Bild
Nästa artikel
"Ford Scorpio försvann lika snabbt som den dök upp"

"Ford Scorpio försvann lika snabbt som den dök upp"

Backspegeln

Ford Scorpio är en modell värd att minnas när man ska försöka komma ihåg bilar alla har glömt.

Scorpio blev Årets Bil 1985, mycket tack vare att den var först med låsningsfria bromsar som standardutrustning.

Onekligen fanns också mycket annat som talade för den limpformade, stora tysken, ersättaren till den mer fyrkantiga Ford Granada. Scorpio ärvde en del av sin föregångares teknik, bakhjulsdriften inte minst.

Designen knöt an till – och utvecklade, med lyckat resultat – den strömlinje som kommit med 1982 års Ford Sierra. Den i sin tur var ju också en modell som byggde på äldre teknik (från Taunus) men som under designchefen Uwe Bahnsens skickliga penna såg ut som framtiden mer än det mesta under det 1980-tal som födde märkvärdigt många lyckade bilmodeller. Enligt legenden ska Bahnsen ha haft en Rover 3500 SD1 som skalmodell centralt på sitt skrivbord.

Drinkare av rang

Scorpios motorer, den gamla raka fyran på två liter eller den så kallade Kölnsexan med cylindrarna i v-form och 2,8 liters volym, var nog det äldsta med Scorpio. I Vi Bilägare nummer 13–14/1987 testades dock en version som den falkögde kunde se hette 2,9i på baklucke-emblemet, inte 2,8i. Scorpio hade därmed fått katalysator och ny insprutning, bland annat, i takt med lagkravet på den avgasrening i synnerhet bilindustrin inledningsvis var skeptisk till.

Scorpio med sexa hade alltid varit drinkare av rang men nu sjönk törsten samtidigt som farten ökade – en fin kombination. 

Scorpios baksäte var legendariskt rymligt, här kunde Långben sträcka ut. I stolarna fram fanns en finess i form av justerbart svankstöd, reglerat med en gummipump formad som en handgranat. 


Tre ansiktslyft

I Vi Bilägares test ströddes lovord men konkurrensen från Opel Omega 3000 och Volvo 740 GLE var tuff. Snart var svenska vägar fulla av de slanka Sierra och Scorpio. Mängder av utrustningsvarianter till lågt extrapris trycktes ut på marknaden och plötsligt var gamla stofil-Ford något av design leader i klassen.

Scorpio genomgick inte mindre än tre ansiktslyftningar under sin levnad till 1998, den allra senaste av synnerligen subtil art.

Kvaliteten och trilskande bakre hjulupphängningar var nog det sämsta med modellen. Rätt vad det var var nästan alla Skorpor borta från vägarna igen, lika snabbt som de dykt upp. Att hitta en av första utförandet och i gott skick är svårt, samlare och entusiaster har inte flockats på alls samma sätt som nybilsköparna gjorde.

Taggar: Backspegeln, Ford

Kommentarer

#1
2020-07-18 15:26

Min pappa hade en Scorpio 2.0 automat som tjänstebil, efter flera år av privatköpta Alfor. Den var mörkblå metallic. Scorpion var mjuk att åka med men jag satt dåligt i den och det gjorde min far med. Han fick ha en kudde bak för förbättrat svankstöd.

En gång stals han Scorpio, den hittades efter någon dag med bagageutrymmet fullt med tvättmedelsförpackningar. Ingen förstod någonting, och som jag vet klarades det aldrig upp. Ingen annan åverkan än låsen som fick bytas.

#2
2020-07-18 15:31

En fantastisk milslukare för sin tid! Jag hade en 5-dörrars 2.9i Ghia med automat och all utrustning mer eller mindre, en 89:a om jag minns rätt. Första bilen jag ägde med rattknappar med, tyckte man var modernt då. Och otroligt generöst inbjudande säten. Första bilen jag körde på långresa till södra Tyskland med, minns jag såg över 200 på mätaren på autobahn, första gången det hände med var i den bilen.

#3
2020-07-18 16:03

Hade en Sierra 2.0, ljusblå metallic. Tror det var en MY -88.
Drack en hel del soppa men var en av de bilar jag trivts bäst i av de jag haft.

#4
2020-07-18 17:10

Vid sista faceliftet tog den fronten död på hela bilen.

