Nästa artikel
Första intrycket av Michelins nya vinterdäck – anpassat för mildare vintrar
Nyheter

Första intrycket av Michelins nya vinterdäck – anpassat för mildare vintrar

Publicerad 9 februari 2020
Nils Svärd har åkt till Västerbotten för att lära känna Michelins kommande friktionsdäck. Det nya dubbfria vinterdäcket är utvecklat med hänsyn till de senaste årens klimatförändringar.

Hej Nils, du har åkt upp till de vita vidderna i norr?

– Ja, jag är verkligen i mitt rätta element. Den franska däcktillverkaren Michelin har valt Tavelsjö, utanför Umeå, som lanseringsort för sitt nya dubbfria friktionsdäck X-Ice Snow, som ersätter trotjänaren X-Ice 3 som har hängt med sedan 2012. Här skiner solen på gnistrande nysnö och det är –4 grader. Det finns preparerade is- och snöbanor för att vi ska få stifta en första bekantskap med nykomlingen.

Vad kan du säga om däcket?

– Som alltid med Michelin betonar de slitstyrkan och deras Long Lasting Performance-filosofi som innebär att däcket ska prestera väl ända ner till de sista lagliga millimetrarna. Det uppnås genom att mönstret och sajpningar verkligen går hela vägen ned i slitbanan samt att mönstret öppnar upp sig och blir bredare i takt med att däcket slits.

Något annat?

– Mönstret är förvånansvärt grovt och tillyxad. Inte särskilt vackert, påminner mest om vinterdäck till lätta lastbilar, men däck är ingen skönhetstävling. Fördelen med det öppna mönstret är att det ska hantera vatten och slask bättre än tidigare. Detta är ju annars akilleshälen med nordiska friktionsdäck vars täta mönster är dåligt på att evakuera vatten.

– I samtal med däckets konstruktörer kommer det fram att de har gjort en medveten anpassning till de allt blötare vintrarna med mer regn och slask än vit pudersnö. Detta är vad Michelin själva hävdar. Vi kommer naturligtvis ta med det nya Michelindäcket i våra egna, oberoende, vinterdäcktester som vi ska göra senare i vinter. Då får vi se hur väl X-Ice Snow presterar mot konkurrenterna på både is, snö, torrt och vått. Dessa resultat kommer vi publicera i höst inför nästa vinter.

Innan dess kan du läsa en närmare presentation av friktionsdäcket i nummer 4/2020 av Vi Bilägare eller här på nätet för dig som är Premiummedlem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-02-11 08:57
Raphael

Ett däck som jag tycker är en bra kompromiss, det är GoodYear UltraGrip Ice Plus och Sava Eskimo Ice (som är GoodYear UltraGrip Ice utan Plus). De fungerar utmärkt i vått och torrt, och har ett mönster som påminner om ett grövre sommardäck eller europeiskt vinterdäck men med gummiblandning för mer kyla.

#c • Uppdaterat: 2020-02-11 12:08
Styggavargen

Hultarn, de varmaste åren har varit på 20-talet.... förändringar i klimatet är redan ett faktum... tyvärr.

#d • Uppdaterat: 2020-02-11 17:03
PHME

I Skåne har enstaka snöstormar (har sluppit hittills denna vinter, men dock) och därutöver, generellt sett, två sorters vintervägar:
1. För det allra mesta några plusgrader - och sjunker det under nollan saltas större vägar, åtminstone när pendlarna är ute.
2. Ibland, särskilt tidiga morgnar på mindre vägar, svarthalka.
Det betyder att nordiska friktionsdäck faller bort: de är inte bra till något. För det allra mesta är kontinentala vinterdäck bäst, men kör man på mindre vägar på udda tider behövs dubb; den som påstår att dubb inte behövs i södra Sverige har aldrig varit här. Frågan man måste ställa sig här om man behöver dubb tillräckligt sällan för att istället välja det som passar för det allra mesta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.