Bild
Nästa artikel

VW räknar med minskade intäkter

Bilsalonger

I samband med att VWs nya elbilar lanseras ser koncernen över lönsamheten för sina anslutna verkstäder. Volkswagen räknar med att serviceintäkterna minskar med upp till 30 procent.

Frågorna kring hur framtidens bilägande kommer att se ut är många. Men att folk kommer att fortsätta krocka med sina bilar är de flesta övertygande om.
Fortfarande är intäkterna från service, reparationer och tillbehör en kassako för biltillverkare, importörer och auktoriserade verkstäder – det som går under namnet eftermarknad.

Enligt Volkswagen kommer elbilens reparationskostnader vara 20 till 30 procent lägre på grund av färre rörliga delar och mindre slitage. Därför förbereder sig Volkswagengruppen nu för en minskad försäljning av reservdelar.
– Servicemarknaden har under en lång tid varit en nödvändig del av Volkswagens intäkter. När vi nu satsar på fossilfria transporter är det viktigt att vi fortsättningsvis har en fungerande affärsmodell, säger Christian Dahlheim, head of group sales, till Automotive News.

Volkswagen förutspår en 50-procentig försäljningsökning av koncernens samtliga modeller fram till 2030 vilket innebär 150 miljoner VW-fordon totalt. Av dessa beräknas drygt 15 procent vara elbilar. Den fortsatt goda försäljningen är det som ska hjälpa Volkswagen att hämta in de förlorade verkstadsintäkterna på sikt.

För att kunna serva sina verkstäder och elbilskunder effektivt i framtiden uppförs nu ett nytt lager i tyska Kassel för elbilsbatterier och tillhörande fordonskomponenter. Volkswagen garanterar 70 procent batterikapacitet efter åtta år eller 16 000 mils körning på nya ID3.
Redan 2025 räknar biltillverkaren med att sälja tre miljoner elbilar årligen vilket skulle innebära en fjärdedel av den totala Europaförsäljningen.

Diskutera: Kan du tänka dig en elbil vid nästa bilköp?

Kommentarer

#1
2019-09-13 15:46

Visst, men då jag brukar skrota mina bilar efter 20 år och 40.000 mil så hinner det kanske komma något vätgasalternativ i stället.

#2
2019-09-13 16:44

Laddhybrider är tydligen mycket dyrare att serva, tack vare sina dubbla drivlinor. Men, oavsett, det tar verkstäderna nog igen på något vis, precis som svenska staten och kilometerskatt.

Att sälja ett nytt batteri efter åtta år, för sisådär 100 000, till andrahandsägaren som står där med Svarte Petter kan ju vara ett sätt..

.

#3
2019-09-13 16:48

Klarsynt: Källa på att laddhybriden är mycket dyrare att serva än motsvarande bil utan laddmöjlighet?

#4
2019-09-13 18:29

@Henrik M
En artikel i TV. Du hittar den säkert om du googlar. Men det vore helt klart intressant med en djupanalyserande redovisning från t ex ViB.

.

#5
2019-09-13 18:34

Klarsynt: Du kom med påståendet, då är det inte för mycket begärt att du backar upp det med minst en länk om du ska verka trovärdig.

#6
2019-09-13 18:35

Billigare service för enbart elbil än hybrid och laddhybrid. Onödigt att ha 2 växla drift både el och bensin också ger ingen för körglädje som stör på och av bensin känns vibration motorstart.

#7
2019-09-13 18:51

Ja

#8
2019-09-13 19:05

Varför skulle ladd-hybrid vara dyrare att göra service på? Drivlinan med el gör man inget med vad jag vet, men någon annan som har annan åsikt?

#9
2019-09-13 19:19

Styggavargen: Jo. Det finns ett antal kontrollpunkter för eldrivlinan också.
De tar såklart betalt för det. Kylsystem för motor och batteri i den mån man har dem,
batterihälsa, mjukvaruuppdateringar (som inte är online) osv.
Allt tar tid i verkstaden och de vill såklart ha betalt.
Alla punkter som finns att göra vid en elbil för vissa tillverkare finns ju att göra i en hybrid också.

Sen kan man ju diskutera relevansen av alla dessa tillförda grejor.
Själv lutar jag mer åt scam som vanligt med verkstäder.

#10
2019-09-13 20:25

@milkylainen
Sssshhh... säg inget som Henrik M inte gillar för då kräver han dig på länkar som straff. Han verkar helt oförmögen att hitta egen information. Att någon faktiskt skulle kunna något alldeles själv är helt utanför hans begreppsvärld.

.

