Nästa artikel
Bilfrågan: Vem betalar bussningarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vem betalar bussningarna?

Publicerad 24 februari 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Det blev problem med bakvagnsbussningarna efter 2600 mil på frågeställarens XC60.
”Då jag lämnade den på service blev det anmärkning på bakvagnsbussningarna. Jag tycker de borde hålla mer än 2 600 mil!” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Volvo XC60 årsmodell 2013 och har serviceavtal. Bilen besiktigades i juni utan anmärkning, men då jag lämnade den på service några månader senare blev det anmärkning på bakvagnsbussningarna. Jag tycker de borde hålla mer än 2 600 mil!
Sven-Erik Hermansson
 
Svar:
Enligt Volvo kan vissa bilar ha försetts med dåliga bakvagnsbussningar och verkstäderna bedömer själva om tillverkaren ska hjälpa till att betala reparationen. I detta fall tog Volvo hela kostnaden.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-24 10:56
Simon no1

Börja byta bussningar på en Volvo efter 2600 mil är inte okej, testar man inte produkterna innan man monterar? Undra hur många kunder som får betala detta själv ur egen plånbok?

#2 • Uppdaterat: 2016-02-24 13:12
Styrbjörn

Reparera bilen och sälj den med detsamma. Köp en riktigt SUV istället.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-24 17:10
BMW_4ME

Sälj traktorn och köp en BIL istället.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-24 17:16
Andrey

Ni som tipsar att köpa en riktig SUV - vilken är den? Litar inte själv på Volvo längre och tycker att japanerna tillverkar pålitligare bilar. För de pengarna man tar betalt för en XC90 skulle jag nog köpa en Lexus RX.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-24 18:01
Ronneby-Benny

Volvo får väl återkalla samtliga och byta ut bussningarna på de. Så länge det är gratis är det inget att gnälla om.

#6 • Uppdaterat: 2016-02-24 18:46
saabnisse

Men Volvo har ju erkänt att en del bakvagnsbussningar var felaktiga och står för kostnaderna, så vad är problemet?
Då tycker jag det var värre med de usla bakvagnsbussningar Saab 9-5 tvingades ärva från Opel. Det tog flera år innan de ersattes med hållbara och det bytet fick bilägaren stå för.
Helt i sann GM-anda!

#7 • Uppdaterat: 2016-02-24 18:52
Hackenbush

Finns bara en riktig Suv och det är Hummer, den militära versionen.

#8 • Uppdaterat: 2016-02-25 00:56
Simon no1

Gösp, menar du nya XC90:s airbag? läs svaret en gång till "verkstäderna bedömer själva om tillverkaren ska hjälpa till att betala reparationen. I detta fall tog Volvo hela kostnaden"

#9 • Uppdaterat: 2016-02-25 23:55
Hanzzon

Volvo har ju samma sjuka med dessa bakvagnsbussningar på flera modeller exempelvis nyare V70, Ford har för övrigt samma problem på sin snarlika bakvagn.
Detta är såpass vanligt att vi på allbilsverkstaden jag jobbar har köpt in dyra specialverktyg för att byta dessa bussningar och jag kan lova att Volvo inte betalar för dessa byten utan kunderna själva, så att det skulle vara något som bara råkar drabba vissa exemplar som Volvo vill få det till köper jag inte.

Det är ju samma sak på Saab 9-5 som Saabnisse nämner, men vette sjutton om dom ens någon gång under produktionen blev bra?

#a • Uppdaterat: 2016-02-27 17:44
saabnisse

Jo Hanzzon, polyuretanbussningarna som ersätter Opelbussningarna är bra!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.