#5
2020-07-18 19:11

För övrigt så kallades modellen fortfarande Granada i Storbritannien ända tills 1994. Det var först i och med den anskrämliga face-liften 1995 som modellen kallades Scorpio överallt.

Originaldesignen från 1985 var mycket lyckad, och upplever jag fortfarande såhär 35 år senare som modern, men modellen måste dock anses kvalitetsmässigt vara bland det sämsta som producerats av tysk bilindustri (Trabant och Wartburg var dock sämre).

#6
2020-07-18 19:49

En sån här såg man inte igår:

https://www.youtube.com/watch?v=opshjQ8hJ24

#7
2020-07-18 20:23

Lustigt, dessa modeller av Scorpio är långt lägre än tex min Octavia.. typ nästan 10 cm lägre... och då klagade tex ingen på att stiga in i en Scorpio. Hur kommer det sig? Har medellängden ökat 10 cm på 30 år? Det enda jag kommer ihåg ifrån denna tiden var att Scorpio var en stor bil ...nästan lite lyx över modellen. Ford hade inte heller så dåligt rykte om sig att vara bilar som var sämre än andra märken.
Så min Octavia är en "SUV" jämfört med en Scorpio, det var något nytt jag lärt mig...haha, vem trodde det?

#8
2020-07-18 20:40

Vargen: Som vanligt far du med siffror du hittat på....
Aldrig funderat på att kolla fakta innan du kräker ur dig dumheter?
141-149 cm hög var Scorpio beroende på version av de "normala" du försöker inbilla oss att en normal Octavia kombi är 159 cm hög?!

#9
2020-07-18 21:14

Ryckte eller inte, Scorpio var en bil med mycket problem.
Bakvagnen tex var tagen rakt av från Granada med skillnaden att den inte var justerbar och hade stora differanser vid tillverkningen. Många Scorpio slet ut bakdäcken på löpande band, och det gick inte att göra nått åt det, mer än att kröka bärarmsinfästningarna med spett o slägga.

#10
2020-07-18 21:38

Min Scorpio fick namnet Sårscorpan i framrutan och var en av de som käkade bakdäck. Bekväm bil tills man hade knäckt corden i bakdäcken. Jag hade även en Sierra 2,9 sedan och en Sierra XR4x4. Enorm skillnad i förbrukning på de båda Sierrorna.

#11
2020-07-19 08:07

Tystare och större i bak än 740.

#12
2020-07-19 08:19

Jo, flertalet bilar var lägre på den tiden jämfört med idag Styggavargen.
Alla bilmodeller har växt på bredd och höjd, inte bara suvarna. men inte lika mycket på längden kanske. V90 är dock annorlunda med lägre höjd. Jag tyckte tex att en Granada var en enormt stor bil förr. Idag ser den liten ut.

#13
2020-07-19 11:10

Den Scorpion som visas på bilden är faktiskt rätt snygg än idag, annat kan man säga om den fullständigt vansinnigt hemska designen på den 2:a generationen som kom -94(till -98).

En annan "kul" detalj var att tillverkningstoleranserna var så väl tilltagna att det var tvunget med en hjulinställning även på nya bilar (Camber, Toe, Caster och säkert mer ändå). Kvalitetskontrollen var under all kritik.

Efter den initiala hjulinställningen var det bara att göra om den två ggr per år (förslagsvis när ändå vinter och sommardäck skulle bytas) om inte bakdäcken skulle se som skidbackar !

https://www.wikiwand.com/en/Ford_Scorpio
Scrolla ner på sidan till "Ford Scorpio Mk II saloon". Framifrån var den bara hemsk, bakifrån är den en katastrof.

#14
2020-07-19 11:33

Ford på 70-90-tal var väl ingen höjdare kvalitetsmässigt. Kommer ihåg att en kompis köpte en ny Escort tillverkad i Brasilien. Bara massa problem med hjulinställningar och annat. Han bytte den rätt kvickt mot en Toyota Corolla som tydligen var ganska problemfri.

#15
2020-07-19 11:42

Escort LX från Brasilien var en import som Ford Sverige gjorde. Den hade mer utrustning för pengarna än de tyskbyggda och en brasiliansk motor som jag har för mig var en version på motorn som satt i gamla Renault 12. Den hade färre hästkrafter än den tyska motorn.

Min morbror hade en Escort L som han var nöjd med och körde i många år, min morbror kör fortfarande Ford. Hans första var en silver Taunus på 70-talet, sen Fiesta GL, Escort L - alla silver. Sierra II GT och sen Escort kombi som han har nu. Förförra generationen. En Ford-man. Han har haft ett mellanspel med en Saab 99 CC. I övrigt bara Fordar genom livet.

