Nästa artikel
Opel Astra Årets Bil 2016
Genève 2016

Opel Astra Årets Bil 2016

Publicerad 29 februari 2016 (uppdaterad 2 mars 2016)
Opels vd Karl-Thomas Neumann firar segern i Årets Bil.
På bilsalongen i Genève har Opel Astra utsetts till Årets Bil.
58 motorjournalister från 22 europeiska länder gav Astra högst poäng och modellen kammade därmed hem titeln Årets Bil 2016.

– Nya Astra representerar början på en ny era hos Opel och segern i årets Årets Bil-tävling visar att vi är på rätt spår, sa Opels vd Karl-Thomas Neumann.

På andra plats hamnade svenska Volvo XC90, 15 poäng bakom vinnaren.

Diskutera: Vad tycker du om vinnaren?
Årets Bil 2016 resultat

1. Opel Astra, 309 poäng.
2. Volvo XC90, 294 poäng.
3. Mazda MX-5, 202 poäng.
4. Audi A4, 189 poäng.
5. Jaguar XE, 163 poäng.
6. Skoda Superb, 147 poäng.
7. BMW 7-serie, 143 poäng.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-02-29 22:56
Axa

Ja, att jämföra kvalitet mellan modeller är svårt, om man inte tittar på vissa aspekter eller dimensioner.

Och visst är det svårare att jämföra Astra med XC90, helt olika härad. Men i jämförelse med jämbördiga så blir iallafall Astran intressant.

Jag tycker det är roligt att Astran rör om i getingboet. VW med andra kanske får det lite svettigare nu, och särskilt i ljuset av skandalen. Och kanske kan konkurrensen bli bra för oss mellanmjölkskonsumenter.

#w • Uppdaterat: 2016-02-29 23:59
N-iklas

Tja, eftersom jag faktiskt inte vill säga annat än det jag säkert vet är sant, oavsett om jag kan övertyga andra om det eller inte...
Så är jag lite avvaktande till slutsatser om kvalitetsförbättringar därför att jag har väldigt höga tankar om den gamla bilen i version 2 efter uppdateringen.

Den nya ser ut att vara lika bra, men en sak är kanske att notera och det är att den första årsmodellen av nya Astra ger intryck av att vara betydligt mer välgjord och upplevs betydligt mer påkostad i material och intryck än första årsmodellen av den gamla.

Sedan har Opel en målsättning att var ledande i kvalitet (och då menar man självklart inte "dyrbart intryck", eftersom det skulle kräva att t.ex. en Astra skulle var lyxigare än en Rolls för 3 miljoner...) eller lika bra som den som är bäst 2020, och det kräver att man fortsätter att förbättra sig, så baserat på detta mål är det rimligt att förvänta sig att det bör bara bli bättre, om ett år borde svaret finnas.

Min gissning är att så som nya Astra är utformad tekniskt med enkel teknik, i jämförelse med konkurrenter som använder invecklad teknik så finns det förutsättning för mindre krångel.

T.ex sköter en enda intelligent dator och en avancerad kamera autobroms, skyltavläsning, filhållning och strålkastrastyrning, vilket eliminerar att olika system måste hålla på att utbyta information fram och tillbaka.
Effektivare, enklare, billigare och teoretiskt sett bättre tillförlitlighet.

Anledningen till ingen adaptiv farthållare är att man inte ville spräcka denna kompakta effektiva tekniska enhet som klarar allt, en adaptiv hade krävt en radar och då krockar det med visionen om en dator och en kamera som till lågt pris kan klara allt utan kringsystem.
Avsaknaden av en radar i stötfångaren och fronten som packas in med snö, is och smutts och lägger av är ju positivt om man ser det ur den synvinkeln.

Teoretiskt sett är t.ex. Golfens radar placerad på ett ställe under stötfångaren som inbjuder till att den ska få en smäll och bli en dyr reparation, en sak som det är bra att slippa oroa sig för.

Ekonomin har man tänkt på genom att sänka kostnaderna på komponenter och ha ett program för utbytesdelar av alla dyra komponenter i bilen, typ startmotorer, tändning, ABS enheter och liknande.

Och EuroNcap visade i krocktesten att byggkvaliten, specifikt hur bra saker sitter fast och inte lossnar, var felfri och perfekt, A4 och båda nya Jaguar presterade häpnadsväckande dåligt på den punkten.

När jag granskat karossen och teknikens montering och placering så är det mycket imponerande.
Rent utseendemässigt är karossen mycket finare hantverksmässigt gjord är Vovlo V90 som må vara krocksäker, men förfiningen och finessen i arbetets utförande är mycket fulare än Astra.

Majoriteten av de som provkört och testat har varit positiva till kvalitetsintrycket uppskattningsvis... 70 %.

Jag tror det är vad jag kan säga om kvalitet så långt.

#x • Uppdaterat: 2016-03-01 07:32
adzam

Astra som kombi är alltid snygg..

