Nästa artikel
Bilfrågan: ​​​​​​​Varför inte HVO-bränsle?
Bilfrågan

Bilfrågan: ​​​​​​​Varför inte HVO-bränsle?

Publicerad 7 november 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Får jag tanka HVO i min Mazda? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är ägare till en Mazda CX-3 med dieselmotor och min fråga är om Mazda Sverige tillåter att man tankar HVO 100. Om inte, varför? Det är ju ett miljövänligt, fossilfritt bränsle som anammas mer och mer av åkeriägare och bussbolag för miljöns skull. Har även läst att en del personbilsmärken tillåter det med fullvärdig garanti. Fler än några få borde väl vara intresserade av att kolla och testa om det går att använda i deras bilar utan nackdelar, med tanke på den nuvarande jakten på dieselbilar.
Bernt

Svar:
Mazda meddelar att man för närvarande inte tillåter HVO-bränsle till sina dieselmotorer. Men det pågår tester med biodiesel och om HVO blir mera vanligt ämnar företaget närmare undersöka möjligheten att godkänna det.

De flesta biltillverkare godkänner enbart bränsle som är certifierat enligt en europeisk standard som betecknas EN 590. Där tillåts inblandning av biodiesel och i dag kan den diesel som säljs vid svenska mackar innehålla upp till 47 procent HVO och även sju procent RME.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Brukar du köpa miljödiesel?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-11-09 18:28
Enrique

Stoor: FEVs studie är en av många och sanningen om HVO-dieselns klimatvinst ligger någonstans mellan 90% och noll (kanske till och med sämre än fossil diesel). Allt beror på var man sätter gränsen för vad som ska ingå i analysen. Vad jag vill säga är att det inte finns några undermedel och att man måste vara på sin vakt. Särskilt om reklamkampanjer visar exceptionellt bra produkter.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-12 10:25
Swemba

När man förstår att NOx är en konsekvens av effektiv förbränning och inte en restprodukt av dieselbränslet...
När man förstår at NOx kan sänkas kraftigt genom att tillåta högre förbrukning...
När man förstår att det finns effektiv rening av NOx idag...
När man förstår att utsläpp av Bensen och partiklar är betydligt värre... DÅ kan man föra en seriös debatt.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskare-tonar-ner-miljolarm-om-dieselbilar-1/

#a • Uppdaterat: 2017-11-12 10:30
Hackenbush

Märkligt att inte forskarna vet att lekmän alltid vet bättre än dom.