Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ska jag byta kamkedja?

Bilfrågan

"Motormännen varnar folk för att köpa vissa bilar – bland annat min – på grund av kamkedjans korta livslängd. Vad ska jag göra?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är nu inne på min sjunde VW som är en Golf Variant TSI 122 från 2011. Bilen har jag ägt i två år och den har gått cirka 7 000 mil. Innan jag köpte bilen kollade jag så den hade kamkedja istället för rem. Det sades att en kedja skulle hålla bilens hela livslängd och i många biltester framhålls det som ett plus om bilen har kamkedja. Men nu när Motormännen varnar folk för att köpa vissa bilar – bland annat min – på grund av kamkedjans korta livslängd blir man inte glad.
Vad ska jag göra?
1. Bara köra på och hoppas att kedjan håller?
2. Kan jag märka om något håller på att hända och då åtgärda felet?
3. Låta byta kedjan mot en av bättre kvalitet?
JOWI
 
Svar:
Problemet med kamkedjor som sträcks och måste bytas är omfattande, men det sitter inte klena kedjor i alla VW:s 1,4-litersmotorer. Du kan ha haft tur och fått en motor där kedjan håller, så att byta den i förebyggande syfte är en onödig och mycket kostsam åtgärd. Ett kedjebyte är ett omfattande jobb som kan gå på uppåt 30 000 kronor. Flera andra komponenter måste bytas samtidigt och jobbet tar många (dyra) timmar i en märkesverkstad.
Det är alltså bäst att köra på och hoppas på det bästa. Om kamkedjan sträcks tänds varningslampan för motorfel. I värsta fall kan det också börja rassla i motorn och då måste den omedelbart stängas av. Om inget missljud hörs när varningslampan tänds går det troligen att försiktigt åka vidare till närmaste verkstad.
Motorer med kamkedja kan dock alltid rassla lite vid kallstart. Det är helt normalt innan oljetrycket byggts upp, men oljudet ska strax försvinna.
VW tar i många fall på sig kostnaden för byte av sträckta kamkedjor. Men det förutsätter att bilen har servats i tid och på rätt ställen, annars blir det problem att få hjälp.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du att frågeställaren bör göra?

Kommentarer

#1
2015-11-19 09:38

Priset för kamkedjebyte är nog högst olika. En annan biltidningsjournalist bytte kamkedja på en VW för ett par tusenlappar. Personen gjorde det själv, vilket tyder på att en märkesverkstad som är van vid det märke de servar (finns det?) bör kunna göra jobbet förhållandevis snabbt. Spekulerar jag lite så bör pengen snarare hamna gott & väl under 10.000 på verkstad.

Kamkedjan köptes "bakvägen", VW tog ut ett överdrivet överpris trots den speciella situationen.

Med tanke på den kända problematiken kan man tycka att VW borde subventionera kamkedjebyte, men så är tyvärr inte fallet, de verkar istället "ta i" lite extra för att dubbelstraffa bilägaren.

#3
2015-11-19 12:10

Rådet att hoppas på det bästa känns inte riktigt seriöst. Jag skulle rekommendera byte också för att det finns uppdaterade delar. Bara att ringa runt och begära fast bra pris. Alternativt byt in bilen till nya generationen med kamrem, eller byt märke.

#4
2015-11-19 12:13

VW fem överraskningar i en likt Kinderägg kunde man säga, så skriver AMS.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151119/forsakringsbolage...
Och så här har man skrivit tidigare om bilmärket med oöverträffad kvalité där Golfen vann en promenadseger över Auris.
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/ams/biltester_pdf...

#5
2015-11-19 12:32

En passus här: Om nu varningslampan verkligen tänds, ja. Som alla vet så är elektronik inget man skall lita på: Varningslampan kan mycket väl vara trasig.

.

#6
2015-11-19 12:33

En rätt konstruerad kamkedja (ej VAG) håller motorn ut normalt och bidrar på så vis till lägre underhållskostnader.

#7
2015-11-19 12:39

Så länge bilen inkluderas i bilförsäkringen under maskinskada är det inget att bry sig i. Det är lite olika villkor men vid 10.000 eller 12.000 mil brukar den upphöra gälla. Då är det smartare att byta bil. Köp bil med lång garanti. Ställ kravet på bilförsäljaren. Till konsument SKA det vara fem års nybilsgaranti. Absolut minimum 3 år. Vi ska inte ta smällen av klent dimensionerade delar.

