Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Otur med krånglande EGR-ventil?

Bilfrågan: Otur med krånglande EGR-ventil?

Bilfrågan

"Har fått höra av fristående verkstad att körsättet inverkar. Har jag bara haft otur eller finns någon förklaring till varför EGR-ventilen går sönder?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Tiguan med dieselmotor från 2010, som nu har gått 18 200 mil. EGR-ventilen har gått sönder. Tidigare hade jag en Passat årsmodell 2013 och samma sak hände på den vid 15 000 mil. Och jag vet fler VW-ägare som råkat ut för samma problem. Båda mina bilar är uppdaterade av VW. Jag har fått höra av fristående verkstad att körsättet inverkar och för mycket stadskörning och lugn körning inte är bra. Auktoriserade verkstaden säger att körsättet inte påverkar. Har jag bara haft otur eller finns någon förklaring till varför EGR-ventilen går sönder?
Leo

Svar:
Tyvärr är du inte ensam om dina erfarenheter av EGR-krångel. Vi Bilägare har skrivit om det tidigare och vi uppfattar det som att fler VW-ägare fått problem efter uppdatering av mjukvaran, inte bara i Sverige. Men att EGR-ventilen kärvar och slutar fungera drabbar också andra bilfabrikat. EGR är en avgaskomponent och omfattas av avgaslagen (tillverkar-ansvar i fem år/8 000 mil). EGR-ventilen leder in redan förbrända avgaser, men före avgasreningen, för att förbrännas igen. Det sänker förbränningstemperatur och minskar utsläppen av kväveoxider. Men avgaserna innebär också att ventilen riskerar att sättas igen av bland annat sot. Rengöring kan förlänga livet på komponenten, innan man till slut tvingas till byte. Fullgasningar kanske kan hjälpa till att hålla den ren. Men det kan ju innebära ett tveksamt körsätt. Händiga bilägare gör ren ventilen själva, det finns instruktioner med bilder på internet. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare


Diskutera: Har du haft problem med EGR-ventilen?


Läs också: Det händer efter Volkswagens dieseluppdatering

Läs också: Volkswagen: "EGR-ventilen får jobba mer"

Kommentarer

#1
2020-12-09 08:40

Jag fick också EGR problem efter uppdateringen på min Passat.
Jag blev så sur när VW inte tog sitt ansvar så jag gjorde en EGR och Partikelfilter-delete hos ett företag i Stockholm.
Man pluggar EGR systemet och tömmer innehållet i partikelfiltret tillsammans med en ny programvara så att inga varningslampor lyser. På köpet fick jag en piggare och MYCKET bränslesnålare bil. Ingreppet kan inte upptäckas av bilbesiktningen.
Sen kan man så klart diskutera moralen i det hela...
Men saken hade aldrig uppstått om biltillverkarna kunde lära sig att bygga riktiga bilar.
Idag har jag sålt bilen och kommer aldrig någonsin mer att köpa en VW.

#2
2020-12-09 08:47

Många kallstarter och korta körningar med en motor som sällan går upp i arbetstemperatur ger ofta problem med EGR-ventilen.
Försiktig körning på låga varv kan också ge problem. En svåger som jobbade som på bilskola talade om att de tog ut bilarna på fri väg en gång i veckan och drog ur dem ordentligt på höga varv för att bli av med skräpet.

#3
2020-12-09 09:08

I princip alla dieselbilar har EGR-problem förr eller senare.
Min bil har bytt 3 EGR-ventiler inom första 4 levnadsåren från ny. Och då är den från 2016... Jag kör nästan uteslutande i hastigheter över 70km/h. Så det hjälper inte.
Tidigare dieselbil. 2 EGR-ventiler.
Det blir så när man tycker att det är en skitbra idé att recirkulera sotiga avgaser till insugssidan (Den som kom på idén borde få stryk...). Finns inget som förstör motorer konstruktionsmässigt så mycket som EGR-ventiler.

Finns bättre EGR-system där man man använder avgaser _efter_ partikelfiltret (s.k lågtrycks-EGR).
Inte bra men ljusår bättre än högtrycks-EGR som sitter innan partikelfiltret.

