Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vibrationer med nya däck?

Bilfrågan

"Jag köpte fabriksnya fälgar och däck till en Volkswagen Polo. Följden blev att ratten skakade vid 90 km/tim. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
För några år sedan köpte jag fabriksnya fälgar och däck till en Volkswagen Polo. Följden blev att ratten skakade vid farter runt 90-100 km/tim.

Däckhandlaren menade att jag skulle köra minst 100 mil för att däcken skulle "sätta sig". Ratten vibrerade visserligen mindre efter många körda mil och däckhandlaren menade att balanseringen var bra.

Bilen gick klockrent utan vibrationer med vinterdäcken. Samma sak hände mig nu när jag köpte nya däck till en Volvo, vibrationer i ratten i hastigheter runt 100 km/tim.

Denna däckhandlare hävdar att det är hjulinställningen det är fel på men bilen går perfekt med vinterdäck och där fanns inga vibrationer med de gamla däcken. Samma sak här, däckhandlaren menar att balanseringen är precis som den ska.

Jag förstår inte varför ratten skakar när jag köper helt nya däck? Kan ett däck som är rätt balanserat ändå medföra att ratten skakar?

Pär i Älmhult

SVAR:
Det framgår inte om dina nya däck och fälgar av annat fabrikat/typ än original? Var kvaliteten den samma?

En ändring av inpressningsdjup/ bredd hos fälgarna eller en ändring av hastighetsklass/ belastningskod hos däcken kan ge vibrationer hos vissa bilar. Dagens däck behöver inte köras in.


Har däckhandlaren gjort ett riktigt jobb och monterat hjulen rätt på bilen (med momentnyckel) krävs ingen inkörning. Det ska fungera direkt. Däck med bättre grepp kan avslöja fel i bilens hjulinställning och moderna bilar är ganska känsliga.

Felaktig hjulinställning kan mycket riktigt ge vibrationer. Att hjulen inte skakar med vinterdäck kan bero på att de har sämre grepp och inte avslöjar dessa fel hos bilen. För att vara säker bör du nog kolla hjulinställningen.

Vibrationer hos däck kan ha många orsaker och det är svårt att hjälpa dig med så knapphändiga uppgifter. Ett enkelt knep för att kolla om det är däcken som är problemet är att skifta däcken mellan fram och bak.

Kvarstår vibrationen i exakt samma hastighet efter skiftet så är det med stor sannolikhet inte däcken som är problemet.

Torsten Johannsson, STRO

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
mctar
2010-10-25 10:05

Det har hänt att nya fälgar (alu) är ovala. Detta rår inte balanseringsmaskinen på. Inte blir det mindre rusk i bilen för att man skiftar hjulen fram/bak heller.

#2
Vulkad
2010-10-25 10:30

Köpte nya sommardäck till en gammal Amazon för drygt 30 år sen.
Ett däck gick inte att ha fram, körde man över 110 så hoppade motorhuven upp av vibrationerna, men bak gick bättre.
Hela fronten skakade otroligt.
Påpekade detta till däckis och fanns inga problem med balanseringen men han sa att däcket inte var riktigt runt.
Han sa sätt det där bak i stället.
Så det kan vara fel på påläggningen av gummit från fabrik.
Vinterdäcken hade inga problem alls med vibrationer.
Bytte inte ut däcket heller.

#3
Emme S70
2010-10-25 10:37

Kinadäck...

#4
789
2010-10-25 11:11

Köpte ett par dubbfria Bridgstone däck härom året med obalans i. Däckkillen sa att det inte var fel på bilen utan på bilen dvs Toyotan eftersom däcken kördes i ett par månader innan felet uppstod och återkom. Igen. Jag fick nya Bridgstone däck till reducerat pris men samma fel uppstod igen så jag bytte till Michelin däck och då försvann vibrationerna. Av detta har jag lärt mig att INTE köpa Bridgestones däck!

#5
PP_2
2010-10-25 13:20

@mctar: Borde detta inte upptäckas i balanseringsmaskinen?

