Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Spaklös handbroms?

Bilfrågan: Spaklös handbroms?

Bilfrågan

"Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag ser många bilar som inte har någon handbromsspak. Jag undrar hur handbromsen fungerar då? Jag vet att Mercedes och vissa Citroënmodeller har en pedal som handbroms.

Martin

SVAR:
Parkeringsbroms finns idag av tre huvudtyper: den traditionella som manövreras för hand, den som manövreras med fotpedal och den elektriska som manövreras med en strömbrytare eller med automatik. Vad som är bättre eller sämre är en smaksak men utvecklingen går tydligt mot elektriskt manövrerad parkeringsbroms.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av handsbroms föredrar du?

Kommentarer

#1
2010-09-30 13:55

Änu ett knep att få oss till verkstaden, på tex VW bilar måste man ansluta bilen till dator för att kunna byta bromsklossar till handbromsen.

#2
2010-09-30 14:38

Hur skall man kunna göra en "gammaldags" handbromssväng utan att kunna med känsla avgöra bromskraften och exakt hur länge den skall verka. Totalt idiotiskt och bara till för dom som INTE KAN KÖRA bil utan bara åka bil.

#3
2010-09-30 14:46

Jag föredrar den gamla hederliga beprövade varianten med vajer. Elektriskt datastyrda parkeringsbromsar tror jag man skall passa sig för. Vad händer när datorn och elektroniken går sönder? I värsta fall kanske helt plötsligt parkeringsbromsen läggs an och låser bakhjulen i motorvägsfart, hemska tanke. Vissa funktioner i bilen bör man nog inte överlåta till eletronikens osäkra värld.

#4
Simon D
2010-09-30 14:51

Genom att vänsterbromsa, eller utnyttja bakhjulsdriften i kombination med massiv effekt från motorn!

#5
Kalle***
2010-09-30 16:12

Martin undrar hur den elektriska handbromsen fungerar, inte vilka alternativ som finns?

#6
Arne K
2010-09-30 18:31

Anledningen är främst att man sparar en massa plats i utrymmet mellan stolarna. Ett utrymme som kan användas till bättre ändamål än onödig handbromsmekanik.
Elektriskt styrd parkeringsbroms är dessutom en nödvändighet för automatisk start-i-backe-hjälp.

#7
Henkan2
2010-09-30 19:42

Det är ju ingen idé att försöka göra en snygg handbromssladd med en modern bil med antisladdsystem. Det blir ingen sladd, systemet parerar snyggt och man får slokörat fortsätta sin färd. Inte ens lite roligt hjulspinn går ju att framkalla, antispinnsystemet sätter stopp för det. Det är inte så mycket köra nuförtiden, mest åka med och styra lite. Trycka lite på stereon, fippla med mobilen, gääsp. Tyst i bilen, inget motorljud. Somnar snart.

#8
Crister A
2010-09-30 19:57

Elektrisk handbroms är en jävligt smart uppfinning,Man slipper detta dragande i en spak med vajer som rostar fast och måste justeras annars gnäller bilprovningen.Den största fördelen med elektrisk handbroms är att man bara lägger i handbromsen,men bilen släpper handbromsen automatiskt när man släpper upp kopplingen och kör iväg i en backe eller vid ett rödljus.Teknik när den är som bäst tycker jag.

#9
70-talisten
2010-09-30 22:07

Kul att läsa ditt inlägg Christer, jag håller inte med om ett ord du skrev. På min 14 år gamla Golf har vajern aldrig nånsin rostat fast, det är för att jag använder den varje gång jag parkerar.
Stor fördel vid start? Nej trivs bra med att bara hitta dragläget utan att använda handbroms överhuvudtaget, det får vara ganska brant för att jag ska använda den. Lite skicklighet får man väl med åren.
Snart är det väl bara att åka med som Henkan säger. Finns ju bilar som fickparkerar åt dig idag. Fickparkera som är så lätt. Var finns hedern?