#y • Uppdaterat: 2016-03-01 08:43
LeifV

Trevligt! Om man kikar på ett företags "läge" i sin vinstmaximeringscykel så ligger Opel i sin absoluta botten just nu och VW på toppen (läs omvänt här, för bilköparen är det som bäst att bilfirman ligger i botten av vinstmaximeringen, saker i bilen är inte alltför sönderprutade)

Med vinstmaximeringscykel menar jag att företag fungerar i det här hänseendet i vågor, och det handlar mest om företagskulturen än själva produkten, även om resultatet landar i produkten.

Är lite äldre, har varit med några år och både upplevt och sett de här cyklerna. T ex kan man bortse från vinstmaximering och spendera resurser för att ta sig in på en marknad (bilen är då bättre än "normalen"), sedan upptäcks (helt plötsligt) att vinsten är för svag och då börjar vinstmaximeringen. Oftast är vinstmaximeringen en överdriven reaktion (har sett flertalet exempel) och man prutar lite väl hårt till höger och vänster.

Överdriven vinstmaximering är inget som är så lätt att upptäcka, kan handla om allt från att man spar in på resurser till kundtjänsten till att man prutar sönder kvalitet och pris för hjulmuttrarna (=sönderdragna efter 10 byten istället för att de håller bilen ut).

En sådan här vinstmaximering vore onaturlig och farlig för Opel i det läge de befinner sig (en avgasskandal eller "vinstmaximerade" motorer och växellådor skulle förstöra så väldigt mycket för dem), medan VW inte hade några större spärrar utan drevet kring vinstmaximeringen fick fritt spelrum.

Kikar man på det här viset så borde Opel vara en väldigt fördelaktig bil att köpa, nu precis innan de upptäcker att de måste börja vinstmaximera. VW däremot måste konsolidera och reparera sitt företag då vinstmaximeringen förgiftat deras företagskultur och organisation -en VW är av den här orsaken inte bästa val just nu.

#z • Uppdaterat: 2016-03-01 11:05
hullsjön

Hur kan man som MVH AL säga att Volvon har bättre kvalité än Opel? Enligt opartiska (Icke Svenska) testare så tror jag inte Volvo ligger i topp någonstans..

#110 • Uppdaterat: 2016-03-01 12:57
N-iklas

Av den orsaken använder jag uttrycket "dyrbart intryck" eftersom det säger klart och tydligt just vad det är.
Att säga att det finns olika kvalitet försvårar kommunikation och förståelse eftersom man i så fall precis varje gång måste stoppa in en förklaring till vad man menar med ordet just precis den här gången.
Sedan visar t.ex. Jaguar vars "dyrbara" inredning ramlade sönder i krocktestet att bara för att något är läder och dyrt att se på, så måste inte samma dyra material sitta speciellt väl monterat...

Åter bättre att säga "intryck" för om träpanelen ramlar av, hjälper det inte hur dyrt själva materialet är.

#111 • Uppdaterat: 2016-03-01 16:00
N-iklas

whiplash funktionen i nya Astra påminner om Volvos om man ska döma av filmen fast utan mekanismen, en form av "fjädrande" stomme istället, oväntat att det skulle fungera så bra.
Hade stora tvivel på denna ändring.
Tack vare det ökade benutrymmet i baksätet fungerar det och baksätet fick lika bra betyg.

Bättre än A4, Superb, BMW X1 och flera större bilar, en av de viktigaste detaljerna för nackskador är något som direkt skrämmer.

#112 • Uppdaterat: 2016-03-01 19:04
Farbror Blå

Rost var tidigare synonymt med Opel, men på modellerna efter 2000 har jag inte sett några rostiga Opelbilar vad jag kommer på. Har för mig att Opel förbättrade rostskyddet rejält för att få bort roststämpeln. Mercedes har haft flera modeller på 2000-talet med rost och Audi A3 är ofta rostiga. För övrigt tycker jag inte att Opel har mer slätstruket utseende än de flesta modeller numera. Den är mycket snyggare än Golfen enligt mitt tycke. Att man får mer utrustning dessutom för pengarna är endast positivt. De som klagar på mycket utrustning kan ju köpa en gammal Golf, vilka ofta är dåligt utrustade, men har bra rostskydd.

#113 • Uppdaterat: 2016-03-01 19:55
crylen

De va värst va alla är lena i munnen när de snackas Opel här nudå, de brukar vara mest snack om rost och gubbe med hatt bil, men jag håller med er positivitet för jag vet också att driftsäkersäkerheten höjts de senare åren. Men kvar lever den tunga statusångesten över att äga en Opel hellre då att äga någon ( nämner inget bilmärke ) med sämre driftsäkerhet men med i ögonen högre status att parkera på garageuppfarten. Håller inte med farbror blå riktigt jo att gamla golfar va dåligt utrustade ja men dom rostade friskt också.

#114 • Uppdaterat: 2016-03-01 22:14
Farbror Blå

Ford och Opel är väl de tyskproducerade bilar med ungefär lika låg status att parkera på uppfarten eller gatan.
Var lite otydlig angående de golfar jag syftar på. Jag syftar på golfarna från ca 2000 och framåt. Det finns ett test från denna tidning, vill jag minnas, där Golf och S/V70 låg i topp på rostmotståndskraft. Går säkert att hitta diverse undantag från den listan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.