Nästa artikel
Bilfrågan: Rimligt pris för service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rimligt pris för service?

Publicerad 26 november 2012 (uppdaterad 26 november 2012)
"Verkstaden meddelade att servicen på vår Kia Cee´d skulle kosta 6 800 kronor. Är det ett rimligt pris?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vi äger en Kia Cee´d som gått 5 000 mil och nu är det dags för den årliga servicen. Vid den här tiden förra året servade vi bilen på samma ställe och bilen hade då gått 3 800 mil. Vi betalade 4 300 kr för servicen och då byttes även bromsbelägg.

Verkstaden meddelade oss att servicen denna gång kommer att gå på 6 800 kr. Är det ett rimligt pris att betala?

Caroline Andersson

SVAR:
Enligt Kia ingår i servicen byte av bränslefilter, olja, olje- och luftfilter, pollenfilter och uppsmörjning av bromsok. Totalt tar servicen tre timmar i anspråk. Service nummer fyra ska göras efter 6 000 mil alternativt fyra år, det som först uppnås. Kontrollera om något av detta gjordes vid den förra servicen då bilen redan då uppnått fyra års ålder.

Ett alternativ kan vara att begära pris från andra verkstäder. Att betala så höga servicekostnader slår ju annars hårt i driftsekonomin. Enligt Kias garantivillkor gäller dock den sjuåriga garantin bara om bilen servas på märkesverkstad. Annars blir garantin treårig.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-11-26 11:20
Gäst (ej verifierad)

Kanske börjar det gå upp för många nu att deras "vettiga" Kia/Hyundai inte var ett så bra köp trots allt?

#9 • Uppdaterat: 2012-11-26 11:23
Hackenbush

Att kolla uppservicekostnader vid eventuellt bilköp verkar bli alltmer viktigt.

#a • Uppdaterat: 2012-11-26 11:33
Raphael

Mistro, nej de glömde inte dieselfiltret om du med det menar partikelfiltret. Partikelfiltret är inget man byter vid en 6 000 mila service, det är alldeles för tidigt. Jag har inte i huvudet när det ska bytas men jag har för mig att det är efter minst 10 000 mil iaf, det kan vara närmare 18 000 mil. Det är lite olika beroende på motor. Jag har inte de bytesintervallerna i huvudet. Men en bra sak gällande PSA-gruppen är att de renoverar filtren, alltså tvättar dem, det är halva kostnaden jämfört med ett helt nytt och det är en metod som fungerar väldigt bra även om det också är mycket pengar så är det inte lika mycket pengar som de tillverkare som byter ut mot nytt.

Men visst jag vet min verkstad är billig, men den ligger i en liten ort med låga hyror. Allbils-verkstäderna är inte billigare, jag kollade mot en Autoverkstad och de har liknande pris för min bil, och då kan jag lika gärna ta den auktoriserade verkstaden särskilt som de har lättare att fixa lånebil (de har hyrbilsutthyrning också, så jag kan ta en av dem) än allbilsverkstaden som bara har en enda lånebil som sällan är inne...