, utsläppen blir definitivt mindre med RME eller HVO 100, än med fossil diesel!

#8 • Uppdaterat: 2020-09-19 07:17
EnannanRobban

John, nä det lokala utsläppen är relativt lika med Bio som med fossil diesel.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-19 08:08
Thommys

Klart att bussarna (och lastbilarna) har Ad-Blue. Skulle det ta slut under färd kan bussen bara köra i max 30 km/h.

Undra om någon tänkt på detta, att bussarna är lika beroende av Ad-Blue som diesel för att kunna användas. Har vi säkrat tillgången av Ad-Blue under kristider?

#a • Uppdaterat: 2020-09-19 08:14
PREVIA

Tunneln i Stockholm var inte för låg utan bussförarna som kör in i tunnlar och fastnar med sina bussar chansar helt enkelt för att tjäna tid och sluta tidigare än om dem tog den väg till bussgaraget som anvisad vilket kostar oss skattebetalare ett antal miljoner kr var gång förutom stora förseningar för övriga tusental bilister.
Som bekant är så betalas huvuddelen av kollektivtrafikens kostnader via skattemedel och inte med biljettinkomster.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.