Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Växla automat manuellt?

Bilfrågan: Växla automat manuellt?

Bilfrågan

"Skadar detta körsätt min automatlåda eller minskar jag slitaget och spar drivmedel som jag upplever det?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en tio år gammal Volvo V70 med automatväxellåda. Jag saknar möjligheten att få bra motorbroms, som spar drivmedel, jämfört med min tidigare bil med manuell växellåda. Därför väljer jag ofta att växla själv. Dessutom växlar automaten upp från 5:an till 6:an vid drygt 85 km/tim och ner vid 80, medan jag kan växla själv vid 70 km/tim. Vid ”egen växling” får jag således lägre varvtal och spar bensin/etanol. Vid längre stopp i trafiken, väljer jag också läget ”N” för att spara växellådan. Skadar detta körsätt min automatlåda eller minskar jag slitaget och spar drivmedel som jag upplever det?
Reine

Svar:
Bra att du försöker köra snålt! Det är något jag själv jobbar med. Men det är inte säkert att bilen går snålare bara för att motorn går på lägre varvtal. Om du kompenserar, exempelvis i ett uppförslut, genom att trampa hårdare på gasen för att hålla jämn fart, kan det bli tvärtom. Det gäller att köra ”på lätten” så mycket som möjligt, hålla jämn fart och egentligen peta så lite som möjligt på gaspedalen – självklart utan att irritera bakomvarande. Så ibland får man minska på ambitionerna. Motorbroms anser jag är överskattat. Det lönar sig bara då man ändå måste minska hastigheten, exempelvis före ett samhälle då det blir 50 istället för 70, eller före ett stopp. Många bilar av senare årsmodell, bland andra Volvo, har körprogram där man kan välja ett ECO-läge. Det innebär att bilen i kraftigare nedförslut helt stänger av bränsletillförseln, men som vid lättare frirullning tillåter att motorn är igång och att bilen rullar längre sträcka än vad motorbroms skulle innebära. Jag har själv en sådan och det är fantastiskt hur lätt och långt bilen faktiskt rullar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Svar:
Frågeställaren kan absolut köra så som han önskar utan att bilen far illa. Dock är det ju så att nyare Volvobilar lägger själva in neutralläge vid stopp, till exempel vid rödljus. Det kallas för neutralkontroll. Man behöver gå tillbaka till 940 och däromkring för att hitta bilar som inte själva lägger in neutralläget. Frågeställaren ska alltså inte behöva göra detta manuellt. Ännu nyare bilar har ju för övrigt start/stopp vilket gör att motorn slår av helt vid kortare stopp.
Annika Bjerstaf, Volvo Car

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-10-14 09:03

Det oöverträffat bästa sättet att spara soppa eller kolel är ju faktiskt att låta bli att köra. Tag cykeln någon gång istället och du har sannolikt sparat oerhört mycket mer än om du kör en snål bil eller snålkör.

Om man vill ha ner förbukningen av energi i samhället, inom området transporter, så borde man fokusera på att få ner antalet egentligen onödiga resor med två ton tunga fordon i tid och otid. Detta skulle ge oerhört mycket mer än jakten på enskilda droppar hit och dit.

Vill man verkligen få ner förbrukningen av soppa och kolel globalt sett så skall man däremot i första hand fokusera på konsumtion som helhet. Textilier, t ex, har en enorm påverkan på planeten.

"Kläderna innehåller material som kräver stora resurser att producera. De har gått igenom flera tillverkningssteg och ofta passerat flera länder för att bli färdiga plagg. Bomullen i en t-shirt kan till exempel ha odlats i Indien, tyget stickats i Pakistan, färgats i Bangladesh och tröjan sytts upp i Turkiet innan den slutligen når butiken i Sverige."

(Källa: Naturskyddsföreningen)

"Klädindustrin släpper ut mera växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop, enligt FN:s handelsorgan Unctad. Att köpa ekologisk bomull hjälper inte om energin som går åt vid tillverkningen kommer från kolkraft. "

(Källa: SVT)

.