#11
2019-09-13 20:26

Klarsynt: Du behöver inte vara dum! Jag vet att det kostar mer till vissa modeller, men du hävde ur dig att det kostar MYCKET mer till laddhybrider som om det är en generell sanning.
Och då tyckte jag du kunde ge källan på det då det inte är den faktan jag sett.

#12
2019-09-13 21:47

Men det är själva fasen, det har gått åt hållet "sparka på däcken" i verkstäderna... tusen saker som skall kontrolleras? Knappt något vettigt gör de men nog tar de betalt så man blir blå i ansiktet. Jag struntar i inspektionerna som de vill göra på min Skoda, det gör man vid besiktningen ändå...varför betala 2000 kr för att de inte gör något som blir till det bättre? Har ni sett "oil fraud" på youtube...googla och se hur det går till i USA.

#13
2019-09-13 21:53

Så elbilarna har inte kupefilter, länkarmar, fastärgande bromsar, hjullager m.m.? Måste vara dyra oljebyten på VW om de tror på 50% lägre intäkter för verkstäderna.

#14
2019-09-14 07:24

Edmund, det är dyr service på fler ställen.
Oljan har du rätt i, att betala kan tio gånger mer för den än vad de köper in den för(och den försvinner) - ja då kommer de tappa förtjänst...

#15
2019-09-14 09:07

Styggavargen: Jorå. Man byter ju t.ex. bromsvätska idag utan att prova den. Förr så bytte man ju när det var dags. Det hela är lite märkligt. Man säger att bilar idag designas för 10 år, sen säger man att bromsvätska måste bytas mycket ofta för att det inte ska rosta innifrån. Visserligen är bromsvätska hygroskopisk, men för att det ska komma in så pass mycket vätska så att det rostar måste systemet vara direkt otätt.
Så antingen är bromsar sjukt mycket sämre idag (lögn) eller så gör man det för att få servicetillfälle genom att spela på folks allmäna oro... Jag vet vad jag väljer.

Verkstäder bygger på skrämseltaktik.
"Om du inte servar den hos oss så kommer ingen vilja köpa bilen om boken inte är fullstämplad.".
"Om du inte byter bromsvätska enligt de löjligt snabba intervallet så kommer dina bromsar sluta fungera.".
"Om du inte kommer in till en autoriserad verkstad för uppdateringar kan motorn gå sönder.".

Osv..

#16
1
2019-09-14 09:19

Klart det är enklare och därmed billigare att serva en elbil än en fossilbil, det går inte att diskuteras bort.
Batteribyten kommer nog inte bli alls vanligt, se bara på Prius som funnits så länge och aldrig byts det batteri på den, det är bara en farhåga för motsträvare. Dessutom har turbobyten eter 10 000 mil accepterats men det kanske är för att det händer så frekvent.
Någon slags skatt kommer så klart att behövas för att ersätta bensinskatten, dels måste staten få in pengar annrs fungerar inte samhället (jo så är det faktiskt) och dels är inte heller elbilar bra för miljön (även om de är oändligt mycket bättre) och de kräver ju fortfarande vägar att köra på mm mm.

#17
2019-09-14 09:19

Edmund
Få eller inga chassiartiklar behöver vara föremål för serviceintervall. Dessutom sker inte degraderingen så förutsägbart, utan beror mer på körstil och underlag
De få rörliga delar som finns på en elbils chassi kan också säkert kontrolleras årligen på besiktningen.
Det blir en svår nöt för tillverkarna att motivera höga servicekostnader för denna biltyp. Likväl står eftermarknaden för en stor del av biltillverkarnas intäkter. Lösningen blir nog snarare nya ägandeformer, serviceavtal med längre avtalstid, batterihyra, bilpooler, bilparksavtal för stat, kommun, regioner och stora eller medelstora företag.
Skulle tro att den reella minskningen är snarare 50%...

#18
2019-09-14 09:25

Varför snackar ni om hybrider då artikeln handlar om EL-bilar?

Tror en väg framåt är att man får leasa eller delvis leasa bilen.
Som att batterier hyrs osv.
Tillverkaren behöver få in pengar, ganska självklart. Och sålänge tillverkaren ser en vinst så kommer bilen fortsätta supporteras.
Tillverkarna måste få chansen att tjäna pengar löpande på produkterna, det tjänar vi alla på i långa loppet.

#19
2019-09-14 12:18

Tesla har numera slopat service på sina bilar, det behövs inte. Men t.ex Audi kräver att deras elbilar ska servas lika ofta som motsvarande fossilbilar, annars gäller inte garantin. Då kollas bara sånt som bilprovningen tar ca 500 kr för, men Audi tar fem gånger så mycket för samma sak. När ska deras kunder vakna, och vägra betala för detta ocker?

