Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför drar min Toyota mer än deklarationen utlovar?

Publicerad 19 december 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"Jag känner mig lurad. Varför drar den mer än 3,8 liter per 100 km?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag pendlar fram och tillbaka från mitt jobb på cirka 70 km och har precis köpt en Toyota Auris hybrid 2011. Den drar 3,8 liter per 100 km enligt tillverkaren och Carinfo. När jag tankade bilen med 38 liter bensin, så skulle det alltså räcka till en körsträcka på 1 000 km. Men efter att ha kört cirka 700 km började bensinlampan lysa och varna för att tanken snart var tom. Jag känner mig lurad av Toyota och är mycket besviken, eftersom bilen är en hybrid och det innebär att den går både på el och bensin. Varför drar den mer än 3,8 liter per 100 km? Trots att jag kör 80–100 km/tim fram och tillbaka från jobbet?
Henry

Svar:
När det gäller bränsleförbrukningen kan den skilja sig åt beroende på körsätt, körförhållanden och andra externa omständigheter. Förbrukningen om 3,8 liter per 100 km är uppmätt enligt den tidigare NEDC-körcykeln och enligt då rådande standard. Denna körcykel har dock fått kritik för att inte spegla verkliga förhållanden, vilket också Henry blivit varse om, då han upplever att bilen drar mer än 3,8 liter per 100 kilometer. Notera dock att 3,8 l/100 km är vid ”blandad körning” och förbrukningen varierar förstås om bilen körs på landsväg eller i stadstrafik där man kan dra maximal nytta av hybridsystemet. Det är också viktigt att poängtera att den tidigare NEDC-körcykeln nu är ersatt av den nya WLTP-cykeln, just för att bättre spegla verklig körning. För jämförelsens skull och bättre förstå skillnaden mellan NEDC- och WLTP-körcykeln kan vi titta på nya Corolla 1.8 Hybrid. Enligt NEDC-körcykeln är förbrukningen 3,3 liter per 100 kilometer och enligt den nya WLTP-cykel är förbrukningen 4,5 l/100 km – 
och det är naturligtvis för samma bil. Jag förstår att detta kan vara förvirrande särskilt under övergångsskedet mellan test-metoderna, men som tillverkare har vi endast de certifierade teststandarderna att förhålla oss till och därför välkomnar vi den nya WLTP-körcykeln som från och med 1 januari 2020 introduceras fullt ut i Sverige.
Erik Gustafsson, Toyota Sweden AB

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-12-19 17:47
Axa

Ehm, varför tog mjölken slut efter jag drack upp den?

#2 • 2019-12-19 18:27
Styggavargen

Man skall inte glömma bort att bilar drar mer än dubbelt upp den första milen vid kallstart. Nu drar denna bilen ca 0,54 liter/mil..vilket måste väl anses hyfsat bra. Men visst, man blir besviken när dessa värdena som presenteras stämmer så dåligt med verkligheten. Dessutom rullar många av dagens nya bilar med högre utsläpp än vad skatten relateras till.

#3 • 2019-12-19 18:51
sanor

Räkna med deklarerad förbrukning för stadskörning. Där någonstans ligger den verkliga förbrukningen för bilen.

#4 • 2019-12-19 18:57
mso 1000

Våran 2007 yaris ligger alltid mellan 0,62 och 0,68 på färdatorn oavsett stad eller landsvägskörning.

#5 • 2019-12-19 19:16
bgl

Komplettering till @milkylainen:
Att få någon nytta av hybriddrift på landsvägskörning ger sig inte automatiskt. Man måste öva en längre tid, vissa får aldrig märkbar besparing.

#6 • 2019-12-19 19:22
mso 1000

Nja vargen det är absolut inte bra med 0,54 för en hybrid vid pendling 7 mil och farter mellan 80-100 som ts nu beskriver sin körning.

Eftersom jag tidigare kört en octavia 1,0tsi i drygt 7000 mil så garanterar jag att jag skulle köra min tidigare bil på ts körning betydligt under 0,5 och kanske på 0,45 i den körningen som han har och då naturligtvis med 99% farthållaren på.

Allt handlar om kallstarter, omkörningar och stressad körning.

#7 • 2019-12-19 19:25
mso 1000

Bgl. Öva för att köra en Toyota.
Det känns konstigt.
Ja det är väl det säljaren trycker i kunden.
Saka i uppförsbacken och rulla utför.

Det är väl det som kallas överdriven ECO körning i andra bilar.

#8 • 2019-12-19 19:31
Axa

Instämmer med Milky och Intelli vad gäller nyttan av hybrid. Det är nog lätt att luras av marknadsföringen av hybrider som alltid snålare. Man ska nog som nämns ha väldigt bra koll på sitt körmönster och sin körstil för att kunna gynnas av hybrid.

#9 • 2019-12-19 20:10
L. Mäkinen

Jag har lånat en koreansk halvhybrid idag och den verkar förbränna bensin i samma takt som hustruns Octavia, dvs drygt en halvliter per mil. När jag kör mellan rödljusen sjunker snittet och på E18 stiger det. Känns rimligt.

#a • 2019-12-19 21:02
Guran

Är man det minsta om sig och kring sig och förhör sig lite innan när man skall pendla 70km/dag. Ja då borde man suttit i en bil med dieselmotor om nu tanken var att köra en bil med låg förbrukning. 70km/dag i stadstrafik så hade en Toyota hybrid kommit till sin rätt.
Och MSO i den årsmodell som TS har köpt så finns ingen ”dieselsnål” VAG 1,0 TSI motor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.