Nästa artikel
Bilfrågan: Skadligt att frirulla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skadligt att frirulla?

Publicerad 11 oktober 2013 (uppdaterad 11 oktober 2013)
"I nedförsbackar rullar vi ofta i neutralläge för att spara bränsle. Kan det vara skadligt för automatlådan?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar på vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Är det skadligt för automatlådan att rulla i neutralläge? Vi har en Toyota Yaris -12 och en Toyota RAV4 -05 i fa-miljen. Båda med automatlåda, men av olika typ. Vi rullar ofta i neutralläge i svaga utförslut för att spara bränsle. Det sparar ganska mycket bränsle på alla bilar. Kolla själv om du har färddator.
Frågan är om växellådorna kan ta skada av detta. Man har ju hört att man inte får bogsera en automatväxlad bil.
Challe

SVAR:
Finns det ingen uttrycklig varning för frirullning i instruktionsboken är det bara att rulla på. Viss skillnad på att bogsera och att frirulla.
I det senare fallet är motorn igång vilket är en fördel om växellådans smörjning drivs av ingående axeln.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-10-12 09:30
Roger Skagerström

Låter logiskt att lägga i neutralen på en bil med start/stop och elservo. Bromsarna vetefan vad som händer med då dock ;) Annars är det väl bättre att i backar försöka matcha växel med frirullningshastigheten så att motorn drivs av lådan utan att bromsa allt för mycket. Då dra bilen ofta 0. På min BMW med automat kan man, om backen är brant, växla ner till tvåan utan att det bromsar speciellt mycket alls. Då drar den så lite så det nästan rinner tillbaka bensin i tanken ;) ;)

#m • Uppdaterat: 2013-10-12 11:05
Mistro

Såg även jag Mythbusters igår och blev både förundrad och förfärad. Det kan väl inte vara en hemlighet för någon att en bil oftast rullar billigare i 70km/t än i 105km/t ?
Vad hände med trafiksäkerheten?
En annan detalj var hur stora skillnaderna blev då de i slutet körde med två bilar.
En bränslebesparing på 40 eller 70% ( ganska stor diff mellan två personer som ju har fått lära sig att köra snålt båda två )
Vem tusan plockar sedan av en sidospegel och pumpar däcken till maxtryck,eller klistrar på ett "vindavisande" material ?

Man såg dock tydligt i programmet hur törstiga bilarna var vid mer vanlig körning och med så törstiga bilar är det förstås inte så svårt att sänka förbrukningen procentuellt. Svårare då med våra miljöbilar här som drar typ hälften redan ifrån början.

#n • Uppdaterat: 2013-10-13 00:05
mcregor (ej verifierad)

Mistro - håller med dig helt i att bränsleförbrukningen ofta drar iväg, och inte heller speciellt sällan rätt drastiskt, när man höjer farten från t ex 70-80 km/t till 110 km/t. Om folk verkligen skulle besvära sig med att seriöst testa istället för att gissa så skulle nog många upptäcka detta. Sen kanske man av andra orsaker inte kan minimera förbrukningen jämt men att det lönar sig ekonomiskt att hålla igen lite är nog helt klart - även på "ekonomtrimmade" s k snåldieslar.

#o • Uppdaterat: 2013-10-13 15:43
bosber

Sopastar; Klipp körkortet också. Om man inte förstår vad som händer när man kör med avstängt servo så ska man nog inte köra alls. Vill det sej riktigt illa så vrider du nyckeln för långt så du även får in rattlåset.

#p • Uppdaterat: 2013-10-13 17:36
PREVIA

Kör man omkring i en hybridbil behöver man nästan inte alls tänka på hur man skall köra bränslesnålt men ändå har hybridbilen lägre förbrukning än övriga bilar där man hela tiden får sitta och tänka ut hur man skall köra för att spara på de dyra bränsledropparna, vilket datorn tänker ut åt en i hybridbilen.

#q • Uppdaterat: 2013-10-13 22:40
saabnisse

PREVIA, varför ska man sitta och tänka på det?
Det finns väl trevligare saker att tänka på än om bilen tar någon dl extra per mil.
Jag har kört bilar som tog 40 liter/mil (men det var terrängkörning, usch!), och jag har kört de som tog 0,5 liter/mil, ingen av dem var speciellt komfortabla.
Men en normal, bekväm bil kan man väl strunta i om den skulle ta någon dl extra om man trivs med bilen.
Och att besvära sig med att lägga väljaren i neutralläge för att inbilla sig att man sparar några droppar är löjligt.
Och småsnålt!
Jag har alltid tyckt illa om småsnåla människor.
Ursäkta mig!

#r • Uppdaterat: 2013-10-14 00:26
Sopastar

Så självsäker man kan vara då. Varför tror du att min bil har servo?

Det är självklart att man inte stänger av tändningen om man har en bil med rattlås, broms- och styrservo. Jag håller med; förstår man inte det, så ska man inte köra alls.

Det är också uppenbart att det finns bilar som inte är utrustade med sådana hjälpmedel. Och förstår man inte det, så ska man nog tänka sig för innan man försöker mästra andra eller visa hur "smart" man är.

#s • Uppdaterat: 2013-10-14 07:08
mcregor (ej verifierad)

Har du en sån ovanlig bil Sopastar så skall du nog inte skriva det som ett allmänt råd för de med manuella lådor. Det känns nog mera som en efterkonstruktion det du säger om att det finns bilar utan rattlås, bromsservo och styrservo... Vi får nog gå rätt långt tillbaka i tiden om vi skall hitta bilar utan bromsservo t ex.... Styrservo är väl möjligen det som kan saknas och rattlås om man åker Saab men annars har ju även rattlåset funnits väldigt länge.

#t • Uppdaterat: 2013-10-14 08:44
saabnisse

mcregor, bara en liten försiktig kommentar.
Saab 9-3 II har rattlås, men det är väl den enda Saaben.

#u • Uppdaterat: 2013-10-14 09:52
mcregor (ej verifierad)

Se där saabnisse - då var det ytterligare en färre bil som saknar rattlås...:)
I den bilvärld jag levt i så tror jag att vi får gå tillbaka till sent 50-tal/tidigt 60-tal för att mera allmänt hitta bilar som saknar rattlås. Men som sagt - det är väldigt länge sen så en gammal mans minne kan svika. Och nån Saab har jag aldrig ägt som du kanske förstår av mitt förra inlägg...:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.