#2
2019-10-14 11:02

@Klarsynt, nu gav du väl ändå ett ogenomtänkt svar! Du har ju ingen aning om frågeställarens förhållanden, han köper väl inte bil för att låta bli att köra! Det var ju inte alls det som det handlade om.

Men att köra manuellt med en automatväxlad bil för att spara bränsle är ganska meningslöst, egentligen har man ju bara nytta av manuell växling om man vill dra på växlarna och låta motorn gå upp i höga varv och vid körning i branta utförsbackar då man vill ha motorbroms och kan förhindra uppväxling.
Men att lägga i N-läget vid t.ex. rödljus är inget fel.

#3
2019-10-14 11:06

@saabnisse
Nu var det nog du som utskänkte ett ogenomtänkt påstående.Tvärtom undrar frågeställaren hur han "sparar drivmedel" [citat] och då gav jag handfasta tips på detta.

.

#4
2019-10-14 11:45

Jag förstår inte frågeställaren, man väljer väl automatlåda främst för att slippa växla? Mitt svar är köp en bil med manuell låda om du vill själv vill växla.

#5
2019-10-14 12:15

Hmm, moderna bilar med automatlåda har lägre förbrukning än bilar med manuell låda. Kanske inte på pappret men i verkligheten. Helt enkelt för att de flesta bilförare, mig inkluderat, inte byter växel perfekt varje gång. Något som dock en modern automatlåda gör.

Även om det fortfarande säljs bilar med manuell låda så är det automat som folk helst vill ha. El- eller vätgasdrivna bilar har per automatik! "automatisk" växellåda.

#6
2019-10-14 13:03

Klarsynt, ibland förstår jag mig inte på dig. Frågeställaren köper ju en bil för att han behöver en - inte tvärtom. Och det är JUST NÄR HAN BEHÖVER ANVÄNDA bilen som han undrar om hans "pillande" i automatlådan kan skada lådan och/eller minska slitaget samt spara bränsle. Då är det så totalt onödigt att krysta fram ett löjligt motvalsresonemang. Alla förstår att det bästa sättet att inte slita på bilen samt att spara bränsle är genom att inte använda bilen, men nu det var INTE DET som var frågan.

#7
2019-10-14 19:43

Bästa sättet att energispara är att inte läsa Klarsynts inlägg. Man sparar än mer energi ifall Klarsynt låter bli att skriva.

#8
2019-10-15 10:58

Sign Reine ställer 2 frågor i den sista meningen med frågetecken:
1/ skadar jag låda
2/minskar jag slitaget och spar drivmedel.
Utifrån den övergripande frågeställningen om klimat/miljö är det andra frågan överordnad.
Det mest klimatvänliga vi kan göra är att göra mindre eller helst inte alls det vi hittills har gjort!
Exempelvis inte flyga, inte köra bil, inte köpa kläder och tyvärr och fram för allt inte skaffa barn!!
Dagens klimatdebatt skulle bli långt mer konstruktiv om grundläggande kunskap om optimeringslära kunde få genomslag.

#9
2019-10-15 12:50

bgl måste då mena att han vill låta mänskligheten dö ut! (Men även då kommer att CO2-halten i atmosfären att öka - fast långsammare.)

I väntan på detta utgår jag från att bgl går naken 24/7, inte har någon mobiltelefon, ingen tv, aldrig åker bil (ja, inte ens kommunalt), äter bara det som finns naturligt utanför bostaden (som jag antar är en hydda á la stenåldern), aldrig tänder några lampor etc., etc. Eller?

