
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A1 1,2 TFSI Sportback Proline Peugeot 208 1.4 VTI Allure 5D Suzuki Swift 1.2 ExclusiveBetyg
AUDI A1 SPORTBACK:
TILLVERKNINGSLAND: Belgien.
MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med turbo och stopp/startsystem. Två ventiler/cylinder, variabelt insugningsrör och kamkedja. Cylindervolym 1 197 cm3.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 86 hk
(63 kW) vid 4 800 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 1 500–
3 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Automat erbjuds inte.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 185/60 R15. Testbilen var extrautrustad med 215/45 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,6 m.
BROMSAR: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk handbroms.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. 0–100 km/tim på 11,9 s.
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 90 till 185 hk. Grundpriser från 185 600 till 254 500 kr. A1 finns även i en karossversion med tre dörrar, som är 7 000 kr billigare än motsvarande femdörrarsbil.
Grundpris, kr: 174 900
Testbilens pris, kr: 213 800
Förmånsvärde, kr/år: 31 800
Värdeminskning, kr/% (1): 82 200/47
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 3 729
Servicekostnad, kr (3): 4 340**
Serviceintervall, mil/år: 3000/2
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: -
Garantier, år (4): 2/3/12/mobilitet
Milkostnad, kr (5): 25:50
PEUGEOT 208:
TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.
MOTOR: Fyrcylindrig bensindriven sugmotor med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Cylindervolym 1 397 cm3.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 95 hk (70 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 136 Nm vid 4 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Automat erbjuds inte.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 195/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med fartberoende elhydraulisk servo. Vändcirkel 10,4 m.
BROMSAR: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Mekanisk handbroms.
PRESTANDA: Toppfart 188 km/tim. 0–100 km/tim på 12,2 s.
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 68 till 156 hk. Grundpriser från 129 900 till 194 900 kr. Nya 208 finns även med tredörrarskaross som kostar 5 000 kr mindre än motsvarande femdörrarsbil.
Grundpris, kr: 164 900
Testbilens pris, kr: 171 300
Förmånsvärde, kr/år: 30 800
Värdeminskning, kr/% (1): 82 400/50
Skatt, kr/år: 540
Försäkring, kr/år (2): uppg sakn.
Servicekostnad, kr (3): 6 861
Serviceintervall, mil/år: 2000/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: -
Garantier, år (4): 5/3/12/2
Milkostnad, kr (5): 26:90
SUZUKI SWIFT:
TILLVERKNINGSLAND: Ungern.
MOTOR: Fyrcylindrig bensindriven sugmotor med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Cylindervolym 1 242 cm3.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 94 hk (69 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 118 Nm vid 4 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Fyrstegad automat finns som tillval.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjärderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 185/55 R16.
STYRNING: Kuggstång med direktverkade elservo. Vändcirkel 10,4 m.
BROMSAR: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Mekanisk handbroms.
PRESTANDA: Toppfart 165 km/tim. 0–100 km/tim på 12,3 s.
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 75 till 136 hk. Grundpriser från 125 900 till 166 900 kr. Swift finns även i en karossversion med tre dörrar. Den kostar 6 000 kr mindre än motsvarande femdörrarsbil.
Grundpris, kr: 141 500
Testbilens pris, kr: 145 400
Förmånsvärde, kr/år: 28 400
Värdeminskning, kr/% (1): 70 800/50
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 3 606
Servicekostnad, kr (3): 12 750
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: Kedja
Bytesintervall, mil/år: -
Garantier, år (4): 3/3/12/3
Milkostnad, kr (5): 24:70
Kommentar: 1 = efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = vid 2 000 mil/år i stad typ Västerås.