#8
2015-11-19 12:43

Påståendet att:
"Motorer med kamkedja kan dock alltid rassla lite vid kallstart. Det är helt normalt innan oljetrycket byggts upp, "
är fel.
Kamkedjan har passiv smörjning, inget oljetryck behövs för dess smörjning. Kamkedjor har kedjesträckare (likt kamrem), således kan inget rassla till efter starten, inte ens om kedjan skulle vara snusstorr och köras utan smörjning i några minuter.
Rasslandet man ibland hör på vissa motorer är de hydrauliska ventillyftarna. De måste ha olja (dock inte trycksatt), oljan tas kring kamaxeln, och det tar nån sekund innan tillräckligt mycket olja finns kring kamaxeln.
Jag hade en enda bil som rasslade lite efter start, den hade hydrauliska ventillyftare, men kamrem (Mazda 626, 1994 årsmodell)! Där ryker Mariannes argument!

#9
2015-11-19 13:06

Adelsman@ Skriver med andemeningen att så länge som maskinskadeförsäkringen står för kostnaderna för uppenbara konstruktionsfel av motorn är det inget att bry sig i. Kul för oss med riktigt konstruerade motorer i våra bilar som får vara med att betala alla dessa motorhaverier som vissa biltillverkares motorer nästan uteslutande står för.
Att försäkringsbranschen inte opponerar sig när motorer med kända fel rasar hela tiden eller bilar eldas upp i vissa förorter beror på att man ser dessa händelser som bra reklam för dyrare och mer heltäckande försäkringsköp av konsumenter som ändå betalar hela kalaset i slutändan.

#10
2015-11-19 13:15

Jag tänkte också på det, vad har kedjerassel att göra med oljetrycket? Nu är det ändå sällan som kedjan havererar. Något bolag, varför inte bilsäljaren, borde kunna erbjuda en förlängd garanti / försäkring på kedjan, förslagsvis tjugotusen mil och tio år, mot en liten avgift.

#11
2015-11-19 13:24

Eftersom de flesta bilar med kamkedja har hydrauliska kedjespännare kan det bli ett rassel från kedjan några sekunder tills oljetrycket byggts upp.
Mycket av trasslet med VWs kamkedjor är självförvållat, Man har 3000 mils serviceintervall vilket är på tok i vårt land, max 1500 mil borde det vara. Endast taxi och bilar som har långa körsträckor på kort tid bör ha 3000 mils intervaller.
Dessutom är det ett absolut krav att godkända motoroljor används.

#12
2015-11-19 15:27

Seriösa bilhandlare har sedan långt tillbaka en försäkring som täcker fel hos bilarna man säljer som ingår i priset för bilköparen som täcker in det mesta som bilägaren kan råka ut för.
http://europeiskamotor.se/verkstad/service/toyota-kvalitetsgaranti/13921...
Skillnaden är att VW kamkedjeproblem är lika stort sett till antal bilar som alla andra biltillverkare bilar tillsammans . Kan man läsa här.
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematisk...

#13
2015-11-19 15:37

PREVIA, spelar tydligen ingen roll vilka kvalitetsbrister vi bilägares favoritmärke uppvisar, dom vinner nästan allitid testerna ändå. I senaste nummret vann förstås Passat GTE en promenadseger igen (och trots att man väl fuskat med motorn). Att byta namn på tidningen till viVWägare vore mer passande.

#14
2015-11-19 16:24

Ang rassel och problem - har inte en del (många? alla?) bilar med kedja hydrauliska kedjespännare? Dvs att de använder oljetrycket för att trycka ut spännaren. Och är det inte den som fallerar på VW-motorerna? Alltså att skälva kedjan i sig är OK, bara det att när den töjts ut (som kedjor gör) och kedjespännaren fallerar så rappar kedjan över?

Och rasslet borde väl kunna uppstå om kedjespännaren, tex pga kall olja, inte fått upp ordentligt tryck än? Även om ventiler också låter förstås.

#15
2015-11-19 17:28

Det är en kombination av flera fel Roger.
Kedjan är för klen, vi har samma typ av kedja på Swiften, men med dubbelt så många länkar.
Den hydrauliska spännaren saknar backspärr, den bottnar helt om oljan rinner ur den, det gör den inte på en spännare med backspärr.
Det är dålig smörjning till kedjan. Vad problemet ligger i där vet jag inte, men gissningen är att man helt litat på stänksmörjning, utan att riktigt kolla att rätt mängd olja når kedjan, bilar åtgärdade av VW får nu mera en modifierad ventilkåpa för bättre smörjning.