#20
2019-09-14 12:31

Tycker Audis sätt att se det är väldigt klok och är i linje med hur många andra företag arbetar. Jag vill gärna ha säkra bilar på vägarna med fungerande säkerhetsfunktioner såsom bromsar.

Har man köpt en Audi så har man sannolikt råd med en service.

#21
2019-09-14 13:35

@Rev. Benny: Känns det tryggare om en märkesverkstad kollar bromsarna på din premiumbil, än om bilprovningen gör samma sak för en femtedel av Audis pris? Har man råd med Audi, ja då ska man inte klaga över saltade verkstadsräkningar enligt dig?

#22
2019-09-14 19:49

Men detta är inget nytt. I all utveckling försvinner sådant som inte behövs längre. Tänk på Extrafilm i Tanum och alla andra framkallningsföretag. Vi fotar som aldrig förr ändå behövs de inte. Inom bilsektorn har vi gått från rundsmörjning till bilar som inte behöver regelbunden service alls.

#23
2019-09-14 22:14

Det här kan väl inte komma som en överraskning för någon? Inte heller att bilindustrin kommer att uppfinna nya sätt att upprätthålla intäkterna. Bilägarna kommer att bli blåsta på det tappade beloppet på ett eller annat sätt. Men vad värre är: 100 000-tals människor bara i Europa kommer att bli arbetslösa, och den räkningen kommer bilindustrin att skicka till regeringarna - av vilka många har skrikit sig hesa för elbilarna. Dessutom saknas det fortfarande teknik och infrastruktur för att ta emot och kassera miljontals batterier årligen framöver. Vem ska ta ansvar för detta? Och vem ska betala? The hangover will come!

Kul också - som i det här fallet - att Volkswagen "garanterar" 70 procent batterikapacitet efter åtta år eller 16 000 mil. Hur mycket kan vi lita på det? Och hur blir det sedan då? Bara 40 procent kvar efter tio år och 20 000 mil? Begagnatköp? Någon som är sugen?

#24
2019-09-15 11:47

@40-talisten
Ja, det känns väldigt mkt tryggare att en märkesverkstad som förhoppningsvis ( i en framtid) ägs eller är väldigt nära knutet till tillverkaren ser över bilen så att den kan anses trygg.
Det är också samma verkstäder som utför uppdateringar på bilen när det gäller programvara och kan ge indikation på vad som ska repareras framåt.
Det handlar allt som oftast inte om saltade verkstadsräkningar utan kunders okunskap och förmåga att kunna jämföra saker rätt.

#25
2019-09-15 18:09

Så länge elbilen/elhybriden kostar dubbelt så mycket som fossilbilen finns inte en chans att jag köper någon sådan möjligen då privatleasar men då till högst 3300-3500 kr per månad. Frågan är om vi någonsin kommer dit. Angående service förstår inte jag varför en enda bilägare kör till den dyra märkesverkstaden. En gång om året, d.v.s. ca var 1700:e mil beställer jag motorolja och filter på nätet av den kvalite som krävs av tillverkaren. Detta kostar mej ca 450 kr. Därefter servar jag bilen på en lokal verkstad av en mekaniker som utan överdrift har en helt överlägsen erfarenhet och kunskap jämförbart med de nyutbildade pojkspolingarna på "finverkstaden". Totalt kostar en normalservice ca 1000 kr allt som allt. Var 6000:e mil tillkommer ett par filter och då ökar totalkostnaden till hutlösa ca 1300 kr. Var 10.000 mil tillkommer ev. byte av skivor fram och kontroll/uppsmörjning av trumbromsarna bak. Kamremsbyte gör även nämnda verkstad till en kostnad av ca 40% av vad märkesverkstaden vill ha. Bilen jag har idag är av årsmodell 2017 och har alltså fabriksgaranti. Ingen hindras att efterapa mitt recept. Garantin gäller!!

#26
2019-09-15 18:19

Glimma: Vad har du för bil av 2017 år som har trumbromsar bak?
Du kan redan idag privatleasa elbil under 4000 kr.
Sen är det väl få elbilar som kostar dubbelt mot jämförbar fossilbil? Sen får du ju se att den lägre driftskostnaden tar ut ett högre inköpspris i de flesta fall.
Sen varför skulle det bara vara nyutbildade pojkspolingar på märkesverkstaden? Det är det iaf inte där jag servat de sista åren. Sen får du såklart ha din åsikt men jag tror med dagens lite mer avancerade bilar att en märkesverkstad där personalen löpande får utbildningar på dess system är mer lämpade än allmeken på hörnet....

