Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om hur man laddar på rätt sätt med en Ctek-laddare.

Bilfrågan: Rätt laddat?

Bilfrågan

"Går det bra att ladda bilbatteriet med en Ctec-laddare, utan att koppla ifrån batterikablarna?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Går det bra att ladda bilbatteriet i min Toyota RAV4 diesel -15 års modell, med en Ctec-laddare, utan att koppla ifrån batterikablarna? På dagens bilar är det ju inte helt enkelt att återställa alla funktioner när strömmen har brutits.
H-O Remnert
 
Svar:
Toyota meddelar att du inte behöver lyfta bort batterikablarna men allt elektriskt ska vara avstängt när du kopplar in laddaren och du får inte ladda mer än 3,6 Ah.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du erfarenhet av att ladda med batteriladdare?

Kommentarer

#1
2016-01-21 09:24

"inte mer än 3.6 Ah"???!!
3.6 A eller 3.6 Ah?

Varför då?? Om man laddar, ser ju Ctek till att batteriet blir fulladdat - oavsett erforderlig mängd/tid.

#2
2016-01-21 09:42

Vinterladdar mina MC med C-tek. Har aldrig behövt koppla från batteri.
Laddaren anpassar själv laddningen, det är ju det som gör bla C-tek så bra.
På MC'n går det att ladda batterierna via cigarettuttaget, kanske inte möjligt på en bil.

#3
2016-01-21 09:42

Tjalle. 3.6A (det är felskrivet).
Det överskrider de flesta laddare med råge.
Jag laddar aldrig på polerna ifall den är ikopplad i bilen. I princip alla bilar har kontaktpunkter för minuspolen till chassit som är lätt att greppa någonstans.

#4
2016-01-21 09:49

LC4ever: Ingen laddare kan känna av gränsen för eventuella strömbegränsningar i laddelektronik och övrig elektronik i bilen. Att ladda direkt över polerna i ett batteri som är inkopplat innebär alltid att strömmen går dit det är lägst motstånd (förhoppningsvis batteriet). Att toyota ber om strömbegränsning är väl för att de är rädda för att en eventuell strömdelning över ett dåligt batteri (hög inre resistens) kanske skadar något annat. Sannolikheten för det skulle jag bedömma som extremt låg.

#5
2016-01-21 11:23

En fördel med Ctek laddaren att den har logik som skyddar elektroniken i bilen och mot att koppla fel. Och man behöver inte sätta minus i chassit utan det går bra att sätta direkt på batteriet.

#6
2016-01-21 13:26

En Ctek laddare har tillräckligt med skyddsfunktioner för att man ska kunna koppla på batteriet och bara lämna den. Den övervakar spänningen och kopplar ur om spänningen blir för hög. Strömstyrkan har den också koll på.

#7
2016-01-21 15:01

Så här skriver Ctek i sin manual om detta:
"För batterier som sitter i fordonet:
Anslut den svarta klämman till fordonschassit en bit bort från bränsleledningen och batteriet."

En del kör tuta och kör metoden och ansluter till batteriets båda poler. Och det brukar ju gå.
Men själv försöker jag följa manualen.

#8
2016-01-21 15:03

"Allt elektriskt skall vara avstängt".
Går nog inte att göra på en modern bil. Kanske om man drar ut en del säkringar?
Men det skal man nog INTE göra.

#9
2016-01-21 17:41

bara ladda på Rav ägare, precis som alla här säger fixar laddaren att allt är ok, enda skillnaden är att jag laddar varannan månad, efter rekommendation av en expert på batterier.

#10
2016-01-21 18:43

När jag kopplar min Ctec med minus i chassijord så blir batteriet aldrig färdigladdat. Men med minus direkt på batteriet så tar det allt ifrån nån timme till 3-4 timmar tills det är fullt. Jag har 3km enkel väg till arbetet så jag får ladda varannan vecka. Inte för att det är problem att starta utan för att förlänga livslängden på batteriet. Bilen är en 2013.

#11
2016-01-21 20:23

FXX
Det du gör visar att det funkar med direktkoppling. Men jag tror att du inte har hittat chassit för minussladden. Det är mycket plast under motorhuven nuförtiden. Missade också laddning för att jag inte hittat in till metallen, en gång. Men jag är ganska säker på att det går i alla bilar att koppla rätt.
Nån elperson här kan säkert förklara varför det är rätt också.

