Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Sämre motorbroms med diesel?

Publicerad 5 januari 2012 (uppdaterad 5 januari 2012)
"Varför har en dieselmotor sämre motorbroms i jämförelse med en bensinmotor?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför har en dieselmotor sämre motorbroms än en bensinmotor?

Georg G

SVAR:
Dieselmotorn har ingen trottel i insugningsröret som vid motorbroms skapar det undertryck som vill motverka kolvarnas rörelse på en bensinmotor.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

FAKTA TOYOTA 2015-2018

Total försäljning 2015–2018 i Sverige 87 712 bilar. Ägare till samtliga modeller utom Proace är representerade i AutoIndex.

 

Auris 25 886
Yaris 20 554
RAV4 12 810
Avensis 9 216
C-HR 7 611
Verso 4 408
Aygo 3 200
Prius 2 889
Proace Verso 613
Landcruiser 430
Toyota GT86 80
Mirai 14

 

Kommentarer

#1 • 2012-01-05 10:20
KaptenOberkommando

Det var bättre förr - då var det nästan så att man hängde i säkerhetsbältet när man släppte upp gaspedalen på en dieselbil.

#2 • 2012-01-05 10:23
hultarn

Visst var det bättre förr. Om man förtränger att dieslarna oftast inte var på mer än 60 hk, och drog runt 0.8-0.9 l/mil.

#3 • 2012-01-05 10:40
KaptenOberkommando

Nja, hultarn, du behöver inte ta mitt inlägg alltför allvarligt =) Men farsans Mercedes 250D från 1994 är ändå på 113 hk och går på ca 0,7 l/milen. Men visst känns den lite passé, är ingen racerbil och drar trots allt med dagens mått mätt förhållandevis mycket soppa. Men motorbroms värd namnet finns det i alla fall.

#4 • 2012-01-05 11:33
snabb95

Kapten: Att Gamla Dieselbilar bromsade mer än nya kan bero på något större slagvolym och lägre utväxling. En bensinbil har ännu lägre utväxling.

Men att förklara skillnaden p.g.a. trotteln vekar konstigt. På moderna dieselbilar t.ex. V70 sitter det ett spjäll i insugningsröret som stänger helt vid motorbromsning.

På bensinmotorn stänger också trotteln helt vid motorbromsning (rätta mig om jag har fel) så det borde inte vara någon skillnad mellan dagens bensin och Dieselmotorer. Strypförluster har man bara när trotteln är delvis öppen.

#5 • 2012-01-05 14:19
Reverend Benny

Med min min nya ibiza 1.2 tsi (bensin), så går det i stort sett inte att motorbromsa.
Vet inte om detta beror på den låga cylindervolymen eller om det är det nya systemet med bromskraft återvinning som gör det (gissar bara nu) dvs att det är först när man bromsar som generatorn går in och laddar batteriet.
Men jämför man tjejjens 1.4 motor med min 1.2 så är det stor skillnad, hon har inte start stop osv, så vet inte om sådana saker spelar roll.

#6 • 2012-01-05 14:53
Jordnära

Det som bekymrar mig är hur man klarar av att bromsa på branta serpentinvägar med husvagn och modern diesel? Bromsarna brinner ju snabbt upp på en vanlig bil om man inte motorbromsar. Själv har jag gått över till husbil men 2,4l dieseln motorbromsar inte särskilt bra.
Skulle aldrig våga köra släp i Norge med min 1,6 driveE diesel.
Kan ingen motorkonstruktör förklara exakta skillnaden mot benisare. Är det någon skillnad på de nya direktinsprutade bensinarna och andra bensinare? Hur fungerar då de nya frihjulslösningarna som bla Volvo prövar i någon modell?

#7 • 2012-01-05 20:31
Uno Larsson biltekniker (not verified)

Betala extre för att få en traktor som är svindyr att äöga. Och dessutom bromsar sämre med motorn. Motorbroms kan vara livsavgörande för dig och andra.

Förbjud diesel!!!

#8 • 2012-01-05 21:20
Roger Skagerström

Livsavgörande?

Fixa till ett tjuvstopp på en diesel så får du känna på motorbroms.

#9 • 2012-01-06 00:16
snabb95

På bilar med automatlåda (converter) har det alltid varit dålig motorbroms. Något bättre sedan det blev lookup, men inte i låga farter då lookup släpper. I stadstrafik låser inte lookup. På en bil med automatlåda blir bromsskivorna aldrig rostiga.

Att växla ner ett eller flera steg har alltid hjälp, även på bilar med automatlåda och måste även hjälpa på moderna bilar med och utan automatlåda. Nya motorer har något mindre friktion men skillnaden är bara några få procent.

#a • 2012-01-06 15:17
AtEase1980

Vid motorbroms måste väl kompressionen och motorvolymen vara det som avgör vilken bromskraft man får? Ju mindre motor och ju mer överladdning desto mindre måste ju den kraften bli. Det gäller ju både dieslar och bensinare som krymper i motorvolym men bibehåller max effekt. Skillnaden mellan bensin och diesel borde ju också ha en hel del med varvtalsskillnaden också, lägre varv ger ju sämre motorbroms.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.