Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar vad som drar ström i sin Golf IV.
Frågeställaren undrar vad som drar ström i sin Golf IV.

Bilfrågan: Vad drar ström?

Bilfrågan

"Om bilen står i fyra veckor utan att användas laddas batteriet ur. Batteriet är bara 1,5 år gammalt. Vad kan det vara som drar ström??" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en gammal Golf IV av 2002 års modell. Bilen har gått 23 500 mil, är helt fri från rost, ser bra ut och går som en klocka. Men, jag har ett problem. Om bilen står i fyra veckor utan att användas laddas batteriet ur. Batteriet är bara 1,5 år gammalt, väl uppladdat fungerar det perfekt. Vad kan det vara som drar ström??
Egentligen Citroënist
 
Svar:
Det kan vara flera tänkbara fel. Ägaren bör lämna in sin bil till en auktoriserad VW-verkstad som kan göra en koll av vad det är som drar ström.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
 
Diskutera: Vad tror du att det kan vara för fel?

Kommentarer

#1
2015-09-11 07:03

Du skulle ju kunna börja med att testa med ett annat batteri och se om du får samma problem. Billigare med lite egen felsökning, än att lämna in den på verkstaden, det kan jag lova.

.

#2
2015-09-11 09:06

Börja med att ta bort plusanslutningen på batteriet och koppla in en multimeter mellan batteripolen och polskon för att se hur mycket ström det handlar om.
Och helt riktigt ska du göra som Anti skriver, prova ett annat batteri.

#3
2015-09-11 10:18

Död efter en månad?! Inte speciellt konstigt. Använd bilen oftare eller sälj och åk buss!

#4
2015-09-11 11:26

Sätt på en huvudströmbrytare på batteriet och stäng av den när du ställer bilen en längre tid.

#5
2015-09-11 11:38

Tror man ska tänka sig för innan man kopplar bort batteriet på moderna bilar, en del kan få problem med olika funktioner har jag hört, ev måste man sen få hjälp av en bilverkstad. Ska man låta en bil stå länge avstängd bör man hellre ha en laddare på konstant, exempelvis en CTEK-laddare, alt ladda fullt en gång varje eller varannan vecka. Då räddar man också batteriet som garanterat far illa om det är lite laddat och det är minusgrader.

#6
2015-09-11 12:13

leifer, en Golf av 2002 års modell klarar sig utan batteri, men det finns vissa bilar som det inte går bra med.
En granne glömde stänga bakdörren på sin Rover, efter en vecka var batteriet tömt. Den bilen gick inte att få igång när batteriet blev laddat utan det blev transport till märkesverkstad för omprogrammering.
En annan granne lät sin 9-5 stå utan batteri i 8 månader. I med batteriet, bara att köra, allt fungerade som vanligt.
Men nyare bilar ska man nog kolla först, det finns en back-up till CPUn, men den räcker ju inte hur länge som helst.

#7
2015-09-11 17:49

Larm, bilradions minne osv, 4 veckor utan laddning är inte onormalt om den är urladdad, speciellt om det inte är ett batteri av högsta kvalisort....
Körs bilen sen inte ordentligt så batteriet är ordentligt laddat innan man ställer den så startar den inte......

#8
2015-09-11 18:30

Som saabnisse säger, därefter plockar du ur säkringarna en efter en för att hitta vilken krets som drar ström.Kan dock finnas utrustning som ej finns angivet i säkringsdosans lock eller manualen.
Att lämna in bilen hos en verkstad för att hitta elfel kan bli hur dyrt som helst.
Lycka Till!

#9
2015-09-11 19:00

Har varit med om att smuts uppepå batteriet har gjort att det laddar ur
evt. lite avfettning och renspolning är medicinen

#10
2015-09-11 19:34

Det stämmer a128, vägdamm som kan innehålla salter är ofta hygroskopiskt och blir då ledande.
Krypströmmar kan mycket väl orsaka urladdning!

#11
2015-09-12 05:08

För det första. En månad är inte speciellt konstigt alls. Det är ca 720 timmar. Du har väl kanske 50 60ah i ditt batteri . Det innebär att om du drar 1 watt kontinuerligt så är batteriet tvärslut efter en månad.
För det andra. Blyackar hatar att bli urladdade. Du förstör ditt batteri genom att ladda ur det! Det behövs inte många fullurladdningar för att det ska bli skräp.
Om du ska åka bort så ska du stödladda batteriet så att det aldrig dräneras ur.

#12
2015-09-14 11:54

Min Megane stod i 5 mån och startade precis som vanligt efter det, d v s blixtsnabbt. Annars är innerbelysningen i bagagerummet lömsk, för att man inte ser om belysningen står på för att insynsskyddet döljer det. Har råkat ut för det på en annan bil, därför att elkontakten vid bakluckan hade blivit lite trött och sladdrig. Automatladdare jag har kollat tål inte kyla, så man kan inte använda dem utomhus på vintern. Använd "vanlig" laddare och tidur som slår på 15 min varje dag.

#13
2015-09-14 17:32

Felet är att bilen är gammal. Låt inte bilen stå oanvänd så länge!

#14
2015-12-10 14:02

Exakt detta problem hade jag, efter 4 veckor = död bil. Jag kopplade ur all onödig belysning - bagageutrymmet+nån belysning framme vid föraren. SAMT installerade batteriurkopplare (kostar några hundra) direkt på batteriet = aldrig problem och batteriet är alltid fullt oavsett användning!

#15
2015-12-10 14:04

Jag kopplade även ur all belysning inne i dörrarna (vilka lyste när dörrarna stod öppna). Om en bil inte tål batteriurkopplare så är den inte värd att kallas bil..

#16
2019-12-03 07:36

@Jete..... Automatladdare jag har kollat tål inte kyla....
Nu är inläggen inte nya men då folk läser dessa inläggen kan man alltid bumpa upp tråden och försöka hjälpa till om man kan. Nu kan jag inte hjälpa frågeställaren med sin bil men att automatladdare inte tål kyla måste vara fel.
En modern switchad elektroniksäker automatladdare som alltid är högt ip-klassad har också ett köldläge för laddning dvs laddaren höjer inspänningen vid kyla. En bra modern laddare har också temperatursensorer vid batteriklämmorna som känner av omgivande temperatur och anpassar laddningen därefter.

En batterielektrolyt börjar förgasas om batteriet laddas med för hög ström och den gränsen är beroende på omgivande temperatur.
Läs gärna mer om hur man tar hand om sitt batteri till sitt fordon. Där står även allt om laddning och hur batteriladdare fungerar samt allt om batteriteknologi.

Mycket läsvärt och om folk läste på och lärde sig ta hand om sitt batteri så skulle det nog bli en hel del miljövinster då batterierna klarar sig längre. Speciellt på motorcykelsidan där många blir förvånade när motorcykeln inte startar till våren och man måste köpa nytt batteri för sulfateringen har gått för långt och batteriet är ohjälpligt dött.

Länk: https://www.exide.nu/batterikunskap/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.