Nästa artikel
"Ford Scorpio försvann lika snabbt som den dök upp"
Backspegeln

"Ford Scorpio försvann lika snabbt som den dök upp"

Publicerad 11 december 2022 (uppdaterad 12 december 2022)
Ford Scorpio är en modell värd att minnas när man ska försöka komma ihåg bilar alla har glömt.

Scorpio blev Årets Bil 1985, mycket tack vare att den var först med låsningsfria bromsar som standardutrustning.

Onekligen fanns också mycket annat som talade för den limpformade, stora tysken, ersättaren till den mer fyrkantiga Ford Granada. Scorpio ärvde en del av sin föregångares teknik, bakhjulsdriften inte minst.

Designen knöt an till – och utvecklade, med lyckat resultat – den strömlinje som kommit med 1982 års Ford Sierra. Den i sin tur var ju också en modell som byggde på äldre teknik (från Taunus) men som under designchefen Uwe Bahnsens skickliga penna såg ut som framtiden mer än det mesta under det 1980-tal som födde märkvärdigt många lyckade bilmodeller. Enligt legenden ska Bahnsen ha haft en Rover 3500 SD1 som skalmodell centralt på sitt skrivbord.

Drinkare av rang

Scorpios motorer, den gamla raka fyran på två liter eller den så kallade Kölnsexan med cylindrarna i v-form och 2,8 liters volym, var nog det äldsta med Scorpio. I Vi Bilägare nummer 13–14/1987 testades dock en version som den falkögde kunde se hette 2,9i på baklucke-emblemet, inte 2,8i. Scorpio hade därmed fått katalysator och ny insprutning, bland annat, i takt med lagkravet på den avgasrening i synnerhet bilindustrin inledningsvis var skeptisk till.

Scorpio med sexa hade alltid varit drinkare av rang men nu sjönk törsten samtidigt som farten ökade – en fin kombination. 

Scorpios baksäte var legendariskt rymligt, här kunde Långben sträcka ut. I stolarna fram fanns en finess i form av justerbart svankstöd, reglerat med en gummipump formad som en handgranat. 

Tre ansiktslyft

I Vi Bilägares test ströddes lovord men konkurrensen från Opel Omega 3000 och Volvo 740 GLE var tuff. Snart var svenska vägar fulla av de slanka Sierra och Scorpio. Mängder av utrustningsvarianter till lågt extrapris trycktes ut på marknaden och plötsligt var gamla stofil-Ford något av design leader i klassen.

Scorpio genomgick inte mindre än tre ansiktslyftningar under sin levnad till 1998, den allra senaste av synnerligen subtil art.

Kvaliteten och trilskande bakre hjulupphängningar var nog det sämsta med modellen. Rätt vad det var var nästan alla Skorpor borta från vägarna igen, lika snabbt som de dykt upp. Att hitta en av första utförandet och i gott skick är svårt, samlare och entusiaster har inte flockats på alls samma sätt som nybilsköparna gjorde.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-07-19 08:19
Hejpådig

Jo, flertalet bilar var lägre på den tiden jämfört med idag Styggavargen.
Alla bilmodeller har växt på bredd och höjd, inte bara suvarna. men inte lika mycket på längden kanske. V90 är dock annorlunda med lägre höjd. Jag tyckte tex att en Granada var en enormt stor bil förr. Idag ser den liten ut.

#c • Uppdaterat: 2020-07-19 11:10
Henrik-Andersson

Den Scorpion som visas på bilden är faktiskt rätt snygg än idag, annat kan man säga om den fullständigt vansinnigt hemska designen på den 2:a generationen som kom -94(till -98).

En annan "kul" detalj var att tillverkningstoleranserna var så väl tilltagna att det var tvunget med en hjulinställning även på nya bilar (Camber, Toe, Caster och säkert mer ändå). Kvalitetskontrollen var under all kritik.

Efter den initiala hjulinställningen var det bara att göra om den två ggr per år (förslagsvis när ändå vinter och sommardäck skulle bytas) om inte bakdäcken skulle se som skidbackar !

https://www.wikiwand.com/en/Ford_Scorpio
Scrolla ner på sidan till "Ford Scorpio Mk II saloon". Framifrån var den bara hemsk, bakifrån är den en katastrof.

