Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Malmö–Stockholm på 0,2 l/mil?

Bilfrågan: Malmö–Stockholm på 0,2 l/mil?

Bilfrågan

"Skulle vilja veta hur man mäter bränsleåtgången på hybrider." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Läste i nummer 8/2019 om en Volvo hybrid på över 300 hästkrafter som ni testade och den drog 0,2 liter per mil. Jag kör mellan Malmö och Stockholm en gång per vecka och det låter ju super att kunna köra denna sträcka på 0,2 liter milen med en bil på över 300 hästkrafter. Skulle vilja veta hur man mäter bränsleåtgången på hybrider. Stämmer detta säljer jag min BMW direkt.
Ronnie

Svar:
Det ”test” du hänvisar till var bara en första provkörning av V60 T8 Twin Engine, då inte tillfälle gavs att göra en egen mätning av bränsle/el-förbrukning. Den nya normen, WLTP, innebär att laddhybrider får mycket låg förbrukning och låga utsläpp. Den håller för de som inte kör längre än 4–5 mil och kanske några enstaka långkörningar. Men sedan spricker den. Vi Bilägare har beskrivit biltypens för- och nackdelar i ett test av tre laddhybrider i nr 1/2019. Med rätt körmönster, vilket inne- bär övervägande 4–5 mils körning och sedan laddning, når ägaren mycket låg användning av bensinmotorn. Fördelen är också att man med lite planering kan köra på el i stadsmiljö. Men med tanke på inköpspriset måste nog körsträckan på el med laddhybrider bli längre, annars blir snart helelektriska bilar ett bättre val.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Kör du laddhybrid och i så fall: vad har du för förbrukning?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-01-16 07:26

Nja runt 0,9l/mil är nog mer rimligt mellan Malmö -Sthlm

#2
2020-01-16 08:07

@GRP
Ja, dubbla drivlinor att släpa runt på, plus att Volvo redan från början är sjukt tung, så är det nog den perversa sanningen.

.

#3
2020-01-16 08:17

Har inte provat Volvos hybrider, men Passat GTE verkar gå snålt på landsväg även när batteriet är slut. Men den släpar ju på mindre vikt och har en mindre motor. Men dom flesta jag känner som har plug-in hybrider tankar väldigt sällan bensin, om det inte är långresor genom sverige, vissa nästan aldrig.

#4
2020-01-16 08:29

@Maisch
Hur mår dessa motorer, de som uppenbarligen då aldrig används? Inte nog med att man har två drivlinor som skall servas: Om den ena aldrig används så "rostar" den ju ihop.
Näe, sanningen är nog den att de flesta som köper hybrider gör det för att de får bonus samt att det är PK och sedan laddar de dem aldrig, utan släpar bara runt på den extra vikten. Detta har ju vidare framkommit i en del undersökningar, i kombination med att långt ifrån alla har någonstans att ladda.

.

#5
2020-01-16 08:49

Klarsynt,
Nu påstår du än en gång att folk med laddhybrider inte laddar dem. Var finns data på det? Sluta använda egna varianter på sanning. Du gör dig bara till åtlöje.

#6
2020-01-16 08:52

@L. Mäkinen Det är du som gör dig till åtlöje när du utgår från att det man säger inte är sant. Till skillnad från dig så finns det faktiskt folk som kan något. Googla lite istället och du får svar på dina frågor. Här t ex:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160601/faran-med-la...

"Hela sju av tio bilägare som har en laddhybrid laddar i själva verket aldrig sin bil."

.

#7
2020-01-16 08:53

Min fru kör sedan 2018 och drygt 5500 mil en Volvo V60 AWD D6. Den laddas varje kväll och körs dagligen mellan 8 till 10 mil med en snittförbrukning mellan 0,25 - 0,3 liter HVO100 diesel per mil. Varannan helg, året om, kör vi långturer till Östersund. Ser man i Volvos färddator och Volvo On Call har Volvon en snittförbrukning på 0,26 liter under
dessa 5 500 mil.

#8
2020-01-16 08:58

Och Klarsynt, du hänvisar till en brittisk undersökning. I vilken grad rör den hur laddhybrider används i Sverige?

