Nästa artikel
Första intrycket av Michelins nya vinterdäck – anpassat för mildare vintrar
Nyheter

Första intrycket av Michelins nya vinterdäck – anpassat för mildare vintrar

Publicerad 9 februari 2020
Nils Svärd har åkt till Västerbotten för att lära känna Michelins kommande friktionsdäck. Det nya dubbfria vinterdäcket är utvecklat med hänsyn till de senaste årens klimatförändringar.

Hej Nils, du har åkt upp till de vita vidderna i norr?

– Ja, jag är verkligen i mitt rätta element. Den franska däcktillverkaren Michelin har valt Tavelsjö, utanför Umeå, som lanseringsort för sitt nya dubbfria friktionsdäck X-Ice Snow, som ersätter trotjänaren X-Ice 3 som har hängt med sedan 2012. Här skiner solen på gnistrande nysnö och det är –4 grader. Det finns preparerade is- och snöbanor för att vi ska få stifta en första bekantskap med nykomlingen.

Vad kan du säga om däcket?

– Som alltid med Michelin betonar de slitstyrkan och deras Long Lasting Performance-filosofi som innebär att däcket ska prestera väl ända ner till de sista lagliga millimetrarna. Det uppnås genom att mönstret och sajpningar verkligen går hela vägen ned i slitbanan samt att mönstret öppnar upp sig och blir bredare i takt med att däcket slits.

Något annat?

– Mönstret är förvånansvärt grovt och tillyxad. Inte särskilt vackert, påminner mest om vinterdäck till lätta lastbilar, men däck är ingen skönhetstävling. Fördelen med det öppna mönstret är att det ska hantera vatten och slask bättre än tidigare. Detta är ju annars akilleshälen med nordiska friktionsdäck vars täta mönster är dåligt på att evakuera vatten.

– I samtal med däckets konstruktörer kommer det fram att de har gjort en medveten anpassning till de allt blötare vintrarna med mer regn och slask än vit pudersnö. Detta är vad Michelin själva hävdar. Vi kommer naturligtvis ta med det nya Michelindäcket i våra egna, oberoende, vinterdäcktester som vi ska göra senare i vinter. Då får vi se hur väl X-Ice Snow presterar mot konkurrenterna på både is, snö, torrt och vått. Dessa resultat kommer vi publicera i höst inför nästa vinter.

Innan dess kan du läsa en närmare presentation av friktionsdäcket i nummer 4/2020 av Vi Bilägare eller här på nätet för dig som är Premiummedlem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-09 19:11
Raphael

Frågan är om däcktesterna också kommer att anpassas? Riktig vinter (med snö, is och minusgrader minst en hel vecka i sträck) börjar ju numer ovanför Dalarna. Dalarna och neråt har det varit mest regn och ibland slask. Jag tror helt klart Michelin har tänkt rätt! Klimatförändringarna fortsätter, allt färre svenskar behöver dubbdäck.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-09 22:30
Kanske

Verkar vettigt. Dubbdäck behövs inte söder om Dalälven.

#3 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Låter som en mix mellan centraleuropeiska och nordiska vinterdäck. En produkt som är anpassad för verkliga förhållanden och inte bara är anpassad för att komma först i test där snö och isegenskaper värderas högst.

#4 • Uppdaterat: 2020-02-10 12:58
40-talisten

Behöver man ens ha vinterdäck, när det är 6-8 plusgrader och snöfritt? Så har det ofta varit här i "Peking" denna vinter.

#5 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@40-talisten, Ja, bor du i en trakt med vinter som bjuder på 6-8 plusgrader så ska du köra på Centraleuropeiska vinterdäck, de är helt klart överlägsna både nordiska vinterdäck och sommardäck, vid den temperaturen. Sommardäcken förlorar sina egenskaper under 10 grader, då blir de för styva och resultatet blir att det är som att åka runt på hårdplastpuckar. Jag bor i Linköping och har de senaste 10åren kört på Centraleuropeiska vinterdäck, de är fantastiska för våra vintrar som sällan håller minusgrader och består mest av blöta eller möjligen slaskiga vägar.