#10
Crister A
2010-10-01 10:21

70talist och redan så teknikfientlig.Visst kan man klara sig med gammal teknik och köra 60talsbilar.Det går t.o.m att klara sig utan dator fast det börjar bli svårt.Att handbromsen rostar fast som jag skrev är väl inte så vanligt men vatten letar sig så småningom in i vajerhöljet och en kall vintermorgon har handbromsvajern frusit.Himla kul!
Så undrar jag vad har ny teknik,som t.ex elhandbroms,strålkastare som följer rattrörelserna,ABS.ESP,backsensorer m.m m.m med heder att göra?

#11
Henkan2
2010-10-01 16:22

Det här har ju inte så mycket med teknikfientlighet att göra. Det är jättebra att man hittar på elektroniska hjälpmedel till bilarna som t.ex antisladd men det få ju inte gå till överdrift och jag tycker nog att elektriskt styrd handbroms är onödigt, liksom elektriskt manövrerad bagagelucka, elektriskt inställbara stolar och automatiskt avbländande backspeglar och säker fler prylar. Man får inte ersätta en "riktig mekanisk väghållning" med elektronik som om den fallerar gör bilen farlig. Elektroniska prylar går ju till slut sönder även om det skiljer i kvalitet mellan olika bilmärken.

#12
Crister A
2010-10-01 16:37

Henkan2:Det du räknar upp som onödigt tycker jag tillför bilägandet mervärde,därför har jag valt till just dessa elektriskt styrda finesser på mina 2 bilar.Allt som förenklar vardagen är väl till nytta eller tvättar du dina kläder för hand fortfarande?Elektroniskt styrda prylar går sönder säger du och det gör inte mekaniskt styrda prylar då?Jag tycker generellt att dagens pc och elstyrda finesser är mycket hållbarare än gårdagens mekaniskt styrda grejor både på jobbet och i bilen..

#13
Crister A
2010-10-01 16:59

En handbroms som du bara behöver lägga i men inte släppa och som hjälper dig vid start i backe.
Elektrisk manövrerad baklucka är perfekt då du aldrig behöver skita ner dig när du stänger på vintersäsongen.Du öppnar med nyckeln och stänger med den samma eller med en knapp på luckan.
Elstolar med minne är en dröm när man inte behöver ställa om stolen när frugan haft bilen.Din inställning av stolen och bakspeglar finns i nyckeln eller i en knapp på sidan av förarstolen.
Automatiskt avbländbara inre och yttre backspeglar är helt perfekt vid mörkerkörning.Det stör dig inte ens att bakomvarande har helljuset på.
Det bästa av allt är huvudstrålkastare som föjer rattutslaget alltså biexenon strålkastare som gör att du ser in i kurvan om det står en älg där t.ex.Inget av detta har krånglat en enda gång på mina bilar och den äldsta är en 2004.

#14
2010-10-01 17:24

Varför har ingen av de som här skriver kommit på att allt fler bilar är försedda med automatlådor.
Vi närmar oss föregångslandet i det här fallet, USA, där det sedan länge ofta varit dyrare att köpa bil med gammaldags mekanisk växellåda.
Med automatlåda är det ju onödigt med handbroms överhuvudtaget, men det måste finnas av lagtvång.
Men ok, komplettera P-läget med automatisk handbroms så avlastar man ju den automatiska rotationsspärren i växellådan.
Ren tautologi!

#15
Konservator
2010-10-01 17:28

En mekanisk spak och pedal funkar enligt samma princip via vajer, det är ju givet. Men det gavs inget svar på hur den elektriska handbromsen fungerar. Av en del kommentarer att döma verkar "el-P-bromsen" inte använda sig av en vajer, men ingen skriver hur bromsen fungerar istället. Så, hur funkar det? Elservon på bromsoken, eller vad?

#16
Crister A
2010-10-01 18:47

nuppe:Jag håller med dig om automatlåda.Det är ju den ultimata finessen som gör bilkörningen bekväm när man slipper koppla och dra i växelspaken hela tiden.Det grämmer mig att det inte har blivit automatlåda på mina bilar p.g a att dom gör så att bilen drar mera bränsle.Nu har det ju kommit DSG växellådor som enligt reklamen närmar sig manuella lådor när det gäller bränsleförbrukning.