#16
2015-11-19 17:37

Ja att VAG har stora problem med, (förutom en hel del annat), kamkedjorna i dom här motorerna kan väl inte ens de mest enögda märkesfantaster eller andra självutnämnda experter längre neka till?

Tyvärr är det ju inget nytt då det här har varit aktuellt i minst fem års tid så jag tycker inte så värst synd om frågeställaren som köpte den för två år sedan. Han borde givetvis istället sälja den vidare till någon annan aningslös person som ännu inte har hört talas om dessa problem utan fortfarande tror att Golf har en enastående tysk kvalitet.

Sen finns det andra val som är bättre. Typ alla. Har en anhörig som skulle köpa sig en nyare bil i våras och hon var bland annat intresserad av just en Golf men som tur var så tog hon nog intryck av min skepsis och köpte ett annat märke istället.

#17
2015-11-19 17:46

Rålle G.

Kan bara hålla med, det är en medioker kvalitet på detta märke. Bra att folk nu får reda på att de är samma skojare som skaparen var av märket, ränderna går aldrig ur..........

#18
2015-11-19 17:53

Vi har en Peugeotmekaniker som tittade på kedjesträckaren och sa att den såg ut som den på Peugeot. Är det någon som vet om Peggorna har samma problem?

#19
2015-11-19 18:01

Nja, Shogun. Visst är det lätt att såga VW-koncernen nu, (med all rätt). Men samtidigt så fanns det en tid när bilarna höll ihop rätt bra, typ från slutet på 70-talet och runt 20 år framåt. Då var dom rätt hyggligt driftssäkra, (iaf har jag den uppfattningen.) Sen har det gått utför dock...

Sen tycker jag att alla liknelser med Adolf är direkt löjeväckande. Ska vi ta upp vilka som byggde alla fordon och flygplan till den kejserliga japanska armen under 2:a Världskriget också kanske?

#20
2015-11-19 18:06

RålleG.

Ja, gärna! Mitsubishi Zero var fullkomligt överlägsna även de.........

#21
2015-11-19 18:10

... i cirka ett halvår.
De var för klent byggda och klarade inte många träffar innan de upplöstes i sina beståndsdelar.

#22
2015-11-19 18:12

Vad gäller frågan så ska naturligtvis frågeställaren byta kedja.
Det är inte en fråga OM den kommer kugga över eller nåt, utan NÄR.
Ingen bra konstruktion så byt kedja mm så fort som möjligt.

#25
2015-11-19 18:53

Benols, inte säkert att det blir riktigt bra ens om du stoppar in alla uppdateringar som finns. Dessutom fanns ju lite andra brister på dom motorerna med kamkedja som att kupévärmen var svag. Förbrukningen är också högre än på dom nya motorerna med kamrem. Bästa rådet är då förmodligen att så snabbt som möjligt göra sig av med bilen framför att börja med nån dyr renovering. Eftersom dom flesta VW-ägare verkar vara helt aningslösa (efter år av indoktrinering att VW har högsta kvalitet) så är det förmodligen inga problem att få ett bra inbytespris.

#26
2015-11-19 19:00

Previa:
Eftersom mitt svar är hur en enskild bilägare ska förhålla sig så är tyvärr enda alternativet maskinskadeförsäkringen när garantin går ut. Naturligtvis är det helt åt skogen att VAG-s och andras bristfälliga konstruktioner ska belasta vår kollektiva bilförsäkring. Men om jag klagar bryr sig ingen. Kommer ett försäkringsbolag och säger att det är åt skogen biter det bättre. Men som jag också skrev så måste vi kräva 5 års nybilsgaranti så tillverkarna måste tänka till så inte deras dåliga konstruktioner faller på deras konto. Varför ska min ekonomi raseras för att tillverkarna är lata, snåla och slöa?

#28
2015-11-19 19:34

trasten
Peugeot har nog bara kamrem i alla sina nuvarande motorer, men har haft kedja i någon tidigare. Har dock inte sett el. hört nån speciella problem med dom.

Rålle G
Kan verkligen inte hålla med om att bilarna höll ihop rätt bra från slutet av -70 och 20 år fram, nej dom är ljusår bättre idag. På slutet av 70- talet var allt katastrof på bilarna och ändå sämre tidigare, det mekaniska höll inte länge och dom rostade snabbt upp, sen har det bara blivit bättre med åren fram till dagens som är bäst hittills, menar överlag då.

#29
2015-11-19 19:48

Bytte Kamrem efter 17000mil på min Citroen C4 , betalade 6500 kr, min kvinnliga vän bytte på sin Focus betalade 5300 kr ............tycker inte att det är dyrt.

