Bild
Nästa artikel
Kunder har fått problem med vissa av Volkswagens TSI-motorer och DSG-lådor.

Bilfrågan: Tar Volkswagen smällen?

Bilfrågan

"Kunderna och försäkringsbolagen får ta kostnaderna, men det påstås att VW tar smällen i andra länder. Sant eller falskt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Volkswagen har ju stora problem med DSG-lådor och sina TSI-motorer på 1,2 och 1,4 liter. Kunderna och försäkringsbolagen får ta kostnaderna för den dåliga kvaliteten. Det är illa skött av världens största biltillverkare. Men det påstås att VW tar smällen i andra länder. Sant eller falskt?
Jörgen Svensson
 
Svar:
Varje marknad är unik vad gäller modeller, motorer och förutsättningar. Nybilsgarantin är en parameter men sedan kan det variera och därför är det också respektive land som fattar den typen av beslut.
När det handlar om kostnadsdeltagande efter garantitidens utgång fattas sådana beslut alltid av en auktoriserad Volkswagen-återförsäljare.
I Sverige har vi – som vi kommunicerat vid flera tillfällen – i många fall haft omfattande åtaganden för att ta kostnader för vissa typer av problem även om garantitiden har passerats.
Marcus Thomasfolk, VW Group Sverige
 
Diskutera: Har du haft DSG- eller TSI-relaterade problem på en Volkswagenbil?

Kommentarer

#1
2015-11-03 09:04

Jag är intresserad av att veta när 1,2 och 1,4 litersmotorerna fick kamrem i stället. Vilket jag nu förstår att dom har numera.

#2
2015-11-03 09:37

Om jag fattat detta rätt så är det väl så att i vart fall alla bilar baserade på MQB-plattformen har kamrems-motorerna. Sen är det väl troligt att även nyare (typ 2015/2016) exemplar av andra modeller kan ha denna motortyp. Kollar man under huven så skall det synas på en bredare "kamrems-kåpa" enligt en bilförsäljare jag talade med och som visade detta för mig. Men visst är det förvirrande.

#3
2015-11-03 10:44

För mig motormännen avrådde från köp av dessa motorer så har man en sån VW-bil så kan det ju vara läge att byta upp sig, kanske till och med byta märke.

#5
2015-11-03 11:02

Nej, jag har inte haft några problem.

#6
2015-11-03 11:17

L West, risken är ju att man får problem när försäkringen slutat gälla för maskinskada. Läste att märkesverkstan tar ca 100,000 kr för att byta en havererad 1,4 TSI, om inte försäkringen gäller då så är det ju bara att skrota bilen mer eller mindre. Så är man om sig och kring sig så byter man bil innan det.

#7
2015-11-03 11:32

Min 1,4 TSI är över 6 år gammal och körd 15 000 mil, tar ingen olja, oljebyte 1 gång/år oberoende av körsträcka. Lär nog inte byta inom överskådlig framtid... Samma gäller min RS, lika mycket körd, samma serciceintervall. Den har iofs kamrem och är snart 10 år men inga problem med den heller. Nu blir det väl den som bytes till nåt nyare först men inte ännu på ett par år skulle jag tro. Och min nästa ska ha DSG!

#8
2015-11-03 12:29

L West, din 1,4 TSI kan ju rasa när som helst och då står du där med lång näsa utan någon hjälp, bara att skrota bilen rakt av förmodligen. Jag skulle inte våga och det minsta jag skulle göra vore att byta till den uppdaterade kedjan, spännare och tillbehör proakivt (fast jag kan tycka att VW borde fixa det gratis). Hellre 20,000 kr än 100,000 kr alltså. Mitt råd är ändå att du byter in bilen till en nyare 1,4 TSI med kamrem så fort som möjligt. Nya 1,4 TSI som har kamrem går dessutom tystare/mjukare, är snålare och ger bättre kupévärme vintertid.

#9
2015-11-03 16:05

Jag är inte orolig, min TSI 1,4 kan också gå flera 10-tusen mil utan problem ännu, alla bilmotorer kan rasa, men jag kommer nog inte att behålla den mer än några år till. Men man vet aldrig när bilbytarfebern slår till... :)

#10
2015-11-03 17:36

Uselt att VW Sverige inte har klara direktiv för verkstäder och kunder vad som gäller, Om återförsäljaren fattar beslut får ju kunderna inte samma bemötande utan det beror på återförsäljarens attityd till kunden och problemet.

#11
2015-11-03 18:43

Man bör ha en garanti för drivlinan på 30 000 mil.
Klarar man inte normal livslängd ska det anges i reklam och återspegla sig i priset.

#12
2015-11-03 19:23

Tredje VW med DSG, absolut inga problem.
Min far köpte en ny Volvo 245GL för många år sedan, efter tre månader rasade den växellådan.
Detta var sista årsmodellen av 245, så man kan ju tro att man lärt sig bygga växellådorna då.
SÅ, alla motorer och växel-lådor kan rasa.
Har själv ägt två FORD med automatlåda, på båda rasade växellådan.
Så enligt den statistiken, gärna DSG, aldrig momentomvandlar-låda.

#13
2015-11-04 14:39

Ha klart för er att ju flera bilar som säljs ju större är möjligheten för att fel ska förekomma.
Ryska Lada verkar med trådens resonemang vara ett otroligt tillförlitligt fordon ?
Köp Lada, inga anmärker på denna bil! Dåliga erfarenheter saknas?