#17
Simon_d
2010-10-01 20:17

Automatlåda är verkligen toppen! Nu när jag har vant mig skulle jag aldrig kunna tänka mig en manuell i bruksbilen

#18
2010-10-03 07:45

Christer A, en modern datorstyrd konventionell automatlåda med lock-up drar inte märkbart mer bränsle än en manuell på landsväg, men i tätort kan det bli skillnad, men det beror också på hur man kör.
Men det kan det ju vara värt för att slippa röra runt med en pinne och sitta och pumpa en pedal.
---
Konservator, jag håller med dig.
Det var ju det frågan gällde!
Men inte ett enda svar.
Hur fungerar en elektrisk handbroms rent tekniskt?

#19
2010-10-03 09:31

Nu vet jag hur det fungerar och det borde man ju ha kunnat räkna ut.
Det är en elektrisk ställmotor integrerad i bromsoken.

#20
2010-10-03 11:10

Lite kul med elektronikfientlighet.
Det största som har hänt är ju faktiskt digitaltekniken som ger en totalt överlägsen förmåga till exakta anpassningar.
Jag tror inte att de elektronikfientliga gnäller över automatlådor, för de betraktas väl som mekaniska - men de har varit elektroniskt styrda i många år. På den tiden de var hydrauliskt styrda, sattes de tunna oljekanlerna alltför lätt igen och växlingarna stämde inte alls.
Nuppe meddelar att p-bromsen funkar med hjälp av en elektrisk ställmotor - en i sig pålitlig konstruktion - om den är rätt utförd. (Precis som med allt annat.) El-p-broms har nog sina fördelar, alltså, men jag kommer nog ändå att sakna handbromsvändningarna...
Och hur ofta har man inte kommit där i regnet med bägge händerna fulla med pappkassar och önskat att bagagerumsluckan var öppen.

#21
2010-10-04 09:00

Jag håller med dig när det gäller handbromssvängen, men när gick den att utföra senast?
På de flesta bilar jag kört de senaste tio åren är handbromsen så usel att det inte finns en möjlighet att låsa bakhjulen knappt ens på is!
Och detta med avstängd ESP.
Men även om man för in ännu en datorstyrd elektrisk pryl som givetvis kan krångla (och givetvis kommer att göra det) så slipper man ju ändå justeringen av handbromsen och fastrostade handbromsvajrar.

#22
Flux
2010-10-04 10:46

Ang automatlådor: Jo visst är det en bekväm hjälp. Många typer av lådor ökar dock förbrukningen av drivmedel vilket såklart är en nackdel och lika så en merkostnad. Men framför allt brukar service på bilar med automatlåda vara bra mycket dyrare. Sen är det ju inte alldelse ovanligt att olika fel på dessa lådor uppstår vilket medför vidare merkostnader. Plus att inköpspriset alltid är högre, bra mycket högre. Och ett plus igen.. är att andrahandsvärdet oftast är sämre om man jämför med en manuell... Så vad talar egentligen FÖR automatlåda..? Inte mycket. Den nya typen av dubbelkopplingslådor som är vanliga manuella lådor med automatisk koppling är ju betydligt mer energieffektiva och i vissa fall till och med snålare än bilar med manuell koppling. Denna teknik gillar jag men det är få som fått den att fungera riktigt smidigt och bra. VW / Audi har vell sin DSG-låda som tydligen ska vara riktigt bra. Ska jag satsa på automat så får det bli det senare alternativet med automatisk koppling. Men utan teknik / elektronik vill jag iallafall inte vara.

#23
2015-07-19 23:01

Det finns inget viktigt som talar för DSG, bättre acceleration med ca 3 tiondelar 0.3 sek. till 100 km/t är det enda.
Dyr att tillverka, dyr att köpa, tung, komplicerad, sårbar, dyr att reparera, dyr att byta kopplingar på, komplicerad att arbeta med.
Allt för att vissa finner den en kul leksak...
Man måste var dum för att hylla sådant.

#24
2016-04-08 13:58

Det är inte lag på handbroms i Sverige :)

#25
2019-07-03 19:18

VW Polo!
Det är lag på Parkerings broms!
Och får inte vara av hydraulisk konstruktion

#26
2019-07-03 19:22

Arne k!
Du har fel!
Det finns bilar utan elektrisk parkeringsbroms
för automatisk start-i-backe-hjälp

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.