Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Längre liv för bilen?

Bilfrågan: Längre liv för bilen?

Bilfrågan

"Jag flög med ett trafikflygplan som var mer än 25 år gammalt. Varför kan vi inte använda bilar lika länge?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag flög häromdagen med ett Fokker trafikflygplan som var mer än 25 år gammalt. I SAS flyger fortfarande MD-80-plan av samma ålder. Varför kan vi inte använda bilar lika länge?

Kalle Flygare

SVAR:
En berättigad fråga. Det hade säkert gått om vi hade varit beredda att investera lika mycket i underhåll och uppdateringar på bilar som flygbolagen gör på sina flygplan. Förmodligen är nyanskaffningskostnaden för ett plan så stor att det lönar sig att hålla ett äldre plan i drift så länge flygsäkerheten inte äventyras.  

Det som idag är främsta skälet för nyanskaffning av flygplan på långdistanslinjerna är den större passagerarkapaciteten och den därigenom lägre bränslekostnaden. Bör vi kanske se det som ett bevis på kostnadsmedvetenhet att sköta sin bil och köra den i 25 år eller är bilägare för fåfänga och vill ha senaste modell? Vad säger våra läsare?

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2012-06-14 09:09

Ett flygplan har en mer tidlös designen där vinden fått utforma den optimala kroppen.

Anledning till att bilar snabbare blir omoderna handlar mycket säkerheten. Krocksäkerheten har utvecklats mycket och det mesta sitter i karossen och går inte att byta ut. Skulle man bygga in tillval som t ex ESP, air-bag och bältessträckare i en gammal bil blir även det mycket dyrt. Det är även dyrt att bytta ut del för del i en bil som går sönder. Det kostar även att underhålla karossen mot korrosion. Bränsleförbrukning ska också hänga med och då är de nya karosser mer strömlinjeformade och framför allt måste motorn bytas till en snålare.

Men jag hade gärna haft en bil som var lite mer flexibel än de som lämnar fabrikerna i dag. Skulle jag t ex vilja ha något mer tillval som jag inte köpte med från början så skulle de vara lättare att infoga det senare, och inte kosta mer än vad det skulle kostat att beställt det från fabriken. Det skulle också vara trevligt att lätt kunna byta upp sig motormässigt eller till ett annat drivmedel, utan att behöva byta bil. Men det handlar om pengar. Det blir billigare att byta bil.

#2
2012-06-14 09:33

Vi har själv en Toyota Carina 2 som bruksbil som varit i trafik varje år sedan 1988 och alltså är 24 år gammal som fungerar utmärkt men så har den också blivit servad enligt rekomendationerna en gång per år så visst går det även att få en bil att fungera bra i 25år, nyckeln är bra långtidskvalitét på komponenterna och rätt service liksom hos Flygplanen.

Den största nackdelen med en sådan bil är dock precis som Thommys säger att säkerheten har utvecklats mycket de senare åren och är väldigt mycket högre i en modernare bil om något skulle inträffa, detta är största anledningen till varför vi funderar på att köpa något modernare som andrabil.

#3
2012-06-14 11:09

Jodå, vi kan visst använda våra bilar i 25 år - det räcker med att köpa en Mercedes. Sedan sitter man alltid belåten där med allt från 0 till 60 000 mil på mätaren. Det är bara att inse, en Mercedes är det enda man vill ha när bilen kommer upp i den åldern/de körsträckorna. Sedan kan pastorer och andra prata vilken dynga de vill.