#16
2020-07-19 13:58

Begreppet "stor" har nog annan betydelse idag tror jag. För mig är en stor bil över 4.7 meter lång... men idag finns det bilar som nästan ser högre ut än de är långa. Många SUV's ser stora ut... men det är bara utsidan, tittar man in i bilen är de små. Att idag köra en "mellan SUV" motsvarar samma utsläppsnivå som en stor vanlig bil. Men jag vet att bilarna blivit högre, många bilar förr var sällan högre än 1,49 meter... och vanliga bilar idag brukar vara runt 1,5 meter höga.

#17
2020-07-19 14:02

Henrik, 1,51 och 1,41 är precis 10 centimeters skillnad. Jag ville bara belysa att problemet fanns inte förr i tiden med att man "inte kunde komma in i bilen". Så uppenbarligen är det inte höjden som spelar så stor roll. Jag provade en XC90, det var kämpigt att behöva "klättra upp i bilen".. jag har haft en Jazz.. den var inte lättare att komma in i min Octavia om man säger så.

#18
2020-07-19 14:09

Vargen: Källa på de siffrorna? Jag påstår att du har fel, motsvarande version skiljde inte mer än ett par cm.
Sen dina jädra dumheter om problem som inte fanns förr behöver inte lösas idag......anser du det om allt? Har du fortfarande bara en 28" TV hemma? Lyssnar du på TV-ljud i Mono? Använder du fortfarande uppvikningsbar karta när du är ute och kör? Etc.....
Ja. jag håller med dig om att ska bilarna vara så effektiva som möjligt är SUV fel karossform, men att hålla på med lögner, påhittade siffror, upprepningar och dötrist tjatande i varenda jädra träd här inne är inte rätt väg att gå för att få till en förändring, jag lovar!

#19
2020-07-19 14:26

Man behöver ju inte heller nödvändigtvis varken läsa eller kommentera skribenter som man aldrig håller med om vad dom skriver. Alla har ju faktiskt rätt att tycka och föra fram sitt tyckande och sina argument - oavsett om andra håller med eller inte. Och själv sitter man ju inte heller alltid med det "rätta" svaret även om man gärna vill tro det - och det gäller oss alla.

#20
2020-07-19 14:36

Pi: Du har helt rätt i det, MEN, när folk kastar ut sig rena felaktigheter i form av siffror som ser ut som fakta, som Vargen gärna gör, då anser jag det helt klart vara värt att lyfta fram det då en hel del människor idag har väldigt svårt för att vara källkritiska och sväljer med hull och hår det som de läser.
Men bra veta vart du står Pi, då behöver jag aldrig mer läsa några kommentarer tillbaks på det du inte håller med om när jag skrivit. ;)

#21
2020-07-19 14:47

Folk förr var väl inte lika feta och otränade som idag...och då kunde man nöja sig med små/mindre bilar.

#22
2020-07-19 15:11

Det jag minns från den här tiden är att Ford sålde betydligt fler bilar i Sverige än Opel, förstod aldrig det eftersom Opel var av betydligt bättre kvalitet.

#23
2020-07-19 15:17

Ojoj, diskussionen vrider och vänder sig om. Scorpio är ingen SUV, det stämmer. Och?
Jag gillar bilar där man sitter lite högre och som är lite mer högbyggda. Efter många år med minibuss känns det bara jobbigt med lågbyggda bilar där man kryper in i och ut. På 80-talet visste man inget annat.
Nu har vi alternativ, och köparna väljer crossover/SUV - därför produceras de.

#24
2020-07-19 15:18

Ford hade mjukare bilar och bättre design än Opel. Opel såg lite tråkiga ut. Escort och Sierra var storsäljare, medan Opel hade Kadett och Ascona som var kompetenta men tråkiga.

#25
2020-07-19 16:01

Idag är ju Ford och Opel marginella märken i Sverige, men på 1980-talet tillhörde båda tillverkarna de riktiga stora märkena i landet (tillsammans med Volvo, Saab och VW).