#9
2020-01-16 08:59

Klarsynt,
Om du läser artikeln du hänvisar till så ser du att uppgiften kommer från en person som säger sig ha fått uppgifter från en biltillverkare som han inte nämner namnet på. Dessutom får han sin lön från ett företag som säljer utrustning för att ladda sladdlöst. Med andra ord är det inget verifierat alls utan enbart marknadsföringsfluff.

#10
2020-01-16 09:03

Utanför mitt kontorsfönster ser jag normalt mellan åtta och tio laddhybrider stå parkerade. Den ena av två som aldrig är inkopplad är en Prius vilket är fullt förståeligt. Den har så litet batteri att man inte motiveras att ladda den. De koreanska bilarna har nästan alltid sladden inkopplad.¨Den andra som inte är inkopplad körs från hem till arbetsplats och tillbaka utan att batteriet töms. Där kopplas den in vid sida av den familjens andra laddhybrid.

#11
2020-01-16 09:17

@L. Mäkinen Det är ingen som är intresserad av information från din granne som du inte nämner namnet på. Och dina observationer från ditt kontorsfönster är knappast relevanta i ett sammanhang utanför dina egna fantasier.

.

#12
2020-01-16 10:12

Det är fortfarande mer konkreta exempel och fakta än du någonsin kommit med i dina hittepå-teorier, Klarsyn.

Det är knappast någon som lägger den extra kostnad en laddhybrid innebär vid köp bara för att vara "PK".

Och nej - eldrivlinan behöver knappt servas en. Och en bränslemotor som inte används rostar ihop? Vad får du allt i från? Det är som att du hatar elbilar och vad men än säger så kommer du du med det ena dumma argumentet efter det andra, i ren desperation då du vägrar inse fakta.

#13
2020-01-16 10:17

@Roger Skagerström1
En hybridbil med en bensinmotor som aldrig används är väldigt dåligt. Att inte använda en motor utan bara låta den hänga med ute i terränglådan är verkligen inte bra för den. Detta borde du veta. Vart får du allt ifrån?

.

#14
2020-01-16 10:25

Jag är en nöjd Passat GTE ägare och kör mellan 100-150 mil på en tank bensin, vilket motsvarar en förbrukning på 0,3-0,5 l/mil. Av förklarliga skäl drar GTE:n mycket bränsle på långkörning, 0,5-0,6l/mil men fördelen är att arbetspendling inom kommungränsen går på el, kan välja att köra stadskörning på el, där det annars bränns mycket bränsle till kråkorna. Angående service så är det en svag punkt med 1500 mils intervaller som baseras på körsträcka och inte kopplat till hur mycket bensinmotorn varit igång tyvärr. Verkar vara en bra kompromiss till dess att elbilarna bil prismässigt förmånligare.

#15
2020-01-16 11:00

Klarsynt,
Jag kan inte påminna mig att jag skrivit om min granne. Närmsta grannen skaffade en Audi e-tron förra veckan, men honom pratar jag inte med.
De laddhybrider jag kört har använt fossilmotorn lite då och då så de står knappast helt still. Visst, kör man Passat och pendlar enstaka mil per dag och aldrig kör andra sträckor lär motorn inte starta speciellt ofta, men den typen av körning är ganska ovanlig. De flesta kör längre sträckor med ojämna mellanrum.

#16
2020-01-16 11:04

@L. Mäkinen Ja, du får prata med Maish här ovan, ty enligt honom så används uppenbarligen nästan aldrig bensinmotorn: citat: "Men dom flesta jag känner som har plug-in hybrider tankar väldigt sällan bensin, om det inte är långresor genom sverige, vissa nästan aldrig."

Och då tänker jag: Herregud, det där kan ju inte vara bra för motorn, att aldrig användas. Så nu får ni hybridförespråkare bestämma er, körs hybriderna på bensin eller inte? Själv hävdar jag att de mest körs på bensin och väldigt lite på el :)

.

#17
2020-01-16 12:01

Jösses. En motor kan stå oanvänd ett bra tag utan att det gör någon skada.