#30
2015-11-19 19:54

Ursäkta OT men har startat en tråd på forumet om ett större problem vi har här i kommentatorsfälten än VW till och med. Se

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/webbplatsen-vibilagare...

Vi bilägare får ta tag i detta nu, se till att personangreppen upphör eller STÄNG NER kommenteringsfunktionen och forumet. Jag skiter i vilket, bara man tar tag i detta nu.

Att byta nick hjälper liksom inte heller när det finns människor med svår förföljelsemani, sällan sett nåt sjukare.

#31
2015-11-19 19:54

@ ffodil:

Jag menar att VW/Audi förr hade en kvalitet som ofta var bra eller t om bättre än många dåtida konkurrenter. I övrigt håller jag med dig i stort.

#32
2015-11-19 20:43

@Rålle G... Jag har en känsla av att det här med kvalité går i cykler. Kan låta lite konspiratoriskt, men säg en fabrik (behöver inte ens handla om bilar) hela tiden, tungt pådrivna av vd och ekonomerna, "trimmar" kostnaderna och vinstmaximerar. När tid passerat har så mycket blivit "nedtrimmat" så att prylen helt enkelt blir uppenbart dålig (men fabriken ser inte det, de har ju sett en succesiv sänkning).

Helt plötsligt så vaknar "raseriet", tillverkaren får en redig känga och inser snabbt att saker måste rättas till för att de skall överleva. Helt plötsligt lyfts kvaliteten till en nivå bättre än genomsnittet, och sedan börjar det hela om med sänkta kostnader... Ibland handlar det om enskilda tillverkare, t o m enskilda prylar, ibland om hela branscher.

Och ja, bilarna i slutet på 70-talet var inget vidare. Vore extremt kul att läsa en historik som mer behandlar bakgrunderna i bilhistorien... tar upp officiella och inofficiella knepigheter, saker som lyckades och saker som var mindre bra. Finns hur mkt som helst att skriva om här.

Just nu känns det som om VW nått botten på sin cykel, inser de det och lyckas de lyfta sig så lär de bli betydligt bättre än hela gänget. Oftast fungerar vi människor på så vis att vi överkompenserar, tar i lite extra för säkerhets skull (företagsledningar i riktigt stora företag är inte mer än människor de heller =)

#33
2015-11-19 20:50

"STÄNG NER kommenteringsfunktionen och forumet. Jag skiter i vilket"
+1

#34
2015-11-19 20:53

@LeifV, ska man vara lite rättvis så är det möjligen och kanske troligen så att dom nya motorerna med kamrem är klart bättre än dom tidigare med kamkedja även om det förstås återstår att bevisa. Men det finns väl redan tecken på att så är fallet även om det ännu är oklart hur länge kamremmarna håller i praktiken, det sägs ju i princip livstid numera. Tidigare var det standard att byta kamrem efter 12,000 mil på VWs motorer.

Hur det är med hög oljeförbrukning på dom nya motorerna är väl också en fråga men där verkar det ju vara stor skillnad på dieselmotorer kontra bensinmotorerna, alltså till bensinmotorernas nackdel. Å andra sidan släpper ju dieselmotorerna ut alldeles för mycket NOx.

#35
2015-11-19 23:12

Har VW tagit fram nån spännare med backspärr? Skulle ju lösa lite av problemet iallafall.

#36
2015-11-20 08:50

Bästa rådet på frågan är väl att:
Försök att byta bort bilen till ett anat märke så är all bekymmer bortblåst

#37
2016-08-30 08:53

Det byts ju medarbetare även på bilfabriker det kommer alltid nya räknenissar som skall spara och då går det så här som i Vw -s fall. Mercedes haralltid haft kamkedjor först enkelkedjor som höll ca 10000 mil men rasslade och varnade i god tid sen kom dubbelkedjorna och inga byte behövdes men en bit in på 2000 talet kom enkelkedjor tillbaka ,,troligen på grund av nån ny räknenisse,,och en . del dyra felsökningar o rep med omkuggning uppstod. Nya kvastar vill inte alltid lyssna på gamla erfarenheter, så det kommer nog i framtiden att bli varierande kvalite från dom flesta bilfabriker,kanske inte från RR men dom är i en annan dimension. Funderade nyligt på en beg C5 med automat och 1,7 lit. bensin 8200 mil men säljaren sa att motorstörn lyste verkstan sa att den felcoda på kamaxelläge en tekniker på Citroen sa ,,Det är något Tyskt BMW rackel , det blev inget köp

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.