#12
2016-01-21 20:47

Om man vill läsa en underbar tråd av elektronik proffs på detta tema rekommenderar jag

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=48239

#13
2016-01-22 01:37

Jag har använt Ctek-laddare under 10 års tid på min och andras bilar och har alltid kopplat direkt på polerna utan några som helst problem. Ska tilläggas att laddaren ska vara strömlös vid inkopplandet och när polklämmorna tas bort.

#14
2016-01-21 21:50

En anledning till att man inte rekommenderar anslutning direkt på polerna är risken för vätgasexplosion då laddaren avlägsnas. Det var något som var allvarligare förr, men idag är inte risken lika stor även om den kan finnas.
Men risken för en tändning är lika liten nu med täta batterier, som förr då de var helt öppna, om man bara gör laddaren strömlös innan polklammorna avlägsnas.
Men för att hindra idiotanvändning så rekommenderar man chassianslutning av minuspolen, men sedan kan man ju undra om det hjälper eftersom det är så få som läser instruktioner.

#15
2016-01-22 09:32

Jag har adaptern som man kan köpa till ctek som man monterar direkt på batteriet och sedan drar ut en kontakt och sätter lite diskret i grillen. När jag mailade ctek om denna adapters båda anslutningar skulle sättas direkt på batteriet så fick jag svaret att det skulle den. Så det har jag gjort på båda mina bilar och det fungerar klockrent.

Blir ju ett par laddtillfällen per vinter när man kör "miljödiesel".
Min 118d fick jag ladda nästan varje vecka när jag jobbade i Dalarna. Kallt som fan där under vintern ;) När jag tog upp detta med BMW så sa dom att miljödiesel enbart laddar upp det som förbrukas. Alltså inte det som försvinner över en kall natt.
Generatorn kompenserar alltså enbart aktuell förbrukning av ström.

#16
2016-01-23 13:35

Eftersom enbart pluspolen är synlig på min V70, när man tagit av plastkåpan till batteriet, så kopplar jag minusklämman på min C-tec i godset till automatlådan, som har en perfekt kant för detta. Såg att även volvoverkstaden gör så när dom kopplar upp bilen vid service. Det funkar i alla fall bra och batteriet blir fulladdat på 3-4 timmar.

#17
2016-01-28 15:10

Med Cetecladdaren följer en kabel med kabelskor som kan skruvas fast på batteriets plus respektive minus polskor och anslutas med stickpropp en bra bit från batteriet. Även vanliga kabelklämmor finns med. Smart lösning!

#18
2016-02-01 06:09

Cetek är konstruerad just för att man ska kunna ladda moderna bilar på ett säkert sätt. Att man inte får ladda med högre ström än 3,6A lär vara skitsnack, blir ju jobbigt den dagen 100A generatorn måste ladda allt den kan.. Pulsladdare kan torka ut batteriet men det gör inte en cetek, tror inte Toyota vet skillnaden. Dessutom är de skyddade mot gnistbildning och polvändning, idiotsäkra. Laddar mon hoj med en sån på vintern och det batteriet är 9 år och mår kanon.

#19
2016-02-11 07:56

Jag har använt Ctec under många år till motorcykel, bil, båt och åkgräsklippare och tyckt det har fungerat bra.
Sedan läste jag en test av batteriladdare och blev nyfiken på Exide 12/7 laddare som jag köpte. Jag upplever att batteriet blir mer "full"laddat. Det blir liksom mer kräm vid startögonblicket. Fördelen var också att den hade inbyggda temperatursensorer i klämmorna som anpassat laddströmen till omgivande temperatur samt en inbyggt lampa fram på laddaren. Bra om man står under motorhuven i dåligt ljus. Sedan fanns det skruvinfästning undertill på laddaren så att man kan om man vill montera den på t.ex väggen i garaget. Nu har Ctec också temperatrsensorer i anslutningskablarn har jag sett.

En länk till lite batteriladdningskunskap som jag gillar skarpt.
Jag har för övrigt inget med Exide att göra mer än att jag är en nöjd kund.

http://www.exide.nu/laddning-av-batterier/

//Diod
(Snake Pliskins pappa)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.