#d • Uppdaterat: 2020-07-19 11:33
Saabium

Ford på 70-90-tal var väl ingen höjdare kvalitetsmässigt. Kommer ihåg att en kompis köpte en ny Escort tillverkad i Brasilien. Bara massa problem med hjulinställningar och annat. Han bytte den rätt kvickt mot en Toyota Corolla som tydligen var ganska problemfri.

#e • Uppdaterat: 2020-07-19 11:42
Raphael

Escort LX från Brasilien var en import som Ford Sverige gjorde. Den hade mer utrustning för pengarna än de tyskbyggda och en brasiliansk motor som jag har för mig var en version på motorn som satt i gamla Renault 12. Den hade färre hästkrafter än den tyska motorn.

Min morbror hade en Escort L som han var nöjd med och körde i många år, min morbror kör fortfarande Ford. Hans första var en silver Taunus på 70-talet, sen Fiesta GL, Escort L - alla silver. Sierra II GT och sen Escort kombi som han har nu. Förförra generationen. En Ford-man. Han har haft ett mellanspel med en Saab 99 CC. I övrigt bara Fordar genom livet.

#f • Uppdaterat: 2020-07-19 13:58
Styggavargen

Begreppet "stor" har nog annan betydelse idag tror jag. För mig är en stor bil över 4.7 meter lång... men idag finns det bilar som nästan ser högre ut än de är långa. Många SUV's ser stora ut... men det är bara utsidan, tittar man in i bilen är de små. Att idag köra en "mellan SUV" motsvarar samma utsläppsnivå som en stor vanlig bil. Men jag vet att bilarna blivit högre, många bilar förr var sällan högre än 1,49 meter... och vanliga bilar idag brukar vara runt 1,5 meter höga.

#g • Uppdaterat: 2020-07-19 14:02
Styggavargen

Henrik, 1,51 och 1,41 är precis 10 centimeters skillnad. Jag ville bara belysa att problemet fanns inte förr i tiden med att man "inte kunde komma in i bilen". Så uppenbarligen är det inte höjden som spelar så stor roll. Jag provade en XC90, det var kämpigt att behöva "klättra upp i bilen".. jag har haft en Jazz.. den var inte lättare att komma in i min Octavia om man säger så.

#h • Uppdaterat: 2020-07-19 14:09
Henrik M

Vargen: Källa på de siffrorna? Jag påstår att du har fel, motsvarande version skiljde inte mer än ett par cm.
Sen dina jädra dumheter om problem som inte fanns förr behöver inte lösas idag......anser du det om allt? Har du fortfarande bara en 28" TV hemma? Lyssnar du på TV-ljud i Mono? Använder du fortfarande uppvikningsbar karta när du är ute och kör? Etc.....
Ja. jag håller med dig om att ska bilarna vara så effektiva som möjligt är SUV fel karossform, men att hålla på med lögner, påhittade siffror, upprepningar och dötrist tjatande i varenda jädra träd här inne är inte rätt väg att gå för att få till en förändring, jag lovar!

#i • Uppdaterat: 2020-07-19 14:26
Pi

Man behöver ju inte heller nödvändigtvis varken läsa eller kommentera skribenter som man aldrig håller med om vad dom skriver. Alla har ju faktiskt rätt att tycka och föra fram sitt tyckande och sina argument - oavsett om andra håller med eller inte. Och själv sitter man ju inte heller alltid med det "rätta" svaret även om man gärna vill tro det - och det gäller oss alla.

#j • Uppdaterat: 2020-07-19 14:36
Henrik M

Pi: Du har helt rätt i det, MEN, när folk kastar ut sig rena felaktigheter i form av siffror som ser ut som fakta, som Vargen gärna gör, då anser jag det helt klart vara värt att lyfta fram det då en hel del människor idag har väldigt svårt för att vara källkritiska och sväljer med hull och hår det som de läser.
Men bra veta vart du står Pi, då behöver jag aldrig mer läsa några kommentarer tillbaks på det du inte håller med om när jag skrivit. ;)

#k • Uppdaterat: 2020-07-19 14:47
Axa

Folk förr var väl inte lika feta och otränade som idag...och då kunde man nöja sig med små/mindre bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.