Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 208 (2012)
Rost

Rosttest: Peugeot 208 (2012)

Publicerad 9 januari 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Peugeot har inga bra traditioner när det gäller att motstå rost i svenskt klimat. Och på den punkten lär nya 208 inte bli något undantag. Karossen är helt i stålplåt och invändig behandling saknas i huv, dörrar och baklucka. Dessa har också bristfälliga limningar i påtskarvarna.

Någon invändig behandling finns heller inte i balkarna under bilen och slitskyddet täcker bara de mest utsatta delarna. Underredet har också många otätade skarvar. Minus får 208:an även för blästringsrisken på bakskärmarnas framkant och för att stänklappar saknas.

Plus får bilen för vettig konstruktion av skärmkanterna bak och att bra plastinnerskärmar finns i alla hjulhus.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 208.
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-09 21:15
Raphael

Vadå "Inga bra traditioner"? Jag har haft en Peugeot, det finns flera Peugeot i min släkt. Ingen har haft problem med rost. Jag är dessutom inne på min tredje Citroën, tror knappast Peugeot har ett annorlunda rostskydd - och jag har inte haft några problem med Citroën och rost heller. PSA-bilarna har bra plåtkvalitet, det håller rosten borta mer än teorier kan tro.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-10 12:16
Mistro

Lite väl mycket tjafs om rostskydd tycker jag men det är tydligen ett känsligt ämne för många.
Tyvärr är det ju så att verkligheten inte alltid riktigt har visat sig vara så som Vib har förespråkat.
Bilar med toppbetyg i rostskydd har rostat och bilar med uselt rostskydd har många gånger visat sig klarat av rosten bra även efter 10 år.
Frågan är ju för mig vad som anses med ett dåligt rostskydd?
ÄR det så att dessa bilar är upprostade efter 5,10 eller 20 år?
Ett bra rostskydd,..vad innebär det? ...rostfri efter 20år?

Vet inte vad detta beror på då vi ju borde kunna lita på experterna och nog påverkar dessa tester oss.
Det är ju inte kul att äga en bil med ett uselt rostbetyg.
Oavsett vilket så är rost det som bekymrar mig allra minst,..råder därför Vib att fokusera mer på garanti och servicebiten istället.
Hur mycket kostar en service,hur mycket fuskas det och hur ställer organisationen upp vid reklamationer samt med Goodwill m.m ???
Detta är bra mycket viktigare än att tjata om rost som möjligtvis ägare 3 eller 4 ( om bilen lever då ) får arbeta med och vad jag vet så är svetsen uppfunnen.

Skulle folk bry sig så mycket om rostskydd som det verkar så skulle de flesta människor ha köpt Renault,...men plötsligt var detta med rostskydd inte sååå viktigt egentligen?

#3 • Uppdaterat: 2013-04-18 21:18
what ever

Hur ofta ser man en rostig Peugeot?
När jag skrotade ut min 14 år gamla 405:a fanns det inte en rostfläck på den...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.