#18
2020-01-16 12:35

Mellan Malmö och Stockholm körde jag på ca 0,55 liter/mil..med fyra personer och lite bagage. Blandat ligger jag på 0,62 liter per mil...men jag har ingen ladd-hybrid. Hade jag en ladd-hybrid skulle nog min förbrukning kunna halveras.. minst.

#19
2020-01-16 13:10

Det är uppenbart att en Trångsynt individ kämpar med näbbar och klor för att försöka hitta argument för att all form av elektrifiering av bilar är världens förbannelse - men utan att nå framåt ö h t utan han blir allt mera inträng i sitt trångsynta hörn.

#20
2020-01-16 14:41

@Pi
Tack för ännu ett nidord om min person. Du har ju helt fel återigen. Vätgasbilar är också en form av elektrifiering och det är jag synnerligen positiv till. Vad jag är negativ till är alla galenskaper som nu pågår. Och detta i klimatets anda, dessutom. Galenskaperna jag vänder mig emot är ju inte ett jota bättre för klimatet, dessvärre. Det vänder jag mig emot och tycker är synd och skam.

.

#21
2020-01-16 16:42

Det är nog få som har så mycket laddstolpar på jobbet dom Mäkinen. Jag har talat med två personer som har Outlander resp. Audi som tjänstebil och som säger att dom kör väldigt lite på el eftersom dom varken kan ladda hemma eller på jobbet trots att arbetsgivarna rekommenderat laddhybrid. Deras förbrukning är därmed också högre än min Toyota hybrid.

#22
2020-01-16 17:07

Har en A3 etron 2015, kört på 0,27/Mil i medel de sista 2000 milen. Vi kör ca 6 mil per dag med en laddning per natt. Långkörning har den legat på 0.4/Mil Nyköping-gbg. Jämfört med vår dieseldoris som låg hela tiden på 0,55-0,6 så har vår soppaförbrukning halverats.

#23
2020-01-16 17:27

På min arbetsplats finns ingen möjlighet till laddning. Några av kollegorna har laddhybrid vilket dock funkar bra då dom laddar nattligen hemmavid.

#24
2020-01-16 18:08

@klarsynt
Förstår inte att vätgas skulle vara bättre än batteribil.
Det är ju en oerhörd slöseri med energi.

#26
2020-01-16 19:01

Jag har haft ett snitt på 3,05 liter per 100 km på de snart 11000 mil jag kört min laddhybrid. Eftersom det är en KIA startar motorn för att ge värme, men på sommaren händer det att man kommer över 300 mil innan man behöver tanka (40-45 liter). Det innebär inte att motorn aldrig är igång.

#27
2020-01-16 19:24

@Xtuz
Att tillverka det enorma batteriet är ett oerhört slöseri med energi. Att köra runt med många hundra kilo batteri är ett oerhört slöseri med energi. Men inte bara det: Det är också ett oerhört slöseri med jordens resurser. Se gärna Aftonbladets (samt CNN med fleras) artiklar om Blodsbatterier.

.

#28
2020-01-16 21:39

Klarsynt
Ok att du är kritisk till elbilar pga hur batteriet tillverkas och det är energikrävande tillverkning där kanske mesta av energin kommer från fossila källor. Men i dagsläget är även vätgastekniken lika illa då den är minst lika energikrävande vid framställandet.

#30
2020-01-16 23:42

Har för mig att de gamla certifieringstesterna hade 7 mils körning. Om batteriet räcker 5 mil och bilen behöver köra 2 mil med bensinmotor så blir förbrukningen 0.2 liter milen enligt certifieringstestet. Men ska du längre än 7 mil så spricker kalkylen. Jag hade tidigare en Volvo S90 Twin Engine och enbart med bensin så drar den ca 0.72 på motorväg, ca 0.58 om man kör väldigt försiktigt på landsväg.

#31
2020-01-19 22:09

Hur kan man vid beräkning av CO2 utsläpp, skatt och bonus för ladd hybrider och elbilar räkna med att el-förbrukningen är CO2 fri?
Att bygga och underhålla kärnkraftverk, vattenkraftverk, vindkraftverk, värmekraftverk och kraftledningar sker som alla vet inte utan CO2 utsläpp. Varför fejkar man batteribilarnas fördelar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.