Bild
Nästa artikel
Dubbat eller inte, det är frågan

Dubbat eller inte, det är frågan

Krönika

"Då dubbarna sprider hälsovådliga partiklar vill de som värnar om miljön att kommuner nu ska kunna införa dubbförbud. I dagsläget står miljöaspekterna mot trafiksäkerheten."

Bilfrågan har som målsättning att ge sina läsare den senaste informationen om allt som rör bilägandet. Ibland kan vi dock ligga lite före besluten och så har vi tydligen gjort när det gäller frågan om lokala förbud mot dubbdäck.

Hittills finns tre sådana, ett i Stockholm, ett i Göteborg och ett i Uppsala. De gäller alla hårt trafikerade gator i stadsmiljö. Då dubbarna sprider hälsovådliga partiklar vill de som värnar om miljön att kommuner nu ska kunna införa dubbförbud, inte bara för gator utan för hela områden, så kallade miljözoner.

Alla är inte övertygade om nyttan av detta och Transportstyrelsen har därför sänt en utredning till Näringsdepartementet som i sin tur sänt frågan på remiss till olika myndigheter och intresseorganisationer.

I dagsläget står miljöaspekterna mot trafiksäkerheten. Var dubbtillverkarna står i denna debatt är självklart. Den tunga trafiken, som i allmänhet kör odubbat, är beroende av att en del av personbilarna kör dubbat för att körbanan inte ska poleras och försvåra framkomligheten. Diskussionens vågor går höga och Bilfrågan följer utvecklingen.

Bengt Dieden
Redaktör för Bilfrågan

Diskutera: Vad tycker du om förbud mot dubbdäck?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-11-17 09:01

Har inte sett något konstaterat fall där någon har avlidit p.g.a. vägpartiklar, dessutom dör det troligen väldigt många p.g.a ishalka. Jag kör alltid dubbat på vintern.
Jag har under många år kört ca 10-15/dag och har provat friktionsdäck. Dessa friktionsdäck har vid ett flertal tillfällen fått mig att köra en liten bit och vända om hem igen för att de inte står emot den ishalka som vi under vintertid ofta har i skåne. Däremot känner jag mig alltid trygg med dubbdäck. Hade jag bott i norrland med mest snö hade jag nog valt friktionsdäck.

#2
789
2010-11-17 09:10

Jag tycker tvärt om!
Förbjud vägsalt och inför krav på dubbdäck. Slutar vi salta vägarna bildas en isskorpa på vägbanan som dubben river i samtidigt som vägen ej skadas. Resultatet? Bättre luftmiljö, mindre vägslitage, säkrare trafik pga att alla kör med dubbdäck och färre lastbilar som kör och saltar vägarna i tid och otid. I Upplands Väsby kommun, utanför Stockholm, har man totalt saltförbud på de kommunala vägnätet sedan ett par år tillbaka med goda trafik och miljömässiga resultat!

#3
sweeny
2010-11-17 09:53

någon som kommer ihåg att vi alla skulle dö om vi åt chips pga akrylamid? andas är ju farligt överlag...

#4
j a r l
2010-11-17 11:56

Förbjud dubbdäck nu! Riktiga män kör dubbfritt.

#5
EmilHammarlund
2010-11-17 12:06

Förbjud dubbfritt för allas säkerhet. Bättre att köra lungt med dubbdäck än lungt med dubbfritt. Oavsett var man kör.

#6
hasche
2010-11-17 12:07

j a r l: Riktiga män vågar att visa omtankeför medtrafikanter utan att bli risker bli kallade bögiga.

#7
2010-11-17 12:18

789! Du har helt rätt!

#8
lubos
2010-11-17 17:33

Så länge som kommunerna sköter väghållningen så uselt som nu t ex i Västerås med omnejd så lär inte någon som är beroende av sin bil kunna avstå från dubbade däck! Vinterväghållning tycks ha blivit ett av SKL:s favoritsparobjekt vilket i längden kostar skattebetalarna mycket mer än tidigare när professionella aktörer skötte vägunderhållet!

#9
Sven S
2010-11-17 18:48

Håller med dig 1storstark!

#10
hasche
2010-11-17 22:54

Förutom bättre säkerhet är det lättare att börna med dubbdäck gissar jag.
Som sagt, man får tänka på sina medtrafikanter och välja bra däck.

#12
Ludwig won Stråkenfjööjt
2010-11-19 00:20

Fyrhjulsdrift dricker mer bränsle än tvåhjulsdrift = mer utsläpp.
Alla bilar kan släppa oavsett vilken ände den driver i och mina medtrafikanter kanske inte har antisladd? Och det hjälper dessutom inte alltid med säkerhetssystem. Mer dubb åt folket!

#13
Crister A
2010-11-19 08:02

Leifer dubbdäck är inte på väg bort men en politisk önskan är det.En dold agenda.Men forskarna har börjat svänga nu och det dröjer bara lite till när politikerna börjar räkna in ökat antal döda och skadade om dubbdäck förbjuds.Då svänger politikerna också i frågan.

