Nästa artikel
Begtest: Toppbilen Volvo V70 inte felfri
Begbil

Begtest: Toppbilen Volvo V70 inte felfri

Publicerad 22 februari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Volvo V70 är Sveriges populäraste bil och efterfrågad på begmarknaden. Vi kollar hur det står till med senaste generationen som begbil.

V70 är ett välkänt namn för kombiälskande svenskar. Volvos stora kombi har varit den ständiga bästsäljaren i över tio år. Generation tre, som märkligt nog kallas V70 II, premiärvisades våren 2007 som modellår 2008. En facelift kom modellår 2012.

V70 II finns med en mängd olika motoralternativ, både diesel och bensin. Flexifuelmotorn på 145 hk och 1,6-liters Drive har fått kritik för att vara trötta i karaktären. För den prestandasugne finns bland annat V6:a med turbo och 285 hk – men den är törstig och ovanlig.

Få bilar andas så mycket trygghet som Volvo V70. Det gäller både V70 II och föregångaren V70 N. V70 II har säkra, stadiga vägegenskaper och är mer välbalanserad än tidigare. Antisladdsystem är givetvis standard. Volvos säkerhetsnivå är hög. V70 II får fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och räknas av Folksam som en av de säkraste bilarna i sin klass.

Förarmiljön är lättorienterad och mycket tydlig. Framstolarna ger högklassig komfort. I vårt bullertest 2008 var V70 en av de allra tystaste bilarna, endast slagen av limousiner från Mercedes och Lexus.

Även baksätet ger bra komfort och som tillval fanns integrerade barnstolar. Dessa kan ställas in i två olika höjder för att passa barn i olika längd. Bagageutrymmet är stort och lättlastat.

Kvalitetsmässigt verkar nyare V70 hålla ihop lite bättre än föregångaren. Men ett allvarligt fel gäller dieselmotorerna 2,4 D och D5. På några exemplar har generatorremmen hoppat av och orsakat motorhaveri. Det blir mycket dyrbart om garanti eller motorförsäkring inte täcker. Dessbättre är felet inte särskilt vanligt.

Motorstörning har gjort att vissa exemplar fått ryckig gång. En återkallelse har gått ut för byte av packning till bränslepumpen.

En del elektronikkrångel  har också förekommit, som fel på klimatanläggning och elfönsterhissar eller strulande navigation och parkeringssensor. Vanligen brukar dessa problem botas genom uppdatering av respektive mjukvara.

Falska indikationer på instrumentpanelen har varnat för fel på krockkudde och serviceindikator.

Den elektriska handbromsen har låst sig. Då kan inte bilen köras alls.

Strejkande värmestolar och elvärme till baksätet har också förekommit, liksom fel på larmet.

På en del exemplar har ”döda vinkelvarnaren” och avståndsradarn inte fungerat tillförlitligt i snö och regn.

Fel på den aktiva fjädringen har inträffat, speciellt på tidiga exemplar.

Ett klagomål från ägarna har gällt bakluckan, som kan vara svårstängd eller gnissla. Problemen kan förvärras vintertid när bakluckan isar igen och blir svår att öppna.

Dörrlås som krånglar i kyla har också noterats samt att lister vid dörrar och baklucka lossnat. Läckage vid vindrutans nederkant har också förekommit på V70.

V70 II är en eftertraktad bil på begmarknaden och priserna är relativt höga. Utbudet är dock stort, vilket gör att du inte ska behöva betala överpriser.

Under en övergångstid såldes både V70 av gamla och nya generationen.  Det kan bli förvirrande för begköparen. En V70 N bör ligga betydligt lägre i begpris än V70 II med motsvarande miltal och skick.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70 begagnad?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 TDI -07B

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Köpguiden:

Årsmod/mil: TDI  -07B/10 000
Kaross: Kombi 5d
Motor: 2,4 l/163 hk
Förbrukning: 6,5 l/100 km
Skatt: 3 820 kr
Begpris: 139 100 kr
Nypris -07: 312 900 kr
Bilprov.: Medel
Rost: Bättre än medel
Säkerhet: Bättre än medel (E)
AutoIndex: Bättre än medel

Plus: Komfort, säkerhet, förarmiljö, vägegenskaper.
Minus: Elektronikfel, fel på dörrar/lås.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-22 14:30
PHME

Fast nu är det så att T6 har en rak sexa, inte någon V6:a.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-22 16:37
Mistro

Tack Vib för att ni lyser upp saken runt legendariska V70.
Man kan tala om för folk hur många gånger som helst att V70 INTE är någon billig bil att äga men man pratar för döva öron.
Alla vet ju att en Volvo är rymligast,krocksäkrast,pålitligast och billigast att äga.
Med en rulle silvertejp och ståltråd kan man laga bilen med delar som man har hittat längs med vägkanten och i skogen.

Skulle man mot förmodan inte ha hittat delarna i naturen så finns de på Biltema och kostar gratis,..förutsatt att bilen faktiskt har gått i sönder vilket de ju egentligen aldrig gör ...

Som sagt,..tack för ljuset Vib men ni hade behövt världens största halogenstrålkastare och inte en mini Maglite och detta är ni till en del själva skuld till som i decennier har öst beröm över allt ifrån Volvo oavsett om det har varit befogat eller ej. ;)

Starkaste motorn är för övrigt en V8:a men det kanske inte är så intressant att veta ...

#3 • Uppdaterat: 2013-02-22 17:17
Focus

Finns det något bilmärke som är felfritt? Skulle inte tro det.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-22 21:00
Birger Karlsson

Volvo är bra bilar. En del modeller mindre lyckade precis som för andra märken.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-23 03:20
Serber

Visste inte att V8an fanns i V70...däremot S80 och XC90.
Volvo är inga billiga bilar att äga dock verkar dom hålla hyfsat men man får också en del komfort för pengarna så länge man inte är en jätte och ska sitta i baksätet.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-23 05:11
John2008

Volvo V70 är Sveriges populäraste bil. Dessutom är Volvo Sveriges mest överreklamerade bilmärke.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-23 09:06
Lars58

Var det inte en väl lång fel/problem lista för ett märke som vill förknippas med kvalitet? Förmodar att artikelrubriken inte varit lika förlåtande om det gällt nåt annat märke.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-23 11:02
Focus

Det är nog som vanligt de som inte äger Volvo som tycker det är många fel på den. Men så är det med många märken. Man håller på sitt eget "skrot" oavsett.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-23 16:21
Mistro

Oerhört frustrerande om mina egna antagande om V8:an i V70.
Finns ingen ursäkt till vart jag har fått detta ifrån men hur som helst så hade jag fel och ber om ursäkt för mitt misstag.
Omformulerar därför mig till att motorn kunde fås i S80 samt Xc90 men det verkar som om motorn har utgått inför 2013? 8på den Svenska marknaden )

Huruvida andra bilfabrikat är mer eller mindre utsatta för fel har jag dock INTE uttalat mig om.
V70 har dock en närmast helgonförklarad gloria över sig om att vara betydligt mer felfri och billig i drift än vad den är i verkligheten.

#a • Uppdaterat: 2013-02-23 21:04
Roger Skagerström

Mistro en gång åkte det förbi en V70-polisbil som verkligen lät som en V8 :P Kanske finns? ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.