#26
2020-07-19 17:12

Visst är väl ändå Ford högre i rang än Opel? De båda får rimligen anses vara bottenskrapet av tysk bilindustri från 60-talet till nu.
Rankingen enligt min mening:
Mercedes-Benz
BMW
-
-
-
Audi
Volkswagen
-
-
Ford
Opel

#27
2020-07-19 18:43

Opel var populära på 70-talet och 80-talet. Kompetenta bilar. Tråkig design men helt ok komfort. Ford och Opel krigade om samma kunder och konkurrerade med Volvo. De var tjänstebilsfavoriter. Ford hade Granada och sedan Scorpio. Opel hade Commodore och Rekord. De fanns även med sexor. Populära bland högre tjänstemän och chefer på mellannivå. Ford var ju inget tyskt märke egentligen, det var (och är) ett amerikanskt märke med utveckling och tillverkning i Storbritannien och Tyskland för den europeiska marknaden.

#28
2020-07-19 18:54

L. Mäkinen. Jag vet inte vad du menar med bottenskrap? Prismässigt tillhör både Ford och Opel det nedre skiktet, det stämmer. När det gäller verklig kvalitet, är båda märkena bättre än dem som du rankar högre på din lista. Det är en sak att ha en sminkad yta, och en annan att ha kvalitet och saker som håller under skalet. Gång på gång visar sig de så kallade premiumtyskarna vara usel, när det gäller verklig kvalitet, bla när det gäller maskinskador sticker dessa märken ut.

#29
2020-07-19 18:59

Omega fanns ju också, ersättaren till Rekord. Mer strömlinjeformad. Sista Kadetten och första Astran hade dock risig kvalitet. Det var många problem med dem. Där började Opels fall. Men sen bättrade de sig, men fallet fortsatte.

#30
2020-07-19 21:14

Peter B,
Jag menar märkenas möjlighet att ta betalt för historia och status. Jag väger även in genomförande av konstruktioner och även om premiummärken har problem så byggs de för att inte kännas sunkiga efter några år.

Jag glömde förstås Porsche, men de är i en liga för sig själva.

#31
2020-07-20 07:18

På 70- och 80-talet så hade Opel och VW liknande prisnivå. Opel var ju där tekniskt överlägsen. Det var i slutet av 80-talet och början av 90-talet som VWs klassresa började.
Och Ford var billigare och erbjöd mer utrustning. Jag minns Fords interiörer från den tiden som blågrå medan Opel var beige.

#32
2020-07-21 00:53

Det var förmodligen rosten som tog bort en hel del Fordar från vägarna, speciellt i Sverige. Än idag är Fords rostskydd beryktat dåligt och det med rätta.

#33
2020-07-21 09:06

Ja både Ford och Opel har haft bristande rostskydd, men det har även Mercedes haft.

#34
2020-07-21 18:23

Enligt ViB har ju Ford bristande rostskydd än idag, och då bl a Mondeo som är mer eller mindre rostig redan som nästan ny.

#35
2020-07-21 21:36

Den rosta bort som de flesta bilar.

#36
2020-07-21 21:37

Ja, förvånansvärt hur snabbt de försvann från vägarna. Både Scorpio och Sierra. Sierra var ännu vanligare. Hur många ser man till idag? Granada och Taunus har dock börjat bli samlarbilar nu. Precis som Opel Rekord/Commodore och Ascona/ Manta. Apropå Opel: Hur många Omega ser man till nuförtiden?

#37
2020-07-21 22:16

Opel var rejält mycket bättre än Ford. Ford hade gammal teknik, värdelösa vägegenskaper och billigaste inredningen man kan tänka sig, instrumentbräda och dörrsidor var av hårdplast tom långt in på 90-talet.

#38
2020-07-22 11:26

Under 1980-talet var Opels mekaniska kvalitet bättre än Fords, däremot var Opels rostskydd sämre än Fords. Dock hade båda märkena problem med t.ex. kamremshaverier. Både Escort Mk.3 och Kadett E fick rejält kortare kamremsbytesintervaller än de ursprungligt beräknade.

#39
2020-07-27 08:41

Scorpio hade jag inte, men väl både Granada och Sierra. Sköna bilar. Hade heller inga större problem med dem. Granadorna var 2.8, pigga motorer. 2,9 fick helt andra toppar, och lägre effekt.
Sierra 2.0i 5D på 115 hk var väldigt snål, några år senare köpte jag Sierra sedan 2.0 DOHC på 120 hk, gick också snålt men framförallt mjukare. Den senare såldes till en kompis som blev så förtjust i den, så hans nya Golf GTI bara stod...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.