Nästa artikel
Bilfrågan: Vad kostar service på Jazz?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad kostar service på Jazz?

Publicerad 9 juli 2012 (uppdaterad 9 juli 2012)
"Enligt serviceboken för Honda Jazz ska service göras vid 8 000 mil. Hedins Bil gav mig priset 8 100 kr." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en Honda Jazz -06 som har gått 7 100 mil. Enligt serviceboken ska service göras vid 8 000 mil. Hedins Bil i Mölndal gav mig priset 8 100 kr vilket låter väldigt mycket. Vore tacksam för en kommentar.

Christer Lindsjö

SVAR:
Honda Sverige meddelar att priset är inom deras rekommenderade priser. Beloppet kan tyckas högt med tanke på att en modern bilmotor behöver mycket lite service förutom oljebyte. Förr eller senare kommer det dock till en punkt då vissa arbeten måste utföras. Du anger inget registreringsnummer och därför kan vi inte avgöra vilken motor eller växellåda din bil har.

Hondas motorer präglas av avancerad teknik och det kan ibland höja servicekostnaden. Har motorn mekaniska ventillyftare blir ventiljustering ett relativt omfattande arbete. Har den vidare åtta tändstift finns en förhöjd materialkostnad även här.

I servicen ingår även byte av bromsvätska, pollenfilter och i det fall bilen har CVT-växellåda även oljebyte i denna. Vid denna service ska även bromsmekanismen demonteras och smörjas upp. Vad som kan skilja är timdebiteringen så därför kan det löna sig att begära offert från flera verkstäder.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-07-10 18:48
Hanzzon

Man kan ju försöka kolla upp vad servicarna kostar innan man väljer bil också i stället för att bara klaga för det kan skilja en hel del mellan olika modeller.

Vi har på mitt jobb som ett exempel i dag gjort den största servicen man kan göra på en Avensis Diesel-09:a där man byter Motorolja (vilket måste vara en speciell "c-klassad" dyrare olja som inte förstör partikelfiltret på nyare dieselar och det går dessutom klart mer olja i dieselmodellerna) man byter självklart oljefilter och oljepluggspackning, vidare byter man bränslefilter samt luftfilter, man byter växellådsoljan och bromsvätskan, man byter även kupéfiltret samt fyller spolarvätska och gör en massa kontroller av tex ljusjustering, glödlampor, bromsar, parkeringsbroms, generatorrem alla nivåer, fram+bakvagn m.m och denna storservice gick på ca 4900kr inkl moms med orginaldelar hos oss och då ligger bara matrialet och alla oljor på 2361KR+Moms alltså närmare 3000kr inkl moms.

Vi gjorde även en mellanservice på en Corolla Verso bensinare som kostade runt 1800kr+moms alltså ca 2200kr inkl moms totalt med byte av Castrol helsyntetolja+oljefilter, pluggpackning samt byte kupéfilter, smörjning dörrar/lås, spolarvätska samt samma kontroller av ljusjustering, lampor, bromsar, generatorrem, eventuella läkage m.m som ovan och där gick matrialet och oljan på 1217kr inkl moms.

Kan berätta att det är svårt att vara speciellt billigare om man vill vara seriös och om man inte vill ha arbetet som välgörenhet och gå förlust för det kostar pengar att serva bilen seriöst utan slarv och det behövs allt mer specialverktyg/program m.m som inte alls är gratis för verkstäderna som många verkar tro, ska det bli billigare och lagligt så går det oftast ut över kvalitén vilket vi ser många exempel på och det kan oftast bli betydligt dyrare för kunden i längden.

#9 • Uppdaterat: 2012-07-10 20:09
trasten

Helst vill dom att man ska laga bilen till självkostnadspris!

#a • Uppdaterat: 2012-07-11 17:57
Mistro

De priser som du anger är inga överpriser "Hanzzon",..men du "Glömmer" att verkstaden tjänar storkovan på materialet också....slutkostnaden blir hög för kunden ändå oavsett om en del kostnader är gömda i materialet...men visst ser det finare ut på fakturan.
Anledningen till att b.l.a ni har så mycket jobb är ju just för att märkesverkstäderna tar för mycket betalt.
Sen har jag försökt att få ut servicepriser i förhand på flera olika modeller i förväg med varierande framgång,då säljaren väldigt sällan har koll på detta.
Om man överhuvudtaget får några priser så kan du vara säker på att de inte stämmer sedan efter några tusen mil....
Säljarens jobb är att sälja bilar,....inget annat.

"Trasten": Vad dillar du om? ...Vem har sagt att ni inte får ta betalt eller att det borde vara självkostnadspris?
Vi har tjafsat om detta tidigare också och egentligen har jag ingen lust att diskutera det igen för "döva" öron.
Du får dock ändå gärna förklara hur och varför en 8000 mila service skall kosta så mycket,...liksom alla andra fula knep som ni sysslar med.
T.e.x går det inte att lura på en så dyr service på en ägare till en äldre bil så då sänker man priset på SAMMA delar och SAMMA arbete ....o.s.v

Litar som sagt inte ett dugg på era bedrägeriverksamheter då det inte handlar om OM man blir röv..... utan hur mycket!
Kanske arbetar du på Sveriges första och enda seriösa bilverkstad men det har jag väldigt svårt att tro på ....