Nästa artikel
Utsläppen ska ner med 35 procent
Nyheter

Utsläppen ska ner med 35 procent

Publicerad 10 oktober 2018 (uppdaterad 11 oktober 2018)
EU:s miljöministrar har enats om hur mycket koldioxidnivåerna från nya bilar bör minska fram till 2030.
Vid slutförhandlingar i Luxemburg igår kom EU:s medlemsländer överens om att utsläppen av koldioxid från nyproducerade bilar ska sänkas med 35 procent fram till 2030, jämfört med 2021 års nivåer.

Inför förhandlingarna var det många länder, bland annat Nederländerna som ville ha strängare regler med 40 procents reduktion av utsläppen. Sverige förespråkade en ännu striktare linje: 50 procents reduktion fram till år 2030, jämfört med 2021 års nivåer.  
– Det är viktigt att Sverige som har en stor bilindustri visar att EU kan anta ambitiösa mål för minskade utsläpp, sa miljöminister Karolina Skog (MP) innan mötet.

Men Tyskland, med många biltillverkare inom sina gränser, stretade emot i förhandlingarna. Till sist blev EU:s nuvarande ordförandelandet Österrikes kompromissförslag om en minskning med 35 procent fram till 2030 som antogs.

Nu inleds överläggningar mellan EU-rådet, Europaparlamentet och EU-komissionen. Europaparlamentet röstade 3 oktober för att utsläppen ska sänkas med 40 procent fram till 2030.

Diskutera: Vad tycker du – rätt med tuffare utsläppsregler?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#133 • Uppdaterat: 2018-10-15 11:02
Skodaägare

https://m.drive.com.au/motor-feature/faceoff-toyota-86-and-subaru-brz-20111208-1okdl.html

"But he says the collaboration was a success. ‘‘Without the effort and the co-operation of Subaru, this project would not have been achieved,’’ Tada says."

‘‘The product planning and the design was done by Toyota but the rest is a Subaru,’’ Nick Senior says. ‘‘And I think the rest is the DNA piece that gives it its driving characteristics. It’s a fun car to drive. It’s a driver’s car.’’

#134 • Uppdaterat: 2018-10-15 15:00
Skodaägare

"Att tro ovh insinuera att Toyota inte skulle kunna klara av att bygga en sportbil är bara löjligt och avslöjar bara mycket om sig själv att man är dåligt påläst och att man inte lärt något av tidigare bilar man producerat."

Måste du hela tiden gå till personangrepp? Jag har mig veterligen inte angripit dig någon gång. Skulle du kunna diskutera sakfrågan istället? Jag har inte hävdat att Toyota inte kan bygga sportbilar, jag tycker bara det var intressant att de väljer att låta någon annan göra chassit i både GT86 och Supra. Sen är de säkert duktiga på att göra så kallad "tuning" av chassit. De har ju faktiskt bakhjulsdrivna plattformar "in house" t.ex. GA-L som används i flera Lexus modeller. Varför kan man inte använda den för Supran? Borde ju bli ännu billigare än att samarbeta med BMW?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.