Nästa artikel
Fem miljoner bilar ska uppdateras
Nyheter

Fem miljoner bilar ska uppdateras

Publicerad 3 augusti 2017 (uppdaterad 3 augusti 2017)
Toppmötet mellan politiska ledare och bilindustritoppar i Tyskland lyckades undvika ett dieselförbud, åtminstone för tillfället. Men industrin får ta på sig att minska utsläppen.
Under gårdagen möttes tyska politiker och ledare för bilindustrin för att diskutera dieselns framtid i Tyskland. Resultatet blev, som väntat, att det inte planeras något nationellt dieselförbud. Däremot kommer politikerna inte ställa sig i vägen för lokala dieselförbud, vilket industrin hade hoppats på.

Villkoren för att undgå ett totalstopp för försäljning av dieselbilar är bland annat att 5,3 miljoner bilar i Tyskland ska få uppdaterad mjukvara för att minska de skadliga utsläppen. Miljöorganisationer i Tyskland är missnöjda med beslutet och menar att det både är för lite och för sent. Samtidigt ska man komma ihåg att beslutet tvingades ta hänsyn till 15 miljoner dieselbilägare i Tyskland och dessutom de cirka 800 000 jobb som bilindustrin står för i landet.

–Vi förväntar oss en ny ansvarskultur från biltillverkarna, säger miljöminister Barbara Hendricks.

Diskutera: Tror du att dieselförbud skulle vara en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2017-08-03 23:02
Altea xl

Alla har inte lika bråttom som du. Det tar såklart tid att ställa om, men besluten behöver tas nu. Om du tänker efter lite kanske du inte behöver byta bil alls? Då är du också miljövän eftersom du inte belastar miljön med den energi-och matrielåtgång som din nya bil kräver i produktionen.

#116 • Uppdaterat: 2017-08-03 23:14
nek0

Ja,ja men då skriker man inte "förbjud diesel" . Istället kan man diskutera hur man ska på sikt fasa av fossilt bränsle och införa något mer miljövänligt.

#117 • Uppdaterat: 2017-08-03 23:34
A.L

Javisst Altea. Det finns sådana beräkningar i fallet diesel, bensin och elfordon. Då är det ganska nyligen visat att energiåtgången för att producera elbilen är såpass hög att det tar tusentals mil innan det är på ett ut. Som ett exempel kan vi ta Golf. En befintlig diesel (de du vill förbjuda) alstrar 9.5 ton koldioxid under de närmaste tio åren. Elbilen - också den en Golf alstrar 23 ton koldioxid under samma period. Huvuddelen hänger ihop med hur batterierna produceras. Så Alteas vidsynthet tycks alltså inte gälla koldioxid. MVH AL

#118 • Uppdaterat: 2017-08-03 23:49
Tvärnit

Ja jag säger då det och den globala agendan och märkliga politiska beslut gör att det fraktas en otroligt massa gods i långa sträckor och helt i onödan.
Svensk producerad öl körs ned till Tyska handlare och varav 90% körs upp hit igen.
Grisar och griskött fraktas över hela Europa, en dansk gris kan likväl komma ifrån Bulgarien för att det är på papperet som det räknas som att Grisen är dansk.
Fisk ur Nordsjön skeppas till Kina där de fileas och prepareras och så hit igen ned i handlarnas frysdiskar.
Här snackar vi skitig frakt, båtar som drivs med Sludge oil, lastbilar ur åkerier i Europas perferi, politikerna vet detta då de varit med och skapat, pengar luktar inte.

Det skitigaste sker dygnet runt där vi inte äger insyn då de områdena är tabubelagda, där finns de stora miljöbovarna.

#119 • Uppdaterat: 2017-08-04 00:23
A.L

Ja faktum är att en äldre Volvo XC90 med V8 släpper ut mindre koldioxid under de närmaste åren än vad det går åt energi för att producera en elbil. Förbjuder man dieselbilarna och ersätter dem med elbilar kommer alltså koldioxidutsläppen att dra iväg rejält. Och det innan elbilarna rullat en meter. MVH AL

#11a • Uppdaterat: 2017-08-04 06:46
Altea xl

Nu var det inte belastningen som blir vid produktion av fordon som jag menade utan jämförelsetal per liter av olika bränslen, alltså totalbelastning av produktion av diesel oh bensin. Jämförelsen mellan vad en befintlig dieselbil genererar i koldioxidutsläpp pga förbrukning av bränsle kontra nyproduktion av en elbil hämtar ju. Dieselbilen har antagligen också belastat klimatet när den producerades. Jämför istället bådas koldioxidutsläpp vid drift så blir det korrekt.

#11b • Uppdaterat: 2017-08-04 07:02
Altea xl

Jämförelsen haltar, ska det vara.

#11c • Uppdaterat: 2017-08-04 08:06
John2008

A.L #47: "Att gas eller etanol skulle vara bättre är inget vi kan uttala oss om eftersom vi inte har tillräckligt med information om deras totala miljöbelastning."

Det beror bl a på hur gasen och etanolen har producerats och med vilka råvaror. Förnyelsebara varianter som t ex biogas och andra generationens etanol, är tveklöst bättre än fossila bränslen. Det finns en lag i Sverige som heter ”Lagen (SFS 2010:598) om hållbarhetskriterier för biodrivmedel och flytande biobränslen” som har sin grund i ett EU-direktiv. Hållbarhetskriterierna innehåller krav som omfattar hela produktionskedjan av ett biobränsle. Något liknande för fossila bränslen finns inte, vad jag vet.

#11d • Uppdaterat: 2017-08-04 09:39
A.L

Altea xl. Du missar poängen med min parallell. Du skrev att du tänkte ur ett längre perspektiv än mig, och lyfte in klimatförändringarna i resonemanget. Det var utsläppen av koldioxid jag bemötte. Och då är det visat att produktionen av elbilar ger upphov till stora mängder koldioxid. Det går åt såpass stora mängder energi att vinsten innan de lägre utsläppen av samma växthusgas som elbilen ger på marginalen tar många år och mil att tjäna in.

Jämförelsen avser en befintligt producerad dieselbil - den ni önskar förbjuda och ersätta med elbil. Eftersom det inte finns tillräckligt många elbilar så måste alltså dessa nyproduceras. Och då är det 23,4 ton kodioxid per ny elbil (större fordon blir ännu värre). Utslaget på x antal miljoner bilar blir det rätt många ton totalt sett. Ja det blir det även om båda motortyperna nyproduceras men då är skillnaderna av naturliga skäl inte lika stora.. MVH AL

#11e • Uppdaterat: 2017-08-04 09:54
Altea xl

AL.Ok, jag förstod faktiskt vad du menar. Jag har också läst den här jämförelsen av produktion av elbil kontra drift av dieselbil. Den funkar att göra om man avser att skrota dieselbilen. Det är dock inte rimligt att anta detta i verkligheten. Frågan i tråden är om dieselförbud är en bra idé. Och det tycker jag att det är. Förbjud bränslet fossil diesel, ersätt bränslet fossil diesel med icke fossil diesel eller något annat. Detta har varit min hållning hela tiden. Jag har läst om lastbilar(dieselmotorer) som provades med E95 med mycket bra resultat. Vad hände med detta intressanta försök? Är det applicerbart även i personbilsmotorer?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.