Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Otur med krånglande EGR-ventil?

Publicerad 9 december 2020 (uppdaterad 9 december 2020)
"Har fått höra av fristående verkstad att körsättet inverkar. Har jag bara haft otur eller finns någon förklaring till varför EGR-ventilen går sönder?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Tiguan med dieselmotor från 2010, som nu har gått 18 200 mil. EGR-ventilen har gått sönder. Tidigare hade jag en Passat årsmodell 2013 och samma sak hände på den vid 15 000 mil. Och jag vet fler VW-ägare som råkat ut för samma problem. Båda mina bilar är uppdaterade av VW. Jag har fått höra av fristående verkstad att körsättet inverkar och för mycket stadskörning och lugn körning inte är bra. Auktoriserade verkstaden säger att körsättet inte påverkar. Har jag bara haft otur eller finns någon förklaring till varför EGR-ventilen går sönder?
Leo

Svar:
Tyvärr är du inte ensam om dina erfarenheter av EGR-krångel. Vi Bilägare har skrivit om det tidigare och vi uppfattar det som att fler VW-ägare fått problem efter uppdatering av mjukvaran, inte bara i Sverige. Men att EGR-ventilen kärvar och slutar fungera drabbar också andra bilfabrikat. EGR är en avgaskomponent och omfattas av avgaslagen (tillverkar-ansvar i fem år/8 000 mil). EGR-ventilen leder in redan förbrända avgaser, men före avgasreningen, för att förbrännas igen. Det sänker förbränningstemperatur och minskar utsläppen av kväveoxider. Men avgaserna innebär också att ventilen riskerar att sättas igen av bland annat sot. Rengöring kan förlänga livet på komponenten, innan man till slut tvingas till byte. Fullgasningar kanske kan hjälpa till att hålla den ren. Men det kan ju innebära ett tveksamt körsätt. Händiga bilägare gör ren ventilen själva, det finns instruktioner med bilder på internet. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du haft problem med EGR-ventilen?


Läs också: Det händer efter Volkswagens dieseluppdatering

Läs också: Volkswagen: "EGR-ventilen får jobba mer"

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-12-09 08:40
Patrik Lundström

Jag fick också EGR problem efter uppdateringen på min Passat.
Jag blev så sur när VW inte tog sitt ansvar så jag gjorde en EGR och Partikelfilter-delete hos ett företag i Stockholm.
Man pluggar EGR systemet och tömmer innehållet i partikelfiltret tillsammans med en ny programvara så att inga varningslampor lyser. På köpet fick jag en piggare och MYCKET bränslesnålare bil. Ingreppet kan inte upptäckas av bilbesiktningen.
Sen kan man så klart diskutera moralen i det hela...
Men saken hade aldrig uppstått om biltillverkarna kunde lära sig att bygga riktiga bilar.
Idag har jag sålt bilen och kommer aldrig någonsin mer att köpa en VW.

#2 • 2020-12-09 08:47
saabnisse

Många kallstarter och korta körningar med en motor som sällan går upp i arbetstemperatur ger ofta problem med EGR-ventilen.
Försiktig körning på låga varv kan också ge problem. En svåger som jobbade som på bilskola talade om att de tog ut bilarna på fri väg en gång i veckan och drog ur dem ordentligt på höga varv för att bli av med skräpet.

#3 • 2020-12-09 09:13
Maisch

Ett erkänt problem med VAGs EGR spjäll, mer eller mindre en tidsfråga innan det går sönder. Konstruktionen är väldigt dålig anpassad för att faktiskt användas. Iom uppdateringen så används EGR spjället mer och oftare för att få ner kväveoxidsnivåerna över en mer varierad drift, vilket gjorde livet tufft för en redan kraftigt underdimensionerad konstruktion.

#4 • 2020-12-09 10:21
Rikard

Vore kul att få titta på en sån där EGR ventil.
Har rensat många ventiler på äldre bensinbilar, det blev nästan standard vid service att ta bort och rensa ventilen.
Men då hade bilarna en ventil som höll, man behövde inte byta den, bara rensa.
Ventilen drevs av motorn undertryck, enkelt o simpelt.

#5 • 2020-12-09 10:29
Jarl Karlsson

Blockning plate och DPF delete gäller. Kan man kolrulla nån Tesla med

#6 • 2020-12-09 11:13
Styggavargen

Det här låter lite som min Carisma jag hade, den "sotade igen"...i med växel 1 på automatlådan och sedan fullvarv tills nästan kolvarna flög ur motorn löste problemet för ca 1 månad framöver. Jag pallade inte tanka 98 oktan bensin, då fanns det i princip ingen risk att motorn sotade igen.

#7 • 2020-12-09 13:45
lsoderlund

Finns ju företag som även reverserar dieselgate-uppdateringen så att bilen återfår de parametrar som den hade från början, och då upplever du inte några problem med EGR eller att bilen bränner ut partikelfiltret efter varje körning.

Men ska man handla en ny dieselbil hade jag plockat bort egr och partikelfiltret

#8 • 2020-12-09 14:02
LeifV

Det är bara att betala. "Oturen" består i personen tvärtemot bättre vetande valde att låta VW "uppdatera" bilen, alt köpte en beg VW utan att kolla upp -en "uppdaterad" VW skall som begagnad kosta avsevärt mindre pga extrakostnaderna som föjler med uppdateringen.
Det är bara att ta kostnaden som lärpengar.

#9 • 2020-12-09 14:05
Roger Skagerström

Fullgasning = tveksamt körsätt xD Ja fy bövelen om varvräknaren skulle gå över 2500 :P Då har man ju hört att det blev slitage xD Farfars bryllings kusins Hillman Imp skar ihop av det en gång så sådana galenskaper ska man inte hålla på med ;)

#a • 2020-12-10 21:13
gmogmo

EGR ventilen höll mindre än ett år / 1500 mil på min BMW, 2017. Skönt att den är såld.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.