Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vanligt med täta säkringsbyten?

Bilfrågan: Vanligt med täta säkringsbyten?

Bilfrågan

Omfattas dyra säkringsbyten av nybilsgarantin? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Köpte en Volkswagen Passat ny 2011-10-31 och cirka ett och ett halvt år efteråt så slutade cigarettändarna att fungera. Det gick alltså inte att använda varken GPS eller ladda mobiltelefon. Jag lämnade in bilen till auktoriserad verkstad och säkring byttes och jag fick betala trots att det var två års nybilsgaranti. Nu har samma sak hänt igen, cigarettändarna har slutat att fungera. Detta problem är inget nytt då jag har haft ett antal fall under åren och på diverse olika bilmärken. Vet ni om det ska vara så på nya bilar, det är ju katastrofalt dåligt att behöva byta säkring två gånger på 2,5 år. Kostnad för byte av säkring var 1 200 kr, mycket pengar över åren.

Magnus Stendahl

Svar:
Normalt sett är säkringar liksom bromsbelägg och däck förbrukningsmaterial som inte omfattas av bilens garanti. Om det däremot krävs verkstadsbesök för att byta denna säkring gränsar det väl till att bilen är felkonstruerad. Försök ta reda på om felet ligger i kontakten eller om strömförbrukningen hos det du ansluter verkligen är för hög.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Är det rimligt att betala 1 200 kronor för ett säkringsbyte?

Kommentarer

#1
2014-10-10 07:43

1200 för att byta en säkring måste väl ändå gränsa till bedrägeri?

#2
2014-10-10 08:01

Jag är ganska övertygad att det ingick en felsökning i det priset. Säkringar går sönder av en anledning.

#3
2014-10-10 08:03

Håller med dig Hackenbush . Jag har försökt få ut en utskrift till min VW Polo 2012 vad respektive säkring går till men det får jag inte, i alla fall inte när jag kontaktade verkstaden VW i Hammary! Och i instruktionsboken står det att vid trycktillfället fanns inte dessa uppgifter tillhands . Vilket innebär att när något elfel inträffar så kan man inte kolla säkringarna för det finns ingen uppgift om vilken säkring som går till vad. "Men lämna gärna in bilen så fixar vi det" till svinpengar!!!!

#4
2014-10-10 08:12

Hej trasten ! Säkert har du rätt, och jag vet vad felsökning kostar nämligen drygt 900 kronor i alla fall hos VW i Hammarby. Och min gissning "och detta är bara en gissning" blir då att man bara byter säkring och håller den då så är bilen "färdigreparerad"!

#5
2014-10-10 08:31

Man felsöker oftast med hjälp av dator idag och att bara koppla upp datorn till bilen kostar runt 1000:- lappen. (undrar varför det skall kosta så mycket att koppla en sladd från datorn till bilens uttag.)

#6
2014-10-10 08:37

Kanske för att kostnaderna för datorerna kan ligga på hundratusentals kronor.

#7
2014-10-10 08:45

Datorerna kostar väl som en normal laptop? Däremot brukar man ta bra betalt för programvaran såvida inte biltillverkaren tillhandahåller serviceprogrammen till datorn. Detta är ju inga program man går och handlar över en disk.

#8
2014-10-10 08:55

På mitt förra jobb kostade bara licenserna till datorerna 100000 kr per år. Sen är det inga vanliga laptops ca 25000 styck.

#9
2014-10-10 09:01

trasten, att licenser är dyrt det vet jag, har använt 3d-datorprogram för konstruktion där licenserna kostade 250.000 styck och sedan årligt underhåll för ca 50.000/licens men att serviceverkstäderna använde en speciell sort datorer visste jag inte.

#10
2014-10-10 09:03

Lätt att anta att det finns en tillfällig kortslutning i Magnus telefonladdare eller annan utrustning.
Säkringar har ju gått även i hans tidigare bilar. Jag tycker att han skall fråga var säkringen till uttaget sitter och byta den själv nästa gång, så blir kostnaden bara en bråkdel.

#11
2014-10-10 09:20

Det är biltillverkarna som bestämmer vilka datorer som ska användas.

#12
2014-10-10 09:51

En gång i tiden fanns det cigtändare bak i audi tex.
Vanligt att barnen lyckades trycka in den med skorna, så den fastnade och säkringen gick.
En tändare bygger ju på "kontrollerad kortslutning"
Man tycker ju att säkringspositionerna borde stå i locket till dosan.......
Jag tyckte att min volvo v40 hade svindyra sk japansäkringar för 60 spänn styck.
Så jag plockade en handfull blandade säkringar på returbilen, fick dom gratis, när jag köpte kabelstammen som var problemet.
När jag jobbade på vag-verkstad, gick man med kunden ut och kollade och bytte säkringen, på ett pedagogiskt vis, innan man bokade in bilen, och förklara för kunden att funkar det inte får vi gå på djupet..... det fick man ofta både nöjda och trogna kunder på, sk goodwill kostar lite men kan ge mycket.
Tror att dagens vinsthets som alla är utsatta för i jobbet, gör att sånt ses som en förlorad intäkt, istället för en investering i helheten.
Nöjd kund kommer åter, köper nästa bil där osv.
Vissa kom tillbaks med en kaka till kaffet.....
Nä, jag tycker att 1200 spänn för ett säkringsbyte är åt h-e, om det inte är hightech.

#13
2014-10-10 10:00

Sen är nog laptopsen dyra, om man köper damm, stöt och fukttåliga för att klara verkstadsmiljön, annars går det säkert med vilken som helst....
Och programlicenserna är ruskigt dyra, för att hålla "kalle på macken" stången, man måste ju sälja till honom till samma pris, det är ju eu's konkurrenslagar vi lever under.......
Det som är lagstadgad obd2 standard klarar man med en smartphone och tredjeparts-program, resten måste man ha biltillverkarens proggramvara till.