#4
2012-06-14 11:16

Hade nyligen en Volvo 244 från 1988 - gick som en smäck! :D Tyvärr var det lite småfel som att > Bromlampan konstant lös (hehe, släck!) och att det bara fanns en högtalare - men det får vara lite så på en 24-åring! ;)

#5
2012-06-14 11:33

Och jag har en celica GT från 1975 som senast den besiktigades fick två anmärkningar, höger strålkastare låg och läckage avgassystem.... Bara att tuta och köra....:)

#6
2012-06-14 11:42

Och det är enbart Mercedes som kan det, eller hur Ober? :) Skämt åsido, är man ensam ägare till en bil och dessutom sköter om den och inte kör som om man gick på metamfetamin så kan nog de flesta bilar rulla minst 25 år.
Min fars gamla MB 190 från 50-talet hade rullat i ca 30 år och minst 65000 mil innan han bestämde sig för att det var dags att skaffa en ny bil ;)

#7
2012-06-14 11:53

Ja,min MB försvann i ett rostmoln på 4år. Så några 60000mil han jag aldrig med.........;o) Sedan blev jag förståndig och köpte en riktig kvalitetsbil som lever upp till alla löften.

#8
2012-06-14 12:25

"Shogun": Vore intressant att veta vilka delar det var som "försvann i ett rostmoln" på 4 år då du ofta nämner detta.
För mig innebär det att bilen "upphör att existera".
( Vore kul att veta hur bilen mår idag )

Renoverade själv upp en MB till bruksskick för 13år sedan och hade förståss ingen aning om vad som väntade mig.
Men den bilen var redan då 18 år gammal och på resans gång blev jag klok på att det bästa i den bilen var motorn. ( 300d )

Kunde förståss lika gärna ha köpt vilken bil som helst ...t.e.x visade sig flera Japaner tämeligen outslitliga och jag var också väldigt glad för Vw/Audi med deras 5 Cyl motorer,men jag ville ha en Dieselbil just då och just dessa Mercor har legendariskt hållbara motorer.
Att svetsen fick jobba hårt i 2 månader ...spelade mindre roll då. ;)

Angående tråden så anser jag att vi har våra bilar allt för länge redan och jag ser inte längre någon större anledning till detta,...åtminstone inte om man inte kan mecka själv.
Har kört gamla lik tillräckligt länge känns det som och för min del får det räcka.

#10
2012-06-14 12:25

Filips, observera särskilt att jag skrev "Det är bara att inse, en Mercedes är det enda man vill ha när bilen kommer upp i den åldern/de körsträckorna". Vad jag i första hand syftar på är den oslagbara exteriöra och interiöra perfektionen och passformen, en inredning som sitter ihop och inte gnisslar och knarrar, en inredning som fortfarande luktar ny, inte en noppa i förarsätet trots alla i- och urstigningar utan överdragsklädsel och så vidare. Fortfarande efter alla år och alla mil är det lika roligt att sätta sig bakom ratten. Hur roligt är det att sätta sig bakom ratten i en Toyota eller en Opel från sent 80-tal (om det nu ens finns någon att ta plats i ...)?

#9
2012-06-14 12:32

Arbu11 @ Bromsljus och högtalare låter som mycket enkelt att fixa. En högtalare hittar du mycket billigt på bilskroten och troligen är det bara att byta bromsljuskontakten vid bromspedalen.

Risken är att man slutar sköta bilen när den blir äldre, annars skulle den lätt fungera oklanderligt i 25 år eller mer, i synnerhet nu när karossen blivit galvaniserad. Precis som i ett flygplan finns det så mycket felfri och avancerad teknik som det är synd att bara skrota.

Att elektroniken kommer att behöva bytas tillhör undantagen och i så fall finns även den lätt och billigt överkomlig eftersom relativt nya bilar krockas och eller skrotas.

#11
2012-06-14 13:41

Kapten !
Det enda som är kvar av en MB efter 20 år är just inredningen, resten har rostat bort !

#12
2012-06-14 13:48

Så är det oftast ja, Cox ;). Vet dock inte om MB hade bra rostskydd på slutet av 50-talet som vi hade förr, men den var relativt rostfri ända in på slutet av 80-talet. Det måste nog anses som godkänt ;) Den var visserligen körd i Skåne majoriteten av dess livslängd men ändå.

#13
2012-06-14 16:05

En riktig lustigkurre, den där Cox.