#27
2019-09-16 20:27

Henrik! Första frågan: Jag har en såväl dissad som hyllad bil som heter Dacia Duster, en 2-hjulsdriven diesel som vid försiktighet med gaspedalen förbrukar ca 0.47 l/mil och kostar drygt 1300 kr i skatt. Jag köpte den i fjol, och är min 3:e Duster, då den rullat 734 mil för 134000 kr och då med all utrustning jag önskar mej vilket innebär bl.a. dragkrok, motorvärmare, fjärrljus, backkamera, gps, ac, stop/start and go etc. En elbil för 4000 kr har knappast de utrymme jag behöver och får/kan inte dra den husvagn jag äger så det är bara att glömma. Ang. nyutbildade oerfarna mekaniker så har jag vid besök på flera av dessa märkesverkstäder sett just detta och då jämför jag med "min" lokala verkstad där samma kille varje gång det är dags för service tar hand om bilen och därefter stämplar serviceboken. Han har servat mina bilar i minst 15 år. Jag vet att det även finns importerade lycksökare som kanske kan gå under epitetet "allmeken runt hörnet" men varför anlita en sådan då det även finns högst seriösa och mycket välutbildade och erfarna mekaniker att anlita.

#28
2019-09-17 08:54

Glimma: Du har helt rätt i att en simpel omodern bil byggd på gammal teknik så kan en allbilsverkstad helt klart göra det mesta, men jag tror att även du inser att merparten av alla bilar sålda i Sverige idag har betydligt mycket mer avancerad teknik än vad din budgetbil har, eller hur? Och det är ju frågan om du på fullaste allvar skulle ta även en modern bil till allmeken som inte har märkesspecifik utbildning i de senaste systemen? Jag säker inte att det inte finns duktiga mekaniker på småverkstäder, men självfallet finns det minst lika duktiga på de stora märkesverkstäderna, och de är duktiga OCH har relevant utbildning på modellerna de servar och lagar vad gäller systemen som allmeken aldrig får utbildning på. Jag servade mina 3 senaste nya bilar hos en av Sveriges största märkeskedjor och hade alltid precis som du samma mekaniker som tog hand om bilen. En person jag hade alla kontakt med. Så att sänka märkesverkstäderna som du gjorde i ditt inlägg tycker jag är både respektlöst mot dem som jobbar dör och är duktiga och visar mer på att du inte har nån större bild av hur dagens moderna bilar fungerar och är uppbyggda. Sen nej, en elbil du kan privatleasa för under 4000 kr får inte dra husvagn. Men måste man kunna dra husvagn? En minoritet av Sveriges befolkning som gör det så alla bilar behöver inte kunna det. Men ja, den har samma eller bättre kupéutrymmen än bilen du har idag.

#29
2019-09-17 12:47

Henrik: Att bilmodellen av dej anses omodern tar jag som ett bra betyg. Det betyder beprövad teknik som håller och det inte bara på papperet utan även i realiteten. Att kalla den för simpel säger en del om dej och din okunnighet. Jag slår vad om att din erfarenhet är ingen eller näst intill om bilmodellen. Jag har haft körkort sedan 1966 och haft för att vara exakt 56 stycken bilar av högst varierande märken och modeller. Jag har med dessa bilar kört ca 95000 mil så påstå inte att jag inte har något att jämföra med. Sedan mitten på 70-talet har jag fört noggrann körjournal på samtliga bilar så jag kan jämföra samtliga kostnader vad gäller bränsle, skatt, försäkring, reparationer etc. Därefter har jag räknat ner den totala kostnaden och milkostnaden för enkel jämförelse. Jag kan där se vilken relativt sett bra investering mina 3 st. Dusters varit. Trots låga driftskostnader är det i ännu högre grad den låga värdeminskningen som sticker ut. Jag kan även upplysa dej om att förutom att bilar varit ett mycket stort intresse så har jag å yrkets vägnar kört långtradare och buss ca 400.000 mil och vet alltså vad tillförlitlighet är värt. Härmed avslutar jag min dialog med dej och självklart respekterar jag dina åsikter i motsats till hur du verkar göra om mina, hur välgrundade de än är.

#30
2019-09-17 23:34

glimma-48, håller helt med dig i ditt tänk. Säg det gamla ordet "bruksbil" så hänger nog inte många med =).

Själv ser jag mer fram mot den första eldrivna Dacia'n -ser ingen poäng i allt "trassel" utan föredrar hellre en robust bruksbil. Har liksom du haft ett antal bilar genom åren -inte en enda har jag tappat bort, så en uppkopplad bil med en "app" för att hitta bilen känns rätt meningslös... Dagens moderna bilar, som VW sade precis, kan vägra starta pga något fel i "bilradion"... -ehh, det var nog bättre förr =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.