#10
2019-10-15 12:56

Ibland undrar jag om Klarsynt gör sig dum medvetet eller..... Att ta lösryckta delar av en mening och tolka det bokstavligt verkar vara en specialitet. Frågeställaren frågade inte generellt hur han skall spara drivmedel utan hur han sparar bäst med de givna förutsättningarna: Volvo V70 och automatlåda.
Att diskutera andra verksamheters miljöpåverkan t.ex. klädindustrin, kan säkert Klarsynt hitta andra forum för

#11
2019-10-15 13:22

Den intelligentes beskrivning av Gretas idealmänniska är välkommen, inte ens Greta själv har vågat vara så tydlig!
Däremot är det tveksamt om CO2-halten kommer att fortsätta öka utan mänsklig närvaro.

#12
2019-10-15 13:44

Då är du alltså Gretas idealmänniska?! Du går naken 24/7, har ingen mobiltelefon, ingen tv, åker aldrig bil (ja, inte ens kommunalt), äter bara det som finns naturligt utanför bostaden (som jag antar är en hydda á la stenåldern), tänder aldrig några lampor etc., etc. Eller? Grattis!

Nej, bgl, det är inte alls tveksamt om CO2-halten kommer att fortsätta öka utan mänsklig närvaro. Det finns gott om forskning som visar att så blir fallet, inte minst från de borrningar som har gjorts i isen i Antarktis från 800 000 år tillbaka i tiden som visar det tydligt. CO2-halten i atmosfären har ökat stadigt sedan 800 000 år tillbaka i tiden och fram till 1800-talet. Därefter stiger den snabbare. Det är nämligen så att jorden producerar mer CO2 än vad den kan förbruka. Baskunskaper är alltid bra, bara att dyka ner i litteraturen. Men dyka får du göra själv.

#13
2019-10-15 17:54

Intelligent?
Du vet väl att jorden är äldre än 800 000 år?

Dessutom stämmer inte dina påståenden. Beräkningar visar att koldioxidhalten minskade från 1500-talet fram till startskottet för industrialiseringen i mitten av 1700-talet.
Apropå baskunskaper och att vara påläst...

#14
2019-10-15 20:30

Ja, jag vet att jorden är äldre än 800 000 år. Var påstod jag något annat? Jag skrev att forskarna har kunnat ta isprover i Antarktis från 800 000 år tillbaka i tiden. Varför provocerar du så? Varför måste du hela tiden hemfalla åt detta barnsliga beteende? Kommer det naturligt eller gör du dig till?

Forskarna är överens utifrån de isprover som har tagits att CO2-halten i atmosfären har stigit i en svagt uppåtsluttande kurva under de nämnda 800 000 åren. Helt riktigt pratar vi om baskunskaper och att vara påläst. Till exempel: Temperaturen på jorden har vid flera tillfällen svängt mellan varmare och kallare perioder, och under varmare perioder har man också kunnat se en högre koldioxidhalt, men att den är inte i närheten av halten vi ser idag. Men med små avvikelser sluttar kurvan konstant uppåt. Det är först från cirka 1850 som kurvan raskt vänder uppåt. (Och det är ju ingen nyhet.) Jag såg ett utomordentligt faktabaserat tv-program för några månader sedan, i vilket man metodiskt illustrerade CO2-kurvan utifrån isproverna från 800 000 år tillbaka i tiden. Tyvärr minns jag inte på vilket kanal programmet gick, annars hade det varit mumma att ge dig länken.

Så, nu är vi långt från ämnet. Jag tackar för mig. (Men det betyder INTE det som jag gissar att du tror att det betyder.)

#15
2019-10-16 16:04

Klarsynt, skrev du din ovidkommande kommentar för att få in ett nytt favoritord – kolel? Precis som att det endast är kolkraftverken som producerar den el vi använder.

#16
2019-10-18 13:20

Var tog Reines frågor vägen? Jag håller nog med Reine att växla vid något lägre varv än automatlådan vill kan nog spara några droppar. Med ett sådant körsätt så tänker nog Reine också på att vara försiktig med gaspedalen. Att lägga i "N" vid rödljus är nog aldrig fel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.