#14
2012-06-14 16:32

Räcker det med att köpa en Mercedes för att bli belåten?
http://www.mbca.org/forum/2011-11-22/unacceptable-mercedes-rust
De äldre Mercedesbilarna tycks vara bättre än de nyare läser man här i länken.
Själv har man några Toyotatillverkade bilar, den äldsta från 1993 som fortfarande är utan rost av någon betydelse eller som syns, men snart kommer säkert rosten, i alla fall på den äldsta kanske.
Nyare bilar är inte alltid bättre än äldre bilar när det gäller strömlinjeform, rostbeständighet, utrustningsnivå, en av bilarna jag äger går det till och med byta bränslet man kör på utan att ändra något på bilen. Men krocksäkerheten är bättre på nyare bilar vilket är viktigt i sammanhanget.
Angående passformen i karosseriet så gjorde man tidigare år en test i Tyskland där det visade sig att Tyska bilar kom upp i Japanska pickupers passform ,men inte till Japanska personbilarnas passform på karossens delar.

#15
2012-06-14 16:51

Hade en MB 230S 68 och framskärmarna på den modellen och 220S rostade något kopiöst precis vid framlamporna så de flesta av dessa MB hade bara två läge på framskärmarna -nybytta eller sönderrostade, det fanns inget däremellan.

#16
2012-06-14 17:31

Hacken; inget slår VW. När jag tog körkort 1976, hade jag en 8 år gammal VW 1600 TL. (Den var 7 år när jag köpte den.) Jag fick byta alla 4 skärmarna och rostlaga en massa golvplåt. Det var rost över allt. Jag tror faktiskt att jag bytte hela bilen. Del för del. Bromsar, motor, koppling, kulleder, ja, i princip det som går att byta. Allt förintades eller gick sönder. Första besiktningen renderade 6 2:or och 3 1:or. Och en besiktningsman som spydde. Han gjorde det fatala misstaget att sniffa på "luften" som kom ur defrostern. Den läckte avgaser, och som tidigare förgiftningsoffer var han överkänslig för avgaser. Han böjde sig ut ur bilen och spydde..... Då är man som bilägare lite bekymrad över utgången av besiktningen;-)

#17
2012-06-14 20:03

Även Mercedes från 50-talet rostade, min farfar hade en "bulle" och jag minns rosten i bagagens botten under gummimattan. Men inte var det något märkvärdigt, det gjorde de flesta bilarna då, det var mest amerikanare som inte rostade i samma omfattning. Bilarna har blivit bättre och bättre med åren. Mercedes hade dock en svacka i slutet på 90-talet när de lanserade nya miljövänliga lacker. De drabbade främst C-klass W/S 202 och W/S 210 modellerna, som syns på bilderna PREVIA länkat till. Mercedes har alltid legat långt framme när det gäller miljöhänsyn vid produktionen, nu tog det ett lite väl långt steg för att rädda miljön som de bittert har fått ångra. W 211 som som syns på bilderna har dock krockskador vid rosten.

Min bror en rostande Toyota Yaris. Den är bara 5 år gammal.

#18
2012-06-14 20:11

En MD80 kostade typ 50 miljoner dollar ny, och får flygförbud om man målar den med fel sorts färg eller ger ifrån sig minsta missljud. Finns nog en förklaring till varför de håller så pass bra :p

Sen byts delar ut. Bärande delar, typ vingbalkar etc, kan bytas på ett helt annat sätt än bärande delar i en bil.

#19
2012-06-14 21:17

Audi A5, du vinner :-)
Kul att läsa din lilla historia även om det kanske inte var så kul i verkligheten.

#20
2012-06-15 01:07

Roger Skagerström @ På en bil behöver man inte byta ut bärande delar mm, med höga underhållskostnader som följd, ändå skorotas en bil långt innan den är sliten.
Är inte det märkligt?

#21
2012-06-15 16:55

Ett lustigt "fakta" eller åtminstone en vedertagen sanning är =

Av alla Land Rover Defender´s (med tidigare versioner såsom Series I, 2, 3, Lightweihgt m.fl.) som har tillverkats sedan år 1948 påstås upp till 80% rulla än idag, någonstans i världen!

Antalet tillverkade bilar av denna/dessa modeller är enormt med tanke på att många arméer och hjälporganisationer fortfarande använder bilen (exempelvis Sveriges Afghanistan-styrkor).