#6 • Uppdaterat: 2020-02-10 17:36
hans.antnas

På isiga inlandsvägar i Norra Norrland och vid underkylt regn då är det dubb som gäller i övrigt går det ju bra med dubbfritt

#7 • Uppdaterat: 2020-02-10 23:08
Bo Håkansson

Om ngn tillverkare börjar med samma typ av bult på däcken som formel1 skulle man enkelt kunna skifta däck beroende på resmål och väglag. Varför 4-6 bultar på varje hjul 2020. Finns det ingen teknik som är modernare ( förutom formel1)

#8 • Uppdaterat: 2020-02-11 08:32
hultarn

"med hänsyn till de senaste årens klimatförändringar."

Det är mycket snack om klimatet, men det ändras knappast för att några enstaka år skiljer sig. Folk har en tensdens att glömma hur det var för ett par år sen, och hur jäkligt det var 2010 när vintern var både kall, hård och lång. Att 2018 var en varm och torr sommar kommer alla ihåg, men att 2017 var kall och blöt är de få som minns. I barndomen var det alltid fina vintrar och somrar, men i verkligheten var det ju inte så...

För att återvända till vinterdäcken: självklart är det inte däck som passar vårt 150 mil långa land, i södern funkar friktionsdäck utmärkt, i nordligaste Sverige är det en helt annan sak. Jag är helnöjd med friktionsdäck för min körning. Har tyvärr dubbdäck på vinterbilen, det känns alldeles onödigt.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-11 08:48
Raphael

Hultarn, givetvis skaman titta på större tidsserier och då ser man att vintrarna har blivit mildare. Vintern 2010 var ett undantag. Går vi tillbaks till 70-talet så var de milda vintrarna undantaget. Nu är de milda vintrarna det nya normala. På 70-talet kunde jag åka skidor mellan november genom februari. Då var sportlov verkligen ett vinterlov. Vintersport. Det är inte så längre. På sin höjd är det två veckors vinter, den här säsongen så har det mellan november och nu varit vinter i två dagar.

Redan för många år sedan valde jag dubbfria på grund av de allt vanligare milda vintrarna och jag kan se att det har varit rätt val.

Det är dessutom ett missförstånd att tro att den globala uppvärmningen sker linjärt och på samma sätt över jorden. Den globala uppvärmningen handlar om jordens genomsnitt, alla temperaturer över hela jorden under ett år.

För Nordens del innebär det att gränserna mellan årstiderna blir mindre. Vintrarna blir mildare, vår och höst blir fuktigare och sommaren blir faktiskt kallare och fuktigare.

Årstiderna blir alltså mer lika varandra och vi får mer av extremväder och kraftigare lokala skillnader i temperaturer över dygnet. Dvs att det kan skilja 10-15 grader i temperatur från en dag till den andra. Det har vi börjat se allt mer.

När SMHI talar om ”normalt”, det mått som temperaturer och väderhändelser jämförs med, så menar de genomsnittet månadsvis under perioden 1960-1990. Det som är ”över” respektive ”under” det normala, är alltså i jämförelse med genomsnittet 1960-1990.

#a • Uppdaterat: 2020-02-11 08:54
Raphael

Michelins nya däck är inte ett mellanting mellan europeiskt vinterdäck och nordiskt. Enligt Michelin själva så har de förbättrat isgreppet med 8 procent jämfört med föregående generation, och föregående generation var bland de bättre på is. Så isgreppet är inte bortglömt!

Europeiska dubbfria är helt värdelösa på is.

Däremot ska det nya öppnare mönstret fungera bättre i snöslask än den förra generationens tätare mönster. En nackdel med ett öppnare och grovare mönster är ljudnivå och grepp på barmark och torr asfalt.

Den förra generationen var relativt tystgående och var mycket bra och stabilt på barmark, och fick goda betyg för stabilitet i undanmanöverprov. Det nya kan eventuellt vara sämre här, men då bättre i väta och slask.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.