#14
2010-11-19 08:40

På riktig isgata duger bara dubb! Antispinn stryper på de flesta bilar bara gasen. Det ökar inte framkomligheten, annat än för de som inte klarar att moderera gaspedalen själv! Antisladd är väl bra om alla har det..

#15
2010-11-19 12:27

Det är inte riktigt korrekt 1storstark att antispinnsystem inte ökar framkomligheten. De flesta moderna sådana har en elektronisk diffbroms inbyggd i systemet som fungerar som en starthjälp (upp till c:a 40 km/h). Kör man en bakhjulsdriven bil i halka märker man detta rätt snabbt, har man dessutom sommardäck monterade blir effekten än mer tydlig. Man känner liksom hur bromsarna arbetar och hur kraften skickas mellan hjulen baktill (som spinner loss om vartannat).

Hos Volvo är denna funktion också inbyggd i deras fyrhjulsdrift, d.v.s både bak och fram. Jag har exempelvis själv blivit stående med överhettade bromsar och icke fungerande elektronisk diffbroms i samband med lite mer avancerade körövningar i djupsnö. Bilen tog sig fram ända till dess att det blev för varmt, då kopplades systemet ur sig och jag stod där med två spinnande hjul - ett på varje hjulpar. När bromsarna sedan svalnat startade jag om motorn och kunde lekande lätt backa ur situationen med hjälp av alla fyra hjulen igen. Skillnaden var faktiskt väldigt stor.

Sedan är dessa system inte byggda för terrängkörning utan mestadels som starthjälp. Inget slår nämligen en mekanisk broms, men det är en annan diskussion.

MVH AL

#16
Raymond K
2010-11-20 15:28

Har precis lagt på dubbdäcken och det känns tryggt nu när det småregnar och sen fryser på till kvällen

#17
peli59
2010-11-21 15:05

Jag väntare fortfarande på en forskningsrapport som säkert kan säga att dubbdäck orsakar dödsfall pga partiklarna.
Hittills har jag bara sett rapporter som visar att dubbdäck orsakar partiklar. Sen har men bara dragit slutsatsen att dubbdäck KAN orsaka dödsfall.

Var finns debatten om saltet?
Det finns ju hur måga negativa påverkan som helt med salt. Sluta salta och få,
-betydligt bättre hållbarhet i vägbanan mot dubb.
-minskat salt i våta vattentäkter
-mindre salt i naturen
-torra vägar(dvs vägar som inte är hala)
-en betydligt bättre sikt då slask förvinner
-minskade rostskador på bilar, broar mm. Mindre rostskador ger säkrare fordon.

I stort sett är salt bara bra vid underkylt regn.
-

#18
Crister A
2010-11-21 15:19

Instämmer till 100% peli59

#19
Snicksnack
2010-11-21 15:31

Salt är bra till sill och kokta ägg också :o)

#22
Crister A
2010-11-21 19:12

Lefer:Varför återstår bara DUBBDÄCKSFÖRBUD???????Saltet är en negativ miljöfaktor som kommer att visa sig.Det är inte naturligt med salt efter vägarna så det kommer att straffa sig miljömässigt!Varför går det inte att förbjuda salt när det inte absolut behövs?

#23
Raymond K
2010-11-21 19:26

Att förbjuda dubbdäck vore ett enormt misstag.

#25
4WD
2010-11-22 04:33

SPELAR FAN INGEN ROLL OM FOLK HAR DUBB ELLER INTE KÖR MAN SOM EN IDIOT SÅ HJÄLPER JU INGET NÄ DE E BARA ANPASSA FARTEN EFT VÄGLAG SÅ SVÅRT Å FATTA NÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!

#26
Crister A
2010-11-22 08:05

Nu har du kommit åt Caps Lock knappen igen 4WD

#27
2014-10-01 17:25

Det sitter en massa svaga människor som beslutsfattare om när det ska saltas. Man resonerar som så att "det är bäst att salta - då är det i alla fall inte mitt fel om någon kör i diket". Därför vräks det ut kopiösa mängder salt, bara för att det blir minusgrader - inte för att det behövs. Kunnigare och starkare folk som har hand om nyckeln till saltförrådet skulle behövas.

#28
2015-01-11 14:05

På Gotland är det redan saltförbud och tydligen i UpplansVäsby kommun också enligt denna tråd.
Säkert är det många som kör dubbfritt även där, UTAN problem.
Ev. problem sitter mellan Ratten och Ryggstödet.

#29
2015-10-12 19:21

Jag älskar vintervägar i Norrland, man vet vad man har att göra med när det är 20 minus. Mycket mer förrädiskt här i Skåne, kan vara blixthalka med svartis och mög. Folk tenderar att ta det lugnt när de ser snön och blåser på när det ser ut att vara bra väglag och då slår svart isen till. Första halkan i Skåne är alltid värst..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.