Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Olja mot beläggning?

Bilfrågan: Olja mot beläggning?

Bilfrågan

Kan rätt motorolja minska problemen med beläggningar på insugsventilerna? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är ägare till en Passat med 2.0 FSI-motor. Har läst en hel del om beläggningar som kan uppstå på insugsventilerna på direktinsprutade FSI-motorer då dessa ej får någon ”rengöring” av bränslet som i en ”vanligt” insprutad motor. Vissa tillverkare av motoroljor hävdar att en så kallad ”Low SAPS” olja, till exempel ACEA C3-klassad, väsentligt reducerar uppbyggnaden av beläggningar. Jag tycker det låter en aning långsökt men ni kanske vet om så är fallet? Enligt instruktionsboken ska en 2.0 FSI av 2006 års modell ha olja klassad 504.00 eller 503.00 för longlife-intervall, alternativt 502.00/501.01 för fast intervall 1 500 mil/år. Är dessa icke ”Low SAPS”-oljor (503.00, 502.00, 501.01) sämre för motorn vad avser beläggningar på insugsventilerna?

Herman Löfstedt, Jönköping

Svar:
Tyvärr är det ett känt fenomen med direktinsprutade bensinmotorer att man får beläggningar på insugsventilerna, VAG har haft problem med det och till viss del även BMW. Kör man en olja som VW 504.00 så är det normalt sett en low SAPS-motorolja. Tyvärr brukar inte motoroljan spela så stor roll i detta fall utan det är helt enkelt naturen hos en direktinsprutad bensinmotor som gör detta. Bränslet och dess rengörande tillsatser passerar aldrig insugsventilerna utan sprutas in direkt i förbränningsrummet.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Kommentarer

#1
2014-09-15 08:29

Och då undrar jag vad som är bättre med direktinsprutning jämfört med en " vanlig" insprutningsmotor, där ju insprutningen sker före insugsventilen . Förresten skulle man inte kunna ha både och samtidigt , fast det kanske redan finns?

#2
2014-09-15 08:43

Oljan når ALDRIG ventilerna eller ventilsätena, och aldrig gjort heller under bilens över 100-åriga historia. Vad en tillverkare hävdar har inte med sanningen att göra, bara med marknadsföringen.

#3
2014-09-15 11:35

Direktinsprutning tillåter en ännu mer exakt styrning av bränslet utan påverkan av ventiler. Det gör att man kan styra ventilerna utan att det påverkar bränsletillförseln och tvärt om om man skulle önska det vilket blir mer och mer vanligt. Om man kan styra ventilerna exakt skulle man kunna styra motorn med dem i stället för ett spjäll i insugningssystemet. I dag blir det ett våldsamt vacuum som stjäl energi i insugningssystemet. Att ta bort spjället och reglera motorn via ventilerna när man trampar på gasen gör bara det att det drar mindre energi.

#4
2014-09-15 13:07

Axelman @ Varför har man tagit bort EGR ventilen på bensinmotorer numera?
Sänker inte avgasåterföringen också undertrycket i insugningsröret.

Hur löser man NOx utan EGR ventil? Är det med hjälp av förställningen av insugningskamaxeln vid högre varvtal? På vilket sätt löser det i så fall avgasåterföringen.

#5
2014-09-15 15:07

Jo Bortom, oljan når ventilerna när tätningarna/styrningarna är slitna, men det är ett sällsynt problem idag.
I detta fall, liksom tidigare på Mitsubishis GDI motorer är det sot från EGR ventilen, där etanolinblandningen i bränslet ökar på problemet.

#6
2014-09-15 15:20

tag en sup E85 för 100-200:- resten bensin, den har en renande effekt

#7
2014-09-16 09:38

@Rikard, 2014-09-15 15:07, frågan gällde normala driftförhållanden med en frisk motor... och inte nån nersliten skrothög :)

#8
2014-09-16 09:39

@a128, 2014-09-15 15:20, du har nog inte läst frågan..

#9
2014-09-17 21:06

Vw Polo 2012; Det finns redan både direkt och indirekt insprutade motorer, Lexus har haft detta i serieproduktion i många år och det sitter tex i GS450h (tror nu även tex GT86 har denna D4S insprutning) som anpassar insprutningen beroende på belastning och behov för bättre effektivitet.

#10
2014-10-12 10:20

Enkelt att förebygga: Kör ordentligt!

Vet att t.ex mitsubishis gamla GDi-motorer ville varvas rejänt och pressas med jämna mellanrum för att hålla sig riktiga. Folk som alltid fiskörde fick konstanta problem med igensotade spjällhus och ventiler, medans de som körde som biltjyvar aldrig hade problem.

#11
2014-10-17 15:27

Det där med Mitsubish och GDI stämmer. Rådet var från Volvo (var en V40 1.8i) att "blås ur den ordentligt" så minskar problemet. Efter en europaresa där jag pinade livet ur den bl.a. i italien där den rök som en gammal diesel den första timmen på maxgas, sen "släppte" det och den gick mjukt och fint. Snittförbrukningen (enligt färddatorn) var när vi kom hem 0,53 med 2 pers, mycket bagage och rejält snabb körning!. Minns att det var ett dyrt serviceintervall då spjällhuset togs bort, rengjordes osv. Gjorde man inte det så blev det rejäla problem sen.

#12
2014-11-27 12:30

Glöm för all del nu inte att motorerna har förändrats på många sätt (tex. EGR), får inte jämföra med äldre motorer. Det kan gå fort nuförtiden typ 3000 mil för insuget att bli så igennsotat så bilen går i limp-mode.

#13
2015-03-05 11:06

@snabb95:
Man har inte tagit bort EGR-ventilen. Det är samma elände fortfarande.
Både dieslar och bensinare har EGR. Möjligen har man gått från högtrycks till lågtrycks-EGR.
Lågtrycks-EGR:en är renare då recirkuleringen sker från utsidan av partikelfilter och katalysator.

#14
2020-05-30 22:58

milkylainen
Min V70 140 bensin 2001 har ingen EGR ventil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.