#14
2014-10-10 10:27

Det är inte speciellt svårt att hitta bilder på Passatens säkringsbox på Google.... ;)

#15
2014-10-10 10:39

Ja, lite ansvar får kanske läggas på bilägaren......
Om man skaffar sig lite kunskap, får det genomslag på bilekonomin.

#16
2014-10-10 13:22

Enkla saker, som ett säkringsbyte borde gå att fixa utan verkstadsbesök. Det här vore väl något för EU att föra in regler om, i stället för att införa regler om DRL-lyse utan bakljus, dammsugares maxeffekt, gurkors böjning mm.

#17
2014-10-10 17:44

(Ständigt dessa gurkor...).
Läs gärna
http://ec.europa.eu/sweden/about-us/myths/index_sv.htm
och begrunda den amerikanska högerns inställning till Washington. Inga likheter?

#18
2014-10-10 17:48

Man skulle inte kunna tänka den svindlande tanken att det är VW som borde se till att uppgifter om säkringar finns i instruktionsboken och att man kan byta dem själv?
Utan dyra verkstadsbesök?

Att lasta över det på EU känns lite som att man inte vill säga något mindre smickrande om VW – för det är tabu att göra det.

#19
2014-10-10 18:06

Spelar nog ingen roll vilket märke detta handlar om, visst kan 1200 anses vara mkt pengar för en säkring. Men om man nu vägrar att öppna manualen så tycker inte jag det är mer än rätt att man får betala.
Speciellt en andra gång då felet uppstår igen, då kan man ju faktiskt kolla vilken säkring som byttes förra gången, ta och kolla på sin billiga piratladdare men beställt på Ebay för 1$ och lägga ihop ett och ett.

Fick precis en genialisk ide....efter rot och rut så bör vi lobba för nu RATT-avdrag. Perfekt för bilägare som saknar all form av problemlösnings DNA.

#20
2014-10-10 22:04

Hej Reverend Benny Läs gärna det tredje inlägget om VW Polo jag skrev angående manualer.

#21
2014-10-10 22:08

Säkringar byter man själv om man inte är handikappad och inte kan. Med tanke på hur enkelt det är i de flesta bilar är jag förvånad att inte verkstaden gör det på good will. Att ta 1200:- är ocker. Sen låter det som om det är ägaren som orsakar felet.

#22
2014-10-11 09:23

Man vet att man är bilnörd när man spenderar en fredagkväll för att gräva ner sig lite i ämnet ;-)

På Ibizan så finns en förklaring till vad säkringarna går till och hur man byter dessa, och förutsatte att samtliga släktingar hade detta. (då dom sitter på samma ställe och lånar mkt av varandra, både tänk och teknik)
Men det verkar diffa rätt bra, inte bara på märke och modell, utan på motortyp osv.
Det verkar finns mkt hjälp på nätet dock, både PDF på manualer (på suspekta sajter) och screenshots från verkstadsmanualer och folk som näst intill kan ha en ohälsosam detaljkunskap om säkringar till VW ;-)
Så googla "fusebox Passat 2010" och motortyp, sortera på bilder eller gå igenom någon av alla forumtrådar.

Det verkar dock vara rätt vanligt att 12V säkringen ryker på Passat (nu har jag bara fokuserat på Passat och säkringar i detta fallet, inget annat märke) så kanske läge att sätta en extrasäkring i en tom hållare för säkerhetsskull.....

Och släng ut den mojängen som satt i när säkringen brann.........och OM du inte gjort det innan, köp inte den billigaste mobilladdaren du hittar.

#23
2014-10-12 10:10

En säkring kostar 5 kr. Ingenting på skroten.

Jag har aldrig blåst en säkring till ciggtändaren, så släng den 10-kronorsladdaren och köp en riktig för några 100-lappar, verkar ju spara in sig snabbt...

#24
2014-10-12 10:33

Hade också problem med en säkring till cigg-tändaruttaget som gått sönder på min Focus -07. Där fanns det visserligen lite skrivet i instruktionsboken men tyvärr stämde det inte. Besökte Fordverkstan och sen dom letat igenom sin dokumentation så hittade man till slut en beskrivning som gällde för just min "Focus-kombination" . Fick en utskrift på detta och problemet löste sig. Så - det är inte bara VW som har dessa problem och det beror säkert på att det i dagens läge finns så oerhört många varianter av bilarna inkl alla valbara tillbehör så det är antagligen svårt att täcka in allt i "boken" utan det är som så mycket annat beroende på bilens tillverkningsnummer, tyvärr. Men för mig kostade inte säkringsbytet mera än kostnaden för själva säkringen så lite beror det nog också på hur mycket man själv är beredd att göra... Skall man ha allt serverat så kostar det tyvärr...
PS: Orsaken till säkringsbytet var ingen taskig laddare utan att ett litet mynt ramlat ner i botten av ladduttaget - och det var nästan svårare att hitta/inse än att hitta och byta säkringen.

#25
2014-10-12 10:53

Tycker det är dåligt att det inte ska finnas med en aktuell säkringsförteckning. Är faktiskt det minsta man kan begära tycker jag.

På alla mina bilar jag haft har det funnits en förteckning över säkringarna i locket.
Vet att det är besvärligt ibland men instruktionsboken brukar ju faktiskt vara till hlälp... Här ligger nog faktiskt japanerna i framkant...

#27
2014-10-13 10:39

Hur svårt är det egentligen att läsa en säkringsförteckning sen byta säkringen? Om man klarar av att pilla med bilens underhållningssystem och GPS borde också ett säkringsbyte klaras av.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.