#6
lauda
2010-10-25 13:27

Köpte nya Continental 215/55/16 och de skakade, däck gubbe försökte 3 gånger och efter varje försök blev det obalans i maskin igen! Gick till den svindyra firman där de tog 700kr för att balansera 4 däck och då funkade det klockrent, enda skillnaden var en svindyr datoriserad maskin mot en mindre imponerande skit snurra. Samma sak upprepades efter 3 år, nya Nokia en annan skit gubbe, korrigeras av den svindyra firman…vad har man lärt sig? Du för vad du betalar för!

#7
mctar
2010-10-25 13:37

PP_2: Jag tycker kanske det, men efter att ha varit på en gummverkstad som inte fick ordning på hjulet så tror jag killen där då problemet försvann med ny fälg.

#8
Sonettracer
2010-10-25 14:30

Har en Ford Galaxy TDCi 2007 (nya modellen). Original satt det punkteringssäkra, dvs stenhårda, GoodYear Excellence 225/50x17 98W XL. Dessa gick aldrig att få helt vibrationsfria trots ombalanseringar i olika maskiner. Köpte en ny omgång likadana däck när det var dags för byte, samma dåliga balans med dem. De är dessutom svindyra, Ford ville ha 6000 kr/styck(!), på Däckonline kostde de dock "bara" 2300 kr/st.

Bytte istället till Hankook Ventus Prime 225/50x17 94V XL, kostade 1043 kr/st på bythjul.com. Hela tiden med samma gamla originalfälgar. Med Hankookdäcken är det helt PERFEKT balans, inte minsta vibration. Aldrig mer GoodYear, aldrig mer run-flat!

#9
lubos
2010-10-25 14:52

Det finns bara ett sätt att få "vibrationsfri" gång nämligen köp runda fälgar och runda däck! Det här kan låta konstigt men kvaliteten på plåtfälgar och däck från vissa fabrikat är ibland så dålig att man får orunda produkter. Detta elimineras om Du handlar från en skicklig däckverkstad som gallrar bort misslyckade produkter. En bekant till mig tvingades reklamera dubbdäck av ett finskt fabrikat två gånger innan han fick godtagbara däck via postorder!

#10
2010-10-25 16:42

Kan vara så att de "nya" fälgarna behöver en annan koning på hjulbultarna. Det är nämligen de som centrerar hjulet på navet.

#11
eZl
2010-10-25 19:26

Har haft problem med helt nya Bridgestone B250, trots två balanseringar hos två olika firmor har jag haft obalans... ena däckfirman trodde att de inte var helt runda alt. en bula på något däck.. Högljudda dessutom, aldrig mer Bridgestone B250 för mig.
Kontaktade Bridgestone, men fick ingen hjälp.

#12
StolpeUt
2010-10-25 23:03

@Jes_: Det är inte bultarna som centrerar hjulen, de håller bara fast hjulen. Det är centrumhålet som centrerar hjulet. Köper du icke originalfälgar med centrumhål som är för stora så får du aldrig balans på hjulen.

#13
mctar
2010-10-26 08:29

Det är självklart centrumhålet som centrerar hjulet. Belastar man bultarna med detta så kan man tappa hjulet... Det finns en uppsjö distanser som passar eftermarknadsfälgar.

#14
lasse Åberg
2010-10-26 13:25

Det är obalans i däcken prova också i 110km och 130 där har du obalanstalen.Fälgproblem har du i alla farter över 40km LÅ

#15
Roland P
2010-10-26 15:00

Antar att frågeställaren bara har köpt nya däck till en Volvo, står inget om nya fälgar.

#16
Peugo
2010-10-26 21:31

Fälgproblem kan tyvärr också förekomma bara vid en viss hastighet. Vid fälgproblem kan det faktiskt hjälpa att byta hjulen mellan bak och fram.

#17
2014-05-16 15:18

Ovala däck förekommer tyvärr, och då går det inte att balansera bort sådan obalans. Och att däckhandlaren säger att däcken ska köras in för att få balans . Ja då är det en oseriös däckhandlare. Däremot så bör man alltid ta det lugnt dom första 20-30 milen även om däcken har balans, så att däcket "sätter" sig .

#18
2014-08-25 18:37

Men visst kan det vara fel på nya däcket, däcken om man har otur oavsett fabrikat. Det har i alla fall jag varigt med om för ett tiotal år sedan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.