3 = t o m 3 år/6 000 mil. 4 = nybil/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 5 = vid 2 000 mil/år under tre år. * Miljöbil. ** Med Audis serviceavtal.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I Teknikens Världs aktuella nummer där Peugeot 208 testas mot nya Kia Rio och Toyota Yaris, så vinner Peugeoten. Komfort, vägegenskaper, underhållning, pris och ekonomi är bättre med Peugeot. Noteras bör att TV testade 208:an med nya tre-cylindriga motorn och inte den äldre motor som ViB har testat. Dessutom är 208:an med trecylindring motor inte bara snålare och roligare utan faktiskt även billigare (!) än den version ViB testade. Och med den nya trecylindaren så kliver 208:an klart under 120 gränsen. Dessutom är den snål i praktiken också. TV stördes inte lika mycket av instrumenten som ViB. Men störs man är lösningen enkel - höj upp sätet och sedan justera ratten efter det. De flesta människor sitter för lågt i bilar, särskilt korta som inte justerar upp sätena fast det finns höjdjusterbara framstolar sedan länge. Många gånger har jag sett bilar där föraren knappt syns bakom ratten, det handlar inte bara om äldre herrar och damer utan om alla åldrar. Sätet går att höja för att man ska göra det! När man höjer sätet bör man även skjuta in ratten mot panelen och även flytta fram sätet ett par hack. Då får man ihop detta med komfort, körkänsla och sikt. Att envisas med lägsta läget på stolen när man är kotvuxen fungerar inte bra i någon bil..
Oj, Audi på topp igen?
När Top Gear testade nya A3 skrev de
"Audi knows how to make cars feel nicely put together. Prod and push this cabin – you won’t be disappointed. Prod it again after 100,000 miles – ditto."
"The definitive example of rock-solid, sensible, impeccable German engineering. Lovely chassis and a good breadth of ability."
Men detta betyder ju inte att de har rätt. Eller att AMS har rätt, som tycker samma som Top Gear.
Det vore intressant att veta vad den faktiska, och inte den uppgivna, bränsleförbrukningen är. Och nu menar jag i verklig trafik, inte i nån påhittad körcykel i lab.
Det påverkar ju självklart milkostnaden.
Något som allt för ofta missas i tester.
Kör ju Peugeot för tillföllet och 208:an känndes nästan för mjuk för mej som är mera van att Peugeot = sport med en just passlig gnutta komfort. 3008 är kanske den som började trenden (mjukare bilar), efter den som kom 508:an och nu 208:an. Kanske det är GTi -modellerna jag måste kolla efter eller byta märke (Citroen DS -serien till räddning?)? :)
Ett knep är ju att välja lågprofildäck för att få lite stramare gång (vet att många ryser då dom läser det här).
Så länge ekonomi är en av faktorerna när man köper bil så måste väl Audins 213 800 göra att den blir direkt bortsållad vid en jämförelse med Suzukins 145 400? Det är en skillnad på 68 400 det, eller om man vill i stort sett lika mycket som jag gav för en sprillans ny Daewoo matiz för några år sedan. Så jämförelsen dessa bilar emellan känns inte något vidare relevant tyvärr.
Angående A1 så vet belgarna verkligen hur man bygger bilar med solid kvalitetskänsla, titta bara på Volvo :)
Men för det priset hade jag hellre tittat på en Polo eller nya Golfen, känns som mer bil för pengarna.
Polo klarar sej inte mot dessa bilar. Gamla Golfen var inte heller någon bil att hänga i julgranen, den nya har jag inte testa ännu men vågar inte tro på under då man ser på hur Audi A3 blev.
Provsatt 208:an i veckan och jag hade inga problem att se instrumenten över ratten. Nu är jag 187 cm vilket är ganska långt, men mellan långa och korta människor är det mest benlängden som skiljer; överkroppen är ungefär lika. Min uppfattning är också att alltför många förare sitter lågt och för mycket bakåtlutade.
Lars, du har rätt. Man borde ha sätet upprätt och i Peugeot är det meningen att man ska sitta på soffan och inte på golvet. När man förstår detta så blir det lättare att hitta en bra sittställning. Det som fattas är att sätet ofta inte går att skuffa tillräckligt bakåt om man har långa ben.
Audi A1 SB 1.2 TFSI kostar 165 000 i basutförande.
Sedan går det naturligtvis att plocka på den nästan hur mycket som helst.
Nu har jag inte koll på vad Swift har som standardutrustning etc. Kanske någon annan har?
Man kan väl dock ifrågasätta Swift lite när de i testet påtalar att den studsar på dåliga underlag och sladdar yvigt i undanmanöverprovet?
Ganska viktiga moment, tycker jag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.