Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Audi A1 Sportback (2012)

Publicerad 9 januari 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Audi A1 har, till skillnad från föregångaren A2, en kaross helt i stålplåt. Bilen är modernt byggd utan onödiga skarvar.

Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar, men är inte sprutade på insidan. Balkarna under bilen har däremot en gedigen inre behandling och alla synliga skarvar är bra tätade. Men skarvarna innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet har Audi hoppat över; de är helt otätade.

Skärmkanterna bak är vettigt konstruerade och stänklappar fram finns. Men slitskyddet under bilen är ganska snålt tilltaget och minus blir det också för innerskärmarna bak. De är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A1 Sportback.
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.