Bilarnas skick och totala servicekostnad förtäljer inte historien - men likväl - 80% rullar fortfarande!

Destovärre kommer Defender att avlivas år 2015, men efter 67 år är det ju rätt lämpligt med pension, då en ny modell skall ta över!

#22
2012-06-15 22:33

Jag kör med en Audi 100 som är från 1988 och den funkar bra och rosten är det inte mycket av på den men det gäller att man reparerar den då o då för att den ska hålla och gå genom besiktningen Bilen köpte jag 1992 och har haft den sen dess så man kan ha bilar länge om man våradr dom .Hade en volvo 242 i 19 år innan jag sålde den .

#23
2012-06-15 23:12

Snabb95 : Mången är väl den bil som rostat sönder i balkar osv? Går att byta men är inte ekonomiskt försvarbart.

Och såå många fullt fungerande bilar skrotas det väl ändå inte?

Ang. Defendern så är det ju en väldigt bastant konstruktion. Att många försvarsorgansiationer använder dom som finns kvar är väl ingen slump. Alla som gjort lumpen vet väl värdet av vård ;-) Ett jävla putsande i tid och otid :D

#24
2012-06-15 23:18

Tack Audi A5 SB för en underhållande historia. Jag kommer att skratta länge...

MVH AL

#25
2012-06-16 07:36

Det är inte bilarna/bilfabrikanternas fel.
Åk till Gotland och titta.
Såg bla 4 VW Golf första generationen igår, dessa försvann från övriga sverige redan på 80talet.
Det är VÄGSALTET som fräter sönder karossen. När detta har gått tillräckligt långt blir det så dyrt att åtgärda att det inte är ekonomiskt försvarbart.
Motorer växellådor etc är inte så kostsamma att byta ut Returbilen tar bla 1000/1500kr för en motor (enhetspris) bensin/diesel. växellåda, man 700kr aut 1000kr. Lämnar man in bilen för byte så kan verkstaden relativt enkelt specificera tiden det tar för att byta. Men rostlagning är en helt annan sak då det är nästan omöjligt att säga hur långtid det tar. Därtill tillkommer kostnad för plåt, och det är inte alltid man får tag på det som behövs.
Förr sålde Volvo hela karosser som reservdel, inte längre och de var dyra.

25 år på ett trafikflygplan, titta bara på järnvägen som fortfarande kör i skift med 60tals lok. Om än modifierade/renoverade många gånger.

#26
2012-06-17 22:45

Till Hälsingen; har du också drabbats av samma feber som jag? För mig är det bladfjädrat från 63, som förhoppningsvis kommer att besiktigas i sommar.

#27
2012-06-18 01:52

Anledningen till att det finns få bilar som är äldre än 25år i Sverige är att alltför många är snåla på underhållet, annars är det inga som helst problem att få en bil att överleva det dubbla.

#28
2012-06-20 20:50

En bil behöver efterbehandlas något år efter den tagits i bruk:
http://www.rostskydd.info kostar ca 5-6000:- och kostar inte mer än en storservice på märkesverkstaden
måånga bilar skrotas pga. av rost, gäller även galvade bilar som nästan är värre när väl rosten börjar krypa

#29
2015-07-24 18:22

Det spelar ingen roll hur länge en gammal Mercedes kan fås att hålla genom en Mercedesentusiasts insatser, frågan är om Mercedes tillverkat någon funktionellt och tekniskt bra bil över huvud taget någonsin?
Jag trodde de blev bättre på 90-talet, men Mercedesägare som inte är Mercedesentusiaster påstår annat.

Det lustiga är dock att Mercedesentusiaster tvärt vägrar att erkänna alla fel och brister.

#30
2015-07-24 18:29

@N-iklas, jag har en bekant som har en Mercedes 300 SL från sent 50-tal. Den går som en klocka trots 60 år och många mil på mätaren. Han kör den från Sthlm till Österlen varje sommar.

#31
2016-02-01 12:14

Men så är jag flygrädd också !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.