#14
2015-11-04 14:53

LC4ever, nu hjälper det ju föga att det finns de som klarar sig, ser man i Länsförsäkrings maskinskaderapport så är växellådsproblemen vanliga hos WV, det är bara Peugeot som är sämre.
På sidan 10 kan man läsa följande

Växellådsskador dyrast att reparera
Växellådsskador är dyra. Det vanligaste är att verkstaden byter ut
växellådan istället för att renovera den. Detta sker i nästan hälften
av fallen, vilket gör att kostnaderna skenar iväg. En genomsnittlig
skada går på cirka 26 500 kronor att reparera och inträffar vid
ungefär 6 900 mil. Dessbättre är andelen skador liten i jämförelse
med övriga maskinskador.

De bilar som drabbas värst i vår undersökning är Peugeot
307, VW Passat, VW Golf V och Audi A6. Övriga modeller vi
tittat på drabbas bara av ett fåtal växellådsskador.

http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa...

#15
2015-11-05 12:15

Jag har en golf 7:a som andrabil på privatleasing. TDI 105 med DSG/Masterspaketet. En finfin bil men med uppenbara kvalitetsbrister. DSG rasade vid ca 1500 mil, byttes på garanti. Avståndsradarn började spöka intermittent och det slutade med att VW fick byta radarn, allt kablage in till datorn + kalibrera om. Detta var inledningsvis utanför garanti och diverse påstående att jag hade kört på nåt etc. Avrinnigen i tanklocket saknades helt vilket gjorde att luckan frös fast om det var blött + minusgrader. den var aldrig korrekt ditsatt från fabriken. Så slutsatsen är att kvalitetskontrollen var undermålig, i alla fall på de första bilarna. Och när det strular, lägg lite tid på att fiska efter information på nätet, det finns massor av sidor + att felen går igen på de flesta VW-SEAT-AUDI-SKODA modeller som har samma teknik = grundläggande fel. Och sen har bilen aldrig vart i närheten av sin påstådda förbrukning, minst 10-20 % över. Ta aldrig nån skit från servicemottagaren utan se till att få kontakt med verkstadschefen och ta snacket där. Det går oftast men räkna med att lägga en hel del tid (om det strular)

#16
2015-11-05 13:33

VW's svar är ju som förväntat av den mer kundföraktande sorten. Detta trots att VW's nye vd redan krävt motsatsen.

Nåväl, de försöker fortfarande smita undan, mörka och fulbete sig. Läs t ex VW's interna brev enl länken nedan. Det finns alltså en fabriksgoodwill, men VW vill inte av kostnadsskäl (bättre kunderna inte vet...) gå ut offentligt med saken. Vidare så visar ju det interna brevet med all tydlighet hur fuskande, bedragande och bluffande VW och dess personal är... det förklarar ju utan vidare den trista tonen och Marcus Thomasfolk's översittande och mästrande beteende.

Som jag förstår så kan kunder som blivit blåsta och fått betala erhålla en retroaktiv kompensation. Självklart gäller ju även detta försäkringsbolag som felaktigt betalat för VW's dåliga konstruktioner -naturligtvis skall försäkringsbolagen återvinna dessa pengar av VW (så att vi försäkringstagare inte betalar onödigt höga premier).

ref. https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/det-hemliga-brevet-om-ka...

#17
2015-11-05 15:59

Det enda som förvånat mig är att den arroganta inställningen mot VW's kunder inte hindrat nybilsförsäljningen men det kan ha att göra med tjänstebilssegmentet. Jag hann tyvärr köpa tre nya VW innan jag förstod att jag inte hade något värde för VW. Därefter har jag hållit mig från samtliga märken inom koncernen, något jag är glad för idag.

#18
2015-11-05 16:14

@äggfoten, din upplevelse av VW är omöjlig och särskilt Golf 7 då dom enda som klagar på VWs kvalitet enl en slags maffia här på Vi bilägare är folk som inte äger eller har ägt VW själva. Kvalitén är på topp, yttersta världsklass anser man, och den som säger emot är bara avundsjuk etc. Varför man skulle vara avundsjuk på VW har jag inte förstått f.ö, möjligen i såna fall Audi. Det är ju också så att Vi bilägare ständigt utser VW och dom koncernsyskon som delar samma teknik i ungefär samma prisklass (Skoda och Seat) för vinnare i olika nybilstester i tidningen. Kanske dags för Vi bilägare att tänka om?

#19
2015-11-05 20:44

@äggfoten, jag antar att du hela tiden kört med kontinental-diesel samt aldrig haft lyset eller AC'n på när du kört med din TDI 105.
Bara det att köra på svensk diesel gör ca 0,1l/mil, vilket bara det gör ca 20%.

#20
2018-07-10 10:33

I den bästa av världar, hade det varit fint om biltestare vetat hur bilen de testar skulle stå sig över en period av typ 10,000 - 12,000 mils brukande. Men det är ju en omöjlighet. Därför kan ett nybilstest endast återge ett "värdedeintryck". Ett slags värde på hur bilen upplevs och beter sig i förhållande till vad du får betala för den och andra jämförbara produkter på marknaden. Men ett nybilstest har i princip inget att göra med hur väl bilen håller ihop på sikt. Vi får leta i andra delar av världen för att finna sådan information. i dag har vi mycket bättre förutsättningar att göra det än tidigare. Och den som letar finner ofta viktig information som kan vara värd att ta till sig. Youtube, Google är bra verktyg på den fronten.

Problemet med VW är att de blivit för giriga. De har medvetet minskat sina utvecklingskostnader och istället byggt upp sina lager för att kunna ta smällarna med fler felande produkter. Bemötandet mot sina kunder, är av allt sammantaget att döma, under all kritik och det ser i princip ut lika dant över hela världen. Personligen tycker jag det är trist att VW inte skärper sig då de har ett bra modellutbud och skulle kunna bli ännu större om de också satsade på kundbemötande och på bra garantier på sina produkter.

Men jag är också en som håller mig långt från VWs alla modeller och märken så länge de inte ändrar sig märkbart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.