Mängden sot ökar drastiskt när man sänker NOx. Motorer med högtrycks-EGR kommer må dåligt förr eller senare. Bara en tidsfråga innan allt är igensatt. EGR-ventil, insugssida, allt.

#4
2020-12-09 09:13

Ett erkänt problem med VAGs EGR spjäll, mer eller mindre en tidsfråga innan det går sönder. Konstruktionen är väldigt dålig anpassad för att faktiskt användas. Iom uppdateringen så används EGR spjället mer och oftare för att få ner kväveoxidsnivåerna över en mer varierad drift, vilket gjorde livet tufft för en redan kraftigt underdimensionerad konstruktion.

#5
2020-12-09 10:21

Vore kul att få titta på en sån där EGR ventil.
Har rensat många ventiler på äldre bensinbilar, det blev nästan standard vid service att ta bort och rensa ventilen.
Men då hade bilarna en ventil som höll, man behövde inte byta den, bara rensa.
Ventilen drevs av motorn undertryck, enkelt o simpelt.

#6
2020-12-09 10:29

Blockning plate och DPF delete gäller. Kan man kolrulla nån Tesla med

#8
2020-12-09 11:13

Det här låter lite som min Carisma jag hade, den "sotade igen"...i med växel 1 på automatlådan och sedan fullvarv tills nästan kolvarna flög ur motorn löste problemet för ca 1 månad framöver. Jag pallade inte tanka 98 oktan bensin, då fanns det i princip ingen risk att motorn sotade igen.

#9
2020-12-09 11:47

Rikard: Väldigt stor skillnad med sotet från en bensinbil och en dieselbil. Även om ventilen inte går sönder så är allt så igenkorkat av sot så ingenting funkar tillslut.
https://www.google.com/search?q=egr+valve+clogged
Inte direkt raketforskning att fatta att om hela insugssidan, EGR, halva turbon, intercoolern osv samlar på sig sot på det här sättet så kommer motorn sluta funka förr eller senare.

#10
2020-12-09 13:45

Finns ju företag som även reverserar dieselgate-uppdateringen så att bilen återfår de parametrar som den hade från början, och då upplever du inte några problem med EGR eller att bilen bränner ut partikelfiltret efter varje körning.

Men ska man handla en ny dieselbil hade jag plockat bort egr och partikelfiltret

#11
2020-12-09 14:02

Det är bara att betala. "Oturen" består i personen tvärtemot bättre vetande valde att låta VW "uppdatera" bilen, alt köpte en beg VW utan att kolla upp -en "uppdaterad" VW skall som begagnad kosta avsevärt mindre pga extrakostnaderna som föjler med uppdateringen.
Det är bara att ta kostnaden som lärpengar.

#12
2020-12-09 14:05

Fullgasning = tveksamt körsätt xD Ja fy bövelen om varvräknaren skulle gå över 2500 :P Då har man ju hört att det blev slitage xD Farfars bryllings kusins Hillman Imp skar ihop av det en gång så sådana galenskaper ska man inte hålla på med ;)

#13
2020-12-10 21:13

EGR ventilen höll mindre än ett år / 1500 mil på min BMW, 2017. Skönt att den är såld.

#14
2020-12-25 19:53

gmogmo. Vad hände med ventilen egentligen? Förr var ventilen en simpel ventiltallrik som en axel sköt fram och tillbaka vid behov. På min Volvo 230E-motor brukade jag smörja den axeln då och då. Fungerade i 25 år, sen kopplade jag bort den, ingen kollade EGR mera. Är man för snabb med att bara byta grejor nuförtiden?

#15
2020-12-30 16:20

Citroen C5 2.0 HDi som jag haft i 9 år och sålde 10 år gammal för ca ett år sen uppvisade aldrig några problem med EGR. Trots att jag mest kört korta sträckor (förutom sommarsemester) och på låga varv...och det är inte den enda anledningen till att min erfarenhet av franska dieslar har för det mesta varit god!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.